Router hoeft helemaal geen "lid" te zijn van het vlan.
Tenzij ik er met mijn theorie totaal naast zit, heb je alleen 2 switches nodig die vlan-capable zijn. Switch waar de cams op hangen zet je de poort waar de router op zit gewoon op untagged, router krijgt untagged verkeer en doet daarmee wat 'ie er mee moet doen. Dus dat ding hoeft in mijn beleving niets van vlans te weten en dus niet vervangen te worden.
Dat maakt dit voorstel juist zo simpel. Het enige dat je nodig hebt zijn 2 vlan-capable switches en die kosten een appel en een half ei tegenwoordig.
Alles netjes in vlans in prima nette oplossing hoor! Maar wat mij betreft overkil voor de situatie en je niet goed de vraag + impact meeneemt (ga er maar vanuit dat die "routers" (switches met AP) geen vlans praten, niet echt realistisch dat je die allemaal gaat vervangen in DEZE situatie.) Je lost er problemen mee op die er niet zijn, maar de impact (kosten, complexiteit (voor de TS/broer)) zijn wel aanzienlijk
De kosten voor het vervangen van die 2 switches samen zijn, afhankelijk van de grootte, misschien 100-200 EUR. Je koopt een 24 poorts Zyxel GS-1900-8 met 8 poorten al voor 72 EUR, een ZyXEL GS1900-24E met 24 poorten voor 82 EUR.
pricewatch: ZyXEL GS1900-8
pricewatch: ZyXEL GS1900-24E
Meer heb je in mijn scenario volgens mij niet nodig en het houd het relatief simpel, want geen routeringen. Enkel relatief eenvoudige L2 switching.
Natuurlijk, domweg een ethernet kabel doortrekken naar die PC zoals iemand anders opperde kan natuurlijk ook, da's nog goedkoper maar persoonlijk vind ik dat dan weer erg lelijk en als je d'r dan toch switches tussen gaat zetten, dan een beetje goede die meteen wat mogelijkheden bieden.
Nogmaals, technisch prachtige oplossing. Er is meer dan techniek

Ja, daarom juist.
Met mijn oplossing heeft TS keuze (eigen PC via internet en dedicated PC via intern), terwijl de configuratie relatief eenvoudig is en de kosten laag, want alleen een paar L2 managed switches nodig.
Die 24E kan trouwens geen glas aan, da's misschien een nadeel. Eentje die dat wel kan is iets duurder, 123 EUR, de gewone 24.
pricewatch: ZyXEL GS1900-24
Ná Scaoll. - Don’t Panic.