Gezinsauto LPG

Pagina: 1
Acties:

• Kootstra
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12-11 19:03
Aangezien ik per 2 januari een nieuwe baan heb, ben ik op zoek naar een tweede auto. Deze baan zal ongeveer 120 km per dag aan woon werk verkeer zijn, wat resulteert in minimaal 27,500 km op jaarbasis voor woon werk verkeer. Ik reken in ieder geval voor het eerste jaar op 37,5k km voor de nieuwe auto. Indien het nieuwe werk bevalt zijn wij, zoals het nu lijkt, van plan om dichter bij mijn werk te gaan wonen.

Op dit moment hebben wij een Peugeot 206 (1.4 benzine) welke ongeveer 220k gereden heeft. Deze hebben wij gekocht met 145k, wat ongeveer heeft geresulteerd in 21k per jaar. Van deze 21k per jaar is ongeveer 13k aan privé rijden geweest. Ik verwacht minder dan 10k per jaar met de 206 bij aankoop van een tweede auto.

Verder hebben wij in juni een tweede kindje gekregen dus de Peugeot 206 is ook zo nu en dan aan de kleine kant. Daarom zit ik nu te kijken naar wat grotere auto's.. Verdere gezinsuitbreiding is ook niet uitgesloten dus een station lijkt mij sowieso verstandig.

Na wat zoeken en berekenen kwam ik al gauw achter dat diesel stations mij meer gaan kosten ten opzichte van mijn 206. Daarnaast wil ik ongeveer 3-4 jaar doen met de auto en ik ben benieuwd of er nog meer milieuzones gaan komen. Ik kom nog wel eens in Utrecht en zag laatst daar ook zo'n leuk bordje..

Na verdere kijken kwam ik op een Toyota Prius terecht, deze heeft echter het nadeel van geen trekhaak, en later op auto's op gas.

Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/2m3g1ts.jpg

Nu heb ik enkele wensen;
- Airconditioning
- Grotere kofferbak
- Comfort, zal testritten doen.
- Minder kosten dan Peug 206
- Betrouwbaar
- 3 kinderzitjes achterin
- Trekhaak

Nice to have;
- Cruise control

Mijn budget is 3000-4000 euro, waar 3000 mijn voorkeur heeft in verband met eventuele reparaties.. Nu heb ik mijzelf redelijk ingelezen en kwam tot een aantal auto's;
- Renault Megane Grand Tour | 1.6 / 2.0 (LPG)
- Mitsubishi Lancer Station Wagon | 1.6 / 2.0 (LPG)
- Citroen Xsara Picasso 1.6 (LPG)
- Volvo V40 (LPG)
- Dacia Logan MCV (LPG) (Specifiek design..)
- Peugeot 307(SW) (LPG)
- Chevrolet Nubira Wagon (LPG) (Iedere 60K distributieriem)
- Nissan Primera Estate(LPG)
- Opel Zafira (LPG)
- Renault (Grand) Scenic (LPG)

1) Nu heb ik de neiging naar de Scenic, voornamelijk door de grote ruimte, helaas geen grote LPG tank zolas de Megane en de vele opties, alleen hoor/lees je daar negatieve verhalen over. Is dit bij de latere jaren 2007-2008 nog steeds zo?
2) Heeft iemand ervaring met drie zitjes in deze auto's?
3) Of is het verstandiger om een Diesel of Hybride te nemen omdat ik te rooskleurig ben over de te verwachte kosten?
4) Heb ik nog iets over het hoofd gezien? Heeft iemand nog andere opties en/of inzichten?

• Snowhite0901
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 10:12
scenic staat gewoon qua betrouwbaarheid nog niet zo hoog in die jaren. Als je een betrouwbare auto zoekt zou ik voor de mitsubishi of de nissan gaan.

Veel motoren hebben wat extra kosten als ze al een tijdje op LPG rijden. Met kleppen etc. Maar over het algemeen lees je heel positief over LPG.

Het is me nu alleen niet helemaal duidelijk: ga je nu in deze auto alles doen en hou je die 206 nog?

12 x 385Wp op HD4000SolarEdge zuid 13° pvoutput

Verwijderd

Top-tip: De renault 2.0 motoren vermijden en voor de 1.6 gaan. Iets minder power, maar een wereld van verschil in onderhoudskosten/problemen. (lees er elk renault forum maar op na of google voor de lol eens op 2.0 IDE Engine renault)

• adminappelgebak
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 09-07 16:45
LPG is leuk en alles, maar vergis je niet in de onderhoudskosten daarvan. Die zijn doorgaans wat hoger als diesel auto's en daarnaast hik je sowieso tegen een koprevisie aan op den duur en die zijn ook vrij prijzig. Dus reken je niet rijk, maar LPG rijdt wel wat zuiniger. Weet wel dat wanneer je naar het buitenland gaat, dat daar de infrastructuur met betrekking tot LPG niet zo goed is als die in NL.

Daarnaast zou ik voor een Volvo gaan, doorgaans betrouwbare techniek en worden veel gebruikt voor rijden op gas. Vermijd Renault, hoewel de motoren mechanisch wel goed zijn, hebben die auto's vaak elektronische problemen (nee dit is geen wassen neus verhaal, het is echt waar wat ze zeggen).

• jjbstolk
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:59
LPG is zeker een goed optie, ik rijd inmiddels in mijn 3 auto op LPG. Extra onderhoudskosten vind ik per kilometer te verwaarlozen (gemiddeld 25~27.500 km per jaar). Als ik kijk naar de extra kosten die ik in die 10 jaar heb gehaad aan het LPG systeem zijn dat 1x een verdamper 350 euro en 1x pomp electronica 150 euro bij mij huidige auto. Het enige wat ik altijd wel doe is goede kwaliteit bougies gebruiken gezien deze bij LPG een stuk heter worden dan bij benzine.

Ik heb 3 auto's van het PSA concern gereden: Xsara 1.4 bw 2000, Peugeot 307 Break 1.6 bw 2005 en nu een Citroen C5 2.0 bw 2006. Deze laatste heeft een LPI gas installatie waardoor er geen prestatie verschil is tussen benzine en gas.

Persoonlijk vond ik de 307 een erg fijne auto, hij was voor ons met een rolstoel net is te krap maar verder prima auto!

[ Voor 8% gewijzigd door jjbstolk op 28-12-2016 16:11 ]

• houthakker
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 23:30

houthakker

Poehé

adminappelgebak schreef op woensdag 28 december 2016 @ 15:55:
LPG is leuk en alles, maar vergis je niet in de onderhoudskosten daarvan. Die zijn doorgaans wat hoger als diesel auto's en daarnaast hik je sowieso tegen een koprevisie aan op den duur en die zijn ook vrij prijzig.
Met LPG moet je een beetje selectiever zijn kwa auto zijn. Bij voorkeur simpele techniek, bestaande, betrouwbare motoren en kritisch op de inbouw van de LPG installatie. Je hebt al een stuk meer zekerheid als het fabrieksaf is ingebouwd (m.u.v. Kia/Mazda). Op moderne diesel zit ook veel wat kapot kan gaan (EGR kleppen, verstuiver, kettingen die oprekken, turbo's etc...).

