• Valmont
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11-09-2022
Situatie

Synology NAS met mediaserver, media ge-indexeerd en middels DLNA verbonden met TV. Echter TV ondersteunt geen DTS en heeft nog wat andere nadeeltjes.
Op dit moment heb ik bijna al mijn films geconverteerd (van DTS naar AAC), van MPEG2 naar MPEG4 enz. Al dat werk om het werkbaar te maken voor mijn TV ben ik een beetje beu.

Oplossing

Aanschaf van een mediaspeler zodat die het denkwerk kan overnemen.

Eisenpakket

Ik wil een mediaspeler die DTS en True-HD ondersteunt, bij voorkeur ook ISO. Connectivity: DLNA is een must en optische kabel ook en HDMI. Prijs tot €100.

Uitdaging

Het is mij niet duidelijk waar ik op moet letten. Bijvoorbeeld als naar dit product kijk (https://www.bol.com/nl/p/...se#product_specifications) dan kan ik niet de consequenties overzien. Is er beter? Loop ik achter? Enzovoorts.

Achtergrond

Voor de achtergrond van het geheel wil ik verwijzen naar ene review over een TV die recent heb aangeschaft:
productreview: Panasonic Viera TX-49DX650 Zilver review door Valmont

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
Niet onder de €100, maar voldoet wel aan al je andere eisen, de HiMedia Q5 Pro;
https://www.media24store.nl/himedia-q5-pro.html

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

V.w.b.

Eisenpakket

Ik wil een mediaspeler die DTS en True-HD ondersteunt, bij voorkeur ook ISO. Connectivity: DLNA is een must

Je doelt op het kunnen laten horen van media welke voorzien is van vermelde audio-formaten op je TV? Je wilt de mediaspeler rechtstreeks aansluiten op de TV, er staat geen receiver tussen het e.e.a.?

Indien er gebruik gemaakt gaat worden van een losse media speler dan is er niet perse een must voor DLNA, de media-speler maakt verbinding met je NAS via het beschikbare netwerk en gebruikt daarvoor een beschikbaar netwerk-protocol, en de mediaspeler zelf komt rechtstreeks aan je TV te hangen (neem ik aan).

Of doel je met de must voor DLNA op iets anders misschien?

Testing, one, two ...

• Valmont
hardware-lover schreef op donderdag 29 december 2016 @ 15:08:
Je doelt op het kunnen laten horen van media welke voorzien is van vermelde audio-formaten op je TV?
Nee. Ik wil dat de mediaspeler de codecs verzorgd in plaats van mijn TV omdat mijn TV te veel formaten niet ondersteunt. Een van de formaten die mijn TV niet ondersteunt is DTS en True-HD.
Je wilt de mediaspeler rechtstreeks aansluiten op de TV, er staat geen receiver tussen het e.e.a.?
Een Onkyo zal voor het geluid zorgen. Hoe ik het ga doen weet ik nog niet. Ik weet niet wat de mogelijkheden zijn met een mediabox. OP dit moment heb een optische kabel van TV naar de reciever (geen HDMI omdat mijn reciever geen ARC ondersteunt).

Zodra ik een mediaspeler heb, dan neem ik aan gaat het geluid middels optische kabel van mediaspeler naar receiver, en beeld middels HDMI van mediaspeler naar TV. De films haal ik van een mediaserver (Synology NAS) middels een netwerkkabel van mediaspeler naar het netwerk.
Indien er gebruik gemaakt gaat worden van een losse media speler dan is er niet perse een must voor DLNA, de media-speler maakt verbinding met je NAS via het beschikbare netwerk en gebruikt daarvoor een beschikbaar netwerk-protocol,
Als ik het goed begrijp, ondersteunen de meeste mediaspelers alleen FAT en NTFS filesystem, dus direct de films plukken van mijn NAS zal denk ik niet gaan omdat de NAS een Linux fielsystem gaat. Vandaar middels DLNA.

[ Voor 68% gewijzigd door Valmont op 29-12-2016 18:02 ]

• Valmont
HereIsTom schreef op woensdag 28 december 2016 @ 23:08:
Hmmm, lijk me duur zat voor die paar eisen die ik heb.

