NAS voor ouders

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swedgin
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 12-01-2022
Ik zoek een?
eenvoudige NAS voor mijn ouders die zuinig is en bijna tot geen lawaai maakt. Ze hebben beiden een eigen laptop en de computer neemt nu enkel plaats in. Ik heb daarom eens voorgesteld om een NAS aan te schaffen.

Wat is je budget?
400-500 euro met hdd's

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Merk maakt niet uit

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Het gaat enkel gebruikt worden als opslag en series/films bekijken via hdmi of ethernet/wifi. Ik ben van plan om het te laten draaien om freeNAS.

Ik heb al zelf iets samengesteld.

MB: pricewatch: ASRock Q1900-ITX
Case: pricewatch: Cooler Master Elite 110
HDD: 2x pricewatch: WD Red WD30EFRX, 3TB

Ik heb dit echter nog nooit eerder gedaan. Wat raden jullie aan voor voeding en RAM? Ben ik nog iets vergeten?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GoT
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

Ik zou een kant en klare NAS aanraden: Synology / QNap / etc.

o << Your asshole before prison.
O << Your asshole after prison.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slavy
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Slavy

The War Drags Ever On!

Zou persoonlijk voor een Synology gaan en dan (indien je er zelf een hebt) met elkaar laten syncen. Zijn er van je ouders hun bestanden een back-up en van je eigen. Daarentegen is het mij niet direct duidelijk waarom je FreeNAS zou gebruiken.

Come hear the moon is calling, The witching hour draws near, Hold fast the sacrifice, For now it's the time to die, All hell breaks loose, WITCHING HOUR!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Ik zou ook een Synology aanraden. Zelf heb ik een FreeNAS gebaseerd systeem maar bij mijn ouders toch een Synology neergezet. Net wat gebruiksvriendelijker en qua features hebben zij een stuk minder wensen dan ik. Liever een zoveel mogelijk onderhoudsvrij apparaat bij mijn ouders neerzetten.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Leader98
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:28
Ook hier voorkeur voor Synology.
Beheer doe je op afstand.
Updates gaan automatisch.
Offsite backup van je eigen data.
Media laten kijken via mediaspeler bij TV (dus NAS kan overal staan waar netwerk is (meterkast!)

pricewatch: Synology DiskStation DS216j

[ Voor 23% gewijzigd door Leader98 op 28-12-2016 14:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Als je het nog niet eerder gedaan hebt en het moet makkelijk en simpel zijn voor je ouders, dan zou ik ook een Synology, QNAP of iets dergelijks aanraden.
Die kunnen alles wat je wil en meer. Plus dat er kant-en-klare synctools bij zijn om inhoud van een laptop/PC te syncen naar de NAS. Geen gedoe, prima tempo en ook te krijgen met een HDMI output om direct op een scherm af te spelen (Play modellen van Synology o.a.)

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Palthe

Of gewoon een WD MyCloud. Ook gewoon met 8TB mocht je dat nodig vinden en dan ook nog ver onder je budget.
Ik heb zelf een 4TB versie. Trekt bij mij mijn Gigabit verbinding volledig vol (haal rond de 110 MB/s lezen).
Verder heel simpel in te stellen en geen meuk erop dat je toch niet gaat gebruiken (lees: webserver etc.).
Dus voor enkel simpele maar snelle opslag een heerlijke oplossing. Heb hem ook bij mijn pa neer gezet en die kan nu vanuit Spanje met zijn laptop via de cloud oplossing van de WD ook nog eens gewoon bij zijn bestanden hier in NL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swedgin
Bedankt voor de snelle reacties. Ik zal eens kijken naar Synology.

Ik ben momenteel zelf aan het klooien met linux op mijn RPi maar wou toch een eenvoudigere oplossing voor mijn ouders, daarom heb ik gekeken naar freeNAS met een DIY build.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slavy
  • Niet online

Slavy

The War Drags Ever On!

Swedgin schreef op woensdag 28 december 2016 @ 14:51:
Bedankt voor de snelle reacties. Ik zal eens kijken naar Synology.