Een LPG is vrij simpel en over het algemeen onderhoudsvrij. Bij vialle kan de pomp stuk gaan (revisie), bij andere systemen de verdamper (gebeurd zelden). Verder heb je injectoren. Zijn kwa prijs toch voordeliger dan de diesel onderdelen.

Afijn; mijn duit in het zakje:
Ik rij een Mitsubishi Lancer 1.6 van 2006. Inmiddels 330.000 km op de teller (zit vanaf 0 op lpg, ik heb deze auto vanaf 208.000 km). Verbruikt geen druppel olie. Heb 1x de inspuitmondjes laten vervangen van de lpg injectoren, was 2 uur werk a 60 euro en een paar euro aan onderdelen. Verder geen enkel probleem; dit is een no-nonsense (saai) motorblok waar weinig stuk aan kan gaan. Hydrologische klepstoters dus nooit kleppen stellen. Mijn collega heeft precies dezelfde en ook goede ervaringen. Er zijn er ook veel te vinden voor aantrekkelijke prijzen.

De Volvo heb ik ook hoog staan, fabrieksaf LPG en een sterke motor (je vind ze met hoge km-standen), maar wel inmiddels echt een oude auto.

De Nissan (P12) viel bij mij af; QR20DE kon ik weinig goede ervaringen i.c.m. LPG vinden.

Bij Renault heb ik gemengde gevoelens, de Megane II phase I heeft sowieso een slechte reputatie. (De 1.6 16v heeft daarintegen wel een goede reputatie op lpg dacht ik...).

Ik zou dan eerder naar de Dacia neigen; volgens mij worden deze vanaf de dealer met LPG geleverd. Ze hebben de meest simpele techniek gebruikt van Renault.

De Opel Zafira 1.8 LPG (Selection/Edition/Cosmo) is in 2010-2011 fabrieksaf met lpg geleverd, evenals:
- Astra Stationwagon 1.6 LPG 111 Edition 2010
- Na 2012 bijna alle Opel modellen met 1.4 (Turbo).
Wel opletten bij later inbouw; verscheidene modellen met 1.6 en 1.8 kunnen er weer niet zo goed tegen...

Nog een aardig documentje van Prins: https://www.autogastanken...cklist%20Prins_081107.pdf

Specs

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

houthakker schreef op woensdag 28 december 2016 @ 16:55:
[...]

Met LPG moet je een beetje selectiever zijn kwa auto zijn. Bij voorkeur simpele techniek, bestaande, betrouwbare motoren en kritisch op de inbouw van de LPG installatie. Je hebt al een stuk meer zekerheid als het fabrieksaf is ingebouwd (m.u.v. Kia/Mazda). Op moderne diesel zit ook veel wat kapot kan gaan (EGR kleppen, verstuiver, kettingen die oprekken, turbo's etc...).

Een LPG is vrij simpel en over het algemeen onderhoudsvrij. Bij vialle kan de pomp stuk gaan (revisie), bij andere systemen de verdamper (gebeurd zelden). Verder heb je injectoren. Zijn kwa prijs toch voordeliger dan de diesel onderdelen.

Afijn; mijn duit in het zakje:
Ik rij een Mitsubishi Lancer 1.6 van 2006. Inmiddels 330.000 km op de teller (zit vanaf 0 op lpg, ik heb deze auto vanaf 208.000 km). Verbruikt geen druppel olie. Heb 1x de inspuitmondjes laten vervangen van de lpg injectoren, was 2 uur werk a 60 euro en een paar euro aan onderdelen. Verder geen enkel probleem; dit is een no-nonsense (saai) motorblok waar weinig stuk aan kan gaan. Hydrologische klepstoters dus nooit kleppen stellen. Mijn collega heeft precies dezelfde en ook goede ervaringen. Er zijn er ook veel te vinden voor aantrekkelijke prijzen.

De Volvo heb ik ook hoog staan, fabrieksaf LPG en een sterke motor (je vind ze met hoge km-standen), maar wel inmiddels echt een oude auto.

De Nissan (P12) viel bij mij af; QR20DE kon ik weinig goede ervaringen i.c.m. LPG vinden.

Bij Renault heb ik gemengde gevoelens, de Megane II phase I heeft sowieso een slechte reputatie. (De 1.6 16v heeft daarintegen wel een goede reputatie op lpg dacht ik...).

Ik zou dan eerder naar de Dacia neigen; volgens mij worden deze vanaf de dealer met LPG geleverd. Ze hebben de meest simpele techniek gebruikt van Renault.

De Opel Zafira 1.8 LPG (Selection/Edition/Cosmo) is in 2010-2011 fabrieksaf met lpg geleverd, evenals:
- Astra Stationwagon 1.6 LPG 111 Edition 2010
- Na 2012 bijna alle Opel modellen met 1.4 (Turbo).
Wel opletten bij later inbouw; verscheidene modellen met 1.6 en 1.8 kunnen er weer niet zo goed tegen...

Nog een aardig documentje van Prins: https://www.autogastanken...cklist%20Prins_081107.pdf
toon volledige bericht
Weinig aan toe te voegen. Sommige (oudere) PSA blokken gaan ook goed op LPG. De rest van de auto verschild wel eens per model & fase qua kosten.

Zou zelf in dit geval voor de Lancer gaan, 100%

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:35
Zelf een Subaru Forester gereden op LPG, nooit problemen mee gehad. Weet alleen niet of model (2003+) te krijgen is binnen het budget. Vrij ruime wagen, hoge zit, kan veel trekken en met ringtank nog veel ruimte in de kofferbak over.
Nadeel is wel kleppen stellen, wat iets vaker zou moeten dan bij rijden op benzine.

• thaize
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 01-12-2024
ik rij zelf een astra g met z18xe 125pk motorblok op lpg.ik woon zelf in limburg en 20 km rijden ben ik in belgie en tank ik voor 0,34 cent de liter en kan alleen maar zeggen ik erg tevreden ben over lpg.

als je een lpg auto wilt kopen zou ik goed kijken welk type motorblok erin ligt en daarop gaan zoeken wat de problemen zijn. sommige motors kunnen er goed tegen en draaien zoals mijn blok 300/400.000 km zonder extra smeer systeem en zonder kop revisie (je mag ze best pittig rijden maar niet bv langdurig boven de 150km per uur rijden) in mijn geval maar je hebt ook blokken waar je gewoon als een idioot vol gas kunt rijden.

en je hebt blokken die na 20.000 km de kop er al af moet.

maar als je een geschikte auto hebt lach je je kapot, en extra onderhoudskosten is ook onzin als je blok ertegen kan.
lpg is schonere verbanding dus je olie zou langer mee gaan dan wanneer je op benzine rijd, en koppeling en remmen bijvoorbeeld slijten ook niet harder of minder hard op gas allemaal onzin, hoogstens de kleppen, maar zoals al gezegdt koop een blok wat ertegen kan en je bent de man.

