Toon posts:

Wat is jullie verwachting van Linux

Pagina: 1
Acties:
  • 121 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik denk dat Linux pas over 2 jaar een serieuse killer zal zijn voor Windows.

Wat vinden jullie??

Verwijderd

ik denk van niet :)

• Petuhr
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 09:50

Petuhr

FreeBSD

En waar baseer je deze stelling op?

Wil wel een discussie aangaan, maar dan moet je wel met goede argumenten komen hiervoor.

• THIJZEL
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
uhh hangt er vanaf voor welke gebruikersgroep... voor de die hard tweakers is het het misschien al wel een tijdje

Verwijderd

Topicstarter
Het gaat vooral over of Linux Windows nog zal verslaan. Niet op server gebied maar op desktop gebied. Want op server gebied lopen ze al ver voor.

• Petuhr

Petuhr

FreeBSD

Op zondag 01 juli 2001 20:54 schreef Markiedam het volgende:
Het gaat vooral over of Linux Windows nog zal verslaan. Niet op server gebied maar op desktop gebied. Want op server gebied lopen ze al ver voor.
Dit ligt natuurlijk helemaal aan de fabrikanten die de software pakketten ontwikkelen, zolang die alleen voor windows hun software ontwikkelen, zal linux daar nooit aan kunnen tippen, ook al heb je nog zo'n mooie/goede interface.

Qua interface vindt ik sommige beter dan de windows interface...

• Vrieskist
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 03-04 09:28
windows is gewoon makkelijker en heeft meer ondersteuning.

voorbeeld met spellen...je installeerd het spel van de cd en het werkt, bij linux moet je eerst nog lang het internet afzoeken naar talrijke rpms en libs....

Als linux net zo makkelijk is als windows dan word het wat :)

• RvdH
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 28-07 15:42

RvdH

Uitvinder van RickRAID

Linux is over 2 jaar nog geen hol verder.

• Laurent
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Op zondag 01 juli 2001 21:13 schreef RickJansen het volgende:
Maar BSD zeker wel ;)

• Petuhr

Petuhr

FreeBSD

En waarom zou Linux geen hol verder zijn dan?????

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-08 23:20
Linux is gewoon een hele andere manier van werken. Bijvoorbeeld dat je als je een grafiekje wil maken dat je dan niet Excel start en twee kolommen selecteert en er een grafiekje laat maken maar dat je een textbestand neemt met daarin een aantal kolommen data, die met wat parameters in een ander bestandje door gnuplot heen haalt en je hebt een mooie screenoutput + een postscript plaatje.

Het lijkt gebruikers onvriendelijker, het is echter juist vriendelijker, omdat het juist doet wat jij wil (uhm, opdracht geeft) ipv een gokje van het programma.

Ik denk dat linux nog lang niet klaar is voor de vaders en moeders die niet hebben geleerd dat een computer doet wat jij hem ingeeft en niet wat jij denkt dat ie zou moeten doen. Nog lang niet voor de mensen die denken: "Internet? Dat is toch dat knopje daar?"

Wel denk ik dat er een hoop mensen zijn die het uitproberen, en dat een paar procent ervan blijft hangen bij Linux ipv dat windows dat doet.

iig met de computerboom (lees: boem) van de afgelopen jaren waarin vrijwel elk gezin een computer heeft gekocht en de kids dus thuis al zaten te computeren + de komst van internet wat de markt wel een stuk doorzichtiger heeft gemaakt zal het aantal Linuxers lekker toenemen.

Maar een killer? Nee. Windows wordt geprogrammeerd met de (minder bekwame???) eindgebruiker als doel tegenover een linux programmer die leest en schrijft met de computer en geen behoefte heeft aan wizzards e.d. Oftewel, de gebruiker kan ook de maker zijn die voor zichzelf een programma heeft geschreven wat toevallig ook door anderen gebruikt wordt.

Is het niet een beperking van opensource dat iedereen die iets wil proggen juist een gaaf, belangrijk, in het oog springend progje wil klussen ipv een of andere flink verstopte lib?

Trouwens, ik gebruik zo fulltime mogelijk linux en ik programmeer geen programma's :)

Verwijderd

2 jaar?

Eerder 10 jaar..... Ik heb een jaar geleden geroepen dat linux over 10 jaar boven de 50% zit (op de desktop) aan marktaandeel.....

Over twee jaar verwacht ik dat Gnoom net een beetje standaard is geworden, Gtk-2 is nog heel erg in alpha-fase. Kernel-2.4 is het allemaal nog net niet, vooral VM is absoluut een dieptepunt in 2.4.x-kernels.
Als ik alle linux-softwareprojecten zie geloof ik dat over twee jaar deze projecten een acceptabele newbie-gebruikers-vriendelijkheid hebben bereikt. Ook mijn eigen projcten zijn nog lang niet zover, over twee jaar misschien wel. Dan komt het ECHT moeilijke gedeelte, als linux eenmaal 10% ofzo marktaandeel heeft, moet je de support van ALLE hardwarefabrikanten hebben. Zoals nu iedere fabrikant drivers voor windows maakt, moet dan bij een nieuwe product DIRECT linux-drivers van acceoptabel niveau beschikbaar zijn die alle features van de nieuwe kaart ondersteunen. Dat zie ik pas over vijf jaar echt volledig zo zijn - zie matrox (dualhead nu pas ondersteund), nvidia (closed-source), meeste fabrikanten werken niet eens mee aan driver development. Dat is de grote ramp. Dan, als alle hardware over vijf jaar redelijk loopt, wil je applicaties. Niet alleen staroffice/abiword-kinda things (ik denk dat over vijf jaar abiword voor gnoom-desktops wel de standaard is), maar ook programmatuur als autoCAD, flash enzo. Dus niet "dat het via wine onder linux werkt" of dat het "naar linux geport is", maar dat het "voor linux geschreven is" of iets in die zin. Dus dat windows niet steeds voorloopt, maar dat linux steeds gelijk- of voorloopt.

Dan pas kun je echt de gemiddelde stupid-idiot-gebruiker achter je krijgen. Ik zei eerst tien jaar, maak daar vijf of zes jaar van. Dan heeft linux een marktaandeel van 50% of iets in die richting. Maar nu? Nee joh, voor de mensen die weten wat ze doen is het perfect, immers, wij weten hoe ermee om te gaan en weten dat windows voor ons niet genoeg is, maar de gemiddelde idioot kan daar niet mee zitten en wil knopjes. Niks meer dan stomme knopjes en sukkel-uitleg. En dat mist linux (gelukkig :) ), maar over twee a drie jaar is dat er wel in redelijke mate dat het voor de gemiddelde idioot te gebruiken is. En dan begint het pas leuk te worden.

• frapex
  • Laatst online: 14:03

frapex

got r00t

linux blijft denk ik voor de zwaardere pc gebruikers.

windows voor de "normale" mensen :)

Asus A7N8X-X, AMD XP2400+, 2.5GB Infineon+Samsung DDR333, Radeon x1600 Pro, 2x Fujitsu MAP3735NC 10Krpm SCSI 73GB, Seagate Medalist 17.2GB, LiteOn DVD 16x48x, LiteOn 48x12x48, Promise UDMA100/TX2, Adaptec 2110S Ultra3, 2x EIZO FlexScan (F931 & F930)

• karelvandongen
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
maar niet al te lang meer.

Want het gaat domme gebruikers steeds meer tijd kosten om windows te craken en alle bijpassende sofware te cracken.

En dat zal de aceptatie van linux flink vergroten.

Verwijderd

hmmm, hangt van de applicatiemakers af. Shell maakt gebruik van de progs. van Landmark (geo- en seismic spul) Dit is geschreven voor SUN machines die gewoon veeeeeeeeel te duur zijn vandaag de dag. Zolang er geen port naar Linux is zullen ze geen Linux gebruiken daarvoor

Verwijderd

linux wordt een flop.
dat zeg ik omdat ik zelf ook linux heb gebruikt en hele slechte programmeerervaringen ermee heb. Als ik al merk dat ik Corel WP8 niet eens kan gebruiken met een kernel >2.0.36 dan kun je wel zeggen ja corel... maar dan nog, vind ik dat zoiets niet moet kunnen. Hetzelfde met glibc en die stomme kernel van hun. Wie gaat er nu NFS Root support in kernel bakken??

Bij Sun kun je bijv. Solaris 2.7 programma's gewoon uitwisselen in Solaris 2.8. Dit komt omdat ze compatible zijn.
Als zoiets niet kan in linux. ai... jongens...
Mocht je een proggie hebben wat wel onder Solaris 2.7 draait en niet onder Solaris 2.8 dan is het een bug in Solaris 2.8.
Wil niet zeggen dat sun alles is hoor. Het heeft ook zijn fouten, heel veel fouten!

