Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-09 11:32
Goedemiddag heren, dames,

Binnenkort wil ik een nieuwe PC aanschaffen. Nu heb ik momenteel een stokoude laptop met een nvidia quatro kaart, maar dat is al jaren eigenlijk verschrikkelijk wat betreft drivers. Het loopt nu echt uit de hand met crashes die te relateren zijn aan de grafische driver.

Daarom mijn vraag: welke grafische kaarten zijn goed compatibel. Intel heeft geloof ik al jaren een goede naam, beter dan AMD en nvidia. Is dat nog steeds zo? Ik verwacht een Intel Skull Canyon NUC aan te schaffen met Iris Pro 580, of mogelijk eentje met HD530 grafische kaart. Doe ik hier goed aan? Nog haken en ogen? Dingen waar ik op moet letten? Betere alternatieven?

Momenteel gebruik ik Ubuntu 16.04 (de LTS), en ben van plan dit nog wel eventjes te gebruiken.

Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10:00

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

Mijn zbox MI551-B met i5-6400 en ubuntu 16.04 speelt niet alle 4K content af zonder problemen. Volgens mij is met name x265/4K een stap te ver. Aangezien ik geen FPS games speel, kan ik daar ook niets over zeggen. Als de monitor (dell 2415 4k) slaapt, krijgt de X-server een hik, alleen de tekst-console werkt dan nog wel, dus een herstart is probleemloos.

Maar in de praktijk werkt het prima verder. Ik heb wel eens gelezen dat zo'n skull canyon niet altijd even stil is. Deze wel!

Voor meer vragen mag je me natuurlijk een DM sturen.

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10:04

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

ktf schreef op woensdag 28 december 2016 @ 14:02:
Daarom mijn vraag: welke grafische kaarten zijn goed compatibel. Intel heeft geloof ik al jaren een goede naam, beter dan AMD en nvidia. Is dat nog steeds zo?
Dat klopt wel, de vraag is wel een beetje wat je met de laptop gaat doen. Ik neem aan dat je weet dat de 3d-perfomance van zo'n Iris niet op kan tegen NVidia/AMD. Voor de meeste mensen die vooral desktop-werk doen voldoet zo'n Intel GPU prima.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-09 22:48

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

ktf schreef op woensdag 28 december 2016 @ 14:02:
Binnenkort wil ik een nieuwe PC aanschaffen.

Daarom mijn vraag: welke grafische kaarten zijn goed compatibel. Intel heeft geloof ik al jaren een goede naam, beter dan AMD en nvidia. Is dat nog steeds zo?
Mijn beide computers hebben een nVidia GPU en dat werkt prima. Geen enkel probleem en het blijft op en top draaien. Ook video afspelen is geen probleem. Ik durf niet te zeggen of dat net zo goed zou gaan als ik m'n HTPC via de Intel GPU laat draaien.

Op een laptop heb ik met Broadwell meen ik (de generatie voor Skylake) wel een paar issues gehad en een collega met Skylake CPU had nog meer issues uiteindelijk als er meerdere schermen aangesloten werden. Dit is wel met een laptop CPU, veelal te herkennen door het typenummer dat eindigd op een U. Een paar van deze issues komen niet voor met de desktop versie.
Ook had ik extra firmware nodig voordat geluid over HDMI werkte met m'n Intel GPU (daar zal je met Ubuntu vast geen last van hebben, die installeert standaard al allerlei extra firmware).

Wil je puur op de open source drivers werken, dan is Intel idd de betere keus qua GPU. AMD komt een aardig eind en met de amdgpu driver is de nieuwere generatie ook ondersteund, maar vaak nog niet volledig. nVidia is de enige die het erg goed doet met de gesloten driver. Tot op heden heb ik daar geen tot zeer weinig problemen mee gehad. Het verbaasd mij daarom een beetje dat je met je Quadro kaart last hebt van crashes. Als het echt kernel panics zijn, dan ligt dat denk ik eerder aan de hardware die begint af te takelen, dan de drivers. Tenzij er zaken worden verwacht van de kaart die het niet ondersteund. Een Quadro is immers meer voor HPC doeleinden dan video afspelen en spellen spelen.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf
CAPSLOCK2000 schreef op woensdag 28 december 2016 @ 14:40:
Ik neem aan dat je weet dat de 3d-perfomance van zo'n Iris niet op kan tegen NVidia/AMD.
Tja, ik heb ook niet zoveel aan 3D-performance als de PC niet eens wil opstarten. :+

Lijkt me niet dat het verschil tussen deze Iris het aflegt tegen een AMD APU of een NVidia SOC. Ik wil een PC met een laag idle-verbruik, compact formaat, geen gezeur en een zeer goede CPU. De GPU moet gewoon zijn werk doen.
Hero of Time schreef op woensdag 28 december 2016 @ 14:55:
Mijn beide computers hebben een nVidia GPU en dat werkt prima. Geen enkel probleem en het blijft op en top draaien. Ook video afspelen is geen probleem. Ik durf niet te zeggen of dat net zo goed zou gaan als ik m'n HTPC via de Intel GPU laat draaien.
Welke Linux distro draai je?
Als het echt kernel panics zijn, dan ligt dat denk ik eerder aan de hardware die begint af te takelen, dan de drivers. Tenzij er zaken worden verwacht van de kaart die het niet ondersteund. Een Quadro is immers meer voor HPC doeleinden dan video afspelen en spellen spelen.
Mijn computer start met de nvidia driver gewoon 3 uit de 4 keer niet op (blijft ie hangen) met met de nouveau driver loopt mijn computer op compleet willekeurige momenten vast. Eigenlijk doe ik helemaal niks bijzonders, geen games, geen renders, geen GPGPU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-09 22:48

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

ktf schreef op woensdag 28 december 2016 @ 19:06:
[...]

