Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-07-2021
Wat vinden jullie een redelijk tijd om een RMA te verwerken? In mijn geval een videokaart, die één week na ontvangst defect is bevonden en bij de fabrikant is, ter reparatie (als dit mogelijk is). Vanaf nu kan het nog twee a vier weken gaan duren.

Ik vind het best een behoorlijke tijd.. maar de winkel moet tijd krijgen voor een oplossing lijkt mij. Ze kunnen wel direct een vervangende kaart opsturen, maar dat zou een luxe oplossing zijn toch?

...

Beste antwoord (via Luxicon op 28-12-2016 20:38)

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Wat vinden jullie een redelijk tijd om een RMA te verwerken?
1 maand, max 2
In mijn geval een videokaart, die één week na ontvangst defect is bevonden en bij de fabrikant is, ter reparatie (als dit mogelijk is). Vanaf nu kan het nog twee a vier weken gaan duren.
Keurig. Niet schokkend
Ik vind het best een behoorlijke tijd.. maar de winkel moet tijd krijgen voor een oplossing lijkt mij.
Jeps :)
Overigens staat de M voor Manifacturer. Die handelt (al dan niet via 3e partij) de reparatieclaim af.
Ze kunnen wel direct een vervangende kaart opsturen, maar dat zou een luxe oplossing zijn toch?
Zeker, gaan ze niet doen.

[ Voor 7% gewijzigd door Switchie op 28-12-2016 20:33 ]

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Wat vinden jullie een redelijk tijd om een RMA te verwerken?
1 maand, max 2
In mijn geval een videokaart, die één week na ontvangst defect is bevonden en bij de fabrikant is, ter reparatie (als dit mogelijk is). Vanaf nu kan het nog twee a vier weken gaan duren.
Keurig. Niet schokkend
Ik vind het best een behoorlijke tijd.. maar de winkel moet tijd krijgen voor een oplossing lijkt mij.
Jeps :)
Overigens staat de M voor Manifacturer. Die handelt (al dan niet via 3e partij) de reparatieclaim af.
Ze kunnen wel direct een vervangende kaart opsturen, maar dat zou een luxe oplossing zijn toch?
Zeker, gaan ze niet doen.

[ Voor 7% gewijzigd door Switchie op 28-12-2016 20:33 ]

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
Top, dan weet ik voldoende. Ergens komt het over alsof het balletje naar de fabrikant gerold wordt, maar het einddoel daarvan is de klant helpen aan een goed product, en daar is tijd voor nodig. Daar kan ik mij prima in vinden, maar ik wou even zeker weten dit zo in orde is qua afhandeling.

...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MichaelvD
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 24-08 13:13
Nouja opzich niet veel verkeerd met deze manier van afhandelen. Maar ik zou zelf bij een DOA (mag je wel zo noemen als het al binnen één week is) een vervangend exemplaar eisen je hebt nou eenmaal bedenktijd en ik zou geen kaart die kapot uit de fabriek komt gerepareerd of niet terug willen hebben.

• Usernameistaken
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 26-07-2024
Luxicon schreef op woensdag 28 december 2016 @ 20:27:
Wat vinden jullie een redelijk tijd om een RMA te verwerken? In mijn geval een videokaart, die één week na ontvangst defect is bevonden en bij de fabrikant is, ter reparatie (als dit mogelijk is). Vanaf nu kan het nog twee a vier weken gaan duren.

Ik vind het best een behoorlijke tijd.. maar de winkel moet tijd krijgen voor een oplossing lijkt mij. Ze kunnen wel direct een vervangende kaart opsturen, maar dat zou een luxe oplossing zijn toch?
Wat hier uitmaakt is wie de kaart naar de fabrikant heeft gestuurd, de verkoper of jij. De verkoopovereenkomst heb je namelijk met de verkoper en niet met de fabrikant, dus die heeft niet de verplichtingen die de verkoper heeft tegenover jou.

Als consument heb je vrij veel rechten tegenover een verkoper. Zo heb je 2 weken bedenktijd, maar je mag bijvoorbeeld later ook nog kiezen om de verkoopovereenkomst te ontbinden.

