Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 496843

Topicstarter
Ik heb de volgende vraag:

Ik ben getrouwd en heb mijn achternaam in de Basisregistratie personen laten veranderen in de naam van mijn echtgenoot (dus zonder mijn geboortenaam erbij).
Bij alle overheidsinstanties wordt nu automatisch deze naam gebruikt en bij alle particuliere bedrijven heb ik dit zelf aan moeten vragen. Tot nu toe ging dit zonder problemen en heet ik (ook op pasjes) 'naam echtgenoot'.

Nu probeer ik dit bij mijn bank ook voor elkaar te krijgen, maar de bank weigert dit door te voeren. Ik mag alleen mijn geboortenaam op de pas of een dubbele naam.
De bank geeft aan: kom maar met uw identiteitsbewijs langs die op naam van uw man staat, dan kan het wel.
Maar in Nederland kan ik geen identiteitsbewijs in bezit hebben op naam van mijn echtgenoot...
Wel staat er op mijn identiteitsbewijzen: echtgenoot van 'naam echtgenoot'.

Iemand hier ervaring mee, of weet hoe dit wettelijk zit, of andere tips?
Nergens een probleem hiermee gehad, ik krijg zelfs mijn belasting aanslagen op alleen de achternaam van mijn echtgenoot, op mijn pas van de zorgverzekering staat ook alleen de naam van mijn echtgenoot etc.
En ik heb een familielid waarbij haar achternaam wel op deze manier verandert is bij een bank.

Alvast bedankt, bell

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

De bank heeft een kopie identiteitsbewijs nodig, en de naam op je id nemen ze over. Als je een nieuw paspoort / rijbewijs / identiteitsbewijs aanvraagt zal daar de naam op komen te staan waar je je mee kunt legitimeren bij de bank.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mark117
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 27-05 16:31
Ik dacht dat je niet je naam officieel kan wijzigen, alleen de manier waarop de officiële instanties je aanschrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
naitsoezn schreef op woensdag 28 december 2016 @ 12:50:
De bank heeft een kopie identiteitsbewijs nodig, en de naam op je id nemen ze over. Als je een nieuw paspoort / rijbewijs / identiteitsbewijs aanvraagt zal daar de naam op komen te staan waar je je mee kunt legitimeren bij de bank.
Ik ben langs geweest bij een bankfiliaal met mijn identiteitsbewijs met daarop mijn geboortenaam (kan ook niet anders in Nederland) en de naam van mijn echtgenoot.
De medewerkster heeft hiervan idd een kopie gemaakt en op het aanvraag formulier ingevuld dat ik alleen de naam van mijn echtgenoot wil gebruiken. Ik heb dit formulier ondertekend. Geen probleem op dat moment. Alleen kom ik er nu achter dat ze mijn naam hebben verandert in een dubbele achternaam.
Contact gehad en men weigert mijn naam te veranderenzoals aangevraagd.

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 496843 op 28-12-2016 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
mark117 schreef op woensdag 28 december 2016 @ 12:50:
Ik dacht dat je niet je naam officieel kan wijzigen, alleen de manier waarop de officiële instanties je aanschrijven.
Klopt, officieel blijft je geboortenaam je naam.
Het is niet alleen bij aanschrijven, ook mag ik deze naam gebruiken en op mijn passen van bijvoorbeeld de zorgverzekering en ANWB staat alleen de naam van mijn echtgenoot. Zelf aangevraagd en geen enkel probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ircghost
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09:42

Ircghost

Honeybadger doesn't care!

Zou je in het vervolg gewoon je laatste bericht willen aanpassen als je jij de laatste bent die reageert? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DAzN
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Is het dan niet het handigst om een nieuw paspoort of ander identiteitsbewijs aan te vragen waar jouw nieuwe naam op staat? Dan kan de bank verder ook niet meer moeilijk doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-05 17:27

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

DAzN schreef op woensdag 28 december 2016 @ 13:22:
Is het dan niet het handigst om een nieuw paspoort of ander identiteitsbewijs aan te vragen waar jouw nieuwe naam op staat? Dan kan de bank verder ook niet meer moeilijk doen.
Uittreksel van GBA, bij de bank overhandigen, klaar...

Aan de andere kant; zolang je bij sommige banken zelf je bankpas mag ontwerpen of kleurtjes mag invullen, moet je ze ook niet te hoog inschatten ;)

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ircghost schreef op woensdag 28 december 2016 @ 13:21:
Zou je in het vervolg gewoon je laatste bericht willen aanpassen als je jij de laatste bent die reageert? :)
Ik begrijp geloof ik niet wat je bedoelt ...
Gr. bell

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:23
mark117 schreef op woensdag 28 december 2016 @ 12:50:
Helemaal correct. Quote van een gemeentesite:
Als u in Nederland trouwt of een geregistreerd partnerschap aangaat, houdt u in uw paspoort uw eigen geboortenaam. Dat is uw officiële (juridische) achternaam. Deze verandert niet door de keus voor naamgebruik.

