Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• El_Dorito
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 14-08 09:22
Hallo!

Mijn buurvrouw heeft onlangs haar televisie vervangen wegens defect en haar oude aan mij gegeven omdat hij, volgens de monteur, nog wel gerepareerd kon worden.

Het probleem met de televisie (Phillips 46pfl9706h/12) is namelijk dat na verloop van tijd (dit wisselt maar meestal na een minuut) er blokjes en lijnen in beeld verschijnen, ook in het menu van de tv. Dit heeft dus niks met het signaal van een provider te maken. Het beeld loopt tevens vast. Wanneer dit gebeurd zie ik nog wel het licht op de achtergrond veranderen als ik een andere optie in het menu selecteer. Het lijkt er dus op dat "achter" het vaststaande beeld alles nog werkt.

Ik heb een reparatieservice gemailed met deze symptomen en een mailtje terug gekregen met de melding dat het waarschijnlijk aan het mainboard lag. Ze wilden hem wel repareren voor de som van €250,-. Dit vond ik een beetje aan de hoge kant :p.

Ik heb de televisie een factory reset gegeven, een andere voeding geprobeerd en de televisie opengeschroeft, maar alles leek goed aangesloten te zitten. Ik zag verder geen vreemde dingen aan de hardware. De software is ook up-to-date en de blokken en lijnen in beeld zijn volgens mijn buurvrouw zonder aanwijsbare reden op komen zetten.

Mijn vraag is, wat is jullie conclusie als ik deze symptomen beschrijf (tevens bijgevoegd als foto) en zal het probleem opgelost worden met het mainboard? Want dan vervang ik deze zelf gewoon. Of is er iets anders aan de hand?

Alvast bedankt!

Afbeeldingslocatie: https://s20.postimg.org/83ie6i1qh/IMG_20161228_001755.jpg
Afbeeldingslocatie: https://s20.postimg.org/zfdn7u6h5/IMG_20161228_001929.jpg

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dimens
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07-01-2024
Je kunt het beste aan de buurvrouw vragen of zij de bon nog heeft.

Dit toestel is in 2013 geïntroduceerd en kan dus niet ouder zijn dan 4 jaar. Van een topmodel televisie mag je toch echt verwachten dat deze langer meegaat dan 4 jaar en kun je bij de verkoper dus nog garantie claimen.

https://www.consuwijzer.nl/thema/garantie
https://www.uneto-vni.nl/...r-gebruiksduurverwachting

Wel zo eerlijk om vervolgens een deel van kosten die je bespaart op reparatie met de buurvrouw te delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burpje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-03-2022
Ik heb dezelfde tv en gisteren is dit bij mij ook gebeurd. Wat was bij jou de oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Kijk eens wat er gebeurd als je een oude firmware terug flashed (liefst de originele óf één waarvan je zeker weet dat 'ie geen problemen gaf).

Oudere firmware varianten zijn op de eigenlijke Philips site niet meer terug te vinden maar gelukkig zijn er mensen welke 't principe "Wie wat bewaard hééft wat" hanteren: https://toengel.net/philipsblog/tv-2013/

M'n 42PFL8404/H12 kreeg een jaar of 5 geleden ook ineens de meest wazige kuren ná een gepushte update en uiteraard gaf Ziggo "niet thuis" omdat ze die TV nooit gecertificeerd hadden voor een CI+ module. TV Terug gezet naar een vorige versie van de firmware en sindsdien hangt er hier geen enkele TV hier meer direct aan 't internet (maar gewoon in een eigen VLAN wat niet meer "online" kan komen maar wél bij m'n NAS en dergelijken kan geraken).

Die 42PFL8404/H12 draait overigens nog steeds tot de volle 100% tevredenheid op m'n slaapkamer :+

Zal zo eens even kijken hoeveel "branduren" dat 't ding inmiddels heeft... 13814 Operational Hours :*) En dat kun je achterhalen in 't "Service-Menu" wat je krijgt als je middels de AB de Code 062596 + "Info" intikt. In dat menu kun je overigens nog véél meer achterhalen.instellen/resetten, maar..... KIJK UIT, je kunt je TV er ook "bricken" door 't scherm/panel buiten de geldende spec's te laten opereren. TV doet 't dan nog wel alleen zie je 't niet meer.....

[ Voor 74% gewijzigd door Will_M op 19-03-2017 19:26 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burpje
De firmware is al meer dan 1 jaar oud dus daar ligt het niet aan. Ik heb de achterzijde van de tv even verwijderd en zie geen rare dingen aan de voeding mbt condensatoren. Wel zie ik een rood lampje snel knipperen op het inverterboard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Burpje schreef op zondag 19 maart 2017 @ 17:03:
De firmware is al meer dan 1 jaar oud dus daar ligt het niet aan. Ik heb de achterzijde van de tv even verwijderd en zie geen rare dingen aan de voeding mbt condensatoren. Wel zie ik een rood lampje snel knipperen op het inverterboard.
Dan heb je waarschijnlijk ook wel wat errors in de (interne) logging van je TV staan, nu?

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burpje
Nee geen enkele. Het is er ook niet continu. Gisteren heb ik zonder veel problemen kunnen kijken. Soms kwam de storing even naar voren, dan zie alleen maar grote blokken maar al snel werd het beeld weer gewoon. Het lijkt erg sterk op een slecht contact.

De tv net weer aangezet en over het gehele beeld verticale strepen. Geluid is wel gewoon goed. Als ik de tv uit zet met de knop aan de zijkant en doe hem daarna weer aan dan heb ik even goed beeld en na een half minuutje komt de storing weer. Nog steeds geen errors in het log.
Pagina: 1