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 10-08 18:05
voorbeeld met spellen...je installeerd het spel van de cd en het werkt, bij linux moet je eerst nog lang het internet afzoeken naar talrijke rpms en libs....
Huh? Ik speel meerdere spellen onder linux en je hoeft alleen nog maar de cdrom in je pc te flikkkeren en de install op te starten en klaar.

Ik denk dat Linux (en in het bijzonder desktops zoals kde en gnome) redlijk snel klaar zal zijn voor de standaard gebruiker, het enige probleem is niet zozeer of linux klaar is, maar of de support enigzins op een acceptabel niveau gaat komen, tenslotte is windows voornamelijk gebruiksvriendelijk door de grote ondersteuning van 3de partijen.

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

• RG
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-11-2025

RG

Lambda

Er is maar 1 probleem en dat zijn de OEM deals van Microsoft met leveranciers. Eigenlijk vind ik dat dit verboden moet worden. het is gewoon ordinaire koppelverkoop en dus schadelijk voor de concurrentie. Het tweede wat moet verbeteren is de hardware support. Met name de hardwarefabriekanten moeten eens niet zo moeilijk doen. Gelukkig zitten we in een spiraal dat steeds meer fabriekanten drivers gaan maken waardoor meer mensen het gebruiken, wardoor steeds meer fabriekanten drievrs gaan maken, etc... Alleen laat ze aub Open Source zijn. Het heeft helemaal geen zin om het closed source te maken.
Het derde is dat men Linux applicaties gaat maken die wat vriendelijker ogen. Veel Linuxprogramma's zijn redelijk functioneel, maar zo lelijk cq ongebruikersvriendelijk als de pest. Dit wijt ik met name aan de standaard GTK theme, maar gelukkig wordt die beter in 2.0. Maar ook zouden de plaatjes wel eens van wat hogere kwaliteit mogen zijn. KDE is al goed op weg Gnome volgt.

En wat natuurlijk ok een belangrijk obstakel is, zijn de mensen die het normaal vinden dat je cracks download, warez installeerd en software kopieerd...

Ik wil nog even 1 ding opmerken. KDE en Gnome zijn in 1997 begonnen. Zie waar ze nu zijn en hoe hard het gaat. Maar de toekomst van Linux hangt van verschillende factoren af die dus allemaal moeten kloppen.

[deze advertentieruimte is te koop]

• RG

RG

Lambda

Op zondag 01 juli 2001 22:44 schreef broodje_giros het volgende:
linux wordt een flop.
dat zeg ik omdat ik zelf ook linux heb gebruikt en hele slechte programmeerervaringen ermee heb. Als ik al merk dat ik Corel WP8 niet eens kan gebruiken met een kernel >2.0.36 dan kun je wel zeggen ja corel... maar dan nog, vind ik dat zoiets niet moet kunnen. Hetzelfde met glibc en die stomme kernel van hun. Wie gaat er nu NFS Root support in kernel bakken??

Bij Sun kun je bijv. Solaris 2.7 programma's gewoon uitwisselen in Solaris 2.8. Dit komt omdat ze compatible zijn.
Als zoiets niet kan in linux. ai... jongens...
Mocht je een proggie hebben wat wel onder Solaris 2.7 draait en niet onder Solaris 2.8 dan is het een bug in Solaris 2.8.
Wil niet zeggen dat sun alles is hoor. Het heeft ook zijn fouten, heel veel fouten!
Dat is onzin. Daar hebben ze symbol versioning voor uitgevonden. Ik heb wp8 gedraait op kernel 2.2 zonder problemen. zoiets heeft helemaal niks met de kernel te maken. Wat _wel_ boeit is de glibc versie, maar dat wordt dus afgevangen door symbol versioning.

• zomertje
  • Laatst online: 17-02 12:22

zomertje

Barisax knorretje

Ik merk toch duidelijk dat de kwaliteit met het jaar vooruit gaat, ik denk dat het grote probleem gaat worden hoe ze de managers gaan overtuigen.
Overal is windows zo standaard en zo ingeburgerd, liggen er zoveel vaste contracten. En dan hebben we het nog niet over 'onbekendheid met' en andere 'vooroordelen'
Persoonlijk ben ik erg benieuwd, eerst zien en dan geloven. Maar het zou best eens kunnen :)

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun

Verwijderd

RickJansen: Linux is over 2 jaar nog geen hol verder.

Fijne troll, Rick... :?

• Valium
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 09-08 08:59

Valium

- rustig maar -

Als ik zie hoe Linux in de afgelopen 2 jaar vooruit is gevlogen, dan zie ik de toekomst van Linux wel rooskleurig in. Of het Windows gaat vervangen....Mwoa, maar het wordt met de dag bruikbaarder.

Spelletjes installeren is net zo makkelijk als in Windows.

En Linux heeft 1 voordeel (nog veel meer natuurlijk, maar dit vind ik een goeie): Linux is MOOI! Je kunt werkelijk alles doen. Als je maar creatief bent.
edit:
Dit geldt natuurlijk niet alleen voor Linux, maar voor alle OSsen waar je X en bash enzo kunt gebruiken. Maar we hebben het nu ff over (x86) Linux.

• royke
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 01-05 18:38

royke

aan het typen....

Als microsoft gaat vasthouden aan hun licentie beleid zullen er best bedrijven zijn die gaan overstappen vanwege de kosten. het is niet alleen maar de aanschaf maar nu is er ook nog iemand bezig om alle comps te laten registreren bij de almachtige m$ zodra er iets verandert moet je weer tijd besteden aan het reggen.. Ik denk iet dat M$ zal vasthouden aan dat beleid maar als ze dat wel doen kan het ze heel duur komen te staan..

Ik vind van niet......

Verwijderd

Op maandag 02 juli 2001 00:10 schreef Arien het volgende:
RickJansen: Linux is over 2 jaar nog geen hol verder.

Fijne troll, Rick... :?
Rick is helemaal Unixware man geloof ik :) waar ken je dat downen Rick of is het commercieel? :D

Ik heb 2,5 jaar geleden gezegd dat Windows niks meer zou zijn over 5 jaar, dus nog 2.5 jaar te gaan zou ik zeggen :)

Je moet gewoon de spullen van de juiste hardware leverancier kopen die goede Linux support leveren, dus geen nVidia kaarten ed, dan gaat het het snelst :) Er komen steeds meer spellen en WineX wordt ook steeds uitgebreider, dus kan je straks net zoveel onder Linux als onder Windows, er gaan dan vanzelf meer bedrijven native Linux proggen...misschien 2,5 jaar wat krap, maar als ik zie wat er allemaal veranderd is in 2.5 jaar...dan weet je het nooit :)

• Mior
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-08 00:58
Define Linux.

Als je met linux de kernell bedoelt, die is altijd al beter geweest dan de windows kernel (of iets wat daarop moet lijken).

Als je een volledige distro bedoelt, zal het nog wel even duren voordat Linux windows heeft ingehaalt. Zoals al gezegt werd is het aan de software developpers om die developping door te zetten zoals ie het afgelopen jaar is geweest.

• RG

RG

Lambda

Er is nog een belangrijk punt waar Linux nog achter ligt. Ze moeten namelijk de desktop gaan standaardiseren. Het lijkt me verdomt lastig om een fatsoenlijk boek te schrijven als je KDE en Gnome hebt. Gelukkig zijn ze heel erg aan het samenwerken. Ik zou er ook voor zijn als Gnome en KDE extreem veel gingen samenwerken en zelfs 1 desktop zouden worden. Hoewel dit misschien niet goed is voor de concurrentie, zou dit wel zeer fijn zijn. Het probleem is dat men momenteel erg veel dubbel werk aan het doen is, en dat is niet handig. Het ergste is dat het voor gewone gebruikers heel lastig zal worden, terwijl geavanceerde gebruikers het te gek zullen vinden.
Stel je voor nu zijn de boeken van "Star->Programma's->Notepad" en dan krijg je straks "KDE->Editors->KWrite" of als je Gnome gebruikt "Gnome->Programs->Editors->GEdit".

Ik vind dit wel de lastigste kwestie die er is. Daarnaast is de indeling van de distributies heel belangrijk. Eigenlijk vind ik dat er een standaard moet komen gebaseerd op het Debian systeem met een aantal dingen van Slackware erbij, maar ja dat komt er toch niet ;)

• deadinspace
  • Nu online

deadinspace

The what goes where now?