Andere nationaliteit?
Hebt u een andere nationaliteit dan de Nederlandse, dan kunt u in bepaalde gevallen wel een naamswijziging aanvragen. Hiervoor kunt u terecht bij de autoriteiten van het betreffende land.

Echtgenoot/echtgenote van
In officiële documenten staat altijd uw officiële achternaam. Bijvoorbeeld in uw paspoort, rijbewijs, trouwboekje of op uittreksels van de gemeente. Wel kunt u kiezen voor de vermelding e/v met daarachter de achternaam van uw partner. E/v staat voor 'echtgenoot/echtgenote van'.
Anoniem: 496843 schreef op woensdag 28 december 2016 @ 12:45:
Ik ben getrouwd en heb mijn achternaam in de Basisregistratie personen laten veranderen in de naam van mijn echtgenoot (dus zonder mijn geboortenaam erbij).
Nee, je hebt laten aanpassen hoe je graag aangeschreven wilt worden.
Bij alle overheidsinstanties wordt nu automatisch deze naam gebruikt en bij alle particuliere bedrijven heb ik dit zelf aan moeten vragen.
En overheidsinstanties kijken in de basisregistratie hoe je graag aangeschreven wilt worden, maar kennen ook gewoon je echte naam.
ik krijg zelfs mijn belasting aanslagen op alleen de achternaam van mijn echtgenoot
Want overheid, dus geen probleem. Ze kennen je echte naam
op mijn pas van de zorgverzekering staat ook alleen de naam van mijn echtgenoot etc.
Tja, dat zullen bedrijven zijn die het voldoende vinden dat je betaalt. Een bank moet echter ook controleren of jij wel bent wie je bent en zijn strikter. En kennelijk kiest je bank er voor om heel strikt de naamvoering toe te passen en altijd de juridische naam op je pas te willen. Waar best wat voor te zeggen is trouwens, want toon jij (in het buitenland) maar eens aan dat de pas van jou is en niet van de zus van je man.
En ik heb een familielid waarbij haar achternaam wel op deze manier verandert is bij een bank.
Je kunt natuurlijk overstappen naar die bank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
DAzN schreef op woensdag 28 december 2016 @ 13:22:
Op een identiteitsbewijs mag alleen maar je geboortenaam staan met eventueel de aanvulling echtgenoot van 'naam echtgenoot'. Dit laatste staat ook vermeld in mijn identiteitsbewijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
celshof schreef op woensdag 28 december 2016 @ 13:36:

[...]
Tja, dat zullen bedrijven zijn die het voldoende vinden dat je betaalt. Een bank moet echter ook controleren of jij wel bent wie je bent en zijn strikter. En kennelijk kiest je bank er voor om heel strikt de naamvoering toe te passen en altijd de juridische naam op je pas te willen. Waar best wat voor te zeggen is trouwens, want toon jij (in het buitenland) maar eens aan dat de pas van jou is en niet van de zus van je man.

[...]
Je kunt natuurlijk overstappen naar die bank.
Maar ik heb mij bij het openen van een rekening toch al geïdentificeerd en ook weer toen ik mijn naam wilde wijzigen en in dit identiteitsbewijs staat de naam van mijn echtgenoot.
En in het buitenland kan ik toch aantonen dat de pas van mij is als ik ook een identiteitsbewijs overleg met daarin de naam van mijn echtgenoot? En desnoods het trouwboekje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Sorry Ircghost,
Ik heb gevonden wat je bedoelde.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:23
Elke organisatie kiest haar eigen beleid. Als consument mag je vervolgens kiezen van welke organisatie je een dienst af wilt nemen. Heel simpel dus: stap over naar de bank van het familielid waar dit wel kan.

Overigens zou het in dit geval niet bepaald verstandig zijn om op een bankpas af te wijken van de naamstelling van het identiteitsbewijs.

Topicstarter doet er goed aan te begrijpen dat er een groot verschil is tussen naam waarmee je aangesproken of aangeschreven wordt en juridische naam.