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-01 13:27
Ik wil een mediaspeler die DTS en True-HD ondersteunt, bij voorkeur ook ISO. Connectivity: DLNA is een must en optische kabel ook en HDMI. Prijs tot €100.
De HD-audioformaten kunnen niet over een optische aansluiting worden gedaan; daarvoor is HDMI een must. Afhankelijk van hoe je dus je geluid gaat afhandelen kan je in principe met een Raspberry Pi 3 af, maar eigenlijk is naar mijn idee bijna elke Kodi-gebaseerde oplossing hetgeen je zoekt.
Ik zou daarbij niet via DLNA je content gaan streamen. Het concept ervan is mooi, maar de technische uitwerking kent dermate veel haken en ogen dat naar mijn mening het simpelweg over smb benaderen van een netwerkshare toch de meest makkelijke functionaliteit biedt.
Wil je wat meer kracht in huis halen, dan kan je bijvoorbeeld ook kijken naar een NUC of zelf een HTPC'tje in elkaar sleutelen, alleen gaat dat niet voor het huidige budget lukken.
--edit--
In je vervolg-post geef je aan hoe je de boel wil gaan aansluiten (dus beeld naar TV, en via optical naar je receiver). Ik zou je dat sterk af willen raden, en de "normale" manier van aansluiten hanteren, dus HDMI naar receiver, en van receiver HDMI naar TV.
Waarom? Omdat via optical je geen HD-audio kan doen, en je met CEC alles via 1 remote kan bedienen. Daarnaast is de kans op het niet synchroon lopen van beeld en geluid aanwezig als je het niet op deze manier zou aansluiten. Kan je dan wel weer corrigeren, maar wordt vaak als hinderlijk ervaren. Het ontbreken van ARC is wat dat betreft dan iets dat je naar mijn idee beter voor lief kan nemen, en je voor TV kijken via optical naar je receiver gaat. TV-uitzendingen zijn max DD51 en geen DTS en wordt door de meeste TV's netjes ondersteund. Daarnaast is de kans op delay-verschillen vanuit je TV een stuk kleiner, waardoor beeld en geluid eigenlijk altijd wel synchroon lopen daarmee. Te zijner tijd kan je dan je receiver nog eens upgraden naar een model dat wel ARC ondersteund.

[ Voor 36% gewijzigd door kroegtijger op 29-12-2016 18:18 ]

iRacing Profiel

• StecaGrid
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 28-01 15:42
Een nieuwe tv met Kodi een idee? Dan heb je geen los kastje meer nodig

• kroegtijger
StecaGrid schreef op donderdag 29 december 2016 @ 18:05:
Voor onder de €100,-? Gaat niet lukken denk ik ;)

iRacing Profiel

• Valmont
kroegtijger schreef op donderdag 29 december 2016 @ 18:04:
[...]

In je vervolg-post geef je aan hoe je de boel wil gaan aansluiten (dus beeld naar TV, en via optical naar je receiver). Ik zou je dat sterk af willen raden, en de "normale" manier van aansluiten hanteren, dus HDMI naar receiver, en van receiver HDMI naar TV.

<snip>

Het ontbreken van ARC is wat dat betreft dan iets dat je naar mijn idee beter voor lief kan nemen, en je voor TV kijken via optical naar je receiver gaat.
Begrijp ik niet Kroegtijger. Als ik het via HDMI moet doen, hoe kan ik dan geluid hebben terwijl mijn receiver helemaal geen ARC ondersteunt? Is het niet zo dat ARC-ondersteuning een must is om geluid te transporteren via HDMI?

Edit: voor alle duidelijkheid, wat de kanalen op mijn TV kunnen is niet interessant voor mij. Het gaat mij om het materiaal op mijn NAS. Zie mijn opmerking onderaan.
StecaGrid schreef op donderdag 29 december 2016 @ 18:05:
Ik heb een nieuwe TV maar het gebrek aan ondersteuning van DTS en ISO irriteert me mateloos. Hierdoor ben ik verplicht om menig film op mijn NAS te converteren zodat ISO"s een MKV worden en DTS / True-HD wordt AAC.

[ Voor 53% gewijzigd door Valmont op 29-12-2016 19:09 . Reden: Leesbaarheid ]

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Ik ben bang dat je het e.e.a. nog steeds niet helemaal begrijpt. Een NAS is over het algemeen redelijk universeel v.w.b. de connectiviteit. Op welke wijze de opslag daarin is geformatteerd doet er weinig toe, het OS op de NAS verzorgt de communicatie tussen de opslag en de apparaten die aanspraak willen maken op het media wat daarin is opgeslagen. Vaak gaat dit via NSF wat de meeste media spelers prima ondersteunen.

