Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Meedenken voor krachtige workstation gevraagd

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik hoop op jullie advies voor een nieuw werkstation, dus geen laptop. Ik sta open voor de merken HP en MSI. Het laatste ken ik absoluut niet. Ik zoek een werkstation dat het zeker jaren en jaren goed gaat doen. HP raadde me al wat aan maar ik dacht 'kom... laat ik eens Tweakers om hulp vragen'. Bij deze :)

Ik ga het gebruiken voor
Alle Adobe software (met name Illustrator en Dreamweaver maar zeker ook Photoshop, InDesign... meer...)
Stevig veel Illustrator (Adobe) gebruiken
Grafische vormgeving
Website ontwikkeling, onderhoud et cetera
Ik gebruik ook Office software
Vaak veel programma's tegelijk nodig is noodzakelijk

Budget
Pfff... lastig. Ik houd dit nog even open maar ik betaal liever wat meer voor een echt betere machine. Echter: duur betekent voor mij niet dat het beter is, het gaat er echt om dat de machine perfect presteert. Mijn totale budget voor alles bij elkaar ligt ergens tussen de 2.000 en 3.000. Dat is wel het maximum.

Aanwezige apparatuur
Wacom Pen & Touch tablet (erg belangrijk)
Lacie beeldscherm (is belangrijk vanwege calibratie, is mijn troetelkindje)
Scanner
Printer
Harde schijf die ik nu in een andere machine heb zitten moet worden gemigreerd of de data moet op een nieuwe schijf terecht komen, kan ik zelf wel oplossen met externe harde schijf.
Projector

Wat heb ik denk ik nodig?
In ieder geval een goede grafische kaart: ik doe grafisch werk en bepaalde applicaties vergen veel geheugen.
Veel geheugen want ik doe van alles tegelijk (bijvoorbeeld werken in Illustrator> Screenshot maken> Naar Photoshop> Bewerken> Exporteren> Importeren in lesmateriaal> Monteren> Productie. En dan tegelijk mailen, Word, Excel, Facebook, van alles.
Windows 10 ken ik alleen van mijn mobiel (jaja) maar bevalt uitstekend. Ik heb nu Windows 7 dus dat zal op de desktop wel flink wennen worden...
Graag SSD voor systeem.
Misschien extra SSD om Adobe pakket op te installeren? Is dat wijsheid? Ze kosten ook veel ruimte.
Twee extra harde schijven: HP raadt 1 schijf van 3TB aan maar ik wil er liever twee van 1GB (of 2GB als die ook stabiel zijn) want dan kan ik de tweede gebruiken voor de back-ups. Ik maak daarnaast ook extern backups trouwens.

Verder weet ik het niet zo, ik ben hier niet in thuis (vroeger wel maar er is zoveel veranderd en ik ben andere dingen gaan doen he)

Droomsysteem
Supersnel, geen gedoe met haperende balkjes en treuzelvensters of een scherm dat even op zwart slaat omdat de grafische driver het even af laat weten.
Snel opstartend. Altijd. Ik zet overvloedige opstarters altijd uit of saboteer ze tijdelijk als ze dat niet willen (stomme Apple producten).
Moet ook games aan kunnnen.
Kan eigenlijk van alles.
Hij moet ook stil zijn! :D

Merken
Mijn voorkeur gaat uit naar HP. Maar onlangs hoorde ik over MSI. Dus sja... Ik ben zelf geen gamer, ik ben goed in andere dingen. Maar dit wordt waarschijnlijk mijn laatste machine dus hij mag best alles aankunnen.

Voorgesteld door HP, graag jullie advies
Workstation: http://store.hp.com/Nethe...d=J9C19ET&opt=ABB&sel=WKS
Harde schijf: http://store.hp.com/Nethe...x?id=QF298AA&opt=&sel=ACC
Nvidia nvidia m2000 t7t60aa. Is dat okee?