Als je dit zelf al beroerd begrijpt dan is meteen duidelijk dat het bij anderen nog erger zal zijn en dat het vrijwel zeker gedoe zal opleveren in de toekomst (niet bij het Donald Duck abo, maar wel bij de zaken die er echt toe doen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:23
[quote]Anoniem: 496843 schreef op woensdag 28 december 2016 @ 13:53:
[...]
Maar ik heb mij bij het openen van een rekening toch al geïdentificeerd en ook weer toen ik mijn naam wilde wijzigen en in dit identiteitsbewijs staat de naam van mijn echtgenoot.[q]De bank heeft als regel kennelijk dat minimaal je juridische naam op de pas komt.
En in het buitenland kan ik toch aantonen dat de pas van mij is als ik ook een identiteitsbewijs overleg met daarin de naam van mijn echtgenoot? En desnoods het trouwboekje?
En als ik nou eens claim dat je man een zus heeft met dezelfde voornaam als jij? Als ik dan weet dat je je naam in Nederland niet kan wijzigen, kan het jouw pas niet zijn.

edit: En een plusje voor Rukapaul
Overigens zou het in dit geval niet bepaald verstandig zijn om op een bankpas af te wijken van de naamstelling van het identiteitsbewijs.

[ Voor 11% gewijzigd door celshof op 28-12-2016 13:59 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:23
Anoniem: 496843 schreef op woensdag 28 december 2016 @ 13:53:
[...]
En in het buitenland kan ik toch aantonen dat de pas van mij is als ik ook een identiteitsbewijs overleg met daarin de naam van mijn echtgenoot?
In hoeveel talen kun je dat uitleggen in combinatie met een onderbouwing uit Nederlands recht?
En desnoods het trouwboekje?
8)7 Je weet hopelijk dat een 'trouwboekje' dezelfde status heeft als bovengenoemde Donald Duck behalve dat in het geval van het eerste een gemeenteambtenaar zich heeft mogen uitleven met de caligrafeerpen nadat je XX euro hebt betaald voor het model met nepleren kaftje? Juridisch is dat boekje van nul waarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Rukapul schreef op woensdag 28 december 2016 @ 14:02:
[...]

In hoeveel talen kun je dat uitleggen in combinatie met een onderbouwing uit Nederlands recht?

[...]

8)7 Je weet hopelijk dat een 'trouwboekje' dezelfde status heeft als bovengenoemde Donald Duck behalve dat in het geval van het eerste een gemeenteambtenaar zich heeft mogen uitleven met de caligrafeerpen nadat je XX euro hebt betaald voor het model met nepleren kaftje? Juridisch is dat boekje van nul waarde.
Onderbouwing Nederlands recht, tja ...

Wel vreemd dat de bank als bewijs om het trouwboekje vraagt als je je naam wil wijzigen.

[ Voor 16% gewijzigd door Anoniem: 496843 op 28-12-2016 18:23 . Reden: Vergissing ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:39
Burgerlijk Wetboek, Boek 1, artikel 9, lid 1 geeft een ieder die gehuwd is het recht de geslachtsnaam van de echtgenoot te voeren. Het volgt uit de wet, dus de bank moet niet zeuren.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 28-05 20:26
De naam voeren ("gebruiken") is niet hetzelfde als je eigen naam wijzigen in de nieuwe naam.

Voor naamswijziging bestaat er wel een mogelijkheid: Wikipedia: Nederlands namenrecht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 12:49
t_captain schreef op zaterdag 31 december 2016 @ 10:33:
De naam voeren ("gebruiken") is niet hetzelfde als je eigen naam wijzigen in de nieuwe naam.

Voor naamswijziging bestaat er wel een mogelijkheid: Wikipedia: Nederlands namenrecht
Klopt, naam voeren is gewoon het dagelijks gebruik van. Een officiële naam verandert niet door trouwen, die kan enkel na toestemming van de koning aangepast worden.

Dus het is maar net hoe "officieel" de bank wil zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 28-05 22:38
Anoniem: 496843 schreef op woensdag 28 december 2016 @ 13:55:
Sorry Ircghost,
Ik heb gevonden wat je bedoelde.
Dat laat je niet echt blijken door nu zelfs 3 keer achter elkaar te posten, in plaats van meerdere quotes in 1 bericht te plaatsen, of je oudere bericht aan te vullen...

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13:13
Anoniem: 496843 schreef op woensdag 28 december 2016 @ 13:16:
[...]

Klopt, officieel blijft je geboortenaam je naam.
Het is niet alleen bij aanschrijven, ook mag ik deze naam gebruiken en op mijn passen van bijvoorbeeld de zorgverzekering en ANWB staat alleen de naam van mijn echtgenoot. Zelf aangevraagd en geen enkel probleem.
Je geeft zelf het antwoord al je officiële naam is je geboorte naam.
Alle instantie die verplicht je naam moeten hanteren voor o.a. belastingdoeleinden maar niet BSN hebben zullen je officiële naam bijven hanteren.
Dat is o.a de bank, niks aan te doen.