Misschien kun je eens precies aangeven wat je nu hebt staan bij je tv? Dus ook het typenummer van je receiver?

[ Voor 11% gewijzigd door hardware-lover op 29-12-2016 20:21 ]

Testing, one, two ...

• Valmont
hardware-lover schreef op donderdag 29 december 2016 @ 20:18:
Ik ben bang dat je het e.e.a. nog steeds niet helemaal begrijpt. Een NAS is over het algemeen redelijk universeel v.w.b. de connectiviteit. Op welke wijze de opslag daarin is geformatteerd doet er weinig toe, het OS op de NAS verzorgt de communicatie tussen de opslag en de apparaten die aanspraak willen maken op het media wat daarin is opgeslagen. Vaak gaat dit via NSF wat de meeste media spelers prima ondersteunen.

Misschien kun je eens precies aangeven wat je nu hebt staan bij je tv? Dus ook het typenummer van je receiver?
Reciever: Onkyo HT-R370
TV: Panasonic 49DX650E
NAS: Synology 1511+

[ Voor 4% gewijzigd door Valmont op 29-12-2016 20:23 ]

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

En je NAS 😏

Testing, one, two ...

• kroegtijger
Valmont schreef op donderdag 29 december 2016 @ 18:45:
[...]

Begrijp ik niet Kroegtijger. Als ik het via HDMI moet doen, hoe kan ik dan geluid hebben terwijl mijn receiver helemaal geen ARC ondersteunt? Is het niet zo dat ARC-ondersteuning een must is om geluid te transporteren via HDMI?
Audio Return Channel...
Zie o.a. https://www.homecinemamag...channel-en-hoe-werkt-het/
het is niet verboden om jezelf een klein beetje in te lezen natuurlijk :/
Edit: voor alle duidelijkheid, wat de kanalen op mijn TV kunnen is niet interessant voor mij. Het gaat mij om het materiaal op mijn NAS. Zie mijn opmerking onderaan.
In dat geval is het ontbreken van ARC vrijwel nooit een probleem
[...]

Ik heb een nieuwe TV maar het gebrek aan ondersteuning van DTS en ISO irriteert me mateloos. Hierdoor ben ik verplicht om menig film op mijn NAS te converteren zodat ISO"s een MKV worden en DTS / True-HD wordt AAC.
Gaat het nu om DTS? Of om TrueHD en HD-DTS? DTS en DD kunnen prima over coaxiaal of optisch, maar de HD-formaten zoals gezegd dus niet en moeten over HDMI. De bron (je mediaspeler, htpc, laptop of wat je er ook voor gaat misbruiken) sluit je met HDMI aan op een van de HDMI-inputs van je receiver. De TV op de output. Vanaf je TV ga je met een optical naar je receiver toe, als alternatief voor ARC. Je TV stel je in op audio via optical output, zodat je ook het geluid van je tuner van je TV op je receiver ontvangt. Als je additionele devices aan wilt sluiten doe je dat in principe op je receiver. Mocht je daar geen inputs meer vrij hebben, dan kan je die van de TV gebruiken, maar hou er dan rekening mee dat de HD-formaten voor audio en zeer waarschijnlijk DTS niet beschikbaar zijn.
Je mediaspeler stel je indien het kodi is bij de audio-opties in op HDMI-output passthrough en je geeft aan welke formaten er worden ondersteund. Daarna is het alleen nog even CEC configureren om alles met 1 remote af te kunnen.
Als je dan TV kijkt stel je je receiver in op de audio-input van je optische aansluiting, als je naar de mediaspeler kijkt, dan is het alleen de source veranderen van je TV en van je receiver (bij een goede CEC-configuratie zal je TV vanzelf je receiver volgen en over schakelen naar de juiste input)

Wat betreft het afspelen is het gewoon je Kodi inrichten. Kan je op je eigen pc ook installeren, zodat je vast kan uitzoeken hoe dat precies werkt. Meer info zie https://kodi.tv

Veel eenvoudiger kan ik het geloof ik niet uitleggen... Het is allemaal geen rocket science

iRacing Profiel

• HereIsTom
Valmont schreef op donderdag 29 december 2016 @ 17:55:
[...]

