Acties:
  • 0 Henk 'm!

• douwe.nl
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 24-09 21:15
Mannen,
Ik heb een vraag m.b.t. mijn salaris, er lopen 2 dingen door elkaar dus ik zal het zo duidelijk mogelijk proberen uit te leggen.

Ik val onder de cao metalektro.

Punt 1

Sinds april dit jaar zijn de functies opnieuw uitgepunt (is dat een gangbare term?) hierbij kwam naar voren dat ik in schaal 8 zat.
Nu word ik betaald in schaal 7.3 met als reden dat ik nog niet functievolwassen ben, dit is beoordeeld door HR, op kantoor die mij niet eens kennen…

Punt 2

Mijn functie is eenzijdig gewijzigd door de werkgever, hierin is geen enkele vorm van overleg geweest. Kort gezegd heb ik verantwoordelijkheid gekregen over dubbel zo veel personeel welke ook over een andere afdeling verdeeld zijn.

Een aantal weken terug heb ik mijn eindejaargesprek gehad, hierin werd mijn functioneren als zeer positief bestempeld.

Hier in heb ik gevraagd hoe het zat met mijn salaris schaal, wederom was ik niet functievolwassen voldoende om door te stromen naar 8, wel kreeg ik de periodieke verhoging naar 7.4
Op de vraag wanneer ik dan wel functievolwassen was kon men mij geen duidelijk antwoord geven.

Tevens heb ik aangegeven dat mijn functieomschrijving niet meer klopt, hier is HR mee bezig en de nieuwe functieomschrijving is verstuurd om wederom uitgepunt te worden.

Dit kan nog tot 4 weken duren.

Waar het bij mij begint te wringen is dat ik (en meerdere collega’s) afwimpelt worden met iets vaags als nog niet functievolwassen zijn en ik om me heen ook hoor dat er mensen zijn die dat al 3 jaar te horen krijgen… en juist dat was ik niet van plan, ik ben in 8 ingeschaald dus ik wil zo betaald worden.
Iedereen is laaiend enthousiast en de resultaten van mijn werk zijn meetbaar positief, mijn tussentijdse en eindejaar beoordeling zijn zeer positief.

Ik hoor op de werkvloer meer en meer van dit soort vage verhalen en wil er duidelijkheid in scheppen om in ieder geval de onderbuikgevoelens weg te nemen.

Mijn vragen :
- Ik heb zwart op wit dat aan mijn functie schaal 8 gekoppeld is, op de werkvloer word gezegd dat je van 7 naar 8 kan groeien, tot die tijd word ik dus lager betaald dan bij de functie hoort... mag dit überhaupt ?
- In hoeverre heb ik inspraak in de nieuwe functieomschrijving mocht ik het er niet mee eens zijn ?
- Wat is handig, de nieuwe functieomschrijving afwachten en aan de hand daar van evt. stappen ondernemen of direct over het verschil dat er nu al is beginnen?

Alvast bedankt :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 26-09 15:31

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

douwe.nl schreef op woensdag 28 december 2016 @ 14:07:

- Ik heb zwart op wit dat aan mijn functie schaal 8 gekoppeld is
Kopietje bij HR, je manager en de loon-administratie neerleggen en subtiel om een correctie op de betaalde salarissen vragen.

Kan dat niet -> uitbesteden aan je rechtsbijstand.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02:03

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

MAX3400 schreef op woensdag 28 december 2016 @ 14:11:
[...]

Kopietje bij HR, je manager en de loon-administratie neerleggen en subtiel om een correctie op de betaalde salarissen vragen.

Kan dat niet -> uitbesteden aan je rechtsbijstand.
Ik kan sniets meer weinig toevoegen aan bovenstaande. Mocht je nog geen RBV hebben, eerst afsluiten en daarna naar HR toe.

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20:03
Als er op grote schaal functies en functiewaarderingen zijn aangepast, is dat vrijwel zeker ook bij de OR langsgeweest. Je zou daar ook eens kunnen informeren of zij je meer info kunnen verstrekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17:56

DarkSide

theres no place like ::1

Als je een functie doet die in schaal 8 hoort. En dat is ook aangegeven dan hoor je ook gewoon in Schaal 8 te zitten.
Nu ken ik je functiehuis niet. Maar schaal 8 hoef je niet meer te verdienen dan schaal 7 bij ons.
Je kan hoog in schaal 7 zitten en meer verdienen dan iemand in laag in schaal 8.

Dit heeft met je functioneren etc te maken.

Maar je behoort iig gewoon in schaal 8 te zitten. En daar ook van de eventuele secundaire arbeids voorwaarde te genieten die bij die schaal horen.