• Luxicon
MichaelvD2203 schreef op donderdag 29 december 2016 @ 00:55:
Nouja opzich niet veel verkeerd met deze manier van afhandelen. Maar ik zou zelf bij een DOA (mag je wel zo noemen als het al binnen één week is) een vervangend exemplaar eisen je hebt nou eenmaal bedenktijd en ik zou geen kaart die kapot uit de fabriek komt gerepareerd of niet terug willen hebben.
Usernameistaken schreef op donderdag 29 december 2016 @ 09:02:
[...]

Wat hier uitmaakt is wie de kaart naar de fabrikant heeft gestuurd, de verkoper of jij. De verkoopovereenkomst heb je namelijk met de verkoper en niet met de fabrikant, dus die heeft niet de verplichtingen die de verkoper heeft tegenover jou.

Als consument heb je vrij veel rechten tegenover een verkoper. Zo heb je 2 weken bedenktijd, maar je mag bijvoorbeeld later ook nog kiezen om de verkoopovereenkomst te ontbinden.
1) Het is geen DOA, maar een defect dat later ontstaan is.
2) De verkoper heeft de kaart naar de fabrikant gestuurd, dat is zoals zij ook communiceren naar de klant, als stappenplan. Zij hebben de kaart defect bevonden en sturen de kaart naar de fabrikant.

Het komt misschien niet helder over, maar de verkoper heeft - één week na ontvangst (van de kaart) - de kaart defect bevonden. Dus een week nadat de kaart in het bezit was van de verkoper, zijn zij tot die conclusie gekomen.

...

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23-09 11:19

Croga

The Unreasonable Man

Dat vindt ik wel heel lang voor iets waar de klant geen last van mag ondervinden....
Welke M?
De M van RMA staat namelijk voor "Material" of "Merchandise", zeker niet voor Manufacturer...

Overigens is een RMA process een behoorlijk archaïsche manier om met dit soort dingen om te gaan. De meeste serieuze bedrijven hebben zowieso een gedifferentiëerd proces (RMA omvat alles wat terug naar de winkel komt zonder acht te slaan op het doel. Aangezien een uniform proces nooit het doel zal dienen zijn grote bedrijven hier al lang van af gestapt).
En dat zie je hier ook weer: Het proces zorgt er voor dat je nu 2 maanden zonder videokaart zit. Dat is niet hoe een garantie afhandeling zou moeten werken. Als jij een videokaart hebt om te kunnen gamen dan is 2 maanden zonder die kaart duidelijk wél een last. En dus is de winkel verplicht om tot een andere oplossing te komen.

Helaas zit er tussen recht hebben en recht krijgen een gigantische gapende kloof in Nederland en zul je moeten accepteren dat je 2 maanden niet kunt gamen.

• Luxicon
Hierboven heb ik m'n mening gegeven en kan er mee leven, maar bij een andere winkel heb ik tweemaal een tegoed van de aankoopwaarde ontvangen, direct na bevestiging van het defect. Deze afhandeling is precies het tegenovergestelde.

Eerder had ik met deze winkel een andere gedachte, waardoor zij wel per direct met de oplossing kwamen. Toen ging het om een DOA, wat ik andere situatie vind, en toen niet de huidige gang van zaken accepteerde. Want ja, als iets direct bij aankomst kapot is, stuur ik iets niet terug als RMA, maar gewoon weg als retour zenden. Met de melding dat het product direct niet in orde is. Toen was het een fan dat ratelde, en er dus een lager niet in orde was.

Zelf zou ik om deze reden de volgende keer bij een andere winkel bestellen, in de hoop, daar een eventuele RMA anders (ik zou zeggen beter) wordt afgehandeld. Op deze manier dekt de winkel hun risico wel in, want die wordt bij de fabrikant neergelegd.

...

• MichaelvD
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 24-08 13:13
Luxicon schreef op donderdag 29 december 2016 @ 10:13:
[...]

[...]

1) Het is geen DOA, maar een defect dat later ontstaan is.
2) De verkoper heeft de kaart naar de fabrikant gestuurd, dat is zoals zij ook communiceren naar de klant, als stappenplan. Zij hebben de kaart defect bevonden en sturen de kaart naar de fabrikant.