Je hebt geen idee waar je het over hebt. Als je ziet hoever GNU/Linux in de afgelopen 2 jaar gekomen is, dan kan dat over 2 jaar alleen maar beter zijn.
Op zondag 01 juli 2001 21:23 schreef balk het volgende:
Linux is gewoon een hele andere manier van werken. Bijvoorbeeld dat je als je een grafiekje wil maken dat je dan niet Excel start en twee kolommen selecteert en er een grafiekje laat maken maar dat je een textbestand neemt met daarin een aantal kolommen data, die met wat parameters in een ander bestandje door gnuplot heen haalt en je hebt een mooie screenoutput + een postscript plaatje.
Maar die excel manier kan in GNU/Linux ook, met bijvoorbeeld gnumeric, een excel kloon. En dat is meteen het mooie aan Free Software: Het kan allemaal, op de manier die jij wilt.
linux wordt een flop.
Onzin. Of het Windows verstoot van de desktop? Geen idee, maar GNU/Linux kan niet dood; het is Free Software, en de mensen die daar vrolijk aan knutselen houden daar niet mee op omdat MS dat zegt, of omdat zijn buurman het niet wil gebruiken.
Op zondag 01 juli 2001 23:13 schreef Groot-Moefti het volgende:
Er is maar 1 probleem en dat zijn de OEM deals van Microsoft met leveranciers. Eigenlijk vind ik dat dit verboden moet worden. het is gewoon ordinaire koppelverkoop en dus schadelijk voor de concurrentie. Het tweede wat moet verbeteren is de hardware support. Met name de hardwarefabriekanten moeten eens niet zo moeilijk doen.
Helemaal mee eens. Maar het gaat al wat beter: in sommige computerwinkels kun je ook kiezen voor een GNU/Linux distro op je computer.
Wat betreft die hardware leveranciers: Ik hoop dat zij eens inzien dat closed source drivers geen enkel nut heeft. Als een concurrent echt wil weten hoe iemands hardware aangestuurd wordt, dan reverse engineeren ze die drivers wel. Het enige wat ze zo doen, is het Free Software moeilijk maken. En zeg nou zelf, als fabrikant wil je eigenlijk toch dat je hardware gewoon onder alle OSsen kan werken?
...lelijk cq ongebruikersvriendelijk als de pest. Dit wijt ik met name aan de standaard GTK theme...
:? Ik vindt de default GTK theme juist mooi en gebruikersvriendelijk. Zie http://gemini.luon.net/~marcelm/desktop_screenshots/gtk.jpeg voor een screenshot. Het gaat hier dus om de browser en de icq client.
Op maandag 02 juli 2001 00:03 schreef zomer het volgende:
Ik merk toch duidelijk dat de kwaliteit met het jaar vooruit gaat, ik denk dat het grote probleem gaat worden hoe ze de managers gaan overtuigen.
Overal is windows zo standaard en zo ingeburgerd, liggen er zoveel vaste contracten. En dan hebben we het nog niet over 'onbekendheid met' en andere 'vooroordelen'.
Er zijn anders best wel bedrijven die heel graag van Windows af willen hoor. Zie bijvoorbeeld IBM en HP. En steeds meer bedrijven worden minder bang om van Windows af te stappen.
Op maandag 02 juli 2001 00:15 schreef Valium het volgende:
En Linux heeft 1 voordeel (nog veel meer natuurlijk, maar dit vind ik een goeie): Linux is MOOI! Je kunt werkelijk alles doen. Als je maar creatief bent.
Ook daar ben ik het helemaal mee eens; Ik kan mijn desktop er helemaal zo uit laten zien en helemaal zo aan laten voelen als ik wil, niet zo als een of andere bozo denkt dat ik het wel mooi/fijn vind.

• igmar
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 29-06 18:56

igmar

ISO20022

Kernel-2.4 is het allemaal nog net niet, vooral VM is absoluut een dieptepunt in 2.4.x-kernels.
Dieptepunt ? Het VM gebeuren is juist een van de zaken die echt een stuk beter geworden zijn. 2.4 draait benchmarks die de meeste OS'sen gewoon om zeep helpen. Er moet nog een hoop aan gebeuren, maar ze zijn een stuk verder dan de meeste OS'sen.

• deadinspace
  • Nu online

deadinspace

The what goes where now?

Op maandag 02 juli 2001 01:27 schreef Groot-Moefti het volgende:
Er is nog een belangrijk punt waar Linux nog achter ligt. Ze moeten namelijk de desktop gaan standaardiseren. Het lijkt me verdomt lastig om een fatsoenlijk boek te schrijven als je KDE en Gnome hebt. Gelukkig zijn ze heel erg aan het samenwerken. Ik zou er ook voor zijn als Gnome en KDE extreem veel gingen samenwerken en zelfs 1 desktop zouden worden. Hoewel dit misschien niet goed is voor de concurrentie, zou dit wel zeer fijn zijn. Het probleem is dat men momenteel erg veel dubbel werk aan het doen is, en dat is niet handig. Het ergste is dat het voor gewone gebruikers heel lastig zal worden, terwijl geavanceerde gebruikers het te gek zullen vinden.
Stel je voor nu zijn de boeken van "Star->Programma's->Notepad" en dan krijg je straks "KDE->Editors->KWrite" of als je Gnome gebruikt "Gnome->Programs->Editors->GEdit".
Dit is inderdaad een lastig punt. Maar ik denk eigenlijk dat 2 grote desktop environments naast elkaar ook wel kan. Het is dat wel belangrijk dat ze samenwerken en compatible zijn.
Daarnaast is de indeling van de distributies heel belangrijk. Eigenlijk vind ik dat er een standaard moet komen gebaseerd op het Debian systeem met een aantal dingen van Slackware erbij, maar ja dat komt er toch niet ;)
O nee? Dit is anders precies waar de LSB (Linux Standard Base) voor is: zorgen voor een uitgebreide set standaarden en dan proberen deze overal in te voeren. Het behandelt bijvoorbeeld locaties van files, library namen, packaging format en meer van dat soort dingen. Het idee is dat fabrikanten LSB compliant producten maken, en dat het dan werkt zonder dat je daar veel voor hoeft te doen (geen redhat-assumptie qua file locaties bijvoorbeeld). Dit is A Good Thing (tm).

LSB 1.0 is trouwens gisteren of zo uitgekomen, zie http://www.linuxbase.org. Hij lijkt technisch wel redelijk in orde te zijn.
Debian is blijkbaar overigens een van de meest LSB-compliante systemen atm.

Alleen die keuze van packaging standaard: rpm |:( :r

.deb is technisch gezien toch best wel superieur, maar het is weer eens populariteit over technische kwaliteit :r

• igmar

igmar

ISO20022

Als ik al merk dat ik Corel WP8 niet eens kan gebruiken met een kernel >2.0.36 dan kun je wel zeggen ja corel... maar dan nog, vind ik dat zoiets niet moet kunnen.
Sja, dat heb je ervan als je interne functies gaat gebruiken. Dan ga je op je bek, daar kunnen de heren die de JDK geport hebben over meepraten.
Hetzelfde met glibc en die stomme kernel van hun. Wie gaat er nu NFS Root support in kernel bakken??
Dat hangt van je distrubutie af. De meeste distro's doen dan niet omdat het alleen nuttig is op systemen zonder disk.[quote]
[quote]

Jaja.. Mijn ervaring met Slowaris is anders.
Je bent denk ik in het libc5 / glibc tijdperk blijven hangen. Alle applicaties die ik de afgelopen 5 jaar heb gebakken werken nog steeds hier. Totaal geen problemen mee. En als de applicatie statisch is gelinked werkt het altijd.

• Tonnes746
  • Laatst online: 06-01-2022
Phantom zegt het goed. Qua OS heeft Linux het allang gewonnen en dat zal voorlopig zo blijven. De massa wil snel iets kunnen installeren zonder veel verstand, dus de distro's en de beschikbare applicaties zullen het 'succes' bepalen.
voorbeeld met spellen...je installeerd het spel van de cd en het werkt
Over spellen gesproken :)

bash: exec: /bin/Laden: cannot execute: No such file or directory

• igmar

igmar

ISO20022

Op maandag 02 juli 2001 01:39 schreef deadinspace het volgende:

Alleen die keuze van packaging standaard: rpm |:( :r
Ik hoop dat iedereen zich aan die standaard gaat houden. Maakt het leven voor iedereen een stuk aangenamer. Wat betreft RPM / DEB : beiden hebben z'n voordelen en nadelen. deb werkt prettig, maar packages maken is een grote ramp.
.deb is technisch gezien toch best wel superieur, maar het is weer eens populariteit over technische kwaliteit :r
Het verschilt tegenwoordig weinig meer. Ik vind beide best, zolang het maar een van die twee is.

Verwijderd

Ik vind argumenten die in dit soort discusssies aangevoerd worden de helft van de tijd aardig nutteloos.

Ten eerste zal de tijd ons wel leren hoe Linux versus Windows uit zal gaan pakken.

Ten tweede aarden dit soort discussies vaak uit in flames en trollen, aangezien je vaak met voorstanders van het ene product te maken hebt en voorstanders van het andere product.