Wat de functie omschrijving is, is niet van belang.
Alleen als je weer op eindejaars gepsrek gaat. Zodat je aan kunt tonen dat je meer doet dan voor je functie nodig geacht wordt en je dus salaris verhoging kunt aanvragen.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Komt het bedrag wat je aan salaris ontvangt wel overeen met jouw contract? Dat lijkt mij het meest bindende. Of dat op schaal 7.3 of 8 is doet er verder niet toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide

DarkSide

CH40S schreef op woensdag 28 december 2016 @ 14:17:
Komt het bedrag wat je aan salaris ontvangt wel overeen met jouw contract? Dat lijkt mij het meest bindende. Of dat op schaal 7.3 of 8 is doet er verder niet toe.
Dat ligt er maar net aan.
Ik krijg keurig mijn juiste salaris. En het interesseert mijn geen bal hoe de functie heet.
Maar in schaal 8 krijg je bv wel een hoger lease bedrag.

Je hoort gewoon in de schaal te zitten die bij die functie hoort.
Daarna kan je kijken of je ook extra loon kunt krijgen. Maar dat staat er los van.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20:03
DarkSide schreef op woensdag 28 december 2016 @ 14:14:
Als je een functie doet die in schaal 8 hoort. En dat is ook aangegeven dan hoor je ook gewoon in Schaal 8 te zitten.
Er bestaat ook nog zoiets als een aanloopschaal voor sommige functies. En daar komt inderdaad die functievolwassenheid bij kijken. Simpelweg zeggen 'de functie is schaal 8, dus hij moet in schaal 8 zitten' is te kort door de bocht. Lijkt me zinvoller om met management/HRM te praten over dat oordeel functievolwassen. Waarom stellen zij dat TS dat nog niet is, en welke afspraken kunnen er gemaakt worden zodat TS over x maanden wel functievolwassen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-09 19:28
DarkSide schreef op woensdag 28 december 2016 @ 14:14:
Nu ken ik je functiehuis niet. Maar schaal 8 hoef je niet meer te verdienen dan schaal 7 bij ons.
Je kan hoog in schaal 7 zitten en meer verdienen dan iemand in laag in schaal 8.

Dit heeft met je functioneren etc te maken.

Maar je behoort iig gewoon in schaal 8 te zitten. En daar ook van de eventuele secundaire arbeids voorwaarde te genieten die bij die schaal horen.

Wat de functie omschrijving is, is niet van belang.
Alleen als je weer op eindejaars gepsrek gaat. Zodat je aan kunt tonen dat je meer doet dan voor je functie nodig geacht wordt en je dus salaris verhoging kunt aanvragen.
Niet waar. Hangt er vanaf welke afspraken er gemaakt zijn. Veel bedrijven kennen een aanloopschaal. Dan kan de functie wel in 8 worden gewaardeerd maar als je in een aanloopschaal terecht komt is het goed mogelijk dat je gewoon in 7 begint.

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide

DarkSide

Klopt.Misschien iets te kort door de bocht. Ik ken die voornamelijk als je "goed bezig bent, maar nog niet helemaal "klaar" voor de functie bent".

Dan wordt dit vaak gebruikt om aan te geven dat je goed je best doet, maar nog geen promotie kan krijgen bv.

In dit geval doet hij al het werk. Is er besloten om alles opnieuw in te delen en hoort zijn werk nu die functieschaal. En is zijn beoordeling zelf ook goed.

Er zal idd wat besproken moeten worden. Maar zelf ben ik van mening in dit geval dat er geen spraken is van een aanloopschaal. Hij zou gewoon (met zelfde salaris) in functieschaal 8 moeten komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• douwe.nl
Hoop respons al :D

Bedankt alvast!

Wanneer ik functievolwassen ben kunnen ze me niet vertellen, er werd gewoon gezegd volgend jaar weer een poging. daar pas ik dus ook voor.

Er staat naar mijn weten niets over een aanloopschaal in de brief, dat ga ik nakijken.

Waarom ik overigens twijfel de nieuwe functieomschrijving af te wachten is de kans dat ik hoger uit kom, hoewel niet groot is die er wel en dan kan ik het gevecht nogmaals gaan voeren misschien...

[ Voor 17% gewijzigd door douwe.nl op 28-12-2016 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace

Outerspace

douwe.nl schreef op woensdag 28 december 2016 @ 14:40:
Hoop respons al :D

Bedankt alvast!

Wanneer ik functievolwassen ben kunnen ze me niet vertellen, er werd gewoon gezegd volgend jaar weer een poging. daar pas ik dus ook voor.