Welke Linux distro draai je?
Debian Unstable/Sid. Al jaren zonder veel issues. Alleen als er wat groots verandert, zoals vorig jaar augustus toen ze naar GCC5 gingen en een hoop libraries een nieuwe versie/naam kregen.
[...]

Mijn computer start met de nvidia driver gewoon 3 uit de 4 keer niet op (blijft ie hangen) met met de nouveau driver loopt mijn computer op compleet willekeurige momenten vast. Eigenlijk doe ik helemaal niks bijzonders, geen games, geen renders, geen GPGPU.
Apart. Welke distro? Ubuntu neem ik aan? Welke Quadro kaart zit er in je laptop (en welke laptop)?

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PSU_freak
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10-09 21:17
Intel graphics zijn over het algemeen best goed onder Linux.

Houd er echter rekening mee dat alle intel platforms >= skylake nog steeds niet lekker ondersteund worden.

In de praktijk is het sinds kernel 4.9 voor mij bruikbaar, soms treden er nog wat artifacts op.
Elke nieuwe kernel sinds 4.3 heeft verbetingen in de intel grafische stack. Ik vertrouw erop dat het binnen afzienbare tijd volledig goed komt.

[ Voor 29% gewijzigd door PSU_freak op 30-12-2016 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jb044
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 04-08 22:20
[...]

Zeker niet bedoeld om het topic te kapen, maar heb zelf een Ivy Bridge Quadcore (best wel een oudje inmiddels :)) in mijn HTPC zitten en dat werkt prima. Vaapi acceleratie en HDMI passthrough werkt ook naar behoren. ' t Zou wel kunnen dat the latest & greatest van Intel nog niet 100% gesupport wordt. Over 4K durf ik geen uitspraken te doen, zit wel in de planning maar dan ga ik sowieso voor een nVidia kaart erbij ivm HDMI 2.0

Vraag me trouwens wel af of TS de nouveau of nvidia driver gebruikt nu, enigste nadeel van de laatste vind ik toch dat het closed source is, onstabiel klinkt mij ook vreemd in de oren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf
CAPSLOCK2000 schreef op woensdag 28 december 2016 @ 14:40:
Dat klopt wel, de vraag is wel een beetje wat je met de laptop gaat doen. Ik neem aan dat je weet dat de 3d-perfomance van zo'n Iris niet op kan tegen NVidia/AMD. Voor de meeste mensen die vooral desktop-werk doen voldoet zo'n Intel GPU prima.
Hero of Time schreef op woensdag 28 december 2016 @ 19:48:
Apart. Welke distro? Ubuntu neem ik aan? Welke Quadro kaart zit er in je laptop (en welke laptop)?
Ik heb het net even opgezocht, het is een NVIDIA Quadro FX 770M. (Ubuntu 16.04, HP Elitebook 9510 geloof ik) Ook even rondgeneusd op de website van Passmark, die Iris Pro 580 (beste integrated graphics die Intel biedt momenteel) loopt rondjes om mijn 7 jaar oude Quadro. Volgens Passmark scoort die Iris Pro 580 ruim 6x zo goed. Tis maar een benchmark, maar toch... Het verschil tussen de 2 GPUs is volgens passmark groter dan het verschil tussen de 2 CPUs, dat zou ik toch niet verwachten. Ik heb toch het gevoel dat mensen integrated graphics niet de kudo's geven die ze verdienen. :+
jb044 schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 18:43:
Vraag me trouwens wel af of TS de nouveau of nvidia driver gebruikt nu, enigste nadeel van de laatste vind
ik toch dat het closed source is, onstabiel klinkt mij ook vreemd in de oren...
Beiden. Ze geven allebei een ander soort crashes, de ene wil niet altijd opstarten, de andere chrast gewoon op willekeurige momenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomas_n
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 02-09 21:20
Als je wilt gamen onder Linux, is Nvidia aan te raden. De meeste (Steam) spellen werken in Linux het best met nvidia, sommige zelfs alleen maar.
Als je open source drivers belangrijk vindt, moet je Nvidia vermijden. Intel werkt in mijn ervaring vaker dan AMD zonder problemen, maar met AMD kan je mogelijk een krachtiger GPU gebruiken.

Ik heb hier zowel een laptop met Skylake integrated graphics als een Nvidia GTX 1050, beide werken prima in Linux.
Pagina: 1