Ten derde (heeft met het tweede te maken) zijn er mensen die het andere product af gaan kraken, zonder dat ze genoeg kennis van beiden producten hebben (of nog erger; nog noit met het andere produkt gewerkt hebben).

Dan zijn er nog ongefundeerde meningen als "MS sucks", "Je moet er voor betalen, dus niet goed" etc. etc.

Zowel Linux als Windows blijven continue in ontwikkeling en ongetwijfeld zal het aandeel Linux-gebruikers gaan stijgen, maar het zal (zeker niet op relatief korte termijn) zover komen dat het Windows zal gaan verdrukken.

Op het moment, zie ik het stijgende aantal Linux-gebruikers meer als een rage. Je moet er toch een beetje over mee kunnen praten. De aandacht in de bladen wordt groter, wat meehelpt aan de nieuwsgierigheid van de mensen ;) .

Veel windows-gebruikers nemen dan ook eens een kijkje in de keuken die Linux heet. Op dit moment is in mijn ogen Linux (met haar programma's nog niet geschikt voor de grote massa). Een veel gehoord argument (in mijn ogen terecht) is het feit, dat Linux gewoon nog niet gebruiksvriendelijk genoeg is voor de grote massa. Dit is toch wel het allersterkste punt in mijn ogen van Windows.
Zelfs mijn oma kan er nog mee omgaan ;)
Die-hard Linux gebruikers zijn het vaak oneens met dat argument, omdat zij alles maar dan ook alles precies zo in kunnen stellen zoals zij zelf willen (ofwel: juist gebruiksvriendelijk). Alleen de manier waarop is voor minder ervaren computergebruikers het probleem. Een paar vinkjes of radio-buttons in Windows-programma's is meestal niet zo'n probleem, maar om ergens lekker in tekst-configuratie bestanden te gaan duiken en daar wat parameters te gaan veranderen vormt voor veel mensen toch wel een drempel.
Ik zelf vind deze vorm van configureren juist ideaal, maar gebruikersvriendelijk :? Neuh niet echt

Tja qua stabiliteit ligt Linux ver voorop op Windows, hoewel ik moet toegeven, dat sinds windows 2K en de previews van XP die ik gezien heb, dit toch wel aardig ingelopen wordt door MS. Ik denk dat dit puntje van voorsprong in de toekomst dan ook zal verdwijnen.

Veiligheid is i.m.h.o. onder Linux ook nog een groot probleem. Zeker zo groot als onder windows. Je kan een Linux-bak wel hardstikke veilig maken, maar de meeste distro's installeren een zooi services waar je misselijk van wordt. Vaak ook nog eens services, waarvoor een hoop exploits voor bestaan, die minsten zo groot zijn als hun windows-equivalenten. Op hoeveel distro's wordt bijvoorbeeld wuftpd wel niet geinstalleerd? Als beginnende Linux gebruiker moet je eerst een berg HOWTO's, documenten, man-pages etc door lezen voor je een beetje kan zeggen dat je weet hoe alles werkt en je je machine pas echt "veilig" kan noemen (iets dat niet mogelijk is, zolang je machine aan het internet hangt, maar goed).
Deze stap wordt door veel newbies dan ook overgeslagen. Hier zijn vaak genoeg voorbeelden van te vinden hier op het NOS-forum. I.m.h.o. begint veiligheid bij de beheerder/gebruiker van het systeem. Zolang je niet weet waar je mee bezig bent kan je moeilijk zeggen dat Linux veiliger is dan Windows of andersom.

Qua applicaties ligt Windows ook nog ver voorop op Linux, hoewel daar toch wel aardig wat verandering in komt de laatste tijd. Dit is denk ik ook meteen het punt, dat Linux kan gaan maken (of breken) de komende jaren.
Voornamelijk de hoeveelheid was voorheen een probleem. Ik denk dat de gebruiksvriendelijkeid, bruikbaarheid en mogelijkheden van applicaties het meest belangrijke zijn.

Zoals ik het nu zie vind ik Linux zeker voor server gebruik (niet in alle (bedrijfs-)omgevingen overigens) voorop liggen op Windows. Deze laatste ligt in mijn ogen qua desktop gebruik (thuis gebruikers) mijlen ver voorop op Linux.
Zoals je uit bovenstaande misschien wel kan op maken heb ik een lichte voorkeur voor Linux, maar wil ik niet zeggen, dat ik windows (en haar applicaties) slecht vindt. Ze hebben beiden hun sterke punten en hun zwakkere punten. Dit is iets wat waarschijnlijk voorlopig ook wel zo zal blijven.

/me heeft wel genoeg getikt, dacht hij zo :)

• Beaves
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:20

Beaves

Usque ad Finem

Zoals je uit bovenstaande misschien wel kan op maken heb ik een lichte voorkeur voor Linux, maar wil ik niet zeggen, dat ik windows (en haar applicaties) slecht vindt. Ze hebben beiden hun sterke punten en hun zwakkere punten. Dit is iets wat waarschijnlijk voorlopig ook wel zo zal blijven.
Precies, hoewel het bij mij net omgedraaid is. Je beslist zelf welk OS je wel en niet gebruikt. Het blijft me opvallen dat de meeste Linux fanaten altijd MS aan het afzeiken zijn en altijd proberen om iedereen aan Linux te krijgen. Het is net of ze allemaal aandelen van Linux hebben. (Ik zeg niet dat alle Linux mensen zo doen, vooral de mensen die er echt iets van af weten laten iedereen lekker in hun waarden).

Schotlandofiel | Godzijdank ben ik atheïst
Canon 7D / 20D / 300D + glas | Just Light | Flickr

• blouweKip
Je moet gewoon de spullen van de juiste hardware leverancier kopen die goede Linux support leveren, dus geen nVidia kaarten ed,
? Nvidia heeft juist de beste support voor Linux...hun drivers zijn helaas niet opensource maar presteren verder zeer goed (beter dan ati's dri drivers en 3dfx' linux drivers)
Een veel gehoord argument (in mijn ogen terecht) is het feit, dat Linux gewoon nog niet gebruiksvriendelijk genoeg is voor de grote massa. Dit is toch wel het allersterkste punt in mijn ogen van Windows.
Tja, maar telkens opnieuw dit argument aanvoeren terwijl de ontwikkeling niet stil staat helpt natuurlijk ook niet, een out-of-the-box linux install is voor simpele kantoortaken gebruiksvriendelijk genoeg en overall kun je zien dat gnome/kde in rap tempo de gui van windows naderen, daarnaast wordt het grooste deel van windows' gebruiksvriendelijkheid bepaald door de support (drivers, commerciele programma's) en niet door windows (of de gui) zelf..

Juist mensen die niets van windows (of een ander OS weten) zullen makkelijker met linux omgaan, omdat ze niet gehinderd wordne door enige windows ervaring.
Tja qua stabiliteit ligt Linux ver voorop op Windows, hoewel ik moet toegeven, dat sinds windows 2K en de previews van XP die ik gezien heb, dit toch wel aardig ingelopen wordt door MS. Ik denk dat dit puntje van voorsprong in de toekomst dan ook zal verdwijnen.
Tja, ik ben het met je eens dat win2k en XP (de laaste builds) iig een stuk stabiler zijn dan win9x en nt 4, maar ze komen lang niet in de buurt van linux en zullen dat waarschijnlijk ook nooit komen (hoeft ook niet, dat is voor de gemiddelde windows gebruiker ook niet belangrijk)
Je beslist zelf welk OS je wel en niet gebruikt
Erg naief;
was het maar zo mooi, helaas denk ik niet dat je zomaar win32 applicaties kunt draaien op linux, dus wordt je meestal nog wel gedwongen windows te gebruiken, en dwang stel ik niet gelijk aan keus (hoewel bill daar af en toe wel een lichte neiging toe heeft)

Verwijderd

Zodra Linus en consorten een betere marketing campange gaan voeren als de mensen uit redmond, zal Linux Windows voorbijstreven op de desktop.

Verwijderd

Ik zou er ook voor zijn als Gnome en KDE extreem veel gingen samenwerken en zelfs 1 desktop zouden worden.
Ben ik op tegen. En bovendien is het onmogelijk.

Gnome, gebaseerd op Gtk, is geschreven in GObject/C. KDE in C++. Dat kan je dus NOOIT, maar dan ook NOOIT combineren tenzij ze samen helemaal overnieuw beginnen maar dat zou pas echt waardeloos zijn (kunnen we weer tien jaar wachten).

Ik ben er op tegen omdat ik het goed vind als beiden elkar tot de top van hun kunnen drijven en zo het beste in elkaar bovenhalen: ultieme voordeel van concurrentie.