Er staat naar mijn weten niets over een aanloopschaal in de brief, dat ga ik nakijken.

Waarom ik overigens twijfel de nieuwe functieomschrijving af te wachten is de kans dat ik hoger uit kom, hoewel niet groot is die er wel en dan kan ik het gevecht nogmaals gaan voeren misschien...
Een rechtsbijstandverzekering afsluiten kan in ieder geval nooit kwaad en leg het eventueel alvast bij ze neer, mocht je wel andere stappen willen ondernemen.

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 26-09 09:46
ChojinZ schreef op woensdag 28 december 2016 @ 14:32:
[...]

Niet waar. Hangt er vanaf welke afspraken er gemaakt zijn. Veel bedrijven kennen een aanloopschaal. Dan kan de functie wel in 8 worden gewaardeerd maar als je in een aanloopschaal terecht komt is het goed mogelijk dat je gewoon in 7 begint.
Lijkt me dat dit dan gewoon netjes vermeld wordt in de Cao? Als niet dan zou ik het niet 1,2,3 pikken. Kutgeintjes met werkgevers die onder de cao uit proberen te komen en hopen dat de werknemers het maar slikken.

Overigens zou ik mij aansluiten bij een vakbond en via hun de juiste aanpak uitvogelen.
(ik heb ooit een keer enkel gebluft met een conflict door de fnv op te laten lossen, toen was ineens heel veel mogelijk)

[ Voor 15% gewijzigd door analogworm op 28-12-2016 15:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
analogworm schreef op woensdag 28 december 2016 @ 15:52:
[...]

Lijkt me dat dit dan gewoon netjes vermeld wordt in de Cao? Als niet dan zou ik het niet 1,2,3 pikken. Kutgeintjes met werkgevers die onder de cao uit proberen te komen en hopen dat de werknemers het maar slikken.

Overigens zou ik mij aansluiten bij een vakbond en via hun de juiste aanpak uitvogelen.
(ik heb ooit een keer enkel gebluft met een conflict door de fnv op te laten lossen, toen was ineens heel veel mogelijk)
Ik ken niet elke CAO uit mijn hoofd maar in de meeste is het wel opgenomen. Vb:
http://www.ggznederland.nl/cao/b-salariering

Maar opgenomen in een CAO of niet: Je hebt wel een puntje. Er word best vaak misbruik van gemaakt. Je kan er alleen zo weinig tegen doen als nieuwe werknemer... :|

[ Voor 11% gewijzigd door ChojinZ op 28-12-2016 16:01 ]

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arbraxas
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20-09 18:20
anboni schreef op woensdag 28 december 2016 @ 14:30:
[...]

Er bestaat ook nog zoiets als een aanloopschaal voor sommige functies. En daar komt inderdaad die functievolwassenheid bij kijken. Simpelweg zeggen 'de functie is schaal 8, dus hij moet in schaal 8 zitten' is te kort door de bocht. Lijkt me zinvoller om met management/HRM te praten over dat oordeel functievolwassen. Waarom stellen zij dat TS dat nog niet is, en welke afspraken kunnen er gemaakt worden zodat TS over x maanden wel functievolwassen is.
Ja lekker vaag houden en vooral niet meetbaar. Hoe hou ik mensen lekker gemotiveerd.
Als je bent aangenomen voor positie A met bijbehorende schaal B moet dat gewoon uitbetaald worden.
Bij ons ook net een "functiehuisupdate" gehad. Komt er gewoon op neer op een degradatie. Met behoud van loon, maar niet van schaal. En juist dat laatste wringt, aangezien veel mensen nu ineens aan de top van hun schaal zitten en geen uitzicht meer op beter loon hebben.
Gevolg: motivatie weg, want of dat eindejaarsveroordelingsgesprek nou positief of negatief is je schiet er toch niets mee op.

Voor TS, laat ze inderdaad maar eens hard maken wat de criteria zijn voor "functievolwassen". Anders gewoon voor die schaal 8 gaan.

Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defiler1974
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 02-04 08:43
Aan de officiële kant zie ik hierboven allemaal goede tips, echter 'bezint eer ge begint'.
Als je een officieel traject start kan dit ook invloed hebben op je toekomstige loopbaan, als de organisatie je hierna als lastig ervaart. Ik kan niet inschatten hoe goed of fair jouw organisatie daarin is, dus dat is je eigen inschatting.

