Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

gamepc max €1000

Pagina: 1
Acties:

• gamerm8
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 10-11-2023
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
ik zou graag willen gamen(BF1 GTAV en eventueel subnautica) en dingen kunnen doen voor school(verslagen schrijven)

Wat mag het systeem gaan kosten?
max 1000 maar mag altijd goedkoper

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
ik gebruik een oude monitor even en ga over een paar maand een nieuwe kopen(suggesties?)

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
wat ik nodig denk te hebben staan in de lijst maar als een onderdeel overkill is mag dat gezegd worden

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
ik heb geen merk voorkeuren

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
ik wil graag een systeem wat nieuwe games goed aankan op hoge settings en een beetje futureproof is. Ook wil ik het liefst niet te veel geluid. Dus graag feedback op de onderdelen die ik al heb.

Ga je overklokken?
dit word mijn eerste build(ook zelfbouw) en ik hoef dus niet meteen te overclocken.

Wat verwacht je van ons?
feedback op de lijst wat ik heb samengesteld en eventueel suggesties voor een bijpassende monitor(max 250)
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6500 Boxed€ 218,90€ 218,90
1Gigabyte GA-B150-HD3P€ 86,95€ 86,95
1MSI Radeon RX 480 Gaming X 8G€ 297,95€ 297,95
1Zalman Z11 Plus€ 61,24€ 61,24
1Microsoft Windows 10 Pro NL 64bit OEM€ 21,95€ 21,95
1Cooler Master Devastator II - Gaming Gear Combo (Blue version, Qwerty)€ 29,-€ 29,-
1Crucial Ballistix Sport LT BLS2C8G4D240FSB€ 93,95€ 93,95
1Corsair CX450M€ 55,95€ 55,95
1Crucial MX300 2,5" 525GB€ 133,15€ 133,15
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 999,04

• Finntasy
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 30-11 11:46
De setup ziet er goed uit!
Je zou voor de monitor kunnen kijken naar een paar dingen:
1440P: pricewatch: Dell Ultrasharp U2515H Zilver, Zwart (Ik zou de monitoren onder 280€ hiervan niet aanraden, dus als dit te duur is zou ik geen 1440p monitor kopen.)
Ultrawide 1080P: pricewatch: LG 29UM58-P Zwart 60hz, 2560x1080 ultrawide, prima monitor en heeft ook support voor AMD freesync. (Voor freesync zul je wel apart een displayport kabel moeten kopen.) Ultrawide is trouwens echt prachtig en je 480 zal het waarschijnlijk nog goed aankunnen.
144hz: pricewatch: Iiyama G-Master GB2488HSU-B2 Zwart deze heb ik expres gekozen omdat deze naast 144hz ook freesync compatible is, ik zou 144hz trouwens alleen aanraden als je ook veel spellen als CS:GO zal gaan spelen.
1080P: pricewatch: AOC G2460VQ6 Zwart deze monitor heb ik zelf ook, een van de goedkoopste 1080P monitors met freesync ondersteuning, hij komt met alle kabels (VGA, HDMI en Displayport) en heeft ook nog een tikje betere refresh rate (75hz)
Ik hoop je hiermee te kunnen hebben geholpen!

• gamerm8
Bedankt voor je feedback mij lijkt de 144hz en de goedkope 1080 p wel interessant

• Finntasy
Speel je ook FPS games als Overwatch/CS:GO? Er zijn niet veel spellen waar je zulke hoge framerates zal halen dat je het verschil merkt, en daarom raad ik het ook alleen aan als je FPS games speelt die niet moeilijk zijn om te spelen. Als je iets rond die prijs wil zou ik nogmaals de ultrawide 1080p aanraden, het beeld is echt fenomenaal en er zijn tegenwoordig ook steeds meer spellen die ultrawides supporten.

Verwijderd

Finntasy schreef op dinsdag 27 december 2016 @ 18:22:
De setup ziet er goed uit!
Je zou voor de monitor kunnen kijken naar een paar dingen:
1440P: pricewatch: Dell Ultrasharp U2515H Zilver, Zwart (Ik zou de monitoren onder 280€ hiervan niet aanraden, dus als dit te duur is zou ik geen 1440p monitor kopen.)
Wat is er volgens jou dan mis met bijvoorbeeld een pricewatch: Dell P2416D Zwart?
Ultrawide 1080P: pricewatch: LG 29UM58-P Zwart 60hz, 2560x1080 ultrawide, prima monitor en heeft ook support voor AMD freesync. (Voor freesync zul je wel apart een displayport kabel moeten kopen.) Ultrawide is trouwens echt prachtig en je 480 zal het waarschijnlijk nog goed aankunnen.
In tegenstelling tot wat er in de pricewatch staat heeft deze monitor geen Freesync ondersteuning. http://www.lg.com/nl/moni...-P-21-9-ultrawide-monitor De pricewatch: LG 29UM68-P Zwart heeft dat wel.

