Welke apparatuur om multi-room setup aan te sturen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nistel
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 04-06-2024
In onze nieuwbouwwoning heb ik op 3 plaatsen luidsprekers in het plafond ingewerkt.
Keuken: 2 x B&W CCM 382
Bureau: 2 x B&W CCM 382
Badkamer: 2 x B&W CCM 362

De bedrading van deze boxen komt uit in een technische ruimte waar ook de hele LAN-setup van het huis staat. Nu ben ik op zoek naar apparatuur om deze luidsprekers aan te sturen.

De bedoeling is dat deze boxen centraal worden aangestuurd, maar wel per ruimte een aparte bron en volume kunnen hebben. De bronnen die als input kunnen fungeren: DAB of FM-radio, muziekbibliotheek op de lokale server en streams. Graag hadden we dit kunnen bedienen via de smartphone en of tablet.

Als ik rondkijk naar receivers met 3 zones kom ik sowieso uit bij de high-end AV-receivers (type Yamaha RX A2040, Denon AVR X5200, Marantz SR 7009, ...) Prijsklasse is makkelijk € 1000 - 2000 en aan het video-gedeelte hebben we niets. In sommige gevallen is voor de 3e zone nog een bijkomende versterker nodig. Hifi-receivers die 3 zones kunnen aansturen heb ik nog niet gevonden.
Sonos lijkt mij geen geschikte oplossing, aangezien zij vooral met eigen luidsprekers werken en dit draadloos gaat?

Wat mogelijk nog relevant is: in de woning ligt een domotica-systeem (KNX) met hoofdzakelijk Gira-elementen (nog geen Gira homeserver). Gira heeft producten die ze met Revox hebben ontwikkeld als multiroom oplossing, maar ook die zijn aardig aan de prijs.

Mijn broer (die technisch iets meer onderlegd is) stelde voor om evt. de bestaande server uit te breiden met 3 x een Asus Xonar Essence STX II

Bestaande server:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Celeron G1820 Boxed€ 36,51€ 36,51
1ASRock B85M-ITX€ 69,-€ 69,-
1Crucial CT51264BA160BJ€ 37,51€ 37,51
1Seasonic G-series 360 watt€ 63,99€ 63,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 207,01

Alleen stelde hij zich de vraag of een 360W voeding voldoende is voor 3 extra geluidskaarten

Mijn vraag aan jullie: welke apparatuur/oplossing is aan te raden om de boxen aan te sturen?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:23

pistole

Frutter

Een voeding van 360W lijkt mij meer dan zat voor een paar geluidskaartjes; de vraag is wel: kan en wil je de speakers direct door je geluidskaarten laten sturen? Ik denk dat er extra versterkers bij zouden moeten dan?

Ik frut, dus ik epibreer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:38
Tenzij die speakers actief zijn zal je inderdaad nog een versterker nodig hebben.
Wat is je budget? Wat bv kan is met bv Raumfeld Connector2's gaan werken, 3 stuks, aansluiten met utp en de andere kant een versterker in. Mis je alleen nog DAB/FM, maar je kan wel radio streamen via TuneIn, al zou je mogelijk ook nog radio kunnen afvangen via een line-in. Dingen zijn vaak via allerlei kortingen voor een 150 euro/stuk te krijgen, is goedkoper dan 3x een Xonar geluidskaart en prutsen met software.

Je kan ook nog met een zonemixer gaan werken, weet zo alleen geen app gestuurde versie. Tijdje geleden een DBX Zonepro geinstalleerd, kan meerdere inputs en outputs aan, knopje draaien voor keuze en volume per zone. Nadeel is, de inputs zijn gedeeld, je kan niet 2 verschillende streams aanzetten bv. En er hangt ook een stevig prijskaartje aan.

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

pistole schreef op woensdag 28 december 2016 @ 23:01:
Een voeding van 360W lijkt mij meer dan zat voor een paar geluidskaartjes; de vraag is wel: kan en wil je de speakers direct door je geluidskaarten laten sturen? Ik denk dat er extra versterkers bij zouden moeten dan?
Broer hier. Ondertussen heb ik gevonden dat je een standaard-luidspreker inderdaad niet zomaar kan aansturen met zo'n kaart...

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• JaMaaT
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19:09
Ik ben technisch niet heel sterk maar een Chromecast Audio gaat niet werken icm TuneIn radio en DS Audio (in geval van een Synology nas)?

[ Voor 13% gewijzigd door JaMaaT op 29-12-2016 08:05 ]

• Allanon
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-10 19:21

Allanon

appearance is overrated

JaMaaT schreef op donderdag 29 december 2016 @ 08:04:
Ik ben technisch niet heel sterk maar een Chromecast Audio gaat niet werken icm TuneIn radio en DS Audio (in geval van een Synology nas)?
Beide werken prima met de chromecast audio :)

Je zou aan elke set boxen het volgende kunnen hangen:
  • voeding 220-12V van ebay voor de versterker
  • T-class versterker van ebay
  • [url="http://www.ebay.com/itm/2-X15W-Class-D-Audio-Amplifier-TA2024-w-Mean-Well-12V-50W-Switching-Power-Supply-/111551821550?hash=item19f901b6ee:g:YA4AAOSwnDxUkplo"](als set ook te krijgen)[/url]
  • Chromecast: ong 30 euro
Rond de 70 euro per set, 210 in totaal en nog knutselplezier ook! (disclaimer: je moet wel van knutselen houden)

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:45

JvS

Ik heb hem zelf ook

Yep ik denk dat drie losse setjes ook het makkelijkst is. Hoe drie chromecasts op 1 netwerk werken weet ik niet, maar ik zou eventueel 3x zo'n klein mini versterkertje aanraden.