Onofficieel, ik heb ook 2 keer in deze situatie gezeten. Nadat ik simpel het probleem had aangekaart en er niks mee werd gedaan heb ik een andere baan opgezocht (wel eentje serieus gevonden waar ik ook wilde werken en betere opties kreeg) en vervolgens meegedeeld dat ik vanwege groeimogelijkheden een nieuwe baan had gevonden. Hierna waren er in 1 keer heel wat meer opties voor promotie of groei open bij mijn huidige werkgever.

Let wel, je moet wel goed in je schoenen staan, halfbakken dreigen werkt niet, je moet serieus ook van plan zijn naar die andere baan te willen gaan en al een positieve sollicitatie daar hebben lopen. (of al een aanbieding op zak hebben, nog beter). En zeker zijn dat je huidige werkgever je wil houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Laatst online: 26-09 11:54

ATS

Lees je CAO eens door of de term "functievolwassen" er wel in staat... Zo niet, dan lullen ze maar wat. Ik zou eerst eens met de vakbond bellen hierover voordat je naar je rechtsbijstand gaat.

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
arbraxas schreef op woensdag 28 december 2016 @ 16:03:
[...]

Voor TS, laat ze inderdaad maar eens hard maken wat de criteria zijn voor "functievolwassen". Anders gewoon voor die schaal 8 gaan.
Lol.... ik denk dat de werknemer in deze niet heel veel te zeggen heeft. In 90% van de gevallen is het: take it, or leave it.
Tenzij de TS een functie vervuld waar geen personeel voor te vinden is. Maar voor en schaal 8 functie lijkt mij dat niet van toepassing (nofi).
ATS schreef op woensdag 28 december 2016 @ 16:42:
Lees je CAO eens door of de term "functievolwassen" er wel in staat... Zo niet, dan lullen ze maar wat. Ik zou eerst eens met de vakbond bellen hierover voordat je naar je rechtsbijstand gaat.
Zie de reactie van defiler1974. Leuk, vakbond en rechtsbijstand inschakelen, maar achteraf moet je met je baas nog wel door 1 deur kunnen. Dreigen met de vakbond/rechtsbijstand zet de relatie enkel op scherp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 00:48

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Outerspace schreef op woensdag 28 december 2016 @ 14:13:
[...]
Ik kan sniets meer weinig toevoegen aan bovenstaande. Mocht je nog geen RBV hebben, eerst afsluiten en daarna naar HR toe.
Al bestaand conflict. Je kunt er waarschijnlijk wel omheenwerken, maar als ze erachter komen, worden ze bij de RBV minder aardig. Beter naar een vakbond gaan.
defiler1974 schreef op woensdag 28 december 2016 @ 16:38:
Aan de officiële kant zie ik hierboven allemaal goede tips, echter 'bezint eer ge begint'.
Als je een officieel traject start kan dit ook invloed hebben op je toekomstige loopbaan, als de organisatie je hierna als lastig ervaart. Ik kan niet inschatten hoe goed of fair jouw organisatie daarin is, dus dat is je eigen inschatting.

Onofficieel, ik heb ook 2 keer in deze situatie gezeten. Nadat ik simpel het probleem had aangekaart en er niks mee werd gedaan heb ik een andere baan opgezocht (wel eentje serieus gevonden waar ik ook wilde werken en betere opties kreeg) en vervolgens meegedeeld dat ik vanwege groeimogelijkheden een nieuwe baan had gevonden. Hierna waren er in 1 keer heel wat meer opties voor promotie of groei open bij mijn huidige werkgever.

Let wel, je moet wel goed in je schoenen staan, halfbakken dreigen werkt niet, je moet serieus ook van plan zijn naar die andere baan te willen gaan en al een positieve sollicitatie daar hebben lopen. (of al een aanbieding op zak hebben, nog beter). En zeker zijn dat je huidige werkgever je wil houden.
Inderdaad niet dreigen zonder het waar te kunnen maken. En beter nog is gewoon opzeggen en overstappen, voor zo'n toko wil je toch gewoon niet werken. Alles waar ze mee komen is jammer maar helaas (voor hun). Too little too late >:) En als je in een positie terecht komt om mensen aan te nemen (of zelfs maar aan te bevelen) bij je nieuwe werkgever, gewoon een paar ex-collega's in hetzelfde schuitje uitnodigen. De rest zal je dankbaar zijn, in één keer komt HR wel over de brug.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Alle goedbedoelde adviezen ten spijt, hou er ff rekening mee dat de meeste rechtsbijstandsverzekeringen een clausule hebben waarbij je na afsluiten niet direct gedekt bent voor lopende zaken. Zit meestal een periode van een half jaar aan vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 21:23
defiler1974 schreef op woensdag 28 december 2016 @ 16:38:
Gezien het feit dat meerdere collega's dit hebben, kan ik die inschatting ook wel maken voor TS, ze gaan iedere mogelijkheid dan aangrijpen om hem weg te werken.
Verwijderd schreef op woensdag 28 december 2016 @ 18:22:
Alle goedbedoelde adviezen ten spijt, hou er ff rekening mee dat de meeste rechtsbijstandsverzekeringen een clausule hebben waarbij je na afsluiten niet direct gedekt bent voor lopende zaken. Zit meestal een periode van een half jaar aan vast.
Of dat je voor minimaal een periode van X maanden/jaren de verzekering neemt. CNV heeft dat, moet je jezelf voor 2 jaar vastleggen als lid als je van hun rechtsbijstand gebruik wilt maken voor al lopende zaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS

ATS

Ja. Je loopt het risico dat ze je niet lief meer gaan vinden, maar er uit werken is makkelijker gezegd dan gedaan. Aan de andere kant wil je ook niet over je laten lopen. TS is kennelijk geen simpele arbeider die eenvoudig te vervangen is maar iemand die teams aanstuurt.

Ik zou echt eens beginnen met je CAO goed te lezen. Afhankelijk van wat je daar vindt kan je verder kijken. Een vakbond, zeker als het een wat grotere organisatie is waar de bond aan tafel zit, kan echt wel iets betekenen, helemaal als de werkgever stelselmatig de CAO overtreedt door excuses te verzinnen waarom mensen niet naar hun schaal betaald worden.

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace

Outerspace

Freee!! schreef op woensdag 28 december 2016 @ 17:28:
[...]

Al bestaand conflict. Je kunt er waarschijnlijk wel omheenwerken, maar als ze erachter komen, worden ze bij de RBV minder aardig. Beter naar een vakbond gaan.

[...]
Is het al een bestaand conflict? Ik heb niet gelezen dat de TS openlijk betwist naar zijn HR afdeling dat hij het er niet mee eens is. Ik zou de RBV altijd raadplegen. Wat betreft de vakbond, goed idee. Daar had ik ook nog niet aan gedacht :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Outerspace schreef op woensdag 28 december 2016 @ 19:04:
[...]
Is het al een bestaand conflict? Ik heb niet gelezen dat de TS openlijk betwist naar zijn HR afdeling dat hij het er niet mee eens is. Ik zou de RBV altijd raadplegen. Wat betreft de vakbond, goed idee. Daar had ik ook nog niet aan gedacht :)
Het is minimaal een bestaand meningsverschil en TS zoekt advies. Als je dan nog geen RBV hebt, zullen die dat toch snel zien als een al bestaand conflict. RBV's ontduiken graag de nadelige mogelijkheid van optreden en zullen elke mogelijkheid aan grijpen. Bij een conflict dat "ontstaat" binnen zes maanden na het afsluiten van de verzekering, willen ze bijvoorbeeld echt wel stevig bewijs dat het geen bestaand conflict was. En als het tegen een werkgever gaat, ligt het altijd al voor de hand dat het een bestaand conflict is.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeanj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

jeanj

F5 keeps me alive

Je moet naar je baas / hr stappen en vragen dat functie volwassen concreet te maken. welke competenties hebben of doelen moet je halen. Dan staat concreet op papier wat je voor schaal 8 nodig hebt. Dit kan je dan mee nemen in je functionerings gesprek. Doen ze dit niet, elke keer er op hammeren dat je schaal 8 werk doet, en dat ze niet concreet maken waarom je geen schaal 8 bent.

Het meten van in hoevere je de competenties/doelen hebt gehaald is helaas subjectief. Dus in elk functionering gesprek laat je ze dan de revue passeren, wat heb je gedaan en wat vind de baas er van, waar vind de baas waar je nu staat en wat ga/kan/moet je nog doen volgens hem om op schaal 8 uit te komen.

Maar een bedrijf wat niet wil, zal niet van zijn streken veranderen. Zoals hierboven gezegd, kijk eens rodn wat de andere mogelijkheden zijn. Zijn die er niet, dan maar blijven. Zijn die er wel, dan weet je je markt waarde, en dat is goed voor jouw onderhandelingen

En neem een RBV, ga praten met de OR etc etc (is allemaal genoemd). Misschien niet meer voor deze beoordeling, maar wel voor de volgende....

[ Voor 6% gewijzigd door jeanj op 28-12-2016 19:28 ]

Everything is better with Bluetooth

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• douwe.nl
Nou de papieren even nagekeken.

Er staat geen aanloopschaal vermeld maar wel dat de eindschaal 8 is, klinkt hetzelfde maar ook open voor interpretatie denk ik dan...