• gamerm8
Finntasy schreef op dinsdag 27 december 2016 @ 20:06:
Speel je ook FPS games als Overwatch/CS:GO? Er zijn niet veel spellen waar je zulke hoge framerates zal halen dat je het verschil merkt, en daarom raad ik het ook alleen aan als je FPS games speelt die niet moeilijk zijn om te spelen. Als je iets rond die prijs wil zou ik nogmaals de ultrawide 1080p aanraden, het beeld is echt fenomenaal en er zijn tegenwoordig ook steeds meer spellen die ultrawides supporten.
Dan zal ik wel even kijken naar de ultrawide maar ik ben wel van plan om misschien csgo te gaan spelen zodra ik de pc heb. De pricewatch: LG 29UM68-P Zwart vind ik inderdaad wel een mooi en interessant beeldscherm.

[ Voor 11% gewijzigd door gamerm8 op 27-12-2016 21:18 ]

• gamerm8
Ik heb ondertussen gezien dat binnenkort de i5 7500 word verwacht dus is het een goeie keuze om daarop te wachten?

• DenHond
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21:36
Zowel intel als AMD komen begin volgend jaar met een nieuwe processor-lijn uit. Van intel is al geweten dat het meer om een optimalistatie gaat tov de vorige generatie (iets sneller), bij AMD (zen) is het nog wat afwachten (alhoewel de 'geleakte' benchmarks er zeer goed uitzien).
Een exacte release is er nog niet, en bij schaarste zullen de prijzen in het begin hoger liggen... aan jou de keuze of je hierop wil wachten.

Als het om pc hardware gaat, kan je wel altijd op iets nieuw blijven wachten...

[ Voor 8% gewijzigd door DenHond op 31-12-2016 01:01 ]

• Cio
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 13-05 12:05

Cio

Wat betreft geluidsproductie zou ik AMD videokaart sterk afraden. Niet om de ventilator die op dit specifieke model zit, maar om het totale verbruik.

Hoe meer energie een onderdeel gebruikt, hoe meer warmte je af moet voeren, wat zich automatisch vertaalt in fangeluid. Een GTX 1060 (6GB) heeft aanzienlijk minder verbruik (120w i.p.v. 150w, dik 20%) op papier, maar benchmarks van toms hardware laten een nog iets extremer beeld zien, met 170w load voor de RX 480 8GB. Nadeel is geen freesync, wat je monitorkeus bemoeilijkt. Als geluid tijdens het gamen niets uitmaakt, is een RX 480 net zo goed. Idle geluid hangt vooral af van de fan op de kaart.

Je kastkeuze is een kwestie van smaak, maar ook niet echt gericht op stilte. Fans zelf kan je vervangen, dus kies iets op de layout en de locatie van de kast op je werkplek. Fans bovenin zijn perfect om te koelen, maar niet voor stilte. Evenals een volledig open/mesh voorkant. Ook fans in zijpanelen zijn zelden stil: opening staat vaak precies naar je toe en het hele paneel trilt mee met de fan. Wellicht iets als pricewatch: Corsair Carbide 100R Silent Edition of zelfs pricewatch: Sharkoon S28 Value. Minder opvallend, maar ook minder luidruchtig.

Muis en tobo zijn ook meer show als ik naar reviews kijk: €5 voor de functie, €25 voor de leds. Zeker voor gamen moet je toch wel een degelijke muis kopen. Blijven we in dezelfde prijsklasse, zou gaan voor pricewatch: Logitech Corded Mouse M500
Een simpel a-merk toetsenbord is volgens mij goed genoeg en anders komen we al snel in een compleet andere prijsklasse. Let wel op welke layout je koopt, Engelse/UK keyboards (dus niet US) hebben een korte linker shift bijvoorbeeld.

Succes met de koop!

Vette nieuwe game? Poepluiers zal je bedoelen!

Verwijderd

Cio schreef op zaterdag 31 december 2016 @ 02:44:
Wat betreft geluidsproductie zou ik AMD videokaart sterk afraden. Niet om de ventilator die op dit specifieke model zit, maar om het totale verbruik.

Hoe meer energie een onderdeel gebruikt, hoe meer warmte je af moet voeren, wat zich automatisch vertaalt in fangeluid. Een GTX 1060 (6GB) heeft aanzienlijk minder verbruik (120w i.p.v. 150w, dik 20%) op papier, maar benchmarks van toms hardware laten een nog iets extremer beeld zien, met 170w load voor de RX 480 8GB. Nadeel is geen freesync, wat je monitorkeus bemoeilijkt. Als geluid tijdens het gamen niets uitmaakt, is een RX 480 net zo goed. Idle geluid hangt vooral af van de fan op de kaart.
Maar dit ligt er dan ook helemaal aan van welke fabrikant je er één pakt natuurlijk. Er zijn zat RX 480's stiller dan veel GTX 1060 en zo ook andersom. En laat de gekozen MSI RX 480 nu net de stilste zijn ;).