• ElMacaroni
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08:55

ElMacaroni

Laat de zon maar komen!

Lancer.

Dodelijk saaie auto met bullet-proof technologie en geen hoge aanschafwaarde vwege hip of mooi. Zo hou je geld over voor onderhoud.

SE2200+14xSF170S & SE1500M+4xTSM-375

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

KeRsTmAnNeKe schreef op zondag 1 januari 2017 @ 21:09:
Zelf een Subaru Forester gereden op LPG, nooit problemen mee gehad. Weet alleen niet of model (2003+) te krijgen is binnen het budget. Vrij ruime wagen, hoge zit, kan veel trekken en met ringtank nog veel ruimte in de kofferbak over.
Nadeel is wel kleppen stellen, wat iets vaker zou moeten dan bij rijden op benzine.
Ik, of, nouja, mijn pa, maar ik rijdt er veel in en weet er meer over, heb een benzine Forester uit 2004, met inmiddels bijna 267k op de klok.

Het EJ20 blok is inderdaad een prima LPG blok, en omdat Subaru nogal houdt van simpelheid, zal hetzelfde blok ook in Legacy's en Impreza's zitten. Normale Legacy's zijn gewone luxe stations, de Outback versie staat op wat hogere poten, maar niet zo hoog als een Forester. De Impreza is natuurlijk een sedan.

3000 is krapjes voor een LPG-Forester, 4000 zal het eerder zijn, maar, het zijn wel betrouwbare auto's zonder echte problemen. Met 3 ton is het blok net ingelopen, de roestduivel krijgt niet tot nauwelijks vat op een Soebie, het enige waar je echt rekening mee moet houden is dat er altijd 4 dezelfde banden op moeten zitten, doe je dat niet, dan sloop je het middendiff behoorlijk snel. En dat is een hele dure grap. Maar, zolang je keurig 4 nieuwe bandjes koopt, en door de AWD slijten ze ook behoorlijk gelijk voor en achter, is er helemaal niks aan de hand.

Echter, 3 kinderstoelen wordt echt wel krapjes, zoals bij ongeveer iedere auto. 2 niet al te brede kinderzitjes en een stoelverhoger zullen wel passen, maar, 3 kinderzitjes met armleuningen en al, tja, alleen als die derde in de kofferbak zit :+

Kofferbak is bij een Forester overigens niet enorm groot. Groter dan een gemiddelde hatchback, maar kleiner dan bijvoorbeeld een Focus Station. Om een idee te geven: Wil je een wasmachine meenemen, dan moeten de achterbanken plat, omdat je net 10-15cm te kort komt, en omdat de laadruimte niet heel hoog is, moet de wachmachine op zijn/haar zij.

Trekken kan ie als de beste, eentje met handbak heeft ook nog een lage gearing, maar in hoge gearing trekt ie al prima 1500kg :P

Comfort vind ik zelf prima, ik kan 4-5 uur in dat ding zitten, en dan gewoon fit uitstappen. Omdat ie hoog op zijn poten staat neemt ie hobbels en bobbels lekker relaxed, maar hij deint niet op bijvoorbeeld een klaverblad. De besturing is overigens wel erg "handmatig": Je voelt heel goed wat je doet, en dat zal enorm wennen zijn als je uit een Fransoos komt :P De pedalen gaan zwaar, bij het schakelen voel je precies wat de schakelstangen doen, je duwt hem echt in de versnelling dus :+ En met de motor in stationair, en je raampje open, hoor je ook gewoon klik-klak als je schakelt van neutraal naar 1 of R :P

Airco/climatecontrol en cruisecontrol waren opties, maar omdat de Forester uit zichzelf al vrij prijzig was, zitten die opties in zeker de helft van de Foresters die je zal vinden. Een Legacy is luxer, dus zal dat eigenlijk altijd wel hebben.

Kortom: ik kan je prima een Forester aanraden, echter, het is niet alsof dit de enige keus is. Lancers en V40's doen het ook erg goed op LPG, maar zijn inderdaad wat saaier. En of dat positief is, of negatief, ligt maar net aan wie je het vraagt :P

People as things, that’s where it starts.

• assk
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 11-11 23:56
Lpg is prima. Het zijn vaak de niet lpg rijders die enkel de problemen zien. Franse auto's en Volvo's zijn erg geschikt om op lpg te rijden. Ze hebben namelijk verharde kleppen. Koop je een Franse auto die ook hydraulische klepstoters heeft dan ben je vrijwel onderhouds vrij. Enkel de lpg filter moet dan om de 20.000km en de pomp na 200.000km.

Een Peugeot met 16 kleppen doet het altijd goed (ik heb zelf een 206) deze heeft namelijk alle ingrediënten voor lpg. Inbouwen van lpg kost rond de 1750, kijk dus ook even naar de optie om gewoon een benzine auto te kopen en gas in te bouwen (ben ik zelf een voorstander van).

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

assk schreef op maandag 2 januari 2017 @ 02:51:
Lpg is prima. Het zijn vaak de niet lpg rijders die enkel de problemen zien. Franse auto's en Volvo's zijn erg geschikt om op lpg te rijden. Ze hebben namelijk verharde kleppen. Koop je een Franse auto die ook hydraulische klepstoters heeft dan ben je vrijwel onderhouds vrij. Enkel de lpg filter moet dan om de 20.000km en de pomp na 200.000km.

Een Peugeot met 16 kleppen doet het altijd goed (ik heb zelf een 206) deze heeft namelijk alle ingrediënten voor lpg. Inbouwen van lpg kost rond de 1750, kijk dus ook even naar de optie om gewoon een benzine auto te kopen en gas in te bouwen (ben ik zelf een voorstander van).
Mijn beste LPG ervaringen waren met Opel. Met mijn Laguna op LPG stond ik iedere 2,5 tot 3 weken bij de garage. Vreselijk veel last van backfire's, of de ontluchter die er weer af knalde, zelfs de beschermlaag onder de motorkap was na minder dan 60K aan vervanging toe. Dat ik dat ding kwijt was, was een zege. In 2 jaar tijd 41 garage bezoeken, LPG gerelateerd, het was zo erg dat de lease maatschappij na 2 jaar zei dat die auto er uit moest.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:32
Anti-lpg komt vaak van indianenverhalen van vroeger toen er nog niks computergestuurd was. Handmatig kiezen tussen benzine en gas, geen computergestuurde injectie, onverbrand gas met backfires, dat soort gedoe.

Enige extra kosten die ik aan lpg heb gehad tot nu toe was een uur extra werk aan uitbouw en inbouw van de halve lpg installatie toen de koppeling het had begeven. Zonder demontage kon de motor niet gekanteld worden omdat de gasslangen daarvoor te kort zijn.