In de CAO staat niets over vakvolwassen, ook niet over aanloopschaal of iets dergelijks.

Er is overigens nog geen conflict hoor, ik wil eerst alle opties afwegen en daarna pas gaan zitten, ook niet direct dreigen of wat dan ook, ik heb het immers goed naar m'n zin daar en er zijn legio mogelijkheden.
ChojinZ schreef op woensdag 28 december 2016 @ 17:17:
[...]

Lol.... ik denk dat de werknemer in deze niet heel veel te zeggen heeft. In 90% van de gevallen is het: take it, or leave it.
Tenzij de TS een functie vervuld waar geen personeel voor te vinden is. Maar voor en schaal 8 functie lijkt mij dat niet van toepassing (nofi).
none taken.

Het invullen van de 3e vacature tbv de 3 ploegendienst heeft 4 maanden geduurd, geen id of dat lang is.
Transportman schreef op woensdag 28 december 2016 @ 18:34:
[...]

Gezien het feit dat meerdere collega's dit hebben, kan ik die inschatting ook wel maken voor TS, ze gaan iedere mogelijkheid dan aangrijpen om hem weg te werken.
Dit is ook iets waar ik rekening mee hou hoor, als ik gelijk krijg staan er direct 50 man op de stoep...
ATS schreef op woensdag 28 december 2016 @ 18:57:
Ja. Je loopt het risico dat ze je niet lief meer gaan vinden, maar er uit werken is makkelijker gezegd dan gedaan. Aan de andere kant wil je ook niet over je laten lopen. TS is kennelijk geen simpele arbeider die eenvoudig te vervangen is maar iemand die teams aanstuurt.

Ik zou echt eens beginnen met je CAO goed te lezen. Afhankelijk van wat je daar vindt kan je verder kijken. Een vakbond, zeker als het een wat grotere organisatie is waar de bond aan tafel zit, kan echt wel iets betekenen, helemaal als de werkgever stelselmatig de CAO overtreedt door excuses re verzinnen waarom mensen niet naar hun schaal betaald worden.
Ik ben teamleider in de logistiek. ik stuur de interne logistiek aan en los de hele dag problemen op die anderen creëren voor me :P

Ik ga vd week de vakbond benaderen, eens zien wat ze er over te zeggen hebben.

Wat ik wel erg slecht vind en ik sowieso wat van ga zeggen is dat er geen naslagwerk is mbt vakvolwassenheid, er word tevens te makkelijk geroepen dat er volgend jaar weer een kans is... ik ga simpelweg niet zitten afwachten of ik misschien over 12 maanden wel naar 8 kan.

Ergens hoop ik natuurlijk in 9 uitgepunt te gaan worden in de nieuwe setting maargoed :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeanj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

jeanj

F5 keeps me alive

ik zou de bedrijsnaam/plaats weghalen. Kan tegen je worden gebruikt. Als iemand zoekt op teamleider bedrijf in plaats, wil je niet dat dit de eerste hit wordt :)

[ Voor 41% gewijzigd door jeanj op 28-12-2016 19:29 ]

Everything is better with Bluetooth

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS

ATS

jeanj schreef op woensdag 28 december 2016 @ 19:27:
En neem een RBV, ga praten met de OR etc etc (is allemaal genoemd). Misschien niet meer voor deze beoordeling, maar wel voor de volgende....
Een OR gaat je hier niet in helpen. Dit valt niet in hun bevoegdheden.

* ATS is een paar jaar OR lid geweest in een middelgrote organisatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

OR en bonden zijn hierbij betrokken. Dit speelt bij meer bedrijven. HR hoeft jouw niet persoonlijk te kennen maar er is een dossier van jouw bij HR. Het is heel normaal dat om de zoveel jaar een nieuw functie profiel word gemaakt. Automatische groei van het salaris is min of meer afgelopen, ook voor hoger personeel. Er word meer van je gevraagd dan alleen je werk te doen. Vooral cursussen volgen. Als er niet meer gepresteerd word dan het arbeidscontract aangeeft dan groie je niet en daarom ook het loon niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annie1980
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14-08 09:04
Ik zou eens iemand van de OR raadplegen. Nee die zijn niet bevoegd maar maken welke als het goed is de hele reorganisatie mee. Wie weet zijn nog niet eens alle stukken klaar, maar liggen die er in concept wat jij nog niet kent. Klinkt bizar maar al meerdere keren meegemaakt.