• ABD
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 01:15

ABD

DenHond schreef op zaterdag 31 december 2016 @ 01:00:
Zowel intel als AMD komen begin volgend jaar met een nieuwe processor-lijn uit. Van intel is al geweten dat het meer om een optimalistatie gaat tov de vorige generatie (iets sneller), bij AMD (zen) is het nog wat afwachten (alhoewel de 'geleakte' benchmarks er zeer goed uitzien).
Een exacte release is er nog niet, en bij schaarste zullen de prijzen in het begin hoger liggen... aan jou de keuze of je hierop wil wachten.

Als het om pc hardware gaat, kan je wel altijd op iets nieuw blijven wachten...
Als het goed is komt Kaby Lake 5 januari uit en Zen 17 Januari. We weten helaas niet welke modellen er dan uitkomen, hoewel er gezegd wordt dat AMD voorlopig eerst met de topmodellen uitkomt. Daar heeft TS niet zoveel aan, want dat past niet in het budget. Ook weten we niet hoe het gaat met de daadwerkelijke leverbaarheid.

De Kaby Lake i5 7400 zal minimaal 6% sneller zijn dan zijn Sky Lake tegenhanger, want hij is 6% hoger geklokt, en dus ongeveer net zo snel zijn als een i5 6500. Daarnaast is Kaby Lake iets zuiniger, ondersteunt Intel Optane en is de gpu in staat om HEVC op 10 bit te (de)coderen. Het is aan TS om te bepalen of dat wachten waard is.

[ Voor 3% gewijzigd door ABD op 31-12-2016 13:28 ]

• gamerm8
Bedankt voor de feedback ik denk dat ik wel even wacht want ik heb toch niet zo veel hasst. Ik ben ook van plan om gewoon de 480 te houden.

• Cio

Cio

Verwijderd schreef op zaterdag 31 december 2016 @ 09:29:
[...]

Maar dit ligt er dan ook helemaal aan van welke fabrikant je er één pakt natuurlijk. Er zijn zat RX 480's stiller dan veel GTX 1060 en zo ook andersom. En laat de gekozen MSI RX 480 nu net de stilste zijn ;).
Sorry hoor, maar ik leg letterlijk in de eerste zin al uit waarom dit niet klopt. Was lezen echt zo moeilijk?

Als je meer warmte produceert in je PC, moet je meer geluid maken om dit af te voeren. De RX 480 produceert bij gebruik meer (30w tot 50w) warmte als een GTX 1060. Dat moet afgevoerd worden door de GPU en casefans. Idle geluid hangt wel vooral af van de fan op de kaart, tenzij we over grote kwaliteitsverschillen praten qua fans.

Let wel, de videokaart is bij uitstek het meest warmte-producerende onderdeel in deze hele PC, minimaal 2x wat de proc opwekt (bij load ).

[ Voor 12% gewijzigd door Cio op 31-12-2016 13:41 ]

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 01:42
Cio schreef op zaterdag 31 december 2016 @ 13:35:
[...]

Sorry hoor, maar ik leg letterlijk in de eerste zin al uit waarom dit niet klopt. Was lezen echt zo moeilijk?

Als je meer warmte produceert in je PC, moet je meer geluid maken om dit af te voeren. De RX 480 produceert bij gebruik meer (30w tot 50w) warmte als een GTX 1060. Dat moet afgevoerd worden door de GPU en casefans. Idle geluid hangt wel vooral af van de fan op de kaart, tenzij we over grote kwaliteitsverschillen praten qua fans.

Let wel, de videokaart is bij uitstek het meest warmte-producerende onderdeel in deze hele PC, minimaal 2x wat de proc opwekt (bij load ).
OF, je houdt dezelfde geluidsproductie aan en accepteert een iets hogere temperatuur, het hoeft niet allemaal op 'vriestemperatuur' te draaien.
200W is natuurlijk nog steeds heel erg weinig, dat kun je nagenoeg onhoorbaar afvoeren, net als 150W.
Daarnaast wordt 90% van het geluid (vanwege de hoogste verbruiker) WEL door de GPU fans bepaalt.

In idle zijn de GPU fans uit, warmte ontwikkeling is dan ook bijna 0 en dus geen issue.

[ Voor 8% gewijzigd door mitsumark op 31-12-2016 13:53 ]

Verwijderd

Cio schreef op zaterdag 31 december 2016 @ 13:35:
[...]

Is er iets ofzo dat je zo reageert? Ik bedoelde met fabrikant eigenlijk gewoon welk model precies, dat had ik misschien wat duidelijker kunnen vertellen. Maar het geluid wat erbij aan te pas komt ligt ook onder load gewoon aan de fans, de koeler / fabrikant. Of wilde je zeggen dat 32 dBA:
https://www.techpowerup.c...GTX_1060_STRIX_OC/25.html

Stiller is dan 31 dBA:
https://www.techpowerup.c...I/RX_480_Gaming_X/22.html

?

De ventilatoren van de gekozen behuizing zijn overigens 3 pins en dus niet temperatuur gestuurd, dus als het je daarom te doen was.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 31-12-2016 14:01 ]

• Cio

Cio

mitsumark schreef op zaterdag 31 december 2016 @ 13:50:
[...]

