Freenas boot niet vanaf USB met groot aantal hdds.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• lolletje08
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 29-12-2025
Goedenavond tweakers,

De vakantie is voor deze tweaker begonnen en ben ik weer even aan de slag gegaan met mijn Freenas.

Nu zit ik alleen met het volgende probleem:
Ik wou mijn interne OS-hdds vervangen door een USB-drive want dit is ook wat Freenas aanbeveelt.
Wanneer ik van een USB af wil gaan booten lukt dit geheel niet meer.

Nu even de verdere uitleg :P

Mijn NAS begon met de volgende configuratie:
- FreeNAS-9.10-STABLE (...) (systeem wordt ten alle tijden up to date gehouden)
-12x een 320GB sata HDD (WD 5x, maxtor 4x en seagate 3x),
-2x 40gb HDD IDE (maxtor)
-2x een dawicontrol raidcontroller (DC-154 RAID) (schijven hoeven niet via de kaart op welke manier dan ook gekoppeld te worden, het OS vind ze direct)
-een AMD Athlon(tm) II X2 255 Processor op een ASrock 880GM-LE met 4gb ddr3 ram (stickje van 8gb is onderweg)
-gevoed door een 750Watt voeding
-MSI NX8500gt om de onboard video te ontlasten/uit te schakelen en meer ram te hebben :|
--> iedere raidkaart heeft 4 320GB schijven, de overige 4 zitten op het moederboard en de twee IDE's zitten ook op het moederboard. Er zitten twee RaidZ2 configuraties in met ieder een spare schijf (actieve schijven op de raidcontroller en de spare schijf op het moederboard)(allemaal 320gb schijven). Twee andere 320gb schijven staan in stripe. En als laatste de twee 40GB IDE schijven. Hierop staat mijn OS in mirror (vanuit het OS zelf geregeld) Deze configuratie werkt naar behoren verder.
--> tijdens het testen is er altijd een scherm aangesloten geweest via de GPU en een toetsenboard.
--> alle hardware is al meerdere jaren oud

Nu dacht ik eens om de OS te verhuizen naar een USB-stick van 8gb zodat ik de twee 40gb OS schijven kan vervangen door twee 160gb data schijven (Ik wou toch dat kleine beetje opslag erbij). Hoe deze schrijven geconfigureerd gaan worden weet ik nog niet, maar zover kom ik niet op dit moment.

Als ik een USB in mijn nas stop met Freenas erop en ik verander niks aan de configuratie verder gaat het al fout. Ik had eerder alle schijven ontkoppelt en Freenas op de USB geinstalleerd. Wanneer ik vanaf deze nieuwe USB van Kingston(8gb) wil gaan booten krijg de melding "Reboot and select proper boot device or insert boot media in selected boot device and press a key". Via de bios evenals via het bootmenu krijg ik het niet werkende. Wanneer ik vanaf de schijven boot met de USB erin, boot het systeem wel :? . En het OS vind de USB ook nog :? 8)7

Wanneer ik de OS-schijven vervang door lege data schijven zegt het systeem dat er geen OS aanwezig is. Als ik vervolgens een raidkaart ontdoe van zijn schijven en de IDE-schijven ontkoppel dan wil Freenas wel vanaf de USB starten (alle kaarten zitten nog in de PC).

Het uitschakelen van interne apparaten heeft ook geen succes. onboard HDMI HD audio, onboard GPU, Floppy, serial port address, infrared port address en parallel port address zijn allemaal disabled. USB 2.0 en USB legacy support zijn allemaal enabled. sata operation mode staat op IDE.

Een ander bijkomend probleem, waarvan ik de oorspong niet kan plaatsen en dus ook niet weet of het van belang is bij dit probleem. Een van de raidcontrollers start soms niet op. De rest van het systeem start wel op maar de controller laat helemaal niks zien en de schijven worden ook later niet door het OS gevonden. Een herstart wil soms voldoende zijn, soms moet het systeem een langere tijd uitstaan (dit kan al voldoende zijn). De laatste 10 bootronden in de orginele configuratie startte de controllers gewoon wel mee op. Zoals ik al zei weet ik niet de oorsprong en het belang van het probleem niet.