Zou niet zo snel op een conflict aansturen. Een verzuurde werkrelatie ga je ook niet gelukkig van worden. En tenzij je een vaste aanstelling hebt lig je er zo uit natuurlijk als het een tijdelijke is. Ik zou het dan gieten in de vormen van cursussen etc om op die manier compensatie te krijgen en volgend jaar desnoods aansturen op 2 stappen..

Want als er eindschaal instaat, betekent meer een traject tot 8, dan dat je per definitie gelijk schaal 8 bent. Dan staat er u wordt aangesteld in schaal 8, zus en zo salaris.

Oh en de RBV is altijd handig, maar de datum van je aanstelling is ver voor hun einde wachtperiode die ze zo goed als altijd hebben. Juist om te voorkomen dat mensen alleen RBV hebben tijdens conflicten en dan weer vertrekken.

[ Voor 12% gewijzigd door Annie1980 op 28-12-2016 23:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• douwe.nl
Vanmiddag even met m'n manager gezeten.

Uitgelegd dat de situatie mij dwars zit en ik het een te wollig verhaal vind allemaal zo.

Kennelijk waren ze al bezig een lijn over de hele locatie te creëren waaraan elke teamleider aan moet voldoen om het stempel vakvolwassen te krijgen, wel kreeg ik de indruk dat er weinig haast mee was.

Aangegeven dat ik graag gericht mijzelf ontwikkel ipv op hoop van zegen volgend jaar weer misschien door te kunnen naar schaal 8.

Afgesproken dat volgende week op papier staat waar ik aan moet voldoen.

In de loop van volgende week vraag ik er dus nog eens naar, ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21:44

P_Tingen

omdat het KAN

ATS schreef op woensdag 28 december 2016 @ 20:22:
[...]

Een OR gaat je hier niet in helpen. Dit valt niet in hun bevoegdheden.

* ATS is een paar jaar OR lid geweest in een middelgrote organisatie.
Om de donder kan een OR hier wel wat aan doen. Weliswaar kan ze niet voor dit ene geval voor jou optreden, maar zeker als er meer mensen last van hebben dan kan de OR hier zeker wel wat aan doen. Beloningsbeleid valt onder instemmingsrecht van de OR en onregelmatigheden in de uitvoering kan de OR aankaarten met een ongevraagd advies. Hier MOET de bestuurder op reageren. Mijn advies is om je openingspost integraal door te sturen naar je OR

* P_Tingen is nog steeds or-lid ;)

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-09 08:23

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Outerspace schreef op woensdag 28 december 2016 @ 14:13:
[...]
Dat kan nog wel een uitdaging worden. In de regel doet een RBV niets met een conflict dat al lopende is.
Feit dat TS hier nu over post en dus al actief meee bezig is, kan betekenen dat de RBV zegt "sorry, maar deze kwestie behandelen we niet".

RBV is in de regel voor nieuwe zaken die volledig ontstaan *nadat* de RBV is afgesloten.

Kortom: RBV wil je, altijd en zo vroeg mogelijk afsluiten voordat je in mogelijke conflictsituaties terecht komt. Let er dan wel op dat bijvoorbeeld een module "werk en inkomen" er bij zit.

Kleine offtopic tip: Het lijkt in de regel goedkoper te zijn de "verkeer en vervoer" module van je RBV af te nemen en die van je autoverzekering uit te zetten, dan op je autoverzekering RB te hebben. Let er ook op dat je niet dubbel betaald, want da's helemaal zonde.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

unezra schreef op zaterdag 31 december 2016 @ 10:09:
[...]
Dat kan nog wel een uitdaging worden. In de regel doet een RBV niets met een conflict dat al lopende is.
Feit dat TS hier nu over post en dus al actief meee bezig is, kan betekenen dat de RBV zegt "sorry, maar deze kwestie behandelen we niet".
Je bent niet de eerste of enige die dit probeert duidelijk te maken.
RBV is in de regel voor nieuwe zaken die volledig ontstaan *nadat* de RBV is afgesloten.
Precies
Kortom: RBV wil je, altijd en zo vroeg mogelijk afsluiten voordat je in mogelijke conflictsituaties terecht komt. Let er dan wel op dat bijvoorbeeld een module "werk en inkomen" er bij zit.
AMEN! Ik heb mijn RBV gelijk met mijn hypotheek (en nog een paar verzekeringen als opstal en inboedel) afgesloten.
Kleine offtopic tip: Het lijkt in de regel goedkoper te zijn de "verkeer en vervoer" module van je RBV af te nemen en die van je autoverzekering uit te zetten, dan op je autoverzekering RB te hebben. Let er ook op dat je niet dubbel betaald, want da's helemaal zonde.
Ik zal er eens naar kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killion
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 26-09 13:40
Bij mij op het werk gingen we een paar jaar geleden reorganiseren. Mijn rol als coördinator zou te komen vervallen. Het enigste wat overbleef, zonder een 'stap terug' te doen was om projectmanager te worden. Hierbij werd ik ook in een aanloopschaal geplaatst. Dat heeft een jaartje geduurd voordat ik op de correcte schaal zat.
Let wel; dit was een reorganisatie met de nodige regels. Een aanloopschaal stond/staat trouwens niet in onze CAO (NFU zorg).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedmaster
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:32