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
adminappelgebak schreef op woensdag 28 december 2016 @ 15:55:
LPG is leuk en alles, maar vergis je niet in de onderhoudskosten daarvan. Die zijn doorgaans wat hoger als diesel auto's en daarnaast hik je sowieso tegen een koprevisie aan op den duur en die zijn ook vrij prijzig.
Dat komt alleen omdat mensen LPG inbouwen in auto's die daar niet geschikt voor zijn. Mijn Saab 9-5 2.3t heeft net de 360k aangetikt op LPG, zonder koprevisie of hogere onderhoudskosten. Ik heb 1x de gasleiding onder de auto door moeten vervangen, maar dat lag volgens de monteur aan de installateur van de gasinstallatie: steenslag had de gasleiding beschadigd. Met de juiste auto heb je helemaal geen koprevisie nodig. Die horrorverhalen over LPG lees ik vaker en zijn niet meer dan "van horen zeggen" dan werkelijke gebruikerservaringen.

Mazda en Volvo leveren ook diverse modellen die heel goed voor LPG geschikt zijn.
Dus reken je niet rijk, maar LPG rijdt wel wat zuiniger.
Dat is niet echt waar. De meeste auto's zijn iets onzuiniger op LPG. Maar dat is ook niet erg als je voor 50-60ct de liter tankt. Dan rijdt mijn 9-5 dus virtueel 1:25 o.i.d. ipv 1:9 als we het met benzinekosten vergelijken.
Weet wel dat wanneer je naar het buitenland gaat, dat daar de infrastructuur met betrekking tot LPG niet zo goed is als die in NL.
Als je op vakantie gaat naar Duitsland of Frankrijk zul je daar weinig last van hebben. Vergeet niet dat je auto nog gewoon op benzine rijdt, dus als de nood aan de man is, schakel je even over op benzine. Maar in Frankrijk heb ik totaal geen problemen gehad om LPG te tanken en ook hier over de grens in Duitsland (ik dicht bij de grens) kan ik prima LPG tanken. Ik heb alleen een verloopstuk nodig. Het vereist misschien wat meer planning, maar veel grote tankstations aan de "autoroute" in Frankrijk hebben LPG.
Daarnaast zou ik voor een Volvo gaan, doorgaans betrouwbare techniek en worden veel gebruikt voor rijden op gas. Vermijd Renault, hoewel de motoren mechanisch wel goed zijn, hebben die auto's vaak elektronische problemen (nee dit is geen wassen neus verhaal, het is echt waar wat ze zeggen).
Mijn ouders hebben jaren Citroën gereden en hadden ook steeds rare elektrische problemen. Nu rijden ze Toyota en moeten ze het eerste probleem nog tegenkomen :D Zij zijn inmiddels net als ik gewend dat je je auto gewoon 1x per jaar voor een beurt + APK brengt en dat meer niet nodig is. Dat was in hun "Franse tijd" wel anders :X

[ Voor 5% gewijzigd door Grrrrrene op 02-01-2017 10:55 ]

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• sugarlee89
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
Een 850 op lpg, onverwoestbaar, weinig onderhoud en gewicht valt ook nog mee.

• assk
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 11-11 23:56
Wim-Bart schreef op maandag 2 januari 2017 @ 03:17:
[...]

Mijn beste LPG ervaringen waren met Opel. Met mijn Laguna op LPG stond ik iedere 2,5 tot 3 weken bij de garage. Vreselijk veel last van backfire's, of de ontluchter die er weer af knalde, zelfs de beschermlaag onder de motorkap was na minder dan 60K aan vervanging toe.
Laguna's kennen helaas veel problemen, maar toch vaak elektronisch (misfires) of iets met de versnellingsbak. Motorisch zijn ze erg goed, een aantal Volvo's die erg worden geprezen hebben "stiekem" een Renault motor.

Opel (chevrolet) is inderdaad ook altijd een betrouwbaar merk en motorisch kunnen ze goed op lpg. Zelf heb ik met een chevrolet kalos op lpg ook geen enkele motorische problemen gehad.

• roundlet
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 28-10 22:11
Ik zou gewoon voor een hybrid gaan. Lage kosten per maand. Prima verbruik en lange levensduur van de auto. LPG kan flink problemen geven en tweede hands LPG auto zou ik al niet kopen.
Ook Franse merken en Chevrolet zijn niet zo betrouwbaar als Japanners. Die maken gewoon zeer goede auto's. Nu is het wel dat ze misschien wat minder ogen. Maar gezien je uitgave denk ik dat betrouwbaar en veilig belangrijker is

• _JGC_
Hybride is leuk, maar als je 35K per jaar rijdt is een LPG of diesel gewoon veel goedkoper. Laat een hybride in de praktijk wel gewoon de 1:20 halen, dan zit je op het verbruik van een diesel. Met 35K per jaar heb je het dan over 1750 liter brandstof. Met het prijsverschil tussen benzine en diesel zit je op dik 600 euro per jaar aan brandstof.

Nadeel van diesel is dan de hogere BPM bij aanschaf van een nieuwe en de hogere wegenbelasting. Daarom ben ik bij mijn huidige auto voor een LPG gegaan. Aanschaf 1000 euro goedkoper voor een tweedehands tov een diesel met dezelfde opties, wegenbelasting scheelt me 40 euro per maand. Verbruik is om het even, of je nu 1:11 voor 60 cent per liter doet of 1:22 voor 1,20 per liter, je staat alleen vaker bij de pomp.

Verder, met elke auto kan je goede of slechte ervaringen hebben. Bij een tweedehands moet je gewoon geluk hebben wat dat betreft. Ongeacht de kilometerstand kan je altijd net dat ene exemplaar treffen waarbij de eigenaar vooral zuinig is geweest met onderhoud en waarbij de auto net voor het grote onderhoud weg wordt gedaan.

• houthakker

houthakker

Poehé

Het topic gaat weer snel een beetje uit de bocht (zoals bij alle lpg topics...)
- Niet elke volvo is (meer) geschikt voor LPG; tegenwoordig gebruiken ze Ford techniek. De duratec blokken zijn niet altijd even geschikt voor LPG. De 850/V70 2.5 had een hele goede reputatie ja, maar het is gewoon een heel oud model (en enorm zwaar).
- Ook Opel is niet altijd een veilige keuze, deed de 1.6 16V Z16XE en 1.8 16V Z18XE het goed (eerste generatie ecotec), deden de Z16XER en Z18XER het al weer veel minder (gm family 1 gen 3); zie Wikipedia: GM Family 1 engine. Dit is voor een leek heel moeilijk om te bepalen. De 1.4 heeft een betere reputatie, maar is in een Astra Wagon geen strepentrekker.
Hoe het met de Chevrolets zit durf ik daarom niet te zeggen. Opel past bij zijn fabrieksaf geleverde LPG wagens een aangepaste kop, dat geld ook voor de huidige Chevrolets met LPG.
- Subaru heeft een goede reputatie m.b.t. LPG. Ze zijn alleen behoorlijk duur in aanschaf (waardevast, weinig aanbod). Kleppen stellen op de 2.0 en 2.5 liter is vrij kostbaar, en met het AWD systeem zijn ze toch vaak wat duurder in de mrb.
- Als je je eigen nare ervaring met LPG post, trek dan wel de juiste conclusie; backfires hebben niet met het motorblok an sich te maken (tenzij achterstallig onderhoud), maar lpg installatie en waarschijnlijk de wijze van inbouw daarvan. Post ook het type LPG installatie wat je had als het even kan (G3 is geen type, maar een milieu-kwalificatie).
- De keuze van evt. benzine model (hybride of niet) hangt zwaar af van het verbruik. Zit je veel op de snelweg valt dat gebruik vaak erg snel tegen.