Deze moederboarden heb ik thuis liggen die ik kan proberen, maar de twee met socket 775 zijn niet bepaald betrouwbaar (voor een server) dus wou ik blijven bij het ASrock moederboard (staat ook in de vergelijking)
https://tweakers.net/pric...are/257638;156227;210244/

Ik hoop zo alle informatie te hebben gegeven om een idee van het probleem te kunnen geven.
Vragen, opmerkingen en verbeterpunten zijn altijd welkom, een oplossing zou het fijnst zijn :P

Groet,
Sander

Alle reacties

• EvilWhiteDragon
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19-12-2025
Misschien een stomme vraag maar: heb je, wanneer je van de USB stick wil starten, in het BIOS de boot volgorde ook gewijzigd zodat het moederbord als eerste van de USB stick probeert te starten?

LinkedIn
BlackIntel

• lolletje08
Ik heb de usb soms als eerste in de lijst gehad en soms als enigste apparaat. Dus ja heb ik gedaan

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Heel ander onderwerp: Je beseft je dat je disks alleen al €200+ aan stroom per jaar verbruiken, en het dus economisch verstandiger is om ze te vervangen door een klein aantal disks? De hele bups vervangen door 2 x 4TB in RAID1 heb je er al binnen ongeveer een jaar uit.

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10-12-2025
Je OS van disks naar usb zetten is natuurlijk niet slim, je schijven zullen langer werken, op usb gaat dit vaker mis, dus niet doen.

Foute hardware, zoek dit eerst uit, misschien voeding of je raid kaart is fout, los dit eerst op.

• lolletje08
TommyboyNL schreef op dinsdag 27 december 2016 @ 22:43:
Heel ander onderwerp: Je beseft je dat je disks alleen al €200+ aan stroom per jaar verbruiken, en het dus economisch verstandiger is om ze te vervangen door een klein aantal disks? De hele bups vervangen door 2 x 4TB in RAID1 heb je er al binnen ongeveer een jaar uit.
Ik ben ervan bewust dat niet alleen de disks maar ook de setup niet energie zuinig is. Daarbij is het systeem ook best oud, de kans op falen voor componenten wordt steeds hoger. De nas gebruikt tussen de 200 en 300 watt (ik heb dit gemeten). Deze nas is dan ook meer een experimenteer nas dan een daadwerkelijke nas waarvan ik hoge betrouwbaarheid verwacht.
jan99999 schreef op woensdag 28 december 2016 @ 04:28:
Je OS van disks naar usb zetten is natuurlijk niet slim, je schijven zullen langer werken, op usb gaat dit vaker mis, dus niet doen.

Foute hardware, zoek dit eerst uit, misschien voeding of je raid kaart is fout, los dit eerst op.
Ik heb geen migratie gedaan maar een schone installatie, dit zou dus in principe geen problemen moeten opleveren. Daarbij raad FreeNAS zeer sterk aan het OS op een usb te zetten. op veel engelstalige fora kom je dit ook tegen.

Voeding heeft een andere pc gevoed met een gtx 670 en een i7-4770, daar is dus aardig wat vermogen heen gegaan. Ik verwacht niet een defect en zou ook niet weten hoe ik dit verder kan testen.
Betreft de andere hardware, in andere systemen of eerdere configuraties heeft het gewerkt. Ik heb niet een idee hoe ik dit dan zou moeten testen. Op de ene raidkaart na (wel telkens dezelfde) die een paar keer niet mee kwam maar nu weer gewoon werkt. Het systeem kon/kan een belasting (CPU 50%, ram 100%, schrijven naar 4 schijven met lage snelheid(omdat het ram niet meer kan verwerken)) die langer dan 12 uur duurt zonder problemen aan.
Kunt u mij een suggestie geven van hoe ik dit zou kunnen testen? of componenten individueel? Naar mijn idee hebben ze al in veel omstandigheden gewerkt.

--------------------

De raidkaart die soms niet mee kwam is wel aan schijven gekoppeld geweest zodra ik schijven ging ontkoppelen om te zorgen dat ik van een USB af kon booten.
Pagina: 1