Speedmaster

Make my day...

douwe.nl schreef op donderdag 29 december 2016 @ 20:46:

Uitgelegd dat de situatie mij dwars zit en ik het een te wollig verhaal vind allemaal zo.

Kennelijk waren ze al bezig een lijn over de hele locatie te creëren waaraan elke teamleider aan moet voldoen om het stempel vakvolwassen te krijgen, wel kreeg ik de indruk dat er weinig haast mee was.

Aangegeven dat ik graag gericht mijzelf ontwikkel ipv op hoop van zegen volgend jaar weer misschien door te kunnen naar schaal 8.

Afgesproken dat volgende week op papier staat waar ik aan moet voldoen.

In de loop van volgende week vraag ik er dus nog eens naar, ben benieuwd.
Kijk, en dat is de insteek die je moet hebben. Ik zie zo snel even geen leeftijd dus kan even geen inschatting maken. Daarnaast kan je in het gesprek mee nemen of er iets van cursussen of certificaten te behalen zijn om het gewenste niveau te halen.

De schaalindeling ken ik niet maar als je kijkt naar je huidige stap (7.3) welke stap in schaal 8 ligt daar het dichtste bij en hoeveel is dat in geld uitgedrukt (over welk bedrag hebben we het hier tenslotte per maand) vaak zie je namelijk een soort van overlapping in schalen waardoor bijvoorbeeld horizontale overschaling mogelijk is.

De beoordeling is positief geweest in je jaarlijkse beoordeling, maar zijn er ook de leerdoelen en verbeter punten benoemd, vaak blijven namelijk alleen de positieve dingen hangen maar kijk eens echt kritisch naar jezelf, hoe doe je het ten opzichte van je collega's in de zelfde functie, zijn zij ouder of jonger, hebben zij meer of minder ervaring. Hoe lang zit je ook bijvoorbeeld in deze functie, en weer in verhouding tot je collega's

Kortom, geef eens wat meer info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• douwe.nl
Eventuele cursussen en certificaten zullen naar voren komen in de competentiematrix, deze wacht ik even af. ik ben 32, kom bij Defensie vandaan waar inschaling vast en definitief was dus ik ben dit totaal niet gewend :P

We hebben het over horizontaal doorschuiven naar 8, het gaat om een kleine 200 euro bruto.

Het vergelijken van mijn mijn functioneren met mijn collega's in lastig, aan de ene kant is de ene teamleider functie de andere niet en aan de andere kant ben ik de langst zittende (een jaar pas) en zijn de andere 2 nog volop aan het leren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sharkware
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22-09 21:18
douwe.nl schreef op donderdag 29 december 2016 @ 20:46:

...
Dit zou ook mijn aanpak zijn geweest. Ben duidelijk in wat jij wilt en als je het ergens niet mee eens bent blijf doorvragen wat de mogelijkheden zijn. Laat je niet afschepen met een wollig verhaal. Dit helpt je waarschijnlijk in de toekomst ook, zodat je hetzelfde "gevecht" niet nogmaals hoeft te voeren.

Daarom vind ik het goed dat je dit met je manager bespreekt want daarvan mag je verwachten dat die de tijd neemt om er samen met jou uit te komen. Een goed gesprek hierover voeren met mensen die jou niet kennen (HR) is lastiger. Zeer waarschijnlijk is het ook jouw manager die de doorslag geeft over de subjectieve aspecten van wel of niet vakvolwassen zijn.

Succes in ieder geval en blijf vragen (wel altijd redelijk blijven maar dat ben je volgens mij wel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• douwe.nl
Stukje feedback.

De competentiematrix is bekend, net als de punten waar ik nog aan moet werken. Al met al ben ik nu "vakvolwassen" dit ga ik dan ook gebruiken om m'n loon te bespreken.

Ondertussen ben ik ook genoemd als opvolger van een manager die in de loop van het jaar weg gaat maar tot dit concreet word blijf ik mezelf ontwikkelen in mijn huidige functie. :)
Pagina: 1