OF, je houdt dezelfde geluidsproductie aan en accepteert een iets hogere temperatuur, het hoeft niet allemaal op 'vriestemperatuur' te draaien.
200W is natuurlijk nog steeds heel erg weinig, dat kun je nagenoeg onhoorbaar afvoeren, net als 150W.
Daarnaast wordt 90% van het geluid (vanwege de hoogste verbruiker) WEL door de GPU fans bepaalt.

In idle zijn de GPU fans uit, warmte ontwikkeling is dan ook bijna 0 en dus geen issue.
Idd, idle zal het belangrijkst zijn gok ik. Maargoed, onder load blijft de minimale hoeveelheid warmte die je af moet voeren hoger, daarmee de minimale geluidsproductie ook. Ongeacht welke temp je op richt dus. Meer warmte = meer geluid. Mijn ervaring is dat niks onhoorbaar is.
Verwijderd schreef op zaterdag 31 december 2016 @ 13:52:
[...]

Is er iets ofzo dat je zo reageert?
Ja, ik neem de moeite uit te leggen waarom een afweging belangrijk is, en jij komt met een slecht onderbouwde on-liner die (zonder extra uitleg) niet eens klopt.

Uit de door jou gelinkte revieuw haal ik trouwens deze mooie zin: 'With only 31 dBA, the card is very quiet, operating in an area we usually only see from the more power-efficient NVIDIA graphics cards. However. at 28 dBA in gaming, MSI's GTX 1060 Gaming X is still much quieter.'

Dus, je hebt geen ongelijk in hoe stil deze specifieke kaart is, maar dat neemt niet weg dat minder verbruik vaak nog stiller betekent.

[ Voor 15% gewijzigd door Cio op 31-12-2016 14:11 ]

Verwijderd

Cio schreef op zaterdag 31 december 2016 @ 14:09:
[...]

Ja, ik neem de moeite uit te leggen waarom een afweging belangrijk is, en jij komt met een slecht onderbouwde on-liner die (zonder extra uitleg) niet eens klopt.
Wat klopte er niet aan dan? De eerste zin hadden 3 woorden bij gemoeten om het wat duidelijker te maken, oké, maar dat het niet klopt? Maar goed ik zal er voortaan op letten om geen woorden te vergeten nu ik zie wat voor effect dit wel niet kan hebben.
Uit de door jou gelinkte revieuw haal ik trouwens deze mooie zin: 'With only 31 dBA, the card is very quiet, operating in an area we usually only see from the more power-efficient NVIDIA graphics cards. However. at 28 dBA in gaming, MSI's GTX 1060 Gaming X is still much quieter.'

Dus, je hebt geen ongelijk in hoe stil deze specifieke kaart is, maar dat neemt niet weg dat minder verbruik vaak nog stiller betekent.
Ja, vandaar ook uit mijn eerste reactie:
Verwijderd schreef op zaterdag 31 december 2016 @ 09:29:
[...]
Er zijn zat RX 480's stiller dan veel GTX 1060 en zo ook andersom.
en 31 dBA is zo goed als onhoorbaar. De case-fans zullen te alle tijden meer geluid maken, dus om een RX 480 sterk af te raden voor het geluid terwijl je hem toch amper gaat horen...

[ Voor 108% gewijzigd door Verwijderd op 31-12-2016 14:22 ]

• Cio

Cio

Verwijderd schreef op zaterdag 31 december 2016 @ 14:13:
en 31 dBA is zo goed als onhoorbaar. De case-fans zullen te alle tijden meer geluid maken, dus om een RX 480 sterk af te raden terwijl je hem toch amper gaat horen...
'Wat betreft geluidsproductie' zou ik 'm sterk afraden. 31dBA is zeker niet onhoorbaar, dan mag je nog wel wat verder richting de 20. Een goede 1060 maakt nog altijd minder geluid en daarnaast zullen bij lager totaal verbruik de casefans stiller kunnen, want er moet ook minder warmte uit de kast worden afgevoerd.

OP heeft zijn keus gemaakt, ik laat het hier bij. Genoeg internetdiscussies gevoerd voor dit jaar ;)

Verwijderd

Mee eens.

[ Voor 92% gewijzigd door Verwijderd op 31-12-2016 14:28 ]

• mitsumark
Cio schreef op zaterdag 31 december 2016 @ 14:23:
[...]
'Wat betreft geluidsproductie' zou ik 'm sterk afraden. 31dBA is zeker niet onhoorbaar, dan mag je nog wel wat verder richting de 20.
20dB is niet haalbaar zonder al het omgevingsgeluid af te zonderen, in de woonkamer is rond de 30dB is al bijna onhoorbaar.
Daarnaast is die 31dB gemeten in een werkend systeem met een waarde van 28-29dB wanneer de GPU fans uit staan.

