Bose Soundtouch 520 of ander systeem?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simon Shipperd
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 25-09 14:22
Ik zoek een?
5.1 home cinema set

Wat is je budget?
Ruwweg zo'n 1250 euro. Mag altijd minder zijn, of eventueel ietsjes meer.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Het systeem zal in combinatie gebruikt worden met mijn htpc. Het moet dus het geluid van m'n blu ray's ondersteunen.

Wat heb je zelf al gevonden?
Ik had enkele dagen geleden de Bose Soundtouch 520 gezien. Vooral het compacte en moderne design sprak mij aan. Ook de draadloze basspeaker is natuurlijk een enorm voordeel.

Welke vragen heb je hier nog over?
Aangezien ik niets van home cinema systemen ken, raden jullie dit systeem aan? Of raden jullie toch eerder aan om een systeem van losse speakers en apparte av receiver te nemen? Ik ben vooral niet van plan om duizenden euro's hier aan uit te geven. Enorm veel vermogen heb ik volgens mij niet nodig aangezien de kamer waarin deze gebruikt wordt slechts 3 x 5 meter is.

Ik zou ook zuilspeakers ten allen tijden willen vermijden aangezien ik daar niet de ruimte voor heb en omdat ik toch graag ook een modern uitziende home cinema zou willen.

Alvast bedankt voor enige hulp!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Nu online
Feitelijk zijn er 3 typen speakers; satellietspeakers, boekenplank speakers en zuil-/vloerstaande speakers.

Satellietspeakers zijn de kleine speakers uit de meeste alles-in-1 sets. Ze zijn makkelijk te plaatsen, zien er vaak stylish uit en dat maakt de vrouw tevreden. Je koopt ze eigenlijk vooral uit esthetisch oogpunt. Qua geluidskwaliteit halen ze het bij lange na niet bij de andere twee typen, maar dat betekent niet dat ze onhoorbaar slecht presteren. Het is maar net wat je wilt. Voor het beste resultaat horen ze wel op oorhoogte te hangen, dus dat betekent meestal beugeltjes aan de muren.

Zuil-/vloerstaande speakers zijn de grote jongens die (zoals de naam al doet vermoeden) op de vloer dienen te staan. Door hun formaat zit de tweeter vaak al op oorhoogte, dus daar hoef je niets aan te doen verder. Geluidskwaliteit is een stuk beter dan bij satellietspeakers (ook vanwege het formaat), maar niet per definitie beter dan van boekenplank speakers.

Boekenplank speakers zijn een soort compromis tussen de eerder genoemde. De kwaliteit is superieur aan satellietspeakers, maar doet meestal niet onder aan vloerstaande speakers. Het formaat is wat kleiner zodat ze toch niet direct in het oog springen, maar voor het beste resultaat zal je ze op een tafel, schap, standaard of beugel moeten zetten.

De reden waarom satellietspeakers qua geluidskwaliteit zo matig scoren, heeft alles te maken met het geringe formaat. De kwaliteit van geluid heeft niet alleen te maken met de bouwkwaliteit, maar ook met de grootte van de driver (hetgeen het geluid produceert). Kleine drivers kunnen nou eenmaal niet zoveel lucht verplaatsen, waardoor lage frequenties niet goed worden weergegeven. Daar heb je dan weer een subwoofer voor nodig, maar deze heeft dan weer een bepaald maximum frequentie. Althans, vanaf een bepaalde frequentie (ik dacht 120hz?) kunnen je oren horen waar het vandaan komt. Oftewel, vanaf 120hz wordt de speaker plaatsbaar. Omdat je maar 1 subwoofer hebt is deze mono. Daarnaast ben je meestal niet in staat deze precies tussen de twee front speakers in te zetten. Bij dergelijke setjes is het dan ook niet ongewoon dat je bepaalde effecten duidelijk van de subwoofer hoort komen, terwijl deze eigenlijk elders in de kamer horen plaats te vinden.

Kies je voor speakers met een groter formaat (en daarmee grotere drivers), dan heb je dit probleem niet, of in elk geval een heel stuk minder. De speakers kunnen meestal goed tot 120hz (of nog wat lager) weergeven, waardoor de subwoofer pas veel later in het frequentiespectrum wordt ingeschakeld. De subwoofer geeft dan enkel nog de frequenties weer die toch niet plaatsbaar zijn, dus het hele surroundbeeld blijft behouden.

Het formaat van speakers zegt dus niets over het volume waarop ze (kunnen spelen), maar alles over het frequentiebereik.

Hoewel er wel mooie en strakke boekenplank speakers bestaan, betaal je daar meestal weer meer voor. Het zal afhangen van je wensen hoe stylish ze er uit zullen zien.

Het is altijd aan te raden eerst te gaan luisteren, voor je tot aankoop over gaat, maar hier zijn een paar sets waar je naar kunt kijken:
4x pricewatch: Q Acoustics 3020 (Matzwart) (€139,- / stuk)
1x pricewatch: Q Acoustics 3090C Mat (Grafiet) (€189,-)
1x pricewatch: Q Acoustics 3070S Grafiet (Zwart) (€429,-) (hoeft zeker niet van hetzelfde merk te zijn, maar dit is wel een goede richtprijs)
1x pricewatch: Denon AVR-X1200W (€355,-)
Totaal: €1529,-

4x pricewatch: Boston Acoustics A 25 set (Zwart) (€89,- / stuk)
1x Boston Acoustics A225c (€199,-)
1x Boston Acoustics ASW250 (€199,-) (ASW650 heeft meer in zijn mars, maar is nergens meer te koop, anders mag natuurlijk ook)
Totaal €1109,- (deze hele set is end of life, maar is nog wel her en der te krijgen)

1x https://www.hifiklubben.n...pico-5.1-luidspreker-set/
Totaal €1354,- (ik heb zelf speakers uit de Dali Zensor serie, de Zensor 1 en normale vocal hebben meer in hun mars, maar dat komt met een meerprijs)

Weet overigens dat er vaak wel onderhandelingsmogelijkheden zijn in de audiowereld. Staar je dus niet blind op de genoemde prijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NL_Scratch
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12-10 16:50
+1 voor de bovenstaande reactie!

Mocht het echt een sattelieten systeem moeten worden, dan kan ik je de teufel cubycon van harte aanbevelen. Deze heb ik zelf voor een bekende gekozen samen met de Denon x1200w.

De cubycon was recent van 1199 naar 699. Teufel heeft vaak leuke aanbiedingen.

Succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simon Shipperd
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 25-09 14:22
Alvast super bedankt voor de enorm uitgebreide reply LA-384. Ik zal de sets die jij hebt voorgesteld zeker en vast eens bekijken. De Q Acoustics heb ik daarstraks in een winkel zien staan dus zal daar morgen of overmorgen eens naar gaan luisteren!

Ik zal dus sowieso gaan kijken voor een set die appart opgebouwd is ipv een vooraf samengesteld setje.