V&A MacBooks verkoopbaarheid

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• resma
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 23-09 17:38
Sinds de aankondiging en introductie van de nieuwe MacBooks valt mij op dat het aanbod tweedehands MacBooks op V&A enorm is. Bovendien lijken diverse IMHO zeer redelijk geprijsde exemplaren van Tweakers met prima V&A beoordelingen soms erg lang in de verkoop te staan.

Over het algemeen heeft Apple de naam dat de producten tweedehands gemakkelijk verkoopbaar zijn en goede prijzen opbrengen. Geldt dat nog steeds, of is het aanbod inmiddels groter dan de vraag en blijven verkopers langer zitten met hun MacBooks?

Ik ben benieuwd naar de ervaringen hieromtrent van anderen op dit forum.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hupske
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16:49

Hupske

AFCA

Nah, het zijn toch wel veel 2012/2013 modellen die lang online blijven staan. Waarom zal je nu nog een MacBook Pro uit 2012 willen kopen? Zijn flink verouderd en men vraagt er veel teveel geld voor. Er zijn een heleboel Windows laptops voor het zelfde bedrag online te vinden met een i5 5/6xxx en Full HD. En vele denken ook nog dat een 2013 model voor het zelfde geld kan aanbieden als een 2015 model.

Een Macbook 12" zie ik over het algemeen best snel verkocht worden voor een nette prijs. Zelfde geld voor de 2015 modellen. Het is dus vooral die oudere modellen die te hoog geprijsd worden.

Voor de rest lijkt het dat er veel online komt, maar het is ook voornamelijk Idutchman die V&A vol gooit met zijn MacBooks van zijn handelsbedrijfje.

Bekijk mijn Cults3d pagina voor simracing ontwerpen. iRacing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

resma schreef op dinsdag 27 december 2016 @ 16:27:
Over het algemeen heeft Apple de naam dat de producten tweedehands gemakkelijk verkoopbaar zijn en goede prijzen opbrengen. Geldt dat nog steeds, of is het aanbod inmiddels groter dan de vraag en blijven verkopers langer zitten met hun MacBooks?
Wat noem je redelijk? Als ik zie dat er voor een zes jaar oude laptop, een laptop die technisch echt aan zijn eind is, nog 640 euro gevraagd wordt, noem ik dat geen zachte prijzen. Daar koop je nota bene een gloednieuwe laptop voor en dan niet eens een heel flauw model.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 27-12-2016 16:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Ik hoop niet dat je het raar vind dat onderstaande niet snel verkoopt.

V&A aangeboden: Apple MacBook Pro 15" 2.2GHz (Najaar 2011)

975 voor een 5 jaar oude laptop, je moet de gek maar tegenkomen die het er voor geeft.

of zoiets van twee jaar oud voor 1400 euro.

V&A aangeboden: Apple MacBook Pro 15,4" Retina (2014)

Ik denk dat je op marktplaats meer succes hebt om hoge prijzen te vragen voor verouderde hardware, de meeste tweakers kijken naar de specs/prijs verhouding en dat gaat met een tweedehandse macbook een beetje scheef.

[ Voor 42% gewijzigd door Ernemmer op 27-12-2016 16:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim-405
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 18-09 17:12
Hupske schreef op dinsdag 27 december 2016 @ 16:40:
....
Voor de rest lijkt het dat er veel online komt, maar het is ook voornamelijk Idutchman die V&A vol gooit met zijn MacBooks van zijn handelsbedrijfje.
Dit ook vooral omdat hij bijvoorbeeld gister (?) er 15 adds toevoegde. En op die manier krijg je ook veel macbooks. Tevens zijn vooral de 2011's die lang blijven wegens een te hoge prijs; 400/500.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ernemmer schreef op dinsdag 27 december 2016 @ 16:51:
Ik hoop niet dat je het raar vind dat onderstaande niet snel verkoopt.