Ik ben momenteel zelf aan het klooien met linux op mijn RPi maar wou toch een eenvoudigere oplossing voor mijn ouders, daarom heb ik gekeken naar freeNAS met een DIY build.
Enige tip die ik je mee wil geven of Synology: HDD's zitten standaard niet ingebouwd, dus als je een NAS voor bijvoorbeeld 250 euro ziet staan met 2 HDD slots, bereken dan ook dat je nog 2 schijven moet kopen ;)

(Persoonlijke keuze gaat uit naar Western Digital Red Caviar, dingen zijn gemaakt voor dit soort praktijken)

Come hear the moon is calling, The witching hour draws near, Hold fast the sacrifice, For now it's the time to die, All hell breaks loose, WITCHING HOUR!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swedgin
Deze lijkt me dan nog goed. Wel jammer dat er maar 2 hdd's inpassen.

pricewatch: Synology DiskStation DS213j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-09 20:15

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Ik zou kijken naar zoiets:
pricewatch: HP Proliant MicroServer Gen8 G1610T

Daar een USB stick in met FreeNAS en dan meteen 4 kleinere disks er in, of 2 disks en later een 2e pool aanmaken. (FreeNAS maakt gebruik van ZFS, iets dat je graag wilt, maar je kunt het aantal disks in een array niet uitbreiden. Wel kun je de disks vervangen door grotere exemplaren.)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spokje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:14
Kun je beter de 216j pakken. Langer support. Snellere hardware. Voor die 3 tientjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makooy
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21:22
Swedgin schreef op woensdag 28 december 2016 @ 15:02:
Deze lijkt me dan nog goed. Wel jammer dat er maar 2 hdd's inpassen.

pricewatch: Synology DiskStation DS213j
DS213J zou ik je echt afraden.

DS = Diskstation, modellen reeks
2 = aantal disks
13 = modeljaar
J = Junior model, 1na goedkoopste, alleen de SE zit lager volgens mij

Dan voor een paar tientjes meer een DS216J of een DS216Play (als ze ook veel streamen).

TWEAKERS EREDIVISIE VOETBALPOULE!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slavy
  • Niet online

Slavy

The War Drags Ever On!

TerrorSource schreef op woensdag 28 december 2016 @ 15:07:
[...]

DS213J zou ik je echt afraden.

DS = Diskstation, modellen reeks
2 = aantal disks
13 = modeljaar
J = Junior model, 1na goedkoopste, alleen de SE zit lager volgens mij

Dan voor een paar tientjes meer een DS216J of een DS216Play (als ze ook veel streamen).
Dit. Heb zelf een DS216play gekocht, zeer aan te raden. Kan hem zo vanaf mijn Smart TV gebruiken zonder er wat voor te configureren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swedgin
Allright, opnieuw bedankt, ik zal de DS216 eens voorleggen. Die HP proliant ziet er ook wel nog interessant uit met zijn 4 bays

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Swedgin schreef op woensdag 28 december 2016 @ 15:17:
Allright, opnieuw bedankt, ik zal de DS216 eens voorleggen. Die HP proliant ziet er ook wel nog interessant uit met zijn 4 bays
Ja en dan heb je dus 4 disks voor je data.
Let er wel op dat je pfSense op een USB stick zet die veel read- en write cycles aan kan.

Ik heb daar zelf toen een speciale USB stick voor gekocht:
pricewatch: Corsair Flash Voyager GT CMFVYGT3S-32GB 32GB Zwart

De RAID mogelijkheden van de controller van die Microserver zijn keurig uit te zetten (da's een eis bij ZFS) en de machine eist ECC. (Ook zinvol bij ZFS.)

Kan gewoon niet-HP geheugen in:
https://azerty.nl/producten/product_detail/?ID=538103

De totale kit die ik had voor mijn Microserver:
https://azerty.nl/producten/product_detail/?ID=538103
https://azerty.nl/producten/product_detail/?ID=631749
https://azerty.nl/producten/product_detail/?ID=709647
https://azerty.nl/producten/product_detail/?ID=813135
https://azerty.nl/producten/product_detail/?ID=831967

De laatste, de SSD, is voor jouw toepassing niet nodig. Met 8GByte geheugen kom je echt al een heel eind maar het kan ook geen kwaad d'r meteen 16G in te zetten. Hoef je daar nooit meer over na te denken. :)

EDIT:
Dat exacte model Microserver is niet meer leverbaar, wel een ander model dat daar heel sterk op lijkt. Weet uit mijn hoofd niet wat de verschillen zijn. Het is nu (bij Azerty), deze:
https://azerty.nl/31-2536...3-ghz-ram-4-gb-sata-.html

(Ik heb het spul toevallig daar gekocht omdat ik het een fijne winkel vind en ik zo makkelijk de partslists kon copy/pasten. Verder heb ik geen banden met Azerty.)

