Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goldcard
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21-05 09:36
Ik zou voor de onderstaande configuratie willen weten welke optie ik heb om de CPU te vervangen. Na een SSD en een upgrade van het geheugen is deze nu echt een bottle-neck voor de prestaties aan het worden. Ik kom er echter niet goed uit welke CPU ik moet aanschaffen (als deze voor dit mobo nog beschikbaar zijn).

Specificaties:
PC: Packard Bell iMedia S A3500
Processor: AMD E, dual core 1400 Mhz
Bron

Gebaseerd op het bovenstaande kom ik tot de volgende conclusies:

De AMD processor moet de AMD E1-2500 zijn (bron) en de Socket van de processor moet de FT3 zijn (bron).

Als ik op tweakers zoek naar FT3 compatible CPUs kom ik helaas tot de conclusie dat deze niet meer in de pricewatch te vinden zijn (sterker nog, de filter voor FT3 bestaat niet eens).

Zoektocht op google naar de socket brengt me naar wikipedia (bron) waar ik zie dat FT3 en AM1 mogelijk compatible zijn? Beiden zijn het AMD Jaguar architecture CPUs.

Voor AM1 zijn er in de pricewatch nog 5 CPUs te vinden, waarbij de AMD Athlon 5370 Boxed (pricewatch) de beste specs heeft.
.
Nu dan de hamvraag: kan ik de AMD E1-2500 vervangen voor de AMD Athlon 5370?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Zijn veel van die AMD E1 dingen niet gewoon op 't bord gesoldeerd? Dus dat je ze niet eens kan vervangen.
Ik zou eerst eens kijken of het daadwerkelijk een AM1 socket is.

Als het een AM1 is kun je die waarschijnlijk wel vervangen door wat snellers, gezien het een SoC is, dus het mobo niet meer hoeft te hebben dan een compatible socket, een chipset heeft 't ding immers niet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goldcard
TERW_DAN schreef op woensdag 28 december 2016 @ 12:14:
Zijn veel van die AMD E1 dingen niet gewoon op 't bord gesoldeerd? Dus dat je ze niet eens kan vervangen.
Ik zou eerst eens kijken of het daadwerkelijk een AM1 socket is.

Als het een AM1 is kun je die waarschijnlijk wel vervangen door wat snellers, gezien het een SoC is, dus het mobo niet meer hoeft te hebben dan een compatible socket, een chipset heeft 't ding immers niet).
Bevestig je met dit antwoord wel dat de E1 (socket FT3) en socket AM1 compatibel zijn?

Ik ben dit weekend weer bij mn ouders, zal de pc van mijn vader (want daar hebben we het hier over) eens open schroeven om te zien of de CPU er af kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

goldcard schreef op woensdag 28 december 2016 @ 12:17:
[...]

Bevestig je met dit antwoord wel dat de E1 (socket FT3) en socket AM1 compatibel zijn?
Nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goldcard
Ok, kort maar krachtig :)

Want dat is wel de eerste stap in het proces. Wanneer dat niet het geval is hoef ik niet eens die kast meeer open te maken,want een vervangende FT3 socket CPU zal ik niet snel meer vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Maak dat ding eerst maar eens open om te zien wat er in zit. Wie weet is 't helemaal geen socket, of wel gewoon AM1.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:54

nelizmastr

Goed wies kapot

Wikipedia: Socket FT3
"AMD's Socket FT3 or BGA-769..."
FT3 is een BGA en geen socket als zodanig maar gesoldeerd. Dus nee, je kan de CPU niet vervangen.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goldcard
nelizmastr schreef op woensdag 28 december 2016 @ 12:59:
Wikipedia: Socket FT3

[...]

FT3 is een BGA en geen socket als zodanig maar gesoldeerd. Dus nee, je kan de CPU niet vervangen.
Ok, end of story dus.
Thanx voor alle feedback.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02:46
Je kunt natuurlijk moederbord + processor vervangen...
Bv: https://www.amazon.co.uk/...T3-motherboard/B01L63T01O
Of vanuit de pricewatch: categorie: Moederborden

Of misschien past er wel gewoon nog wat beters in met een willekeurig mini ITX moederbord en losse processor.
Denk wel aan de koeling, die zal ook niet erg goed zijn.

[ Voor 102% gewijzigd door mitsumark op 28-12-2016 13:30 ]

Pagina: 1