De Zalman zelf (zonder videokaart) zit ook op 32dB... Deze is hierdoor dus al luider dan de videokaart bij full load!
https://nl.hardware.info/...sultaten-geluidsproductie
Een goede 1060 maakt nog altijd minder geluid
Een goede 1060 is misschien nog stiller, maar dat is helemaal niet nodig!

Als je overigens een 1060 en 480 van MSI naast elkaar zet zit er geen verschil tussen, dus maakt die 40W blijkbaar niks uit.
reviews: RX 480 en GTX 1060: negen videokaarten getest
en daarnaast zullen bij lager totaal verbruik de casefans stiller kunnen, want er moet ook minder warmte uit de kast worden afgevoerd.
Dan moet je de casefans wel op basis van temperatuur aansturen, dat gaat niet met elke fan/moederbord (al denk ik dat het met dit moederbord wel moet kunnen).
Maar de hoeveelheid geluid die je kunt besparen doordat je 40W minder hoeft af te voeren is verwaarloosbaar.
OP heeft zijn keus gemaakt, ik laat het hier bij. Genoeg internetdiscussies gevoerd voor dit jaar ;)
Makkelijk om een discussie te stoppen als je zelf het laatste woord hebt gehad.
Ik denk dat de discussie zelfs belangrijk is, dus ga nog even door.

Jullie schilderen hier de RX480 af als een slechte keus op basis van geluid, terwijl er in de praktijk helemaal geen verschil waar te nemen is.
Dat lijkt sterk op fanboyism en je zou het bijna laster kunnen noemen (ok, misschien ga ik daar weer een beetje te ver).

• ManOfWar
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 26-03 18:52
Ik zou voor een pricewatch: XFX Radeon RX 480 GTR 8GB gaan, vebruikt minder (rond de 100W) en blijft koeler doordat ze een verbeterde pcb design gebruiken.

En je bespaard 6€ :>

Review: YouTube: This RX 480 DOESN'T SUCK!

• Finntasy
De XFX is bij dezelfde RPM als de MSI 10 graden warmer, bij max misschien wel gelijk maar dan is hij een stuk luider, dus ik zou voor de MSI gaan.

[ Voor 11% gewijzigd door Finntasy op 31-12-2016 16:53 ]

• mitsumark
Finntasy schreef op zaterdag 31 december 2016 @ 16:49:
De XFX is bij dezelfde RPM als de MSI 10 graden warmer, bij max misschien wel gelijk maar dan is hij een stuk luider, dus ik zou voor de MSI gaan.
Heb je daar een link bij? Heb 15 minuten gegoogled maar kan niks vinden.

Meestal blijven kaarten koeler dan nodig, dus van 10 graden warmer ben ik doorgaans niet erg bang (of het moet 90 graden worden).

• Finntasy
YouTube: XFX RX480 GTR vs MSI RX480 Gaming X: Which is the best cooled RX 480? bij 2:32 zie je bij 1400 RPM, hier blijft de MSI bij 65 graden en de XFX bij 88. Bij 3:29 zie je bij 2600 RPM, hier blijft de MSI bij 60 en de XFX bij 70. En bij max speed (2600 bij MSI, 3600 bij XFX) zijn ze gelijk.

• mitsumark
Beetje oneerlijke vergelijking zonder het geluid erbij te pakken, de fanspeed zelf zegt helaas niks.
De fans van de XFX zijn namelijk veel kleiner, dus moeten die sneller draaien voor dezelfde luchtverplaatsing, bijkomend effect is dat ze bij dezelfde speed wel stiller (kunnen) zijn.

Afbeeldingslocatie: https://s23.postimg.org/9ut7ftgzf/MSIXFX.png

[ Voor 5% gewijzigd door mitsumark op 31-12-2016 22:24 ]

• gamerm8
Ik hou de msi 480 erin omdat zoals al gezegd was de case toch het geluids verschil tussen de 1060 en de 480 tenniet doet en vind ik persoonlijk de msi 480 mooier dan de XFX