Dat de gnome-icoontjes lelijk zouden zijn is persoonlijk, ik vind KDE oerlelijk en vind die gnome-icoontjes juist prachtig (ik gebruik zelf ook de gnome-icoontjes).
Als ik al merk dat ik Corel WP8...
Tja......... Corel.......... Dan HEB je het ook ergens over. Straks ga je me nog vragen waarom je MS Word niet onder linux kan draaien. WP8 voor linux is gewoon de windows versie onder wine, jongens, leer dat nou eens. We hebben het dus nergens over.
Zodra Linus en consorten een betere marketing campange gaan voeren als de mensen uit redmond, zal Linux Windows voorbijstreven op de desktop.
:r wat wil je zijn, de nieuwe MS ofzo? Linux zal windows in KWALITEIT en GEBRUIKERSVRIENDELIJKHEID voorbij moeten, niet qua marketing. Dat interesseert niemand (anders had iedereen wel een legale windows).

Linux komt er wel, maar ik wil eerst zien dat er een fatsoenlijk presentatiepakket is (gebaseerd op gnome, dus niet van die starofficeshit), abiword volwassen is (met support voor tabellen enzo), gnome 2.0 uit is etc. etc. etc.

Denk je in: evolution, gnome2, abiword, gnumeric, ]powerpoint-vervanger], galeon, gimp, kernel 2.4 met loki-games. Werkt perfect en is supercompleet. Kan je oma nog mee werken. Nu nog zien dat het over een jaar ver genoeg is.

(zoals je ziet vind ik KDE maar niks)

• Jordi
  • Niet online

Jordi

#1#1

Laten we het vooral even gezellig houden :)
Op maandag 02 juli 2001 13:51 schreef beelzebubu het volgende:
Tja......... Corel.......... Dan HEB je het ook ergens over. [..]WP8 voor linux is gewoon de windows versie onder wine, jongens, leer dat nou eens. We hebben het dus nergens over.
Volgens mij bedoel je WP9 (Office 2000), want WP8 is _wel_ native. De port is overigens niet door Corel zelf gedaan.
:r wat wil je zijn, de nieuwe MS ofzo? Linux zal windows in KWALITEIT en GEBRUIKERSVRIENDELIJKHEID voorbij moeten, niet qua marketing. Dat interesseert niemand (anders had iedereen wel een legale windows).
Mjaah... dat is maar gedeeltelijk waar. Natuurlijk heeft de meerderheid een 'minder-legale' versie van Windows, maar marketing wil niet per se zeggen dat mensen er ook daadwerkelijk voor betalen. Ik hoor een hoop van die wannabe-vrienden van mij wel es kletsen over computers (met een of ander pc blaadje op schoot) en ik kan het dan niet laten om even een oortje open te zetten... de een wijst de ander op een advertentie van MS Office 2000. Eerste reactie: "Hee dat ziet er goed uit... heb jij die voor mij?"
MS verdient hier geen cent aan, maar als die advertentie er niet had gestaan, had meneer geen Office 2000 'besteld' bij Harry.

Gebruiksvriendelijkheid is niet alles, kijk naar BeOS... die personal edition is gratis... en veel gebruiksvriendelijker (lees: makkelijker te installeren) dan Linux, maar ik ken IRL geen hond die het daadwerkelijk geprobeerd heeft. IRL ja, dat is de beste vergelijking: 'het gewone publiek'.

Ik denk sowieso dat het veel belangrijker is dat Linux nog meer naamsbekendheid en vooral roem krijgt, want zolang de UPC helpdesk mij bij wat moeilijkheden vertelt "U kunt beter Windows nemen, want dat werkt veel beter", hebben we nog een aardig lange weg te gaan :z

Het zal wel niet, maar het zou maar wel.

• RG

RG

Lambda

Ik zie dta veel mensen hier mijn standpunt onzin vinden dat Gnome en KDE samengevoegd _zouden_ moeten worden. Ikzelf zou hier ook niet voor zijn, maar voor een doorsnee gebruiker is het wel gigantisch irritant. Als jij een thema instelt, dat dan bijvoorbeeld maar de helft die theme ook daadwerkelijk krijgt, etc... Dat de helft van de boeken dan waardeloos zou zijn (of ze zouden 2x zo dik moeten zijn)... Een heel egr lastig punt vind ikzelf.
Het blijft me opvallen dat de meeste Linux fanaten altijd MS aan het afzeiken zijn en altijd proberen om iedereen aan Linux te krijgen. Het is net of ze allemaal aandelen van Linux hebben. (Ik zeg niet dat alle Linux mensen zo doen, vooral de mensen die er echt iets van af weten laten iedereen lekker in hun waarden).
Aandelen van Linux? Volgens mij snap jij er echt helemaal niks van. Linux (en GNU) is meer dan alleen wat software maar is een hele idealistische beweging die staat voor openheid en vrijheid. Ik steun die beweging en ben dus tegen Microsoft die zo ongeveer precies het omgekeerde wil, namelijk gewoon dat zijn totale controle hebben en de gebruiker absoluut geen vrijheid.
En als je Microsoft software wilt gebruiken moet je dat zelf weten, maar waar ik een probleem eme heb is mensen die Linux afzijken en zelf Windows 2000 en de rest van hun software van Warez sites hebben of gekopieerd hebben en zo voor een gigantisch bedrag illigaal bezig zijn. Mensen lijken dat normaal te gaan vinden. Als je ze daarop wijst worden ze boos en veelal wordt je dan afgezeken. Deze gasten lopen er zat rond op Tweakers.net [jammergenoeg].

Verwijderd

Tja ik denk dat we alweer op het punt zitten dat ik in mijn verhaaltje beschreef!
Dit is iets waar bijna al dit soort discussie op uitdraaien.

Je hebt voorstanders van het ene product en voorstanders van het andere product. Objectief kijken is er vaak niet meer bij dan. Vaak worden de kleinste woordjes van andere mensen aangehaald in dit soort discussies, zonder goed naar de context te kijken en zo de strekking van het verhaal van die persoon te (willen) begrijpen.

Verwijderd

Kan wel zijn, Nelske.... maarja, een echte discussie hierover is eigenlijk ook niet mogelijk, het zijn twee verschillende werelden, eigenlijk...

En tja, dat men alles illegaal heeft heb ik ook wel eens geroepen maar dat is eigenlijk zinloos want dat is 'normaal'. Om het anders te zseggen, ik ken niemand in mijn vriendenkring die een licentie voor windows OF office OF watdanook heeft. alles is illegaal bij hen.... Dat is ook geen punt, je zou bijna denken dat het zo hoort.... Dat is natuurlijk niet zo maar leg hen maar eens uit dat ze tweeduizend gulden aan licenties moeten betalen....

Ach, flauwe discussie eigenlijk :P

Wat veel makkelijker is, is dat al die PC-bakkers allemaal een dual boot voorinstalleren. Dan ziet men het ook eens.

Over KDE/Gnome: het is een leuk ideaal maar niet reëel. Of dat jammer is of niet is een ander verhaal.... Maar KDE/Gnome samen is niets meer dan een irreëel ideaal... Tja, en om nou boeken te schrijven, hoort een computer niet vanzelfsprekend te zijn? Die boeken horen onzinnig te zijn...... Dat ze bestaan zegt al genoeg.

• Aaargh!
  • Laatst online: 19-08 10:34

Aaargh!

Bow for me for I am prutser

FF over gebruikers vriendelijkheid:

Ik denk dat Linux in de toekomst nog wel eens terrein van windows zou kunnen winnen juist omdat het niet zo gebruikersvriendelijk is.
de gebruikers vriendelijkheid van windows begint n.l. een beetje overkill te worden. als ik b.v. die teletubbie interface van windows XP zie vind ik 'm er zo kinderachtig uitzien, ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die er daarom niet mee willen werken.

Those who do not understand Unix are condemned to reinvent it, poorly.

• balk
als ik b.v. die teletubbie interface van windows XP zie vind ik 'm er zo kinderachtig uitzien, ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die er daarom niet mee willen werken.
Maar die kan je ook uit;/aan zetten, mensen die hem niet willen zullen hem uit danwel niet aan zetten.

Ik zou hem ook uitzetten, mijn KDE desktop heeft ook geen themes oid

• Aaargh!

Aaargh!

Op maandag 02 juli 2001 16:03 schreef balk het volgende:
Maar die kan je ook uit;/aan zetten, mensen die hem niet willen zullen hem uit danwel niet aan zetten.
Je wilt niet weten hoeveel mensen met de standaard instellingen doorwerken omdat ze niet weten hoe ze ze moeten veranderen.

Verwijderd

Je wilt niet weten hoeveel mensen met de standaard instellingen doorwerken omdat ze niet weten hoe ze ze moeten veranderen.
En die mensen zouden linux gebruiken? :D

Als dat de mensen zijn die zometeen hier binnenkomen voor 'eerste hulp voor beginners' dan zou ik daar niet zo blij van worden.

Nee zeg, linux is juist zo configurable dat het voor zowel de newbie als de advanced user bruikbaar zal zijn..