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Hij moet stil zijn, niet te veel energie slokken.
Hij moet ook zonodig een paar dagen achter elkaar aan kunnen staan.

Overklokken?
Pfff... toen ik dat in de negentiger jaren tegenkwam gelezen maar nooit iets mee gedaan. Liever zo min mogelijk eigen gedoe, die tijd ligt achter me :D

Wat verwacht ik van jullie?[i]
  • Ik hoop dat jullie me kunnen helpen met concrete tips, bijvoorbeeld links naar bestaande machines.
  • En misschien ook de extra's die er dan in moeten zoals een extra grafische kaart.
  • Wat is jullie opinie over de harde schijf? Is 2TB inmiddels net zo stabiel als 1TB? En hoe zit het met 3TB schijven?
  • Welk merk is goed voor de harde schijven?
Nou... een heel verhaal. Ik hoop dat jullie kunnen helpen :)
Oh ja... ik wil het graag donderdag of vrijdag kopen...

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Hoe belangrijk is deze computer voor je? Heb je uitwijkmogelijkheden naar andere systemen?

HP heeft namelijk NBD, MSI niet.

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Die HP die je linked is op zich wel een beetje wat je zoekt, beetje hoog geclockte i5 of i7 (of xeon in dit geval), losse gpu hoeft waarschijnlijk niet, ssd en iig genoeg ram omdat je graag veel naast elkaar gebruikt.

specs

• MarElo
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-02 16:13

MarElo

Ik zie je wel!

Je zou ook eens kunnen kijken naar een Dell Precision 5000 serie

In ieder geval heel goed zelf samen te stellen via de site.

• Sandert98
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 29-11 16:18
Leuk topic! Interessant!

Je kan inderdaad een "kant en klaar" systeem doen. Je kan ook echter zelf een systeem samenstellen, dan zitten al jouw wensen erin. Er van uit gaande dat je de nieuwste versie van Adobe hebt, kan je als videokaart misschien erg goed voor de GeForce kaarten gaan. Zie hieronder:
NVIDIA Quadro cards can be used in Premiere Pro, although for the latest versions of Premiere Pro they are only necessary if you want to be able to use a 10-bit display. Previous versions (CS6 and older), however, only have official support for Quadro video cards and there are many reports that the new GTX 1000 series cards do not work properly on those older versions. Performance-wise, GeForce cards will always give you much higher performance for your dollar in Premiere Pro CC, although a Quadro video card can be a bit more reliable over the long term.
bron

Ik heb 2 lijstjes gemaakt. Een met een i7 en een met een Xeon:

i7:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-6700K Boxed€ 358,90€ 358,90
1Asus Z170I Pro Gaming€ 155,99€ 155,99
1MSI GeForce GTX 1070 GAMING X 8G€ 499,-€ 499,-
1WD Blue WD20EZRZ, 2TB€ 74,50€ 74,50
1Fractal Design Define S€ 75,-€ 75,-
1Scythe Fuma€ 42,-€ 42,-
1Corsair Vengeance LPX CMK64GX4M4A2666C16W€ 368,51€ 368,51
1Corsair RM550x€ 95,95€ 95,95
1Samsung 960 Pro 1TB€ 572,-€ 572,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.241,85

Xeon:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Xeon E3-1245 v5 Boxed€ 319,85€ 319,85
1ASRock Fatal1ty E3V5 Performance Gaming/OC€ 133,15€ 133,15
1MSI GeForce GTX 1070 GAMING X 8G€ 499,-€ 499,-
2WD Blue WD20EZRZ, 2TB€ 74,50€ 149,-
1Fractal Design Define S€ 75,-€ 75,-
1Scythe Fuma€ 42,-€ 42,-
4Crucial CT16G4RFD4213€ 101,-€ 404,-
1Corsair RM550x€ 95,95€ 95,95
1Samsung 960 Pro 1TB€ 572,-€ 572,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.289,95

Processoren: Dit is wat je persoonlijk het meest aanspreekt lijkt me. Verschillen zijn niet enorm groot. Echter, als je systeem wel vaker 24/7 aan wil hebben staan, is een Xeon wel wat stabieler.