Hmmm, lijk me duur zat voor die paar eisen die ik heb.
Is niet duur hoor als je graag kwaliteit wil en dat het ook zonder problemen werkt.

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Valmont schreef op donderdag 29 december 2016 @ 20:21:
[...]
Reciever: Onkyo HT-R370
TV: Panasonic 49DX650E
NAS: Synology 1511+
Even buiten beschouwing gelaten welke media-speler het zou kunnen worden.

De meest logische setup met bovenstaande apparatuur zou zijn dat de media-speler via HDMI aan de Onkyo wordt gehangen, welke zelf aan je TV aangesloten is (eveneens HDMI). De Synology wordt via het netwerk verbonden met de gekozen media-speler (ik voorzie weinig problemen daarmee). De beperking bij deze keuze is het beeld wat maximaal in full HD (1080p) naar je TV zal gaan

Wat mij niet duidelijk is of je receiver-type wel ARC zou ondersteunen? De handleiding zegt daar helemaal niets over, maar op internet valt her en der te lezen dat dit mogelijk wel het geval zal zijn. Omdat je TV over optical (optisch) uit beschikt en je Onkyo over optical in, doen we daar verder niet zo moeilijk over, we nemen maar aan dat dit niet het geval is.

Je Onkyo ondersteunt volgens de handleiding;

• Dolby Digital en Pro Logic II
• DTS en DTS Neo:6 5.1

Wat dus wil zeggen dat de HD audio formaten als zodanig ook niet afgespeeld kunnen worden maar wel hoorbaar kunnen zijn omdat je media-speler, mits goed ingesteld, deze omzet in een audio-format wat je Onkyo wél kan laten horen. Je hoeft dus geen conversie meer toe te passen op je media, dat doet de speler voor je (nogmaals, mits goed ingesteld).

Je TV zou je via de optische uitgang aan kunnen sluiten op je receiver zodat ook het TV geluid via de Onkyo zal gaan. Het hoeft niet als jij voldoende hebt aan het geluid uit de TV luidsprekers, maar het kan wel. Het heeft verder geen invloed op wat er via je NAS wordt afgespeeld omdat dit al via je Onkyo ten gehore wordt gebracht.

Echter........

Wil je graag 4K video af kunnen spelen in 4K, dan zul jij je (4K geschikte) media-speler rechtstreeks op je TV aan moeten sluiten en dan kan het audio-signaal vanuit de TV via optisch uit naar de receiver kunnen gaan. Dit omdat je receiver het 4K beeld niet door kan geven. Je hebt dan echter meer beperkingen op de audio-formaten want je TV ondersteund geen DTS als ik het goed heb gezien. Je zou een Media-speler via HDMI ook enkel het (4K) beeld naar de TV kunnen laten sturen en audio rechtstreeks (via optical uit) naar de receiver. Het e.e.a. aan mogelijkheden daarin is afhankelijk van je gekozen Media-speler, of deze die mogelijkheden heeft v.w.b. uitgangen en configureren

Kortom..

Leg vast wat jij aan prioriteiten hebt en pas je setup (en Media-speler), daarop aan.

Je hoeft niet voor een hele dure Media-speler te kiezen, 3D ondersteuning heeft je TV niet, dus dat valt al af, maar diverse spelers ondersteunen dat al standaard. Is 1080p voldoende dan zou zoiets ook al kunnen voldoen misschien, en anders diegene die jij zelf al hebt uitgekozen. Let wel, er bestaat geen perfecte oplossing, met elke apparaat zijn er wel issues, houd dat in gedachten.

Succes ;)

Testing, one, two ...

• Valmont
hardware-lover schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 00:22:
Wat mij niet duidelijk is of je receiver-type wel ARC zou ondersteunen? De handleiding zegt daar helemaal niets over, maar op internet valt her en der te lezen dat dit mogelijk wel het geval zal zijn. Omdat je TV over optical (optisch) uit beschikt en je Onkyo over optical in, doen we daar verder niet zo moeilijk over, we nemen maar aan dat dit niet het geval is.

<snip> meer uitleg </snip>
Ah, ik kwam deze link tegen zojuist. Mijn receiver heeft idd geen ARC. Maar optisch kabel van TV naar receiver schiet niet op omdat de TV geen DTS ondersteunt. Dus de oplossing lijkt me een optische kabel van mediaspeler naar receiver. Dit is, geloof ik, wat je zegt en waar ik op uit was.