Specs

• Thomas18GT
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 11-11 13:32
Ik rij nu 5.5 jaar op LPG in een Corsa en dat bevalt nog steeds heel goed. Het beestje rijdt 400km op 32 liter en was de eerste 3 jaren wegenbelastingvrij, dat heeft onze geweldige overheid helaas beëindigd.

We zitten ondertussen op 120.000 km en er is nog niets kapot gegaan (afkloppen :+).

In de wegenbelasting ben ik 15 euro per maand meer kwijt en dat verdien ik binnen 200km ongeveer terug.

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:07
Kootstra schreef op woensdag 28 december 2016 @ 15:38:
Aangezien ik per 2 januari een nieuwe baan heb, ben ik op zoek naar een tweede auto. Deze baan zal ongeveer 120 km per dag aan woon werk verkeer zijn, wat resulteert in minimaal 27,500 km op jaarbasis voor woon werk verkeer. Ik reken in ieder geval voor het eerste jaar op 37,5k km voor de nieuwe auto. Indien het nieuwe werk bevalt zijn wij, zoals het nu lijkt, van plan om dichter bij mijn werk te gaan wonen.

Op dit moment hebben wij een Peugeot 206 (1.4 benzine) welke ongeveer 220k gereden heeft. Deze hebben wij gekocht met 145k, wat ongeveer heeft geresulteerd in 21k per jaar. Van deze 21k per jaar is ongeveer 13k aan privé rijden geweest. Ik verwacht minder dan 10k per jaar met de 206 bij aankoop van een tweede auto.

Verder hebben wij in juni een tweede kindje gekregen dus de Peugeot 206 is ook zo nu en dan aan de kleine kant. Daarom zit ik nu te kijken naar wat grotere auto's.. Verdere gezinsuitbreiding is ook niet uitgesloten dus een station lijkt mij sowieso verstandig.

Na wat zoeken en berekenen kwam ik al gauw achter dat diesel stations mij meer gaan kosten ten opzichte van mijn 206. Daarnaast wil ik ongeveer 3-4 jaar doen met de auto en ik ben benieuwd of er nog meer milieuzones gaan komen. Ik kom nog wel eens in Utrecht en zag laatst daar ook zo'n leuk bordje..

Na verdere kijken kwam ik op een Toyota Prius terecht, deze heeft echter het nadeel van geen trekhaak, en later op auto's op gas.

[afbeelding]

Nu heb ik enkele wensen;
- Airconditioning
- Grotere kofferbak
- Comfort, zal testritten doen.
- Minder kosten dan Peug 206
- Betrouwbaar
- 3 kinderzitjes achterin
- Trekhaak

Nice to have;
- Cruise control

Mijn budget is 3000-4000 euro, waar 3000 mijn voorkeur heeft in verband met eventuele reparaties.. Nu heb ik mijzelf redelijk ingelezen en kwam tot een aantal auto's;
- Renault Megane Grand Tour | 1.6 / 2.0 (LPG)
- Mitsubishi Lancer Station Wagon | 1.6 / 2.0 (LPG)
- Citroen Xsara Picasso 1.6 (LPG)
- Volvo V40 (LPG)
- Dacia Logan MCV (LPG) (Specifiek design..)
- Peugeot 307(SW) (LPG)
- Chevrolet Nubira Wagon (LPG) (Iedere 60K distributieriem)
- Nissan Primera Estate(LPG)
- Opel Zafira (LPG)
- Renault (Grand) Scenic (LPG)

1) Nu heb ik de neiging naar de Scenic, voornamelijk door de grote ruimte, helaas geen grote LPG tank zolas de Megane en de vele opties, alleen hoor/lees je daar negatieve verhalen over. Is dit bij de latere jaren 2007-2008 nog steeds zo?
2) Heeft iemand ervaring met drie zitjes in deze auto's?
3) Of is het verstandiger om een Diesel of Hybride te nemen omdat ik te rooskleurig ben over de te verwachte kosten?
4) Heb ik nog iets over het hoofd gezien? Heeft iemand nog andere opties en/of inzichten?
toon volledige bericht
Een paar vraagtekens bij je schema:
- Je 'Verzekering' staat overal op 480. Dat bedrag gaat heel snel omhoog bij grotere auto's en icm LPG nog harder (want gekoppeld aan gewicht en LPG betekent bijna altijd dat je 1 klasse zwaarder gaat.
- Je 'Onderhoud' staat overal op hetzelfde. Ook dit is niet realistisch, een grotere auto heeft duurdere onderdelen, en oudere auto heeft meer onderhoudt dan een nieuwe, etc. Niet zo makkelijk te bepalen, maar wel goed om je te realiseren.
- Je 'Afschrijving' staat ook overal gelijk, klopt dat wel?

Verder is 3000-4000 euro en relatief laag bedrag voor een auto waar je bijna 30.000km per jaar mee gaat rijden. Als je dan ook nog een auto op LPG koopt kom je al snel bij auto's met minimaal 150.000km - 200.000 km op de teller. Vergeet dan niet dat een grote auto snel duur kan worden. Je zou ook kunnen denken aan een relatief kleine stationwagen: de 206SW. Weet alleen niet hoe die zich houden op LPG (niet alle motoren gaan daar even goed mee om)

• Bob-B190
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12-11 21:59
Ik heb enkele 10-duizenden kilometers gereden in een grand scenic 1.6 op LPG. Niet doen, de 1.6 is eigenlijk al te licht voor de auto en door LPG gaat er nog vermogen verloren. Los van het feit dat hij alles behalve vlot is, rij je continue hoog in de toeren om fatsoenlijk van de plaats te komen (de heuvels in de Eifel waren te stijl op de snelweg, zak je toch af naar niet wenselijke snelheiden op de autobahn). Nu geruild voor een Laguna op diesel, geen spijt, vrouw wel want kost een hoop ruimte...

Memento mori

• Wim-Bart
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

assk schreef op maandag 2 januari 2017 @ 12:42:
[...]

Laguna's kennen helaas veel problemen, maar toch vaak elektronisch (miseries) of iets met de versnellingsbak. Motorisch zijn ze erg goed, een aantal Volvo's die erg worden geprezen hebben "stiekem" een Renault motor.

Opel (chevrolet) is inderdaad ook altijd een betrouwbaar merk en motorisch kunnen ze goed op lpg. Zelf heb ik met een chevrolet kalos op lpg ook geen enkele motorische problemen gehad.
Mijn ervaring met Opel op LPG is mijn eigen Vectra 2.5i V6 (Model 1996), heerlijke wagen was dat toen der tijd , mijn voorloper een Astra op LPG en prive mijn vader die toen ooit een Ascona op LPG had. Is al weer meer dan 20 jaar geleden allemaal, maar als een zonnetje met LPG.

