Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

2e router als hoofdrouter (verdeler ip enz) instellen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Michel0567
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 10-04-2023
Hallo,

Ik heb een vraagje. Ik heb een router in de meterkast staan. Deze is nu de hoofdrouter. Helaas valt het signaal vaak weg of is slecht (wifi). Heb nog een tweede router bij de tv staan die nu dient als acces-point. Kan ik de twee router ook gebruiken als hoofdrouter? Dus degene die de ip-adressen enz. verdeeld zonder dat de eerste router niet meer gebruikt wordt want hier is mijn NAS op aangesloten.

1e router is een Sitecom AC1200 WLR-7100.
2e router is een TP-link touch P5.

Alvast bedankt.

Michel

Beste antwoord (via Michel0567 op 28-12-2016 12:50)

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:23

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Dat zul je de Sitecom moeten bridgen en de TP-link alle IP adressen laten uitdelen (DHCP). Dat zou prima moeten werken. Als je Sitecom defect zou gaan, dan zou je toch ook een andere moeten aanschaffen die dezelfde functionaliteit heeft :)

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:23

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Dat zul je de Sitecom moeten bridgen en de TP-link alle IP adressen laten uitdelen (DHCP). Dat zou prima moeten werken. Als je Sitecom defect zou gaan, dan zou je toch ook een andere moeten aanschaffen die dezelfde functionaliteit heeft :)

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 24-11 23:28
Hoe zijn beide routers met elkaar verbonden? Toch wel met een kabel mag ik hopen?

De internetverbinding is wel aangesloten op die "hoofdrouter" in de meterkast?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Michel0567
Hoi Xander,

De Sitecom is nu verbonden middels de WAN-poort met het modem. De TP-link is via LAN verbonden met de Sitecom.

• Michel0567
Hoi Outerspace,

Bedankt voor je reactie. Hoe doe ik dat de Sitecom bridgen? En moet bij de sitecom dan de DHCP uitgezet worden?

• Xander
Dan snap ik persoonlijk niet zo goed wat het probleem nu precies is. Je wilt die TP-link als DHCP server laten fungeren, omdat de wifi van de sitecom vaak uitvalt? Wat zou dat dan, de DHCP server in de sitecom is toch ook zonder wifi gewoon functioneel? Een cliënt die draadloos met de TP-link is verbonden zou via die netwerkkabel gewoon een IP van de DHCP-server in de sitecom moeten krijgen.

Als het je puur om de DHCP server gaat, is het een kwestie van de DHCP-server op de TP-link aanzetten en die op de Sitecom uitzetten. Controleer dan wel even of beide routers nu een vast IP adres in dezelfde range hebben en stel de DHCP in hetzelfde subnet in, dan kun je de webinterfaces ook nog gewoon bereiken.

Als je de TP-link behalve de DHCP-functies echt alle routerfuncties wilt laten overnemen, dan wordt het lastig. Die NAS die nog op de Sitecom is aangesloten gooit dan roet in het eten, anders kon die Sitecom er gewoon tussenuit voor zover ik begrijp?

• Michel0567
De functionaliteiten van de TP-link zijn nieuwer en de wifi is sneller. Alleen wil ik die TP-link niet in de meterkast zetten omdat je dan ook weer signaal verliest. Daarom wil ik deze bij de tv midden in de huiskamer laten staan.

Alle LAN-poorten bij de tv worden gebruikt. Daarom kan de Sitecom er niet tussenuit omdat ik dan geen poort meer heb voor NAS. Bovendien wil ik de NAS in de meterkast laten staan.

• Xander
Michel0567 schreef op woensdag 28 december 2016 @ 13:15:
De functionaliteiten van de TP-link zijn nieuwer en de wifi is sneller.
Top, maar die snellere wifi daar profiteer je op deze manier toch ook al van? Wat ontbreekt er dan nog in de huidige oplossing?

• Michel0567
Omdat de TP-link een nieuwere router is denk ik dan ook dat hier wat betere techniek in zit, of maakt dat niet uit?

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Wat wil je nou bereiken, je wifi valt weg maar je maakt gebruik van wifi op je 2e router.
Maar wat heeft dat met dhcp te maken ?

• Michel0567
Omdat ik de 2e router eigenlijk als hoofdrouter wil gebruiken en dan het je toch met dhcp te maken

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:34

lier

MikroTik nerd

Dan moet je je modem aansluiten op de WAN poort van de TP-Link en die als router instellen. Vervolgens de Sitecom als accesspoint instellen en deze op de LAN van de TP-Link aansluiten.