Moederbord: Bijbehorende moederbord, gewoon goede kwaliteit.

GPU: Zoals gezegd, een GeForce. Deze bieden voor veel meer voor het geld. En je kan er ook nog leuk mee gamen ook :+

HDD: 2x 2TB, zoals je aangaf, kan je dit zelf backuppen. Je kan ook misschien naar Raid 1 kijken?

SSD: Snelheeeid! Dat wilde je. 1TB, hier kan je lijkt me wel Windows + Office + Adobe pakketten op kwijt. NVMe, veel sneller dan Sata SSD's. Echter ben ik niet zeker of het Xeon moederbord ook een m.2 poort heeft. Ik kan hier niks over vinden in de specs, maar op foto's lijkt dit wel het geval. Mischien wel even extra nakijken.

Case: Goede kwaliteit, stilte!

Voeding: Goede kwaliteit + modulair

RAM: 64GB. Kom je nooit te kort, ook niet bij multitasken. Je kan ook eerst 32GB proberen, 64 is misschien wat extreem

Verwijderd

Topicstarter
Beste allemaal zooo wat denken jullie goed mee! :)

@Sander98, zo zeg heel erg bedankt voor je lijsten en links, heel fijn! Ik vind het heel goed om te lezen, heel informatief. Ik wist het niet van de GeForce kaart. Ik snap alleen niet SSD1TB, heb ik alweer iets gemist? Even zoeken. Oh... Okee. Ik ga dit vragen.

@MarElo: Dell valt voor mij af, is een gevoelskwestie. Vrouwen he.

@Trommelrem: ik heb een uitwijkmogelijkheid ja maar liever houd ik alles op dezelfde machine. Ik zou wel ooit graag iets willen opzetten om alle internet-gerelateerde zaken op een andere computer te doen maar dat is voorlopig nog niet zo praktisch.

@Maratropa: bedankt, dan is die HP inderdaad wel wat ik zoek, wel misschien aangevuld met een betere kaart.

Okee, nu ga ik dus uit van in principe de HP machine maar met een 1TB SSD schijf voor besturingssysteem en de extra software. Plus twee extra harde schijven waarvan er dan misschien ook eentje 1TB SSD is als dat kan in die machine, plus een 3GB harde schijf voor de backups.
64GB, dat kan die HP ook wel aan maar ik weet niet of alle software daar gebruik van kan maken. Daar was iets mee, ik weet niet meer wat...

SUPER van jullie, echt geweldig!!! Bedankt :)

• Sandert98
Je weet dat er in de HP al een SSD van 512GB zit? Dan heb je denk ik toch niet nog een 1TB SSD nodig?

Verwijderd

Topicstarter
Ja, klopt!
Maar omdat je schreef 1TB om alles qua software op kwijt te kunnen vroeg ik me af of het slim is om die te vervangen door een 1 TB schijf. Of is dat onzin?
Daarnaast misschien een 1TB SSD om bestanden op op te slaan: dit zijn werkbestanden in de zin dat ik die regelmatig aanpas, bewerk en dergelijke. Niet allemaal maar denk aan grote Word bestanden met beeldmateriaal dat in Illustrator, Photoshop en andere applicaties wordt gemaakt en bijgehouden, denk aan InDesign/Illustrator/Photoshop bestanden waarin bestanden zijn geplaatst die dynamisch worden bijgehouden. En dat ik tegelijk ook met andere dingen bezig kan zijn...
Ik begrijp nu dat er een verschil is in SSD SATA en SSD NVMe. Dus ik ben heel benieuwd.