• balk
Op maandag 02 juli 2001 16:22 schreef Aaargh! het volgende:

[..]

:)
Klopt. Hoe vaak je wel niet die mooie groene standaard w98 achtergrond tegenkomt......

Maar als iets echt overdreven is en iemand vind het niet mooi, dan gaat ie wel zoeken. De standaard is nl. errug kleurrijk en er zijn genoeg mensen die wel genoegen nemen met een saaie standaard achtergrond en niet met een vrolijke jolijke lolly theme die pijn doet aan hun ogen.

Ergo, als de standaardinstellingen maar lelijker worden zullen meer er meer mensen weten hoe je de achtergrond kan veranderen -> meer behendigheid -> meer compunerds -> meer mensen die genoeg krijgen van MS -> meer linuxgebruikers

• frapex
  • Laatst online: 14:03

frapex

got r00t

Op maandag 02 juli 2001 00:26 schreef fkooman het volgende:

[..]

Je moet gewoon de spullen van de juiste hardware leverancier kopen die goede Linux support leveren, dus geen nVidia kaarten ed, dan gaat het het snelst :) Er komen steeds meer spellen en WineX wordt ook steeds uitgebreider, dus kan je straks net zoveel onder Linux als onder Windows, er gaan dan vanzelf meer bedrijven native Linux proggen...misschien 2,5 jaar wat krap, maar als ik zie wat er allemaal veranderd is in 2.5 jaar...dan weet je het nooit :)
ehm... waarom geen nvidia ? weet je hoe goed de nvidia drivers presteren onder linux? het mogen dan wel geen opensource drivers zijn, maar ze werken perfect (& ik hoop dat ze eens een keer met DevFS support aankomen zetten)

Asus A7N8X-X, AMD XP2400+, 2.5GB Infineon+Samsung DDR333, Radeon x1600 Pro, 2x Fujitsu MAP3735NC 10Krpm SCSI 73GB, Seagate Medalist 17.2GB, LiteOn DVD 16x48x, LiteOn 48x12x48, Promise UDMA100/TX2, Adaptec 2110S Ultra3, 2x EIZO FlexScan (F931 & F930)

Verwijderd

Microsoft heeft die markt en het martkaandeel van linux zal niet veranderen. Veel te weinig ondersteuning

Verwijderd

Op maandag 02 juli 2001 16:51 schreef Rocabo het volgende:
Microsoft heeft die markt en het martkaandeel van linux zal niet veranderen. Veel te weinig ondersteuning
Tja weer een prachtig voorbeeldje van wat ik in m'n 2 posts al gezegd heb, lijkt me :)
Op maandag 02 juli 2001 17:24 schreef beelzebubu het volgende:
Meer een voorbeeld van de gemiddelde MS gebruiker die te dom is om verder te kijken dan zijn neus lang is :r

MS is groot vanwege HW ondersteuning en omgekeerd, het is een circel. Maar dat kan snel genoeg veranderen.
Hmmz daar vind ik deze reactie min of meer ook onder vallen :)

Verwijderd

Meer een voorbeeld van de gemiddelde MS gebruiker die te dom is om verder te kijken dan zijn neus lang is :r

MS is groot vanwege HW ondersteuning en omgekeerd, het is een circel. Maar dat kan snel genoeg veranderen.

Verwijderd

Op zondag 01 juli 2001 20:54 schreef Markiedam het volgende:
Volledig mee oneens, jij bent nog steeds in de veronderstelling dat je een server draait met een technisch "beter" systeem. Dat dachten IBM en Novell ook.

Verder :X ik maar, een waardeloze stelling ga ik niet verdedigen of afkraken. |:(

• it0
  • Laatst online: 27-12-2025

it0

Mijn mening is een feit.

Ik denk dat er een nog een aantal dingen moeten gebeuren en er al een aantal dingen aan het gebeuren zijn.

Zoals gezegd is staat het niet ter discussie dat linux een beter os is. Geen flame intended, als voorbeeld als je gui doodgaat betekent niet dat je os dood hoeft te gaan onder linux.

De windowmanager is ook niet echt belangrijk KDE 2 vind ik persoonlijk echt goed in elkaar zitten. En daarnaast is er altijd nog de keuze voor iets anders.

De zaken die er voor zorgen dat linux als distributie door laten breken zijn:
-Compatible met MS office pakket .doc,.xls, enz, waar men nu met verenigde krachten hard mee bezig is.
-Als men 100% compatible is moet er van alle distro's een ZWARE marketing campegne a la M$ komen om iedereen over te halen. Zowel users als software huizen.
-Wat mij persoonlijk tegen houdt is zijn de games. Ja alle games draaien goed onder linux die native zijn en via wine gaat een heleboel andere dingen ook goed. Maar als ik een windows game installeer onder linux net zoals onder linux dan ben ik weg.
-Het moet default geinstalleerd staan op een comp die men bij megapool verkoopt ipv windows. Vanaf dat moment gaat het hard..

In 3 tot 5 jaar moeten veel van deze punten wel in order zijn, ik twijfel zelf alleen nog aan de FUD campagne van MS en marketing. Voornamelijk dat laatste is erg belangrijk.

Nog 2 opmerkingen.

1 De radeon werkt erg goed met DRI in XFree86 4.1 beter als Nvidia.
2 Dat wp probleem is net zoiets als je een win 3.11 prog wil laten draaien onder win2k. Dat gaat ook niet automagisch maar het gaat wel degelijk.

Verwijderd

Ook al heb ik nog nooit Linux gebruikt, het zal de komende 5 jaar echt geen grote rol gaan spelen voor de thuisgebruiker/tiepmiep markt denk ik om de volgende reden.

1 het is te moeilijk voor ze

2 zie quote
Op maandag 02 juli 2001 17:24 schreef beelzebubu het volgende:
Mensen gebruiken gewoon wat ze krijgen voorgeschoteld, zelfde met MSN en IE en Word/Excel. Ze kennen het van werk/school of het zit geintegreerd en dus gebruiken ze dat maar.

Als er meer proggies en support komt dan zal nog steeds maar een klein deel overstappen (tweakers bijv), want als mensen ICQ al te moeilijk vinden dan weet je het wel. :)

• blouweKip
1 De radeon werkt erg goed met DRI in XFree86 4.1 beter als Nvidia.
Ik hoor juist het tegenovergestelde (instabiel en trager dan de ati-drivers voor windows)

maar ja, ik heb alleen maar een nvidia kaart en kan dat dus niet testen (nvidia draait onder linux iig gelijk/sneller dan in windows 9x, en veel sneller dan in win2k)
-Wat mij persoonlijk tegen houdt is zijn de games. Ja alle games draaien goed onder linux die native zijn en via wine gaat een heleboel andere dingen ook goed. Maar als ik een windows game installeer onder linux net zoals onder linux dan ben ik weg.
Ik installeer een game onder linux net zo gemakkleijk als onder windows....
1 het is te moeilijk voor ze
Is voornamelijk een vooroordeel, een ditributie die gericht is op newbe's (zoals easylinux destijds was) kan gemakkelijk hetzelfde gebruiksgemak hebben als windows, linux is dus niet "te moeilijk", er moet alleen meer windows-software voor linux komen, aangezien de meeste computergebruikers niet willen nadenken (en niet kunnen) moet het voor hun heel makkelijk zijn om over te stappen...

Zolang mensen namelijk moeten gaan nadenken (over bijvoorbeeld vervangende software op linux omdat hun software levernacier windows-only is) geven ze er al heel gauw het predikaat "te moeilijk" aan terwijl dat onterecht is...

• DeX
  • Laatst online: 13-01 09:52

DeX

Als ik linux zou kennen zou ik het laten weten..
tot over 2 jaar.

• wzzrd
  • Laatst online: 24-05 21:44

wzzrd

The guy with the Red Hat

Je kon recent de StarOffice cd's gratis laten thuis bezorgen. Daar gaat dat ook prima mee hoor! :) En als KOffice stable is, wordt het allemaal nog veel mooier :P
Bull. Was het maar zo...
Als ik al merk dat ik Corel WP8 niet eens kan gebruiken met een kernel >2.0.36 [...]
Huh? Dan doe je toch écht iets fout hoor :?
Kernel-2.4 is het allemaal nog net niet
??? Draait anders erg slick op mijn Linux bakkie
Hetzelfde met glibc en die stomme kernel van hun. Wie gaat er nu NFS Root support in kernel bakken??
Compileer je toch lekker zelf!! Is écht niet zo moeilijk, en dan loopt alles BRILJANT!

