[CCiP] Unicorn Project One (finished)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterUnicorn
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 22-08-2022
Unicorn Project One, een kleine houten computer:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/7c8UXro.jpg

Na jaren reviews te maken van computer kasten heb ik besloten om zelf, vanaf nul een kast te bouwen.
Het moest iets speciaals zijn met ruimte voor een volledig ATX moederbord en veel opslag maar klein genoeg voor op mijn bureau. Mijn kanaal is Unicorn Reviews op Youtube, vandaar dus weinig afbeeldigen en drie video's in deze build log.

Deel 1:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/RjLxz0t.jpg

Aangezien ik het erg graag stil heb ben ik voor een MDF frame gegaan, de zijkanten zijn uit gelaagd glas en cambara hout. Op het moment van schrijven weet ik nog niet in welke kleur ik het eindproduct ga maken. Ik twijfel nog tussen mat-blauw en zwart.

Het project begon in karton.
In deze video maak ik een eerste kartonnen prototype van wat ik wou bekomen. Een kast niet veel hoger dan een ATX bordje met een platgelegde GPU. De voeding en opslag komt achter het moederbord te zitten.

Deel 2:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/XEaa4E4.jpg

Vanuit deze fase was de overstap naar hout erg makkelijk. Gewoon naar de doe-het-zelf lopen met mijn papiertje met afmetingen en voor nog geen €4 had ik mijn frame al. Helaas was de epoxy-lijm en de set boren iets duurder. Eens alle gaatjes er waren en ik zeker was hoe alles in elkaar moest, begon ik te lijmen.
Vele lagen primer en meerdere keren schuren kon ik deze video posten.

Deel 3:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/w5A28Rk.jpg

De week voor nieuwjaar wou ik alles afwerken. Helaas was ik vergeten dat er iets als bouwverlof bestaat. Het was dus plots onmogelijk om aan glas te geraken. Na het bouwverlof zat ik met examens waardoor het project een maandje vertraging heeft opgelopen.

In dit laatste deel komt eindelijk alles samen. Aangezien ik de kostprijs van het project wat onderschat had was er geen budget meer voor nieuwe hardware, gelukkig had ik Be Quiet! die mij hielp met de koeling.
Na enkele lagen semi-gloss zwarte lak kon ik verder met de epoxy. Aangezien de panelen zo dun zijn waren nagels of schroeven namelijk geen optie. Gelukkig had ik alle maten de eerste keer goed en mijn hardware ging er dan ook zonder problemen in.

Specs:
MSI Z77A-GD65
Intel 3570K @ 4.5GHz met Be Quiet! Shadow Rock LP met Silent Wings 3 PWN fan
8+16GB DDR3 @ 1600MHz mix van HyperX en GSkill dimms.
Asus Strix GTX970 3.5+0.5GB vram :P
Samsung 840 Evo 256GB SSD
Silverstone SST-SX500LG
2 Be Quiet! Silent Wings 3 140 mm fans onder als intake

Zoals je kan zien is de afwerking niet overal even goed maar algemeen ben ik wel erg tevreden met UPOne. Ik ben na het maken van de video nog voor dubbel moederbord spacers gegaan, wat de voeding veel stiller maakte.

[ Voor 42% gewijzigd door MisterUnicorn op 03-02-2017 19:15 . Reden: Updates, build is klaar ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Ik verplaats hem even naar SeM, zie: [CiP]Casemod in Progress policy - Eerst lezen!

De huidige topicstart heeft weliswaar een leuk informatief filmpje, maar ik zie toch graag nog een paar foto's in de TS, bijvoorbeeld met een schets van hoe het moet gaan worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Even laten bezinken, en kan zo ook eigenlijk in CM. Weliswaar zien we meestal wat meer foto´s in de TS, maar de filmpjes laten een hoop zien, en daar gaat het uiteindelijk om :Y) Succes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheSebastiaan
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 25-09-2021
Heb je alles met lijm gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterUnicorn
Ik heb inderdaad alles met een twee componenten epoxy van Bison alles aan elkaar verlijmd.
Zelfs de scharnieren en magnetische sluitingen zijn verlijmd. De MDF panelen zijn slechts 6mm dik waardoor schroeven geen optie waren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hukkel80
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-09 21:33

Hukkel80

Dutch Lion Customising

Ik vind het leuk dat je zelf een kast bent gaan bouwen vanuit het "niets" als scratchmod.
Alleen had ik eerlijk gezegd meer verwacht omdat je zelf aan geeft dat je al jaren reviews maakt van pc kasten. Ik had wat handige dingen verwacht die je over de tijd hebt gezien of juist gemiost zou hebben.

https://www.facebook.com/DutchLionCustomising

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterUnicorn
Hukkel80 schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 14:25:
Ik vind het leuk dat je zelf een kast bent gaan bouwen vanuit het "niets" als scratchmod.
Alleen had ik eerlijk gezegd meer verwacht omdat je zelf aan geeft dat je al jaren reviews maakt van pc kasten. Ik had wat handige dingen verwacht die je over de tijd hebt gezien of juist gemiost zou hebben.
Dat begrijp ik, het is gewoon wat moeilijk om echt iets te maken dat geweldig zou zijn bij een productie kast wanneer je met hout werkt. Ik kan vele features opnoemen die ik graag zou willen bouwen maar daar heb ik helaas geen budget en tijd voor.

De build is ook eindelijk helemaal af en het laatste filmpje is nu ook beschikbaar.
Kan iemand de titel wijzigen, of moet ik daarvoor naar SeM?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Titelfixje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die houtkleur met het zwarte geeft een heerlijke kleurencombo (wat je zelf ook al in het filmpje zegt)!
Verder ook netjes gedaan voor een scrapbuild _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 04-10 11:09
Mooie kast qua kleuren en materiaal. Geinig hoe je je voeding en ssd wegwerkt achter die tussenwand en daar gewoon opplakt :+
Klein puntje vind ik dan toch wel dat de hoeken van het raam niet helemaal strak zijn. Dat lijd toch af vind ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheSebastiaan
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 25-09-2021
Ja dat vond ik ook maar hij heeft de gaten verkeerd geboord zei hij tegen mij.

[ Voor 62% gewijzigd door TheSebastiaan op 05-02-2017 18:23 ]

Pagina: 1