Zorgverzekering moeten je BSN registreren de bank mag/doet dat niet, en bij ANWB maakt het allemaal geen bal uit.
Een werkgever kan kiezen of ze echtgenoot van doen of je officiële naam want die moeten je BSN vastleggen net zo als pensioenfondsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaD_co
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:56
is het ook zo belangrijk voor je? of is het meer een principe kwestie aan het worden?
kan me voorsyrllen als je niks meer met familie te maken wilt hebben dat je dit zou willen doen.

of is het meer "ik wil dat!" ?

https://www.justis.nl/pro...arige-wijzigen/index.aspx misschien hier nog opties voor je?

ATI X300 std @ 324/195 stable @ 432/283 @ 13202 3dmarks http://service.futuremark.com/compare?2k1=8575346

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geekeep
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 27-05 19:51
leonbong schreef op zaterdag 31 december 2016 @ 11:46:
[...]

Je geeft zelf het antwoord al je officiële naam is je geboorte naam.
Alle instantie die verplicht je naam moeten hanteren voor o.a. belastingdoeleinden maar niet BSN hebben zullen je officiële naam bijven hanteren.
Dat is o.a de bank, niks aan te doen.

Zorgverzekering moeten je BSN registreren de bank mag/doet dat niet, en bij ANWB maakt het allemaal geen bal uit.
Een werkgever kan kiezen of ze echtgenoot van doen of je officiële naam want die moeten je BSN vastleggen net zo als pensioenfondsen.
Volgens mij is een bank zelfs strenger qua identificatie regels voor o.a. Belastingdienst, dan bijv een zorgverzekering.
Ik heb eens een (online) aanvraag voor een nieuwe rekening afgekeurd gekregen omdat ik mijn pasfoto op de ID-kopie gecensureerd had. Terwijl ik nota bene via een bestaande rekening een bedrag moest overmaken om mijzelf al te identificeren (zogenaamde afgeleide identificatie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• igmar
  • Laatst online: 22-05 09:55

igmar

ISO20022

Anoniem: 496843 schreef op woensdag 28 december 2016 @ 12:45:
Dat is je aanschrijfnaam. Je naam wijzigen in het basisregister kan alleen via een naamswijziging via de rechter. Je kan wel kiezen hoe de overheid je aanschrijft, en dat kan alleen met je aangetrouwd naam, je meisjesnaam, of beide.
Bij alle overheidsinstanties wordt nu automatisch deze naam gebruikt en bij alle particuliere bedrijven heb ik dit zelf aan moeten vragen. Tot nu toe ging dit zonder problemen en heet ik (ook op pasjes) 'naam echtgenoot'.

Nu probeer ik dit bij mijn bank ook voor elkaar te krijgen, maar de bank weigert dit door te voeren. Ik mag alleen mijn geboortenaam op de pas of een dubbele naam.
Klopt.
De bank geeft aan: kom maar met uw identiteitsbewijs langs die op naam van uw man staat, dan kan het wel.
Maar in Nederland kan ik geen identiteitsbewijs in bezit hebben op naam van mijn echtgenoot...
Wel staat er op mijn identiteitsbewijzen: echtgenoot van 'naam echtgenoot'.
Je aanschrijfnaam is wat anders als je wettelijke naam : Dat is namelijk altijd je meisjesnaam. Je hebt een naamsgebruik, maar voor de wet blijft je meisjesnaam je wettelijke naam.
Iemand hier ervaring mee, of weet hoe dit wettelijk zit, of andere tips?
Nergens een probleem hiermee gehad, ik krijg zelfs mijn belasting aanslagen op alleen de achternaam van mijn echtgenoot, op mijn pas van de zorgverzekering staat ook alleen de naam van mijn echtgenoot etc.
Alvast bedankt, bell
Mogelijk is het beleid per bank hierin verschilllend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• igmar
  • Laatst online: 22-05 09:55

igmar

ISO20022

StevenK schreef op zaterdag 31 december 2016 @ 07:30:
Burgerlijk Wetboek, Boek 1, artikel 9, lid 1 geeft een ieder die gehuwd is het recht de geslachtsnaam van de echtgenoot te voeren. Het volgt uit de wet, dus de bank moet niet zeuren.
Het voeren van de naam is wat anders als de tenaamstelling. De eerste gebruikt de BD en overheid op verzoek, de bank (iig de Rabobank) gebruikt de tenaamstelling, en mij vrouw kon kiezen uit meisjesnaam of de aangetrouwde naam - meisjesnaam.
Pagina: 1