Laguna was een ander verhaal. Dit was een laguna 3.0 V6 24V (model 2001). Wat een drama was dat op LPG. En electrisch eveneens een drama. Reed een keer door een hoge plas heen sloeg ie af omdat de electronica nat was geworden....

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

• Minneyar
  • Laatst online: 11-11 22:54
assk schreef op maandag 2 januari 2017 @ 12:42:
[...]

Laguna's kennen helaas veel problemen, maar toch vaak elektronisch (miseries) of iets met de versnellingsbak. Motorisch zijn ze erg goed, een aantal Volvo's die erg worden geprezen hebben "stiekem" een Renault motor.
Euh, de Volvo's met een Renault blok worden juist niet heel erg geprezen, de 340/440 zijn nou niet echt de meest geliefde Volvo's. Daarbuiten is er alleen een verdwaalde S/V40 gen1 diesel die een Renault blok heeft :P.

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:26

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

De 1.6MPI (Octavia II pre-facelift) in combinatie met Vialle Gasfx installatie heeft mij in 2008 t/m 2011 in de 160000km minimaal problemen gegeven en het onderhoud aan de gasinstallatie was minimaal.
1 bekend issue was wel dat de motor, stationair, standaard net iets meer toeren moest draaien.. dit was in te laten stellen via motormanagement.

Gasinstallatie + trekhaak betekend trouwens vaak wel dat men moet kiezen voor een hulpverenset. Werd toen de tijd ook bijna standaard ingebouwd op de Octavia's, Golf Variants met een gasinstallatie.

Mijn Octavia Combi reed toen de tijd 1 op 11 op gas.

Ik vind persoonlijk het budget van TS nog al minimaal voor zoveel kilometers in een jaar en de eisen die hij stelt aan de auto. Persoonlijk denk ik dat TS zich meer moet focussen op een auto met een heldere onderhoudshistorie, zodat er duidelijk is wat hij op zich af krijgt met de kilometers die hij rijd.

Zo heb ik zelf voor de zomervakantie een V70 2.4 benzine overgenomen van iemand, 2 ton op de teller maar daarvoor een motor met 6,5 ton.. daarnaast was de koppeling, versnellingsbak, banden, remmerij.. allemaal vervangen geweest. En elke keer netjes zijn onderhoud gehad, terug te zien in een duidelijke nette onderhoudshistorie.

Met 30k+ per jaar had ik natuurlijk beter voor een diesel of lpg kunnen kiezen, maar wetende dat ik de komende 2 jaar minimaal onderhoud zal nodig zijn op de auto.. kan ik prima benzine rijden. De auto is relatief betrouwbaar doordat je gewoon weet waar je aan toe bent.

Mijn tip is, staar je niet blind op de verbruikcijfers.. maar kies voor een auto met duidelijke historie en dat je het eerste 1 of 2 jaar precies weet waar je aan toe bent. Dan is het uiteindelijk niet eens zo erg om 1 op 10 te rijden met benzine.

En dan nog iets.. met 120km per dag wil je simpelweg een veilige comfortabele auto. De stoel moet goed zitten. (Volvo, Volvo, Volvo ;))

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• Kootstra
Allereerst bedankt voor alle reacties, hier kan ik zeker wat mee.
Valorian schreef op maandag 2 januari 2017 @ 14:38:
[...]

Een paar vraagtekens bij je schema:
- Je 'Verzekering' staat overal op 480. Dat bedrag gaat heel snel omhoog bij grotere auto's en icm LPG nog harder (want gekoppeld aan gewicht en LPG betekent bijna altijd dat je 1 klasse zwaarder gaat.
- Je 'Onderhoud' staat overal op hetzelfde. Ook dit is niet realistisch, een grotere auto heeft duurdere onderdelen, en oudere auto heeft meer onderhoudt dan een nieuwe, etc. Niet zo makkelijk te bepalen, maar wel goed om je te realiseren.
- Je 'Afschrijving' staat ook overal gelijk, klopt dat wel?
Ik heb bij een aantal auto's gekeken wat de WA+casco verzekering zou zijn en hier zat ik bij de meeste op die waarde. Bij de ene was het 45 en de andere iets lager, daarnaast is het voor een 206 die ik nu heb een lager bedrag. Effectief over twee auto's ongeveer 80 euro aan verzekering, aangezien de 206 zal blijven omdat mijn vrouw de auto tweemaal in de week nodig heeft.

Afschrijving is sowieso een lastig iets, maar ik ben er even vanuit gegaan dat de auto maar drie jaar mee gaat. Dan kom je ongeveer op 80€ per maand.

Onderhoud heb je zeker gelijk in, hier wist ik niet zeker wat in te voeren. Aangezien het onderhoud ongetwijfeld meer zal zijn dan mijn huidige 206, deze zit zo ongeveer op 650€ per jaar voor 21000 km per jaar.

Kijkende naar alle reacties denk ik dat de Mitsubishi een veilige keuze is. Indien het onderhoud goed geweest is. Het enige nadeel vind ik de kleinere tankinhoud..
De Subaru is ook een goede optie echter lijkt mij de Mitsubishi iets zuiniger , maar ik snap dat onderhoud essentieel is voor een tweedehands auto met twee ton op de teller.

Nu zag ik vandaag een krantje van de media markt binnen komen met private lease auto's. Hierin stond bijvoorbeeld de Yaris (heel wat kleinere auto) voor een prijs van ongeveer 300€ voor 36k km per jaar, met een contract van twee jaar. Een Aygo nog iets goedkoper. Nu lijkt mij de Aygo voor zoveel kilometers niet echt ideaal , maar wellicht dat de Yaris een goede optie is? De kosten komen aardig in de buurt, 307 + 280 voor brandstof, aannemende dat het onderhoud van de Mitsubishi zoveel per jaar kost. Wat is jullie gedachte over een private lease met deze kosten?

• _JGC_
Je zoekt een gezinsauto, je vindt de 206 te klein en dan overweeg je een yaris van hetzelfde formaat of een aygo van maatje kleiner?

Ik ben van 206 naar 207sw gegaan met onze eerste, maar had achteraf toch liever een 307sw gehad.