Het komt misschien niet helder over, maar de verkoper heeft - één week na ontvangst (van de kaart) - de kaart defect bevonden. Dus een week nadat de kaart in het bezit was van de verkoper, zijn zij tot die conclusie gekomen.
Ok dus je had hem al langer dan een week thuis 8)7 Dan heb ik niks gezegd stond er een beetje onduidelijk :X (week na ontvangst) Dan is het een zeer gebruikelijke gang van zaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
MichaelvD2203 schreef op donderdag 29 december 2016 @ 12:51:
[...]

Ok dus je had hem al langer dan een week thuis 8)7 Dan heb ik niks gezegd stond er een beetje onduidelijk :X (week na ontvangst) Dan is het een zeer gebruikelijke gang van zaken.
de achtste week is ingegaan...
Inmiddels wacht ik nog steeds. Ze reageren ook erg traag op mail voor verdere support. Aangezien de 'gewone' klantenservice enkel aangeeft de kaart bij de fabrikant is. En in een eerdere mail aan deze support zouden zij een update geven over de situatie, maar die mail is uitgebleven.

Volgens mij is er voor hun vrij weinig aan te doen verder (als zij kiezen voor deze gang van zaken).. dus afwachten wanneer de fabrikant deze RMA verwerkt heeft..

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:28

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dit heeft - ook na 8 weken - niets met hardware te maken.

Move VB -> SF

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

na 8 weken mag je wel eens wat druk gaan uitoefenen op de verkoper.
dat duurt wel erg lang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
Verwijderd schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 22:02:
na 8 weken mag je wel eens wat druk gaan uitoefenen op de verkoper.
dat duurt wel erg lang.
Dat vind ik ook, ik heb meerdere keren contact gezocht, maar zij wijzen enkel naar de fabrikant (en daar weten zij niets inhoudelijk over te melden). De klantenservice geeft aan te moeten mailen naar hun customer service. Gedaan.. geen reactie.. pas toen ik een negatieve shopreview op Tweakers zette wel. Als werd in deze mail aangegeven ik binnenkort meer nieuws zou krijgen. Dat nieuws bleef uit. Na nog eens twee contacten met de klantenservice heb ik nogmaals een mail daarheen gestuurd (als reactie op hun mail) en na een week nog niets van gehoord.

Die shopreview is overigens verwijderd, omdat het geheel nog niet afgerond is.

Misschien kan ik beter kijken of er iets met social media mogelijk is, of dat ik Sapphire rechtstreeks benader.

• Dat de winkel deze manier van afhandelen kiest kan ik mij nog voorstellen (al ben ik het niet eens, want zij schuiven in principe alle risico van zich af), maar als de klantenservice zo armoedig is, en iets beloofd ( op dat moment 2 a 4 weken.. tot 2 x toe) en het alweer 6 weken is... dan ben ik er een keer klaar mee.

Edit Inmiddels heb ik hen getwitterd en ben ik in een P.M. met heb, hopelijk levert dat iets op. De kaart heb ik een half jaar gebruikt en is nu dus al 2 maanden weg.

[ Voor 6% gewijzigd door Luxicon op 08-02-2017 22:19 ]

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coyote1980
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 06:59
Garantie moet binnen een redelijke termijn en worden afgehandeld, en de winkel zal de overlast voor de consument moeten beperken. Wat hier gebeurt is niet langer redelijk, stel ze voor dat je eenzelfde kaart als leenkaart krijgt of dat ze anders de koop ontbinden en het aankoopbedrag terugbetalen zodat je elders een nieuwe kaart kunt kopen, daar een redelijke termijn voor herstel inmiddels ruimschoots is overschreden.

Alcohol and Calculus don't mix. Never drink and derive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23-09 17:05

Perkouw

Moderator General Chat
Dit topic wordt nu meer een status update topic. Ook de eigen inzet is wat mwa mwa. Dit topic doe ik dus op slot. Mocht je er met de winkel niet uitkomen lijkt me dat een goed moment om een nieuw topic te openen. Ook daar geld weer voor, doe vooronderzoek. :)

Topic weer open, TS komt mogelijk met een update.

[ Voor 11% gewijzigd door Perkouw op 13-02-2017 20:50 ]

Pagina: 1