Ik dat er alleen wel twee échte belemmeringen zijn voor Linux op dit moment:
- Ten eerste het feit dat nVidia drivers lastig installeren en dat dat niet automatisch gaat. Dat kan en moet beter, dan zouden meer mensen met Linux kunnen werken & gamen
- Ten tweede het feit dat developers (zoals Id Soft e.d.) mensen die Q3 voor Windows hebben, die mensen voor Q3 voor Linux ook apart willen laten betalen. Veel van de moderne PC's worden nou eenmaal als game-computer gebruikt, vooral de desktopsystemen, dus dat is funest. UT was een uitzondering, volgens mij moet je voor de rest van de Loki producten harde pegels neerleggen, en da's jammer...

BTW: BSD heerst idd hard })

• Aaargh!

Aaargh!

Q3 voor linux kan je met de windows CD spelen, geen probleem, UT ook.

tja, en de mensen van loki games moeten nu eenmaal ook eten, er zijn 2 manieren voor hen om aan pegels te komen:
- een bedrijf betaald hun om hun spel te porten, de linux binaries staan op de originele CD of zijn gratis te downloaden
- ze mogen een spel porten van een bedrijf, en moeten hun geld verdienen met de verkoop van de linux versie, in dat geval kan je niet simpel ff de binaries downloaden.

helaas gebeurt die laatste optie het meest.

• wzzrd
  • Laatst online: 24-05 21:44

wzzrd

The guy with the Red Hat

Q3. Slecht voorbeeld :(

• blouweKip
(& ik hoop dat ze eens een keer met DevFS support aankomen zetten)
Volgens mij zit er in de laaste nvidia drivers al zoiets, ik heb ze namelijk draaien op rh 7.1 (met xfs en devfs)

Verwijderd

Topicstarter
Kan mijn eigen topic gesloten worden??
Dit wordt niks anders dan een gevecht tussen Linux voorstanders en Linux tegenstanders.
Had dit van tevoren ook wel kunnen bedenken.

Slotje

• Jordi
  • Niet online

Jordi

#1#1

Negative.
We kijken het nog even aan, als het erger wordt, kijken we wel verder :)

Het zal wel niet, maar het zou maar wel.

• it0
  • Laatst online: 27-12-2025

it0

Mijn mening is een feit.

Ik installeer een game onder linux net zo gemakkleijk als onder windows....
? dan ben je beter als ik..
Dus je wilt zeggen dat je BV halflife of the sims net zo makkelijk installeert onder linux?

Leg me dat aub uit.. ikzelf zit altijd ontzettend te kutten met wine.
vmware en zo tel ik niet mee..

Ik hoor het wel.

• NiPeng
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

NiPeng

I am the slime

Zoals gezegd is staat het niet ter discussie dat linux een beter os is. Geen flame intended, als voorbeeld als je gui doodgaat betekent niet dat je os dood hoeft te gaan onder linux.
Het is maar hoe je het bekijkt.
Als je hardware niet werkt onder linux maar wel onder Windows dan zal men Windows snel een beter OS vinden. Dit gaat ook op voor games/applicaties. De stabiliteit is niet het enige dat een OS goed maakt (wel een belangrijk deel ervan).

Some people like cupcakes better, I for one care less for them.

Verwijderd

Een goed OS != een goedverkopend OS

En eigenlijk kan het me ook geen reet schelen wie linux gebruikt en wie BSD gebruikt en wie Mac of Windows of BeOS of wat dan ook gebruikt. Als mijn computertje het doet vind ik alles best.

• deadinspace
  • Nu online

deadinspace

The what goes where now?

Op vrijdag 06 juli 2001 10:45 schreef beelzebubu het volgende:
En eigenlijk kan het me ook geen reet schelen wie linux gebruikt en wie BSD gebruikt en wie Mac of Windows of BeOS of wat dan ook gebruikt. Als mijn computertje het doet vind ik alles best.
Hier ben ik het helemaal mee eens; van mij mag iedereen gebruiken wat hij/zij wil, welk OS dat ook is, zolang ik maar kan gebruiken wat ik wil.
En dat is nou juist een probleem: je wordt van een aantal kanten gedwongen windows te gebruiken: windows wordt meegeleverd op elke PC; sommige hardware fabrikanten leveren geen specificaties of linuxdrivers voor hun hw; Microsofts standaarden die ze op de markt drukken, niet open maken en constant veranderen: DirectX, .doc, msn.
Daarom is het wel min of meer belangrijk dat GNU/Linux wat meer gebruikers trekt, dan moet er wel rekening mee gehouden worden. Het boeit mij verder niet zo heel erg of nou 90% van de wereld Windows of GNU/Linux gebruikt.

Verwijderd

Op vrijdag 06 juli 2001 11:22 schreef deadinspace het volgende:

[..]

Hier ben ik het helemaal mee eens; van mij mag iedereen gebruiken wat hij/zij wil, welk OS dat ook is, zolang ik maar kan gebruiken wat ik wil.
En dat is nou juist een probleem: je wordt van een aantal kanten gedwongen windows te gebruiken: windows wordt meegeleverd op elke PC;
Alsof ik kant-en-klare PCs koop... :)
Dell verkoopt overigens pre-installed linux (ik denk als dual-boot met windows).
sommige hardware fabrikanten leveren geen specificaties of linuxdrivers voor hun hw;
Alsof ik deze hardware ooit zou kopen... :)
Mijn advies: kijk eerst of de hardware het doet, koop het dan pas.
Microsofts standaarden die ze op de markt drukken, niet open maken en constant veranderen: DirectX, .doc, msn.
Alsof IEMAND hier om directx geeft, doc bestanden per e-mail accepteert en MSN gebruikt.... :(

Even voor de duidelijkheid, als ik word, powerpoint bestanden per e-mail krijg kan ik in principe naar de computerzalen gaan om ze te openen. Doe ik niet. Ik stuur ze terug met het bericht dat ik ze met mijn programmatuur niet kon openen en dat ik losse plaatjes en losse tekst in een universeel formaat prefereer, if possible ge-g-zipt. Dan krijg ik duizend excuses en snappen mensen mij weer en krijg ik mijn zin en dus losse plaatjes en tekst (rtf accepteer ik nog wel). Moeten jullie ook doen.
Daarom is het wel min of meer belangrijk dat GNU/Linux wat meer gebruikers trekt, dan moet er wel rekening mee gehouden worden. Het boeit mij verder niet zo heel erg of nou 90% van de wereld Windows of GNU/Linux gebruikt.
Wat mij betreft ben ik de enige linux gebruiker in de wereld, who cares, als ik het kan gebruiken vind ik het best en dat ik niet met windows overweg kan heb ik al vaak genoeg gemerkt.

• deadinspace
  • Nu online

deadinspace

The what goes where now?

Op vrijdag 06 juli 2001 11:31 schreef beelzebubu het volgende:
Alsof ik kant-en-klare PCs koop... :)
Dell verkoopt overigens pre-installed linux (ik denk als dual-boot met windows).
Ja, dat weet ik. Er zijn nog wel meer bedrijven die ook GNU/Linux aanbieden, maar het is gewoon nog erg weinig.
Alsof ik deze hardware ooit zou kopen... :)
Mijn advies: kijk eerst of de hardware het doet, koop het dan pas.
Mja, verzin dan eens een oplossing voor mijn videokaart die ik 1.5j geleden gekocht had toen ik nog nooit van GNU/Linux gehoord had.
Alsof IEMAND hier om directx geeft, doc bestanden per e-mail accepteert en MSN gebruikt.... :(

Even voor de duidelijkheid, als ik word, powerpoint bestanden per e-mail krijg kan ik in principe naar de computerzalen gaan om ze te openen. Doe ik niet. Ik stuur ze terug met het bericht dat ik ze met mijn programmatuur niet kon openen en dat ik losse plaatjes en losse tekst in een universeel formaat prefereer, if possible ge-g-zipt. Dan krijg ik duizend excuses en snappen mensen mij weer en krijg ik mijn zin en dus losse plaatjes en tekst (rtf accepteer ik nog wel). Moeten jullie ook doen.
het feit dat jij last hebt van mensen die jou .docs toesturen bewijst mijn argument alleen maar. Als MS nou zou vertellen hoe .doc in elkaar zit, dan konden abiword/openoffice/koffice enz ook .docs lezen.
En wat betreft DirectX: veel games zijn ervoor geschreven, en dat maakt porten lastiger. En games boeien mij in ieder geval wel.
Wat mij betreft ben ik de enige linux gebruiker in de wereld, who cares, als ik het kan gebruiken vind ik het best en dat ik niet met windows overweg kan heb ik al vaak genoeg gemerkt.
Ja, en daar ben ik het dus mee eens, maar het punt is dus dat dat mensen soms wel een beetje lastig wordt gemaakt.
En een grotere userbase zou dat tot op zekere hoogte verhelpen.