[ Voor 15% gewijzigd door unezra op 28-12-2016 15:26 ]

• adamvansanten
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15-07 16:38

adamvansanten

Appletje voor de dorst

Ik heb zelf ook sinds afgelopen zomer een DS216play in huis en zelfs de PS4 kan er probleemloos 1080p vanaf streamen (met live transcoding). Verder is het een enorm snel topapparaat wat alles wat ik er tegenaan gooi probleemloos trekt. Niet goedkoop, maar met 2x3TB blijf je nog binnen je budget. Wel sowieso WD RED schijven erin zetten, deze zijn er voor gemaakt.

Battle.net: adamvsan#2784 | Steam: adamvansanten | PSN: adamvansanten

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:56

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Je wilt je ouders geen FreeNAS geven, kies gewoon iets wat al bestaat en makkelijk te gebruiken is :)
Daarnaast kan je een Synology ook prima gebruiken als mailserver, proxyserver, download bakkie, backup, fotoabum, mediaserver enz enz. Wel zo handig.

pricewatch: Synology DiskStation DS216 (270 euro)
2 x pricewatch: WD Red WD30EFRX, 3TB (230 euro)
Klaar voor 500 euro, en voldoet aan al je eisen :)

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• unezra

unezra

Microkid schreef op donderdag 29 december 2016 @ 13:42:
Je wilt je ouders geen FreeNAS geven, kies gewoon iets wat al bestaat en makkelijk te gebruiken is :)
Huh?
FreeNAS is volgens mij niet moeilijker of makkelijker in gebruik dan whatever off-the-shelf NAS doos van Synology, QNAP of andere consumentenfabrikant.

Ze hoeven het niet zelf in te richten, daar heb je TS voor. FreeNAS zet je letterlijk in een kwartier op een Microserver. USB stick d'r in, diskjes d'r in, installer draaien en klaar...
Daarnaast kan je een Synology ook prima gebruiken als mailserver, proxyserver, download bakkie, backup, fotoabum, mediaserver enz enz. Wel zo handig.
Dat kan met FreeNAS ook allemaal. Hoewel ik het niet snel zal gebruiken, kun je d'r zelfs een volledige vm op hangen. (Via VirtualBox.)

[ Voor 7% gewijzigd door unezra op 29-12-2016 13:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nogne
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23:49

Nogne

>.<

unezra schreef op donderdag 29 december 2016 @ 13:49:
[...]
Ze hoeven het niet zelf in te richten, daar heb je TS voor. FreeNAS zet je letterlijk in een kwartier op een Microserver. USB stick d'r in, diskjes d'r in, installer draaien en klaar...
Het configureren en bijhouden is toch wel iets lastiger dan een Synology.

Als Tweaker zou ik zelf een FreeNAS nemen, maar bij mijn ouders staat gewoon Synology. Simpel om in gebruik te nemen, voor elk dingetje heeft Synology een app.

Als de TS het niet erg vind om op zondag ochtend gelijk naar zijn ouders te rijden vanwege een vage melding dan is FreeNAS geschikt. Wilt TS een makkelijk systeem met zo goed als 0 onderhoud dan zou ik voor Synology kiezen.
Dat kan met FreeNAS ook allemaal. Hoewel ik het niet snel zal gebruiken, kun je d'r zelfs een volledige vm op hangen. (Via VirtualBox.)
Dat kan (indien een x86 processor) ook met een Synology.

[ Voor 12% gewijzigd door Nogne op 29-12-2016 13:55 ]

PS/XBL: Nogne

• wolly_a
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Ik zou ook een Synology of QNAP NAS adviseren in deze. Kijk ook eens naar het verbruik van energie. Ik heb een thuisservertje een tijdje geleden vervangen door een Synology en ik merk het verschil in verbruik over langere tijd. Misschien is voor TS het verbruik niet zo'n ding, maar voor de ouwe lui betekent het wel extra verbruik (=kosten).
Pagina: 1