• Cio

Cio

mitsumark schreef op zaterdag 31 december 2016 @ 15:22:
[...]
20dB is niet haalbaar zonder al het omgevingsgeluid af te zonderen, in de woonkamer is rond de 30dB is al bijna onhoorbaar.
Richting. Ja, dat is wat overdreven. Ik hoor bijvoorbeeld alles, want mijn PC staat op mijn bureau, op minder dan 1m afstand.
Daarnaast is die 31dB gemeten in een werkend systeem met een waarde van 28-29dB wanneer de GPU fans uit staan.
Nee, die 31dB is alleen de MSI RX 480 onder load, in een verder compleet passief systeem. Volledige beschrijving van de tests staat eerder in de review.
De Zalman zelf (zonder videokaart) zit ook op 32dB... Deze is hierdoor dus al luider dan de videokaart bij full load!
https://nl.hardware.info/...sultaten-geluidsproductie
Nee, dat is bij een testsysteem in de Z11 kast met alleen een ongespecificeerde PSU & HDD die geluid maken. OP heeft niet eens een HDD. Kan je dus weinig mee, anders dan dat deze kast niet slecht dempt, maar ook niet geweldig. Het gegeven geluidsniveau is dus alleen bruikbaar voor vergelijkingen tussen kasten binnen die review.
Een goede 1060 is misschien nog stiller, maar dat is helemaal niet nodig!
Is aan de OP, die in zijn TS aangeeft dat geluidsproductie van belang is.
Als je overigens een 1060 en 480 van MSI naast elkaar zet zit er geen verschil tussen, dus maakt die 40W blijkbaar niks uit.
reviews: RX 480 en GTX 1060: negen videokaarten getest
In de testsetup van T.net niet, een ander onderdeel overstemt de kaart duidelijk, de stilste kaarten komen dus niet tot hun recht door het overige lawaai. Ook merken ze op dat GTX1060 koeler blijft (dus de fan kan lager/stiller). En we zien het totale verschil, 200w met 1060 vs 250w met 480. Bij de gerichtere review van Techpowerup (alles behalve videokaart passief) is een duidelijk verschil in geluidsproductie.
Dan moet je de casefans wel op basis van temperatuur aansturen, dat gaat niet met elke fan/moederbord (al denk ik dat het met dit moederbord wel moet kunnen).
Maar de hoeveelheid geluid die je kunt besparen doordat je 40W minder hoeft af te voeren is verwaarloosbaar.
Super flauw om te zeggen, maar dit is Tweakers.net, niet het Mediamarkt forum, toch? Als fanspeed om een vreemde reden niet in BIOS/UEFI kan, gebruik je Smartfan of MSI afterburner, ga je de PWM feed van de CPU of GPU doorverbinden naar casefans, stel je sommige fans hard in op 5v, zet je er een schakelaar tussen, etc. Het verschil van tegen de 50w is ~25% van het totale systeem, dat is niet verwaarloosbaar.
Makkelijk om een discussie te stoppen als je zelf het laatste woord hebt gehad.
Ik denk dat de discussie zelfs belangrijk is, dus ga nog even door.
Ik denk het ook. Nieuw jaar, nieuwe kansen.
Jullie schilderen hier de RX480 af als een slechte keus op basis van geluid, terwijl er in de praktijk helemaal geen verschil waar te nemen is.
Dat lijkt sterk op fanboyism en je zou het bijna laster kunnen noemen (ok, misschien ga ik daar weer een beetje te ver).
Mooi dit. Ik was de enige die dat deed, praktijktests tonen dus WEL een verschil en ik geef in mijn eerste uitleg aan dat monitorkeus negatief beïnvloed wordt bij keus voor een 1060 en dat idle geluid niets uit zal maken t.o.v. een 480. Je leest dus wel erg vaak over dingen heen die je standpunt tegenspreken...

Mij beschuldigen van 'laster' is pure ironie. Volgende keer eerst goed lezen, dan dure woorden gebruiken. (ok, misschien ga ik daar weer een beetje te ver). O-)

Verbaas me er echt over dat dit gezeur nodig is. Het verband tussen energieverbruik en geluidsproductie is echt niet zo complex, verschil hierin tussen beide kaarten is niet bepaald klein en reviews waarbij 1060 en 480's tegen elkaar worden weggezet zijn overal te vinden.

• mitsumark
Cio schreef op zondag 1 januari 2017 @ 18:02:
[...]

Richting. Ja, dat is wat overdreven. Ik hoor bijvoorbeeld alles, want mijn PC staat op mijn bureau, op minder dan 1m afstand.

[...]

Nee, die 31dB is alleen de MSI RX 480 onder load, in een verder compleet passief systeem. Volledige beschrijving van de tests staat eerder in de review.

[...]

Nee, dat is bij een testsysteem in de Z11 kast met alleen een ongespecificeerde PSU & HDD die geluid maken. OP heeft niet eens een HDD. Kan je dus weinig mee, anders dan dat deze kast niet slecht dempt, maar ook niet geweldig. Het gegeven geluidsniveau is dus alleen bruikbaar voor vergelijkingen tussen kasten binnen die review.

[...]

Is aan de OP, die in zijn TS aangeeft dat geluidsproductie van belang is.

[...]

In de testsetup van T.net niet, een ander onderdeel overstemt de kaart duidelijk, de stilste kaarten komen dus niet tot hun recht door het overige lawaai. Ook merken ze op dat GTX1060 koeler blijft (dus de fan kan lager/stiller). En we zien het totale verschil, 200w met 1060 vs 250w met 480. Bij de gerichtere review van Techpowerup (alles behalve videokaart passief) is een duidelijk verschil in geluidsproductie.

[...]

Super flauw om te zeggen, maar dit is Tweakers.net, niet het Mediamarkt forum, toch? Als fanspeed om een vreemde reden niet in BIOS/UEFI kan, gebruik je Smartfan of MSI afterburner, ga je de PWM feed van de CPU of GPU doorverbinden naar casefans, stel je sommige fans hard in op 5v, zet je er een schakelaar tussen, etc. Het verschil van tegen de 50w is ~25% van het totale systeem, dat is niet verwaarloosbaar.