[ Voor 6% gewijzigd door Valmont op 30-12-2016 01:03 ]

• kroegtijger
Nee dat zegt hij niet. Mediaspeler alleen met hdmi naar receiver. Meer niet

iRacing Profiel

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Valmont schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 01:01:
[...]
Ah, ik kwam deze link tegen zojuist. Mijn receiver heeft idd geen ARC. Maar optisch kabel van TV naar receiver schiet niet op omdat de TV geen DTS ondersteunt. Dus de oplossing lijkt me een optische kabel van mediaspeler naar receiver. Dit is, geloof ik, wat je zegt en waar ik op uit was.
Je pikt nu net dat gedeelte uit mijn reactie wat er het minst toe doet bij de vragen die je hebt gesteld, en je hebt het, zoals Kroegtijger het door laat schemeren, nog niet helemaal goed begrepen. Dat zal mogelijk met mijn "ongelukkige" uitleg te maken hebben óf misschien door het gebrek aan een basiskennis aan jouw zijde?

Nogmaals:

1080p: koop een Mediaspeler geschikt voor minimaal 1080p, hang deze aan je receiver via HDMI. Start de speler op, configureer je Synology daarop, kies de software op de speler om je media af te kunnen spelen, en gaan. Geluid is te horen via de luidsprekers van je receiver in de audio-formaten die je receiver ondersteund.

4k: koop een Mediaspeler geschikt voor 4k, hang deze aan je TV via HDMI. Start de speler op, configureer je Synology daarop, kies de software op de speler om je media af te kunnen spelen, en gaan. Geluid is te horen via de luidsprekers van je TV* in de audio-formaten die je TV ondersteund.

*wil je dat het geluid van je TV te horen is via je receiver? Sluit een optische kabel aan tussen TV en receiver, kies voor extern geluid op je TV en klaar. Nog steeds bepaalt je TV welke audio-formaten hoorbaar zullen zijn.

De keuze voor het één of het ander ligt volledig bij jou (maar dat was altijd het geval natuurlijk ;) )

Jij hoeft nu enkel te kiezen voor maximale beeld- of geluidskwaliteit, beiden is met jouw huidige hardware (TV en receiver), NIET mogelijk. Ik merk daarbij op dat het allemaal vrij betrekkelijk zal zijn in de praktijk, niet werkelijk dramatisch.

Ik zou in jouw geval voor de 1080p oplossing gaan, het zal je de meest complete ervaring gaan geven.

Testing, one, two ...

• Valmont
HereIsTom schreef op woensdag 28 december 2016 @ 23:08:
Ik heb em toch besteld. Lijkt me een probleemloos ding dat presteert.

Gr.

• CeesKees
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19:34

CeesKees

I rest my Kees

Vraag is: hoe ga je die nu aansluiten?

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

• HereIsTom
Valmont schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 18:10:
[...]

Ik heb em toch besteld. Lijkt me een probleemloos ding dat presteert.

Gr.
Ik heb met mijn HiMedia Q10 Pro ook nog nooit problemen gehad, dus denk dat jij er ook wel blij mee zal zijn.
En waar je 'm hebt besteld helpen ze je ook goed als je nog vragen hebt.
CeesKees schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 20:33:
Vraag is: hoe ga je die nu aansluiten?
Gewoon via HDMI, heb ik ook.

• Valmont
HereIsTom schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 21:25:
[...]

Ik heb met mijn HiMedia Q10 Pro ook nog nooit problemen gehad, dus denk dat jij er ook wel blij mee zal zijn.
En waar je 'm hebt besteld helpen ze je ook goed als je nog vragen hebt.

[...]

Gewoon via HDMI, heb ik ook.
Op dit moment is de after-care niet best. Heb gebeld om bijstand omdat verdbinden met LAN niet lijkt te werken. Ik werd naar de forum verwezen maar dat was een kat in de zak want het beantwoord mijn vraag totall niet. Eerste indruk is niet goed. Ik bel nu meteen nog een keer.

• HereIsTom
Oh dan hebben ze het zeker druk omdat het veel vraag is nu, was altijd perfect.
Maar wat werkt er dan niet met de LAN, hier gewoon kabel erin en het werkt.

• CeesKees
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19:34

CeesKees

I rest my Kees

Op de een of andere manier heb ik het idee dat Valmont het niet helemaal begrijpt.

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

Pagina: 1