17 inch laptop voor werk en prive

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YoupDeBoer
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 14-07 11:50
Zoals zovelen ben ik op zoek naar een nieuwe laptop en zie ik door de bomen het bos niet meer helaas.
Ik hoop hier wat hulp te kunnen vinden :) !

Wat ga je met je laptop doen?
De laptop zal gebruikt worden voor werk (Office vnl. Excel, internet,lichte virtual machines) en prive (internet, video editing (de gezinsfilmpjes knippen/plakken/monteren, geen heftige bewerkingen en af en toe photoshop). De laptop wordt zakelijk aangeschaft.

Wat is je budget?
Zat zelf aan een bovengrens van 1000 euro te denken, maar mag best wat opgerekt worden als daarmee de prijs/kwaliteit balans erg opschuift. Minder is uiteraard ook prima.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
De laptop neem ik geregeld mee, maar dit vormt geen beperking. Ik wil graag een 17 inch scherm, daar ik dit prettig vind werken, alsook om eens een filmpje op te kijken in het hotel.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Ik heb niet direct merk voorkeuren, maar wel de voorkeur voor een laptop waar gemakkelijk nog eens een harde schijf of geheugen gewisseld of bijgeprikt kan worden. Liefst dus zonder het ding open te moeten breken, waarmee de garantie vervalt en kans op schade ontstaat (been there,,,done that :| )

De laptop moet een ssd en een hdd bevatten. Geheugen moet minimaal 8 gb zijn, maar uitbreidbaar tot minimaal 16 gb (liefst 32 gb...futureproof). Processor liefst quad core (accuduur is minder belangrijk) en zoals eerder genoemd 17 inch scherm. O ja en een videokaart erin.

Dit alles voor 1.000 euro is wellicht lastig, vandaar dat het budget ook wat opgerekt mag worden eventueel.
Zelf kwam ik uit op bijvoorbeeld Lenovo IdeaPad 700-17ISK (80RV002SMH) of de Acer Aspire E5-774G-75JW (is dan weer niet quad core).

Jullie kenners nog betere suggesties danwel opmerkingen op mijn zoekcriteria?

[ Voor 10% gewijzigd door YoupDeBoer op 28-12-2016 22:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HetGezegde
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 03-09 10:28

HetGezegde

Yes, you can!

Waarom denk je een quad core nodig te hebben? Ik heb jaren probleemloos met Virtual Box 3 virtuele machines (2x Windows 7 PRO clients en 1x Windows Server 2008 R2) gedraaid met op de achtergrond nog mijn gewone Windows 8.1 met de volgende specificaies:
- SSD 256GB
- HDD 1TB
- i5-4200U - zuinige dual core
- 12GB RAM - was maximaal
- 15 inch FULL HD scherm met matte afwerking

Mij lijkt die €1000 ietwat overdreven en je kunt voor dat budget een prima laptop aanschaffen.
Heel simpel gezegd denk ik dat je met het volgende al een heel eind komt:

- SSD minimaal 96GB (Windows + Office gebruiken er ongeveer 20 van), puur voor wat programma's, je Virtuele Machines (starten dan lekker snel op)
- HDD minimaal 500GB voor de rest: documenten/video's/foto's/muziek etc. - gebruikersmappen kun je verplaatsen zodat je vanzelf op de tweede schijf werkt
- i5-xxxxU variant - meer dan snel genoeg. Grootste snelheidswinst bij virtuele machines haal je uit de SSD en het opstarten ervan. Zo voelt ook een i3 met SSD vaak sneller aan dan een i7 zonder - afhankelijk van wat je er mee doet natuurlijk Ik zou trouwens een Intel adviseren.
- 8GB RAM minimaal - mag DDR3 of DDR4 zijn.
- 17 inch FULL HD scherm

Ik kom dan op dit uit: ofwel vanaf €600 €850:
categorie: Laptops

Wil je gek doen en meer richting de 1000 euro gaan, dan:
- SSD van minimaal 240GB
- HDD van minimaal 1TB
- i5 of i7 (minimaal 4e generatie) met quad core (zijn doorgaans wel energieslurpers)
- 8GB RAM (vaak meer)
- 17 inch FULL HD scherm met matte coating:

Ik twijfel of je een aparte videokaart nodig gaat hebben. De Intel Graphics zal je foto's en video's (zeker je foto's) prima afkunnen en het bewerken ervan ook. Alleen het renderen van video duurt dan wel veel langer. Met aparte en degelijke videokaart zit je op een €900 ongeveer:
- configuratie is hetzelfde als de eerste en heeft veel overeenkomsten

En dan de tweede configuratie (dus met quad core en alles erop en eraan) incl. aparte videokaart:

Ik denk dat je hier al een eind mee zult komen?
En we komen dan al snel uit op hetgeen dat jij ook had gevonden: de IdeaPad van Lenovo. Prima toestelletje, zit goed in elkaar en is rete snel.

[ Voor 94% gewijzigd door HetGezegde op 28-12-2016 23:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die van 600 euro is een QWERTZ, daarna is het meteen vanaf € 850,- euro: categorie: Laptops (met Qwerty filter aan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HetGezegde

HetGezegde

Yes, you can!

Verwijderd schreef op woensdag 28 december 2016 @ 23:03:
[...]

Die van 600 euro is een QWERTZ, daarna is het meteen vanaf € 850,- euro: categorie: Laptops (met Qwerty filter aan)
Ik zie het ja: onhandig inderdaad. Aangepast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoupDeBoer
Dank voor de input!
Het toetsenbord inderdaad een QWERTY, zal dit ook nog aan mijn openingspost toevoegen.

Misschien is het inderdaad wat overrated wat ik aan wensen heb voor de laptop. Aan de andere kant schaf je hem ook niet aan voor een jaartje doorgaans en is het soms prettig om wat 'over' te hebben in de laptop voor eventuele toekomstige werkzaamheden.
Quad core is wellicht ook niet nodig. Op dit moment in ieder geval niet. Maar aan de andere kant als het prijsverschil niet heel groot is, kun je het wellicht maar beter aan boord hebben.

Zit er veel verschil in de verschillende versies CPU's?

• HetGezegde

HetGezegde

Yes, you can!

YoupDeBoer schreef op woensdag 28 december 2016 @ 23:38:
Dank voor de input!
Het toetsenbord inderdaad een QWERTY, zal dit ook nog aan mijn openingspost toevoegen.

Misschien is het inderdaad wat overrated wat ik aan wensen heb voor de laptop. Aan de andere kant schaf je hem ook niet aan voor een jaartje doorgaans en is het soms prettig om wat 'over' te hebben in de laptop voor eventuele toekomstige werkzaamheden.
Quad core is wellicht ook niet nodig. Op dit moment in ieder geval niet. Maar aan de andere kant als het prijsverschil niet heel groot is, kun je het wellicht maar beter aan boord hebben.

Zit er veel verschil in de verschillende versies CPU's?
In de laatste generaties niet meer zoveel. De CPU's zijn wat sneller en vaak energiezuiniger, maar da's niet per se een belangrijk iets in jouw geval volgens mij.

Let wel op: want als je de laptop intensief gebruikt, gaat 'ie meestal maar een jaar of 4 mee. Ik vervang de mijne ongeveer elke 3 jaar. Een laptop aanschaffen met blik op de toekomst is niet te doen. Kies datgeen dat nu bij je past en koop een stapje hoger. En in jouw geval lijkt me een i5 een prima keuze en is i7 gewoonweg overkill. En breidt in de toekomst wat uit; begin bijv. met een 128GB SSD en schaf jezelf later een grotere aan. Hetzelfde met geheugen.

Ik draai al jaren prima op een i5 en heb zelfs met de i5-4200u via Adobe Première Elements een twee uur film gemonteerd in 2K. Daar zat dan verder een GT750M videokaart in en het renderen duurde een paar uur, maar da's voor mij niet erg.

• YoupDeBoer
Thanks voor de antwoorden. Ik ga ermee aan de slag en laat het weten wanneer ik de keuze heb gemaakt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HetGezegde

HetGezegde

Yes, you can!

YoupDeBoer schreef op donderdag 29 december 2016 @ 22:38:
Thanks voor de antwoorden. Ik ga ermee aan de slag en laat het weten wanneer ik de keuze heb gemaakt!
Al een keuze gemaakt?
Pagina: 1