• Sandert98
Het verschil tussen een SATA SSD en NVMe SSD is de snelheid. Een SATA SSD kan max 600 mb/sec halen over een sata poort, terwijl het limiet van een NVMe SSD veel hoger ligt. De lees en schrijfsnelheden van een 960 pro liggen rond de 2000mb/sec . Dan zou je denken, zonder na te denken altijd voor NVMe kiezen. Echter zijn NVMe drives een stuk duurder, en gewoon voor Windows zal je het verschil niet merken, omdat windows gewoon niet sneller kan. Als je ontzettend veel (grote) bestanden kopieert kan het een voordeel opleveren. Echter weet ik niet of dit bij Adobe zo is.
De SSD die in de HP zit is al zo'n NVMe ssd, deze heeft (fabrieksopgave) snelheden van 2150 mb/sec lezen en 1550 mb/sec schrijven. (bron)
Wat ik kan vinden is dat de HP geen M.2 slot heeft (staat tenminste niets over beschreven), dus een extra NVMe ssd wordt lastig. Natuurlijk kan je wel voor een extra SATA SSD gaan van 1TB, zoals de pricewatch: Crucial MX300 2,5" 1,05TB

[ Voor 10% gewijzigd door Sandert98 op 29-12-2016 15:01 ]

Verwijderd

Topicstarter
Dag Sander.
Geweldig dat je dit allemaal weet en deelt, heel erg bedankt :)
En ook fijn dat je de bronnen erbij doet, kan ik ook verder zoeken. Leerzaam.
Goed, dus een extra NVMe gaat het waarschijnlijk niet worden. Dan SATA SSD. Is Crucial een beter merk dan bijvoorbeeld Samsung of Seagate?

Photoshop kan zeer grote bestanden opleveren maar dat heb ik meestal niet nodig.
Omdat ik Windows gebruik (bewust, ik kom ook van Mac af) kan het dan gewoon niet sneller maar dat is sinds een paar jaar ook echt wel snel genoeg. Hoewel soms...

Ik zou als ik genoeg wist over hardware, installatie, inbouwen en dergelijke zeker gaan voor een systeem dat ik zelf bij elkaar sprokkel. Maar wat ik zelf bouw moet ik ook zelf onderhouden dus dat wordt gewoon gedoe. Dan toch liever de HP.

• Sandert98
Geen probleem, daarvoor zijn we er.

Crucial is prima! De doorgaande merken voor (consumenten) SSD's zijn Crucial & Samsung. Zijn beide goed, maar Crucial biedt vaak wat meer opslag voor hetzelfde, zo niet minder, geld.

Verwijderd

Topicstarter
Okee dan, bedankt :)
En Seagate trouwens?
Jee, mijn workstation gaat er dus van komen. Niet meer wachten op vensters die niet willen, op treuzelmenuutjes en dergelijke. Deze machine is op zich ook snel maar ik ben sneller dan de software en ik wil graag wat meer worden uitgedaagd :D

• Sandert98
Je kan zoals Marelo ook heeft aangegeven bij Dell ook systemen selecteren die aan al jouw eisen voldoen. Hoef je niks meer in te bouwen.
Selecteer bij die Inspiron desktop een paar dingen anders zoals Windows 10, 32GB RAM, de HDD's die je wil en helemaal onderaan voor een 1TB PCIe SSD (vergeet RAID niet op C12 te zetten in de configurator).

En dell heeft echt net zulke goede systemen als HP.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt weer :)
Ik ben er druk mee bezig en laat weten waarvoor ik heb gekozen!

• MarElo
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-02 16:13

MarElo

Ik zie je wel!

Ik weet niet wat je hebt tegen Dell, ik heb er geen banden (meer) mee, maar het is echt goed spul, en ook pro support, en next business day.
Standaard bij die 5810 Tower leveren ze sowieso al een betere CPU, dan van die van HP.
Maar goed het is jouw keuze.

Verwijderd

Topicstarter
Mijn excuses dat ik niet eerder meer reageerde. Ik ben flink ziek geweest en ga hiermee volgende week door. Ik denk dat het dan wel vrij zeker bovenstaande configuratie wordt van HP. Ik meld me zo rond half/eind volgende week weer :)
Pagina: 1