[...]

Ik denk het ook. Nieuw jaar, nieuwe kansen.

[...]

Mooi dit. Ik was de enige die dat deed, praktijktests tonen dus WEL een verschil en ik geef in mijn eerste uitleg aan dat monitorkeus negatief beïnvloed wordt bij keus voor een 1060 en dat idle geluid niets uit zal maken t.o.v. een 480. Je leest dus wel erg vaak over dingen heen die je standpunt tegenspreken...

Mij beschuldigen van 'laster' is pure ironie. Volgende keer eerst goed lezen, dan dure woorden gebruiken. (ok, misschien ga ik daar weer een beetje te ver). O-)

Verbaas me er echt over dat dit gezeur nodig is. Het verband tussen energieverbruik en geluidsproductie is echt niet zo complex, verschil hierin tussen beide kaarten is niet bepaald klein en reviews waarbij 1060 en 480's tegen elkaar worden weggezet zijn overal te vinden.
Welke praktijktests heb je het over?
Ik ga niet overal stuk voor stuk in, maar hier en daar heb je een punt (mede doordat ik niet genoeg tijd had om alle details te lezen gister).

Anyway, ik zeg nergens dat je geen verschil tussen de kaarten kunt meten.
Ik geef alleen aan dat de MSI 480 al dusdanig stil is (ook tijdens load), dat het geen nut heeft om voor een nog stillere 1060 te gaan (of je moet de pc inderdaad naast je oor zetten en geen geluid aan hebben tijdens het gamen).

Echter, zul je eerder/beter naar de behuizing (en wellicht voeding) moeten kijken voordat de 480 het grootste probleem gaat zijn.

• Cio

Cio

gamerm8 schreef op zondag 1 januari 2017 @ 03:06:
Ik hou de msi 480 erin omdat zoals al gezegd was de case toch het geluids verschil tussen de 1060 en de 480 tenniet doet en vind ik persoonlijk de msi 480 mooier dan de XFX
Mitsumark heeft review niet gelezen: het kopje heet zelfs 'Geen fans'. Die waardes hebben dus niets te maken met de geluidsproductie van de fans in de kast zelf. Als het om geluidsisolatie van de kast gaat.. de gelinkte test laat vooral zien wat er gebeurt bij installatie van 'ouderwetse' schijven. Isolatie zou ook dempend werken op een 1060 natuurlijk, dus gaat nooit het verschil teniet doen.

Maar volgens mij is geluidsproductie onder load niet echt prioriteit en is de Gigabyte variant van de RX 480 8GB (pricewatch: Gigabyte Radeon RX 480 G1 Gaming 8G wellicht een optie. Iets goedkoper en heeft programmeerbare led-verlichting.

@mitsumark
Ja, als je de bronnen en de posts niet leest blijven we bezig. Geen van je conclusies worden onderbouwd met de hier aanwezige informatie, ook niet 'een deel'. |:(

De 480 is luidruchtiger dat de 1060 van dezelfde fabrikant en 20% minder stroomverbruik betekent automatisch een stillere voeding (max 30,5 db met tempgestuurde fan!) minder warmte en dus ook minder geluid van de casefans. Zonder meer geld uit te geven (aan b.v. aftermarket CPU koeler) is de RX 480 wisselen voor een GTX 1060 dan ook de meest doelgerichte manier om deze build stiller te maken.

• mitsumark
Cio schreef op zondag 1 januari 2017 @ 23:13:
[...]
@mitsumark
Ja, als je de bronnen en de posts niet leest blijven we bezig. Geen van je conclusies worden onderbouwd met de hier aanwezige informatie, ook niet 'een deel'. |:(

De 480 is luidruchtiger dat de 1060 van dezelfde fabrikant en 20% minder stroomverbruik betekent automatisch een stillere voeding (max 30,5 db met tempgestuurde fan!) minder warmte en dus ook minder geluid van de casefans. Zonder meer geld uit te geven (aan b.v. aftermarket CPU koeler) is de RX 480 wisselen voor een GTX 1060 dan ook de meest doelgerichte manier om deze build stiller te maken.
Natuurlijk is mijn conclusie wel gebaseerd op de informatie die 'hier' beschikbaar is, we verschillen alleen van mening over wat stil is / wat niet, en wat de meeste invloed heeft.

Ik ben inderdaad niet gefocussed geweest bij de behuizing review, laten we die buiten beschouwing houden (geluidsmetingen van verschillende tests moet je sowieso ook niet met elkaar vergelijken, verschillende factoren hebben te grote invloed op de uiteindelijk gemeten waarde).

De CX450M is niet stiller bij minder belasting, want de fanspeed is stabiel ~800 tot 350W:
productreview: Corsair CX450M review door -The_Mask-

Case fans draaien in 9/10 systemen 1 vast toerental.
Tweakers die 'we' zijn proberen dit natuurlijk te optimaliseren, maar de meeste mensen doen dit niet.
Wellicht als je echt gebrand bent op een stil systeem dat hier iets winst te halen valt, maar verwacht geen wonderen (ja ik heb mijn case fans temperatuur gestuurd, maar merk weinig verschil tussen idle en load).

