Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeZzL
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09:36

DeZzL

Rocket surgeon

Topicstarter
Ik ben van plan zonnepanelen te nemen. Ik ben een redelijke leek hierin maar heb me een beetje ingelezen.

Ik heb inmiddels de eerste offerten binnen. Ik ongeveer wat de voor- en nadelen van serieel, parallel of enphase micro-omvormers maar ik hoor graag jullie mening over mijn situatie.

Stroomverbruik
  • Verbruik afgelopen jaar: 2.950 kWh
  • Een/0-fase aansluiting
Dakgegevens
  • Dakhelling is 47 graden
  • Lengte van het dakvlak is 750 cm volgens bouwtekening.
  • Breedte woning ca 6 meter (afgeleid van binnenmaat van 5.40m)
  • Orientatie ZW (044 graden)
  • Dakkapel volledige breedte
  • Geen bomen of andere gebouwen in de buurt die schaduw veroorzaken
Maatvoering
  • Vanaf de onderkant van de onderste rij dakpannen tot de onderkant van het kozijn van de dakkapel heb ik 2.65m. Dat is inclusief het lood direct onder de dakkapel.
  • Boven de dakkapel heb ik waarschijnlijk een paar centimeter meer (ca. een pan extra).
  • Schoorsteen op dak, oostzijde. Lengte +/- 1090 mm, Breedte +/- 760 mm, Hoogte +/- 1300 mm
Verder
  • Voorkeur voor volledig zwart, puur esthetisch
  • Opbrengst meten in bestaande domoticz (ik vermoed kWh Rail meter + Youless)
  • Ik ga de installatie niet zelf doen
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 4% gewijzigd door DeZzL op 10-01-2017 11:14 . Reden: Maten schoorsteen toegevoegd. ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Even de afstand goed opmeten onder je dakkapel.
Onderstaand is 2514 mm hoog. (+ 0,5 a 1 cm tussenruimte tussen de 2 rijen panelen)
En de breedte even goed opmeten. de panelen zijn 977 breed.

20x SF170-S (4 strings (rijen) van 5 panelen in portrait) paneelgrootte 1257 x 977
Powerset 3.4
http://www.pvo-int.com/zo...owerset-3400wp-p-425.html
http://shop.winkelman-zon...r-frontier-powerset-.html

Op je dakkapel kan je er misschien ook nog 5 kwijt.
Gezien er een steca4200 meegeleverd wordt met de powerset 3.4, kan dat gewoon parallel erbij aan de 4 bestaande strings van 5 panelen.
Zelfs op de andere kant van het dak zou je er nog 5 kunnen leggen.

De powerset 3.4 levert meer kWh op dan je bestaande offertes..

Edit: ow, even de schoorsteen niet gezien.... maar past misschien toch?
5 panelen in portrait is incl. rail 5 meter breed. Hoe breed is je schoorsteen?
Edit: buurman kan er 40 kwijt? :P :9~
De schaduw van jouw dakkapel is geen probleem met SF.

Edit: en wil je nu (of in de toekomst) nog meer leggen, ook op de andere kant, kies je een SMA SB5000 TL-21 met 2x mppt, stringen van 5 panelen in de string

[ Voor 44% gewijzigd door AUijtdehaag op 28-12-2016 18:38 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:23
Dat je vriend 20km verdroo ook mee wil doen en de prijs daarom scherper miet is echt geen argument. Als dat geinstalleerd moet worden dan is dat toch echt twee totaal verschillende installatie waarvoor mensen aan het werk moeten en er veiligheidsmatiaal etc moet worden opgebouwd.
De marges zijn normaal niet zoals met nieuwe keukens ofzo, dat er even 300 euro afkan. Tenzij ze je gelijk al een hoge prijs voorschotelen en dan heel genereus doen of ze je korting geven als er wat van de prijs afgaat.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• jrsikken
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-03 20:34
Als je de offerte en legplan van de ene installateur aan de andere laat zien kan je veel leren en de beste prijs krijgen. 8)

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 26-09 22:22

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

En meer betalen voor enphase is ook onzin.
Solar edge werkt prima en 300 euro extra betalen voor niks extra's (panelen gaan niet opeens 300 euro meer opbrengen)

Ik vind de optie van de Solar Frontier niet eens zo gek. Die kan je met 2 panelen op 1 solar edge p405 optimizer aansluiten wat weer centjes scheelt.
Nu kan je SE met SF dubbel vinden aangezien het allebei schaduwmanagement heeft maar het is toch echt in mijn ogen het betere systeem!

Stringomvormers en poly of mono met een dak met een dakkapel en schoorsteen (lees growatt) is op dit dak echt not done. Dus die offerte kan wat mij betreft de boom in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeZzL

DeZzL

Rocket surgeon

Topicstarter
No Hands schreef op woensdag 28 december 2016 @ 19:33:
Dat je vriend 20km verdroo ook mee wil doen en de prijs daarom scherper miet is echt geen argument. Als dat geinstalleerd moet worden dan is dat toch echt twee totaal verschillende installatie waarvoor mensen aan het werk moeten en er veiligheidsmatiaal etc moet worden opgebouwd.
De marges zijn normaal niet zoals met nieuwe keukens ofzo, dat er even 300 euro afkan. Tenzij ze je gelijk al een hoge prijs voorschotelen en dan heel genereus doen of ze je korting geven als er wat van de prijs afgaat.
Je hebt helemaal gelijk, ik heb het weggehaald. Is niet interessant voor het vinden van de beste oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeZzL

DeZzL

Rocket surgeon

Topicstarter
AUijtdehaag schreef op woensdag 28 december 2016 @ 17:47:
Even de afstand goed opmeten onder je dakkapel.
Onderstaand is 2514 mm hoog. (+ 0,5 a 1 cm tussenruimte tussen de 2 rijen panelen)
En de breedte even goed opmeten. de panelen zijn 977 breed.

20x SF170-S (4 strings (rijen) van 5 panelen in portrait) paneelgrootte 1257 x 977
Powerset 3.4
http://www.pvo-int.com/zo...owerset-3400wp-p-425.html
http://shop.winkelman-zon...r-frontier-powerset-.html

Op je dakkapel kan je er misschien ook nog 5 kwijt.
Gezien er een steca4200 meegeleverd wordt met de powerset 3.4, kan dat gewoon parallel erbij aan de 4 bestaande strings van 5 panelen.
Zelfs op de andere kant van het dak zou je er nog 5 kunnen leggen.

De powerset 3.4 levert meer kWh op dan je bestaande offertes..

De schaduw van jouw dakkapel is geen probleem met SF.

Edit: en wil je nu (of in de toekomst) nog meer leggen, ook op de andere kant, kies je een SMA SB5000 TL-21 met 2x mppt, stringen van 5 panelen in de string
Volgens mij gaat dit passen. Ik vraag de maten van de schoorsteen nog even na bij de projectontwikkelaar en zal het dak nog eens exact nameten.

Edit:
Vanaf de onderkant van de onderste rij dakpannen tot het kozijn van de dakkapel heb ik 2.65m. Dat is inclusief het lood direct onder de dakkapel.

Boven de dakkapel heb ik waarschijnlijk een paar centimeter meer (ca. een pan extra).

De breedte van het dak is binnenmaat 5.40m. Voor de buitenmaat komt daar vast nog 60cm bij.

[ Voor 11% gewijzigd door DeZzL op 30-12-2016 16:07 ]

Pagina: 1