Aangezien ik per 2 januari een nieuwe baan heb, ben ik op zoek naar een tweede auto. Deze baan zal ongeveer 120 km per dag aan woon werk verkeer zijn, wat resulteert in minimaal 27,500 km op jaarbasis voor woon werk verkeer. Ik reken in ieder geval voor het eerste jaar op 37,5k km voor de nieuwe auto. Indien het nieuwe werk bevalt zijn wij, zoals het nu lijkt, van plan om dichter bij mijn werk te gaan wonen.
Op dit moment hebben wij een Peugeot 206 (1.4 benzine) welke ongeveer 220k gereden heeft. Deze hebben wij gekocht met 145k, wat ongeveer heeft geresulteerd in 21k per jaar. Van deze 21k per jaar is ongeveer 13k aan privé rijden geweest. Ik verwacht minder dan 10k per jaar met de 206 bij aankoop van een tweede auto.
Verder hebben wij in juni een tweede kindje gekregen dus de Peugeot 206 is ook zo nu en dan aan de kleine kant. Daarom zit ik nu te kijken naar wat grotere auto's.. Verdere gezinsuitbreiding is ook niet uitgesloten dus een station lijkt mij sowieso verstandig.
Na wat zoeken en berekenen kwam ik al gauw achter dat diesel stations mij meer gaan kosten ten opzichte van mijn 206. Daarnaast wil ik ongeveer 3-4 jaar doen met de auto en ik ben benieuwd of er nog meer milieuzones gaan komen. Ik kom nog wel eens in Utrecht en zag laatst daar ook zo'n leuk bordje..
Na verdere kijken kwam ik op een Toyota Prius terecht, deze heeft echter het nadeel van geen trekhaak, en later op auto's op gas.

Nu heb ik enkele wensen;
- Airconditioning
- Grotere kofferbak
- Comfort, zal testritten doen.
- Minder kosten dan Peug 206
- Betrouwbaar
- 3 kinderzitjes achterin
- Trekhaak
Nice to have;
- Cruise control
Mijn budget is 3000-4000 euro, waar 3000 mijn voorkeur heeft in verband met eventuele reparaties.. Nu heb ik mijzelf redelijk ingelezen en kwam tot een aantal auto's;
- Renault Megane Grand Tour | 1.6 / 2.0 (LPG)
- Mitsubishi Lancer Station Wagon | 1.6 / 2.0 (LPG)
- Citroen Xsara Picasso 1.6 (LPG)
- Volvo V40 (LPG)
- Dacia Logan MCV (LPG) (Specifiek design..)
- Peugeot 307(SW) (LPG)
- Chevrolet Nubira Wagon (LPG) (Iedere 60K distributieriem)
- Nissan Primera Estate(LPG)
- Opel Zafira (LPG)
- Renault (Grand) Scenic (LPG)
1) Nu heb ik de neiging naar de Scenic, voornamelijk door de grote ruimte, helaas geen grote LPG tank zolas de Megane en de vele opties, alleen hoor/lees je daar negatieve verhalen over. Is dit bij de latere jaren 2007-2008 nog steeds zo?
2) Heeft iemand ervaring met drie zitjes in deze auto's?
3) Of is het verstandiger om een Diesel of Hybride te nemen omdat ik te rooskleurig ben over de te verwachte kosten?
4) Heb ik nog iets over het hoofd gezien? Heeft iemand nog andere opties en/of inzichten?
Op dit moment hebben wij een Peugeot 206 (1.4 benzine) welke ongeveer 220k gereden heeft. Deze hebben wij gekocht met 145k, wat ongeveer heeft geresulteerd in 21k per jaar. Van deze 21k per jaar is ongeveer 13k aan privé rijden geweest. Ik verwacht minder dan 10k per jaar met de 206 bij aankoop van een tweede auto.
Verder hebben wij in juni een tweede kindje gekregen dus de Peugeot 206 is ook zo nu en dan aan de kleine kant. Daarom zit ik nu te kijken naar wat grotere auto's.. Verdere gezinsuitbreiding is ook niet uitgesloten dus een station lijkt mij sowieso verstandig.
Na wat zoeken en berekenen kwam ik al gauw achter dat diesel stations mij meer gaan kosten ten opzichte van mijn 206. Daarnaast wil ik ongeveer 3-4 jaar doen met de auto en ik ben benieuwd of er nog meer milieuzones gaan komen. Ik kom nog wel eens in Utrecht en zag laatst daar ook zo'n leuk bordje..
Na verdere kijken kwam ik op een Toyota Prius terecht, deze heeft echter het nadeel van geen trekhaak, en later op auto's op gas.

Nu heb ik enkele wensen;
- Airconditioning
- Grotere kofferbak
- Comfort, zal testritten doen.
- Minder kosten dan Peug 206
- Betrouwbaar
- 3 kinderzitjes achterin
- Trekhaak
Nice to have;
- Cruise control
Mijn budget is 3000-4000 euro, waar 3000 mijn voorkeur heeft in verband met eventuele reparaties.. Nu heb ik mijzelf redelijk ingelezen en kwam tot een aantal auto's;
- Renault Megane Grand Tour | 1.6 / 2.0 (LPG)
- Mitsubishi Lancer Station Wagon | 1.6 / 2.0 (LPG)
- Citroen Xsara Picasso 1.6 (LPG)
- Volvo V40 (LPG)
- Dacia Logan MCV (LPG) (Specifiek design..)
- Peugeot 307(SW) (LPG)
- Chevrolet Nubira Wagon (LPG) (Iedere 60K distributieriem)
- Nissan Primera Estate(LPG)
- Opel Zafira (LPG)
- Renault (Grand) Scenic (LPG)
1) Nu heb ik de neiging naar de Scenic, voornamelijk door de grote ruimte, helaas geen grote LPG tank zolas de Megane en de vele opties, alleen hoor/lees je daar negatieve verhalen over. Is dit bij de latere jaren 2007-2008 nog steeds zo?
2) Heeft iemand ervaring met drie zitjes in deze auto's?
3) Of is het verstandiger om een Diesel of Hybride te nemen omdat ik te rooskleurig ben over de te verwachte kosten?
4) Heb ik nog iets over het hoofd gezien? Heeft iemand nog andere opties en/of inzichten?