Alternatief kan ook, een 6 kanaals versterker met 6 kanaals input, en dan per ruimte twee kanalen gebruiken. Enige is dat je dan volume moet regelen op de bron (dus met de chromecast), je stelt gewoon een vast basis volume in op de versterker.

[ Voor 45% gewijzigd door JvS op 29-12-2016 08:36 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:07
3x chromecast in 1 netwerk gaat gewoon werken, zolang je ze een andere naam geeft. Bedenk wel dat je dan niet makkelijk in alle 3 de ruimtes dezelfde muziek opzet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Allanon

Allanon

appearance is overrated

Bartske schreef op donderdag 29 december 2016 @ 10:43:
3x chromecast in 1 netwerk gaat gewoon werken, zolang je ze een andere naam geeft. Bedenk wel dat je dan niet makkelijk in alle 3 de ruimtes dezelfde muziek opzet
Je kan ze in een group stoppen, daarmee is het heel eenvoudig in alle ruimtes (of subsets) hetzelfde af te spelen. Zie hier de werking

Ik heb dus naast de afzonderlijke chromecast een "Home"-chromecast group die (bijv. in spotify) gewoon te benaderen is. Deze speelt op drie verschillende systemen dan hetzelfde af als ware het één systeem, werkt als een trein hier! :*)

• Switek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14:31
Bartske schreef op donderdag 29 december 2016 @ 10:43:
Juist daar zijn de Chromecast audio's voor gemaakt.

[ Voor 9% gewijzigd door Switek op 29-12-2016 11:21 ]

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:07
Allanon schreef op donderdag 29 december 2016 @ 11:18:
[...]

Je kan ze in een group stoppen, daarmee is het heel eenvoudig in alle ruimtes (of subsets) hetzelfde af te spelen. Zie hier de werking

Ik heb dus naast de afzonderlijke chromecast een "Home"-chromecast group die (bijv. in spotify) gewoon te benaderen is. Deze speelt op drie verschillende systemen dan hetzelfde af als ware het één systeem, werkt als een trein hier! :*)
Oh nice, dat wist ik niet. heb zelf alleen 'gewone' chromecasts, dacht dat die audio's hetzelfde werkten.

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Zijn er ook open source alternatieven voor de Chromecast?

Wifi is geen optie in de technische ruimte...

[ Voor 30% gewijzigd door Borromini op 29-12-2016 12:23 ]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• Nistel
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 04-06-2024
Allanon schreef op donderdag 29 december 2016 @ 08:15:
[...]

• [url="http://www.ebay.com/itm/2-X15W-Class-D-Audio-Amplifier-TA2024-w-Mean-Well-12V-50W-Switching-Power-Supply-/111551821550?hash=item19f901b6ee:g:YA4AAOSwnDxUkplo"](als set ook te krijgen)[/url]
Rond de 70 euro per set, 210 in totaal en nog knutselplezier ook! (disclaimer: je moet wel van knutselen houden)
Zo'n oplossing lijkt mij zeker interessant (voor een zacht prijsje), echter is wifi-ontvangst in die ruimte (elektriciteitskast van 1 x 1.5 m, 2 switches, router, omvormer zonnepanelen, en nog wat apparatuur op een oppervlakte van 0.9 x 1.5 m) in realiteit geen optie.
In de toekomst komt er een Ubiquiti Unifi AP op 2 m van die ruimte, maar we vrezen voor de stabiliteit van de verbinding met al het metaal in die berging.

De zoektocht naar een mediaplayer genre Chromecast Audio met ethernetpoort is dus gestart.

• JAHRASTAFARI
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17-10 15:47
Kijk eens bij bluesound die hebben ook streamers met versterker erin. Speciaal voor multi room ontwikkeld.

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:45

JvS

Ik heb hem zelf ook

https://store.google.com/...et_adapter_for_chromecast

deze units erbij kopen voor je chromecasts lost het wifi probleem op

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• rtenklooster
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23-04 18:11
Waarom niet drie x sonos amp. Ja, ze kosten ca 500 per stuk maar vergeet de software ook niet. Zelfbouw is leuk, maar met sonos heb je een perfect werkend systeem, gewoon bedraad, met vooral super goeie software.

Perfect in gebruiksgemak, apps voor alle platformen. Zeker het onderzoeken waard. Misschien zijn ze op marktplaats nog wat goedkoper te scoren, of korting als je er drie wilt ofzo. Kan me wel voorstellen dat de investering wat te fors is,maar heb de nodige ervaring met alternatieven als squeezebox enzo, Sonos heeft mijn squeezeboxen er uit gewerkt.

Chromecast audio heb ik geen ervaring mee verder. Lijkt wel veel voordeliger maar dan heb je toch ook nog een versterker nodig?

[ Voor 27% gewijzigd door rtenklooster op 29-12-2016 18:38 ]

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Allanon schreef op donderdag 29 december 2016 @ 08:15:
[...]

De impedantie van die versterkers is 4 Ohm. De minimale impedantie die Bowers & Wilkins opgeeft is 8 Ohm. Als ik even google lijkt het echter weinig uit te maken...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allanon

Allanon

appearance is overrated

Borromini schreef op donderdag 29 december 2016 @ 21:35:
[...]

De impedantie van die versterkers is 4 Ohm. De minimale impedantie die Bowers & Wilkins opgeeft is 8 Ohm. Als ik even google lijkt het echter weinig uit te maken...?
Geen garantie over de kwaliteit, maar dit is bij dezelfde store waar ik die 4 ohm versie heb gehaald waar ik zeer tevreden over ben:
link

Beetje google gebruiken om te zoeken naar de chipsets die gebuikt worden geeft, dus wellicht dat wat duidelijkheid geeft: review voor deze
Pagina: 1