• indigo79
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Drie opmerkingen:
  1. Voor meer dan 35000 km/jaar zou cruise control voor mij geen nice-to-have maar een must-have zijn. Ik gebruik die zowat overal, ook waar ik maar 50 km/h mag rijden. Is toch weer iets extra waar je niet meer op moet letten.
  2. Een sedan is typisch toch nog een stukje stiller dan hetzelfde model in break-uitvoering. Ik rij zelf met een S40 uit 2003 (1ste generatie) en die is voor langere afstanden toch minder vermoeiend dan mijn vrouw haar V40 uit 2002. Beiden (dezelfde) 1.9 diesel, de S40 met bijna 325000km, de V40 met 230000km). Je levert daar natuurlijk wat kofferruimte voor in, maar het gebeurt niet vaak dat die van de S40 te klein is (en dan is dat typisch voor klusmateriaal en niet door de rommel van/voor de kinderen). Tweedehands Volvo's zijn in sedan-uitvoering typisch ook wat goedkoper dan breaks; geen idee hoe dat bij de andere merken zit.
  3. Ik heb jaren met veel plezier LPG gereden en in het grootste deel van West-Europa nooit een probleem gehad dat te vinden, enkel zorgen dat je de juiste koppelstukken hebt (en bij hebt). (Was met een Volvo 244, dus wat motortechniek betreft totaal irrelevant tegenwoordig, maar nooit enig probleem mee gehad).

• Kootstra
_JGC_ schreef op maandag 2 januari 2017 @ 20:34:
Je zoekt een gezinsauto, je vindt de 206 te klein en dan overweeg je een yaris van hetzelfde formaat of een aygo van maatje kleiner?

Ik ben van 206 naar 207sw gegaan met onze eerste, maar had achteraf toch liever een 307sw gehad.
Zeer goed punt, denk ook meer aan de Mitsubishi Lancer. Echter wellicht is/was het een betere optie om voor woon werk te leasen en dan wanneer nodig de 206 te vervangen voor een station?
Denk dat ik het onderhoud van de Lancer niet echt weet in te schatten en dus "bang" ben daar mis te gaan. Is een 307 van na 2005 een serieus goede optie op LPG of is Lancer veel betrouwbaarder?

• sugarlee89
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
Minneyar schreef op maandag 2 januari 2017 @ 16:43:
[...]

Euh, de Volvo's met een Renault blok worden juist niet heel erg geprezen, de 340/440 zijn nou niet echt de meest geliefde Volvo's. Daarbuiten is er alleen een verdwaalde S/V40 gen1 diesel die een Renault blok heeft :P.
Je wilt niet weten hoeveel Renault voor Volvo motoren heeft ontwikkeld. Niet voor niks dat een 5 cilinder distributieset ook op bepaalde Renault blokken passen.

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 12-11 18:06
Tip: als je problemen hebt, ga naar verdampere (google). Geen aandelen, maar een hobbyist die er zn werk van heeft gemaakt. Stelt diagnose snel, en is (te) goedkoop :P Nu 2x geweest, en 2x super opgelost.
(ow ja, zn website ziet er niet uit (blijkbaar niet nodig, maar check de recensies maar).

Hij heeft ook aantal gebruikte LPG installaties liggen die hij voor ongeveer 1000 euro compleet met keuring en garantie inbouwt.

Hij zit voor mij op een uur rijden, maar als ik wat heb -> die kant op. De gemiddelde garage heeft weinig tot geen kennis van LPG.

• _JGC_
De gemiddelde garage schuift ook alle ellende op lpg af. De mijne is daar heel simpel in: hij kan het eraf slopen en net zo terug plaatsen als dat moet, maar verder blijft ie ervan af. Voor hem is het gewoon een benzine auto met wat extra onderdelen en als hij vermoedt dat het probleem bij de lpg installatie zit verwijst ie me door naar de lpg boer.

• BMW M
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 20-03-2024
Zou zelf gaan voor een wat degelijker gebouwde auto. Bij voorkeur Volvo of Opel voor LPG g3. Zowel Volvo als Opel hebben standaard bifuel modellen geleverd, met een fabriek af LPG systeem. Let bij de andere modellen er vooral op dat het door een betrouwbaar bedrijf of garage is uitgevoerd. In een Volvo v40 tussen 2000 en 2004, is de 1.8 uitgerust met een GDi motor van Mitsubishi, zijn ook interessante motoren voor LPG. Heb zelf niet zo heel veel met de Franse modellen van die jaren.

• thaize
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 01-12-2024
Koop geen Astra h ofzo dus opel na 2004, die hebben geen zelf stellende kleppen en aluminium cilinderkop en zachte kleppen elke 15.000 bij de gerage, op de bifuel modellen uitgezonderd uiteraard die hebben af fabriek wel een kop met kleppen die ertegen kunnen.

Kijk vooral naar het type motor wat erin ligt en niet alleen naar het model auto, want in me voorbeeld de Astra h, de eerste Astra h hadden nog het z18xe blok wat ik ook in me Astra g heb zitten en die kunnen wel tegen lpg, maar 1 jaar of 2 later kwamen daar de nieuwe z18xer ( de 15.000 km na de gerage blokken) erin.

Franse auto's kunnen ook altijd goed tegen LPG Peugeot en Renault, evenals Volvo( al weet ik niet hoe het met de nieuwe Volvo,s zit)

Ook kom ik met tanken af en toe een jongen tegen die Subaru empreza wrx sti rijdt en die ondervind ook geen problemen en rijd 500km op 20 euro gas (wel België tanken)

Verder wat ik je nog wil mee geven koop een vialle lpi of prins vsi 2.0 systeem,

Lpi heeft het nadeel dat de pomp wel eens kapot gaat en dat is duur, prins heeft dat niet, vialle is ookal 2x faiet geweest en een doorstart gemaakt dus kwa garantie geen idee, bij prins zit je dan zeker beter.

En zelf een auto kopen en erna laten inbouwen is zeker een aanrader, stel je koop een auto met 80.000 km en je bouwt het in begint die dan pas op lpg te lopen, koop je een auto met 250.000 en de lpg zit er al vanaf het begin in dan heb je dus een oud systeem dat al veel geleden heeft, ook een oudere en minder zuinige techniek, en misschien ook problemen.

Zelf heb ik prins vsi 2.0 en merk geen vermogen verlies tussen LPG en benzine, kan gewoon tijdens het rijden overschakelen van gas op benzine en weer terug en je merkt 0 verschil , zelfs als ik 50 aanhoud op vlakke weg de voet stilhou en op de knop duw is er geen enkel snelheid verschil of stotter of iets meer of minder toeren of wat dan ook.

[ Voor 23% gewijzigd door thaize op 03-01-2017 01:52 ]

• tazzman
  • Laatst online: 08-09 11:52

tazzman

a real boardmonkey

Een ruime auto, betrouwbaar, op LPG en dus liefst met weinig kilometers... voor 3000 euro?

Dat kan best een lastige worden. Als je niet bang bent voor hogere kilometer standen, dan zou je ook naar een Saab 9-5 Estate op LPG kunnen kijken. Zowel de Saab 9-3 als 9-5 zijn geen vreemden op LPG, je ziet ze toch regemlatig aangeboden worden dan wel nog rijden. Alles is qua onderdelen nog makkelijk te krijgen en de Saab 9-5 is een erg ruime auto, vooral als station.

Maar ruim = groot = zwaar = niet bijzonder goedkoop in maandlasten. Zelfs niet op LPG. (= zwaar).