Ik blijf van mening dat het wisselen van behuizing een grotere impact heeft op de herrie dan het wisselen van 480 naar 1060.

De gekozen 480 is ontzettend stil en het is dus niet nodig om AMD's te laten liggen omdat die iets meer verbruiken.

• gamerm8
Even voor de duidelijkheid. Ik heb bij het starten van het topic gezegd dat ik niet te veel geluid wou. Hiermee bedoelde ik dat het fijn is als het systeem redelijk stil is. Dit hoeft echter niet extreem maar gewoon op een manier dat het wel fijn zou zijn als het niet erg veel lawaai maakt. Ik vond dat even nodig om te zeggen aangezien er erg diep op het geluid werd ingegaan.

Ik zag ook dat de gigabyte versie van de 480 me werd aanbevolen maar iemand had een keer tegen mij gezegd dat de kaart niet goed koel bleef? 8)7

[ Voor 16% gewijzigd door gamerm8 op 02-01-2017 00:28 ]

Verwijderd

Dat is mijn ervaring ook met de Gigabyte RX 480 G1 Gaming. De koeling is minder efficiënt dan van andere RX 480 kaarten. daar is op het www voldoende over te vinden. De meest duidelijke is YouTube: GIGABYTE RX 480 G1 GAMING - So HOT!! Literally...
De prijzen van 8GB RX 480's liggen erg dicht bij elkaar, wat dat betreft maakt het weinig uit welke je neemt. Idle zijn ze allen onhoorbaar, load zijn de pricewatch: Powercolor Radeon RX 480 8GB Red Devil en pricewatch: MSI Radeon RX 480 Gaming X 8G de stilste en deze zien er erg fraai uit. Geluidsproductie verschilt niet merkbaar van een GTX 1060 http://www.guru3d.com/art...0_red_devil_review,8.html, http://www.guru3d.com/art...80_gaming_x_review,8.html, http://www.guru3d.com/art...0_gaming_x_review,11.html.
Iets om rekening mee te houden is de effectiviteit van de driver updates. Die is bij AMD beter voor elkaar dan bij nVidia. Waar de RX 480 op moment van introductie nog 10% langzamer was dan de GTX 1060 presteren ze nu vrijwel gelijk http://www.hardwarecanuck...x-480-updated-review.html. Als dat zo door gaat is de RX 480 de betere kaart voor de komende jaren.

• gamerm8
Ik heb gezien dat de powercolor 480 goedkoper is dan de msi. Wordt dit prijsverschil ook gerechtvaardigd of kan ik gewoon beter de powercolor nemen?

• gamerm8
Ik heb net een artikek gelezen over het verschil tussen sky en kaby lake en uit de bevindingen die daar zijn gedaan heb ik toch besloten om voor de i5 6500 te gaan. Ik zou ook nog graag antwoord willen op mijn vraag welke 480 ik beter kan nemen:msi of powercolor?

Verwijderd

Ze presteren net zo goed en zijn net zo stil. Neem degene die je het mooiste vind. Prijsverschil is er bij Si en MaxICT in het voordeel van de Powercolor. Bij Afuture bijvoorbeeld, is het verschil nihil. Bestel je bij Megekko dan is de Powercolor duurder dan de MSI.

• gamerm8
Ik ga voor de msi aangezien na verder onderzoek blijkt dat de powercolor niet past in de behuizing |:( . Iedereen bedankt voor de feedback ik zou binnenkort beginnen met bestellen :)

[ Voor 27% gewijzigd door gamerm8 op 04-01-2017 15:58 ]

• rwbk
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 30-11 00:12
Verwijderd schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 07:56:
Ze presteren net zo goed en zijn net zo stil. Neem degene die je het mooiste vind. Prijsverschil is er bij Si en MaxICT in het voordeel van de Powercolor. Bij Afuture bijvoorbeeld, is het verschil nihil. Bestel je bij Megekko dan is de Powercolor duurder dan de MSI.
Want je gaat ook echt iets kopen bij MaxICT ?
Zelfde voor Si Computers. De reviews zijn nou niet echt geweldig. En helaas is dit al een hele tijd zo.
https://tweakers.net/shop...ict-b-punt-v/shopreviews/

Verwijderd

Heb zelf diverse voedingen bij Si en MaxICT gekocht welke probleemloos en binnen de beloofde termijn geleverd zijn. Bij beide shops heb ik nog niet met een klantenservice oid te maken gehad dus daar kan ik niet over oordelen en alleen maar papegaaien wat anderen roepen.
gamerm8 schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 15:49:
Ik ga voor de msi aangezien na verder onderzoek blijkt dat de powercolor niet past in de behuizing |:( . Iedereen bedankt voor de feedback ik zou binnenkort beginnen met bestellen :)
Dat zie je wel vaker in oudere, want dat is de Z11, behuizingen met vaste hdd kooien.
Pagina: 1