Ik weet niet zeker of de Sitecom als accesspoint ingesteld kan worden, anders deze tutorial volgen:
[HOWTO]Draadloze Router gebruiken als Access Point

Eerst het probleem, dan de oplossing

• Michel0567
Hoi Lier,

Dat snap ik maar helaas gaat dat niet. Kabel loopt via pvc buis door muur en plafond. Helaas kan er geen UTP kabel meer in om terug te gaan voor de Sitecom.

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:12
Als je geen extra (internet)kabel naar je TP-Link kunt trekken heeft het niet veel zin om deze proberen als "hoofd router" in te stellen. Het enige wat een "echte" router doet is DHCP en het is je "gateway" naar je internet en doet daarvoor ook NAT (uitgaande verkeer aanpassen zodat het afkomstig is van je externe IP adres en binnenkomend verkeer weer "terug schrijven" zodat het naar de juiste PC in je netwerk gaat. Evt met daarbij nog het toepassen van port forwarding).

Aangezien je de Sitecom nog steeds rechtstreeks op het modem zult aansluiten zal deze ook je "gateway" blijven en zal deze de NAT blijven doen. De DHCP server kun je wellicht wel "verplaatsen" naar je TP-Link, echter moet je daarin dan nog steeds kunnen inregelen dat deze je Sitecom router naar je PCs communiceert als zijnde de default gateway (en ik weet niet of dat bij alle routers kan).

Alle internet verkeer blijft dus nog steeds altijd een weg zoeken naar de Sitecom, en deze zal de vertaalslag van je interne netwerk naar het internet blijven doen. Daarnaast is DHCP ook maar een relatief klein onderdeel van een netwerk. Als je een PC aanzet vraagt deze bij het opzetten van de verbinding een IP adres op bij de DHCP server en that's it. Dit is een enorm eenvoudige taak die niet veel voorkomt, en een nieuwere router is daar niet beter of daadwerkelijk sneller in dan een oudere router. De voordelen van een betere router zie je voornamelijk in efficiëntie om te NATen, maar dat zul je nog steeds door de Sitecom moeten laten doen.

Daarnaast kun je de andere extra features van de TP-Link waarschijnlijk wel gewoon gebruiken, zoals het aansluiten van een externe harde schijf en die beschikbaar maken als netwerkschijf, of andere extra functionaliteit die routers tegenwoordig hebben.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:17

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Michel0567 schreef op woensdag 28 december 2016 @ 13:15:
De functionaliteiten van de TP-link zijn nieuwer en de wifi is sneller. Alleen wil ik die TP-link niet in de meterkast zetten omdat je dan ook weer signaal verliest. Daarom wil ik deze bij de tv midden in de huiskamer laten staan.

Alle LAN-poorten bij de tv worden gebruikt. Daarom kan de Sitecom er niet tussenuit omdat ik dan geen poort meer heb voor NAS. Bovendien wil ik de NAS in de meterkast laten staan.
Dat gaat dus niet zinnig lukken in deze configuratie.

Dit is vrijwel exact alsof je zou zeggen dat je je voordeur een beetje krakkemikkig vindt, maar je een prima deur tussen hal en woonkamer hebt hangen. Je wilt de deur tussen hal en woonkamer echter niet op locatie van voordeur hangen, maar het wel als hoofdingang van je huis gebruiken. Alleen heb je tussen voordeur en deur hal-woonkamer nu een kluis staan en die mag natuurlijk niet buiten komen te staan 8)7

Nogal evident dat dat niet gaat lukken. Je moet ofwel de goede deur naar de voordeurslocatie verplaatsen of accepteren dat alles tussen voordeur en goede deur 'buiten' wordt.

Met netwerken net zo: je hebt in huis maar één router en die is gelijk gateway naar buiten. Alles wat aan buitenkant van die gateway hangt zit niet op je LAN maar op het publieke internet.

Maar... je hebt het over twee totaal verschillende zaken in je probleemomschrijving en dat biedt misschien een simpele optie.

1) routerfunctionaliteit
2) WiFi-AP functionaliteit

Die hebben niets met elkaar te maken :o

Je klacht over de WLR-7100 gaat over de WiFifunctionaliteit. Dat kan best eens prut zijn, maar nog waarschijnlijker is de locatie het probleem: een meterkast is ongeveer slechtste plek in huis voor een WiFi-AP. Je probleemn hebben niets te maken met de overige functies van die WLR-7100 (zoals DHCP-server, NAT router etc).

Simpelste optie is om gewoon WiFi op de WLR-7100 uit te zetten. Dan heb je daar geen last meer van, en blijft het wel je gatewat zodat de NAS in de meterkast ook gewoon op je LAN blijft.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1