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

• martijn_tje
  • Laatst online: 12-11 13:04
Een wat oudere primera. P11-144 of P11. Zou ik dan aan denken. Een SR20 kan over het algemeen zeer goed op LPG. Op het forum hier had er eentje +550K op LPG gelopen. En die ging weg ondanks dat ie nog prima reed.

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

• cactusman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09-2020

cactusman

nu met extra naalden

Ik heb een lancer station 2006 met 2 liter 4G63 motor op LPG met vialle liquid LSI systeem, wat een heerlijke wagen om te rijden.

onderhoud aan gassysteem is er niet aangezien deze installatie geen filters heeft of verdamper, en dit systeem heeft al de nieuwe bosch turbine pomp(normale benzinepomp) i.p.v de oude plunjerpomp. Systeem heeft geen verdamper dus loopt zelfs in de winter maar maximaal 30 seconden op benzine.

voordeel aan deze auto geen EGR, geen turbo, geen variabele nokkastiming alles is basic en relatief simpel. Motor heeft hydraulische stoters en kan tonnen op LPG draaien.

Onderhoud is elke 15 a 20K nieuwe olie + filter en om de keer filters en bougies en normaal onderhoud ( remmen ect.) en 1 x in de 120.000 km distributie.

Hiervoor een primera p11-144 SR20 op LPG gehad, precies hetzelfde verhaal alleen wel egr en distributieketting i.p.v riem. alleen zijn deze wagens al echt oud aan het worden... 2002 de laatste en vindt je ze niet meer onder de 300K.

[ Voor 5% gewijzigd door cactusman op 03-01-2017 08:13 ]

euhmmmm

• MOmax
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12-11 18:59
Ik heb zelf jaren met een Passat V5 (model 2003, 2.3L 4 klepper) gereden met een LPG installatie geinstalleerd door ACA-LPG. Prima ervaring, hoewel iedere week wel het motormanagement lampje bleef branden op het dashboard. Je wordt het zat om dat iedere keer (zelf) te reseeten met een OBD-kabel, dus op een gegeven moment heb ik het klokpaneel uit het dashboard gehaald en specifiek dat lampje afgeplakt met een stukje zwarte tape.

Eén tip: meestal start een LPG-auto de eerste 3 km start op benzine. Zodra het koelwater warm genoeg is om de verdamper te voeden, schakelt het systeem automatisch over op LPG. Neem dit effect mee in je brandstofberekening. Als je woonwerkverkeer 30 km is dan bestaat toch 10% van je ritprijs uit benzinekosten.

• Minneyar
  • Laatst online: 11-11 22:54
BMW M schreef op maandag 2 januari 2017 @ 22:28:
.... In een Volvo v40 tussen 2000 en 2004, is de 1.8 uitgerust met een GDi motor van Mitsubishi, zijn ook interessante motoren voor LPG. ...
Dat is nou net het motorblok wat je niet wil hebben in een S/V40 op LPG ;).
De Bifuels van Volvo S/V40 zijn dan ook allemaal de eigen, niet GDI, 1.8.
Mitsubishi motoren kunnen over het algemeen prima op LPG, maar die eerste generatie GDI's zijn daar een uitzondering op, sowieso niet de meest degelijke blokken.
Oh en let er op dat de S/V40 na 2000 geen hydraulische klepstoters meer hebben, behalve de "officiële" Bifuels.

Gezien de eisen en budget van de TS zou ik idd voor een Lancer gaan.
V40 is een mooiere auto IMHO, en rijdt waarschijnlijk ook lekkerder, maar is ook zwaarder, behoorlijk onzuinig, en duurder in onderhoudt. (en ik kan het weten, aangezien ik een V40 op LPG rij :+ )

[ Voor 3% gewijzigd door Minneyar op 03-01-2017 11:38 ]

• Kootstra
Nogmaals dank voor de reacties, ik weet dat het budget niet echt toereikend is maar het is helaas niet anders. Denk dat het nu tussen drie tal auto's gaat. Het is dat ik nog niet direct een auto hoef te kopen, mijn ouders hebben aangeboden dat ik hun auto enkele keren kan lenen. Zodat ik geen overhaaste beslissing hoef te nemen.

- Mitsubishi Lancer Wagon
http://m.autoscout24.nl/a...enaar-lpg-grijs-302387958
- Renault Mégane Grand Tour
https://www.autotrack.nl/tweedehands/renault/megane/30075397
- Peugeot 307 Break
http://m.autowereld.nl/pe...-xs-20610627/details.html

Wellicht toch een diesel variant van de Mégane.
https://www.autotrack.nl/tweedehands/renault/megane/32591806

Indien het budget iets opgerekt zou worden tot 4500€ wat zou dan een helderweg betere optie zijn dan de hierboven opties? Aangezien ik wellicht nu wat langer kan sparen voor de aankoop..

• Amsterdamn
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 22-10 21:48
Misschien is het beter als je het even uitstelt en een beetje door spaart. Ondertussen kan je misschien met de trein? Geen idee of dat een optie.

"Dont believe everything you read on the Internet just because there's a picture with a quote next to it." - Abraham Licoln, 1904.

• _JGC_
Die 307 ziet er heel netjes uit. Koppeling net vervangen, kan je weer 2 ton mee vooruit en distributie en kop zijn ook kort geleden gedaan.
Vraag me alleen af of de kop is gedaan vanwege lpg of omdat de hele zooi tegelijk met de riem in de soep gelopen is :X. Maargoed, een fatsoenlijk gereviseerde kop loopt prima, de vectra van mijn ouders liep na revisie ook een stuk beter dan voordat de riem eraf lag.

• houthakker

houthakker

Poehé

m.b.t. de Lancer; Ik zou voor de 1.6 gaan. Het is een simpelere motor dan de 2.0 en is toch ook best soepel. Die zit een trede lager in de m.r.b. Meestal met handmatige airco, maar met een beetje goed zoeken vind je er 1 met climate control. Cruise control is altijd achteraf ingebouwd.

In welke omgeving wil je kijken?

http://www.speurders.nl/o...l?user_id=5277392&sr_ab=0

bovenkant van je budget:
https://www.autotrack.nl/...cy=accepted&utm_referrer=

Eigenlijk zou wellicht een Mitsubishi Space Star ook een optie zijn, maar ik zie er maar weing met LPG. De diesel komt van renault dacht ik...

[ Voor 9% gewijzigd door houthakker op 04-01-2017 23:52 ]

Specs

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

M.b.t. de 1.6 Lancer, een goede vriend van mij heeft er laatst 1 gekocht (op LPG), maar baalt toch wel een beetje van zijn keuze. Die 1.6 maakt best veel toeren (en dus herrie) op de snelweg. En ik vermoed dat het elkaar weinig ontloopt qua verbruik (1.6 vs 2.0)

Vaak bu'j te bang!

• Snowhite0901
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 10:12
en als je bijvoorbeeld aan het eerste model mitsubishi outlander (later sport) denkt? Die schijnen het ook goed op LPG te doen.

12 x 385Wp op HD4000SolarEdge zuid 13° pvoutput

Pagina: 1