• blouweKip
Dus je wilt zeggen dat je BV halflife of the sims net zo makkelijk installeert onder linux?
Sinds wanneer zijn die uit voor Linux dan?
Ik denk dat je het verkeedr begrepen had, spellen die voor Linux uitkomen zijn zeer gemakkelijk te installeren, spellen die voor een ander OS uitkomen zijn idd wat moeilijker onder Linux aan de praat te krijgen maar dat heeft niets met Linux te maken maar met degene die dat spel heeft uitgebracht...

Ik heb rececentelijk tribes 2 voor linux gekocht, met 1 actie te installeren en supermakkelijk (automagische) up te daten....en t draait ook nog sneller dan onder windows...

Spellen gemaakt voor OS a. installeren en spelen onder b. zal altijd moeilijk blijven...

Verwijderd

Op vrijdag 06 juli 2001 12:23 schreef deadinspace het volgende:

Mja, verzin dan eens een oplossing voor mijn videokaart die ik 1.5j geleden gekocht had toen ik nog nooit van GNU/Linux gehoord had.
Zelfde als wat ik met mijn scanner deed (toen ik 1 jaar geleden nog geen linux had en opeens "per ongeluk" windows erafhaalde ni een boze bui). Boze mailtjes sturen naar de maker, zeggen dat ze een klant verloren hebben en een nieuwe kopen.

Ook al lijkt het niet zo, bedrijven zzijn daar wel degelijk gevoelig voor.
En wat betreft DirectX: veel games zijn ervoor geschreven, en dat maakt porten lastiger. En games boeien mij in ieder geval wel.
winex.

Maar dat is het punt niet - het punt is dat het me geen ene ... kan schelen of iets werkt onder linux. Zo niet, dan koop ik het niet, hebben zij een klant minder en heb ik minder geld weggegooid.

Ik koop al mijn games bij loki. Werkt perfect en goede linux-ondersteuning ;)

• deadinspace
  • Nu online

deadinspace

The what goes where now?

Op vrijdag 06 juli 2001 13:35 schreef beelzebubu het volgende:
Zelfde als wat ik met mijn scanner deed (toen ik 1 jaar geleden nog geen linux had en opeens "per ongeluk" windows erafhaalde ni een boze bui). Boze mailtjes sturen naar de maker, zeggen dat ze een klant verloren hebben en een nieuwe kopen.
Ook al lijkt het niet zo, bedrijven zijn daar wel degelijk gevoelig voor.
Heel fijn, maar S3 is gekapt met kaarten voor het desktop segment, dus ik denk niet dat ze zich er zo veel van aan gaan trekken.
Maar goed, ik heb hier nu een gloednieuwe g450 in mijn handen waar ik me weer ff mee ga amuseren, dus die S3 zal mij niet zo'n probleem meer zijn.
Ik koop al mijn games bij loki. Werkt perfect en goede linux-ondersteuning ;)
Zeker waar, bv UT en Q3A draaien heerlijk en waren helemaal niet lastig aan de gang te schoppen, maar dat geldt niet voor alle spellen; ik zou graag ook nog Settlers II en Master Of Magic spelen, maar die heb ik nog niet aan de praat gekregen.

• RG

RG

Lambda

Die spellen werken inderdaad erg goed. Met name nu Loki die gave installersoftware onder GPL heeft uitgebracht. Zo kunnen games en ook andere software heel erg makkelijk worden geïnstalleerd.
En ik denk niet dat iemand mij nog ooit doc bestanden durft te sturen ;) MSN gebruikte ik vroeger ook, maar dat heb ik de prullenbak in gedeponeerd en heb nu alleen nog ICQ (en IRC natuurlijk!).

DirectX gaat er wel uit denk ik als men OpenGL en OpenAL heeft. Nog een paar Api's erbij maken voor netwerk en input en dan kan DirectX ook weer weg. Ik denk dat dit een succes gaat worden omdat de grote fabriekanten erachter staan. Creative is de bedenker van OpenAL en ontwikkeld het nu samen met Loki. OpenGL wordt gesteund door NVidia en andere grote namen. NVidia heeft zelfs de T&L Api voor OpenGL bedacht.

Verwijderd

Ik hoop dat je gelijk krijgt, groot-moefti, ik hoop dat je gelijk krijgt.

Ik moet er niet aan denken dat de hele wereld wordt volgegooid met MS-standaarden en dat linux erachteraan moet hobbelen....:(

Daarom vindt ik c# ook zo verschrikkelijk, je gaat toch geen taal maken die alleen maar voor windows is en dat cross-platform noemen?!?!?!?!?!?

• RG

RG

Lambda

Ik hoop ook dat ik gelijk heb ;) Maar als een grote fabriekant als Creative het nut van een goede open audiostandard inziet, nou dan zijn we al een heel eind! Hopen dat men nu ook OpenIL (open input library) en OpenNL (open network library) gaat maken. Samenvoegen tot OpenML (Open Media Library) en je hebt DirectX crossplatform. En laat men daar nu net mee bezig zijn!
However ik moet die Microsoft quasistandaarden niet. Open standarden zijn erg belangrijk vind ik!

• Servowire
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-08 18:46

Servowire

prutser:~#

laat maar
oude topic

met papier mache kun je alles maken!!

• deadinspace
  • Nu online

deadinspace

The what goes where now?

Op zondag 12 augustus 2001 00:18 schreef Servowire het volgende:
laat maar
oude topic
Dan moet je dus niet op 'verstuur' drukken ;)

• Servowire
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-08 18:46

Servowire

prutser:~#

Op zondag 12 augustus 2001 01:14 schreef deadinspace het volgende:

[..]

Dan moet je dus niet op 'verstuur' drukken ;)
Ik had een verhaal getikt
maar toen zag ik later dat het een oud topic was

met papier mache kun je alles maken!!

Verwijderd

Ik verwacht niets van Linux.

Ik verwacht van fabrikanten dat ze software, hardware en drivers gaan ondersteunen voor Linux!

• zyberteq
  • Laatst online: 22-06 14:01

zyberteq

nou, dat dus

Ik hoop dat Linux beter gaat worden (en dan bedoel ik gebruiksvriendelijkheid voor newbies, hardware-ondersteuning en dan vooral mijn videokaart!, enzo)

ik ben namelijk sinds '96 dankzij M$ gigantisch gewend aan grafische OS'en. Daarvoor werkte ik alleen maar met DOS wat ik uit mijn hoofd ken, en dan vooral de directory-structuur.
Wat ik haat aan Linux (en waar ik geen hol van snap) zijn al die raar genaamde directories, zoals etc,var,dev,usr,bin, enzovoorts. Ik bedoel in DOS is het easy, je hebt de Dir 'DOS' voor het OS en that's it! in Windows is het bijna hetzelfde, je zou mijn C:\-schijf moeten zien! ik denk dat er geen cleaner ingedeelde HD op deze wereld is.

Daarnaast heb ik SuSE Linux 6.2, CorelLinux, RedHat Linux 6.1 en ArmedLinux geprobeerd. dus ik weet wel een beetje waar ik over praat. Nou moet je me niet verkeerd begrijpen want ik WIL Linux begrijpen (waarom anders al die distro's?) maar toen ik SuSe er op had staan had ik nog een SiS6215 kaart (die ik na LANG rommelen en zoeken eindelijk aan de praat kreeg met de 620-driver, maar die gaf wel minder prestaties) SuSE heb ik er uiteindelijk afgegooid omdat mijn broertje KDE liet vastlopen door gewoon zoveel mogelijk proggies te starten (vraag me niet hoe, hij kreeg het voor elkaar)
Nu heb ik al een tijd een Trident Blade3D kaart dat eigenlijk een Jaton107 is (voor zover ik weet) met een Blade3D chipset. met RedHat en Corel heb ik dus geprobeerd de Blade3D driver te gebruiken en dat leek ook te werken maar al wat XFree86 liet zien was een moii zwart scherm en geen HD activiteit, dus ik vloeken en tieren wat natuurlijk niets helpt, en het er weer afgegooid.

Nu ben ik op zoek naar een 500MB HD (ALS ik geld heb of er eentje zomaar vindt ;)) om in mijn oude 486 te stoppen want daar zit een Trident 8900C/D in en die wordt wel hopelijk goed ondersteund, nu maar hopen dat Linux een beetje draait op 4MB RAM (30pins).

O ja die andere PC waar ik dus al die distro's op geprobeerd heb is een Pentium166MMX met 64MB EDORAM, dat was dan ook geen probleem voor Linux of X-Windows.

Kortom: ik wil Linux want ik weiger XP te gaan gebruiken en MacOS is te duur voor mij hoewel dat wel een kewl OS is. Ik hoop daarom dat Linux over 5 jaar al ver genoeg is om serieus te concurreren met M$, en tegen die tijd misschien ook Apple.
En trouwens wie weet wat de toekomst brenge moge. Als het maar goed is :7

[ Vocal Trance Radio @di.fm ] [ Building ] [ Driving ] [ Relaxing ]

Pagina: 1