V&A aangeboden: Apple MacBook Pro 15" 2.2GHz (Najaar 2011)

975 voor een 5 jaar oude laptop, je moet de gek maar tegenkomen die het er voor geeft.
Sinds ik mensen enthousiast boven de 300 euro tegen elkaar op heb zien bieden voor een MacBook met onder andere stevige waterschade en andere schade, verbaas ik me toch minder over dat mensen dit soort bedragen proberen te vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvanpruissen
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 07-12-2024

rvanpruissen

rePear.it

Verwijderd schreef op dinsdag 27 december 2016 @ 17:25:
[...]

Sinds ik mensen enthousiast boven de 300 euro tegen elkaar op heb zien bieden voor een MacBook met onder andere stevige waterschade en andere schade, verbaas ik me toch minder over dat mensen dit soort bedragen proberen te vragen.
Of is het juist andersom: omdat je veel kunt krijgen voor een MacBook, zijn ze defect ook meer waard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15:54
Sja simpel de 15” is lastig te krijgen voor een Macbook en dan ook uit 2011 is die nog wel wat waard.

Mac’s doen het gewoon goed vs een Windows notebook en dat is nogal logisch ook.

Batterij is vaak nog uitstekend.
Behuizing is netter
Beter OS

Verder natuurlijk ook wel wat - punten maar goed :).
( langzamere hardware ) ( gewicht ) etc.

Een HP Probook uit 2015 is vaak minder waard dan een Mac uit 2011.

Maar dat wil niet zeggen iedereen zo gek is, er zijn genoeg verkopers die wel een normale prijs hanteren :)
Idutchman bijvoorbeeld.

[ Voor 26% gewijzigd door Mektheb op 27-12-2016 17:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

rvanpruissen schreef op dinsdag 27 december 2016 @ 17:31:
Of is het juist andersom: omdat je veel kunt krijgen voor een MacBook, zijn ze defect ook meer waard?
Dat lijkt in sommige gevallen te kloppen. In andere gevallen is het letterlijk wat de gek ervoor geeft en biedt men echt op afval.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Mektheb schreef op dinsdag 27 december 2016 @ 17:42:
Sja simpel de 15” is lastig te krijgen voor een Macbook en dan ook uit 2011 is die nog wel wat waard.

Behuizing is netter
Beter OS

Maar dat wil niet zeggen iedereen zo gek is, er zijn genoeg verkopers die wel een normale prijs hanteren :)
Idutchman bijvoorbeeld.
Dan vraag ik me af wat je met je laptops doet, je gaat er toch niet mee zwemmen oid :P
Je Mac gebruikt dezelfde accu techniek als elke andere laptop en zal dus net zo goed of slecht zijn na zoveel jaren. Beter OS is puur mening natuurlijk en sowieso al lang achterhaalt dat Mac's de enige zijn voor beeldbewerking en ander grafisch werk.
En als je een Windows laptop voor pak m beet 2000,- koopt krijg je ook keurig een aluminium behuizing die na vijf jaar nog als nieuw is ;)

Altijd die vergelijkingen van Apples van 2000,- of meer met Peren van 500,- of minder ;)
Apple is een geinig merk, leuk mooi spul maar kwa hardware koop je nu in de winkel vijf jaar oud spul voor vier keer de prijs, vergelijk het dan met een vergelijkbaar geprijste Windows laptop...

De enige reden dat Apples zo duur blijven, ook tweedehands, is dat mensen het merkje willen. Dat kan een goede reden zijn als je wat meer wil besteden, voorkeur voor een merk moet je helemaal zelf weten. Maar naast onwaarheden vertellen is het vergelijken met een product wat een meervoud goedkoper is wel zo makkelijk natuurlijk :/

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Audiowaste
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 03-10 23:18
Mektheb schreef op dinsdag 27 december 2016 @ 17:42:

Behuizing is netter
Beter OS

Idutchman bijvoorbeeld.
In die reactie sla je de plank wel heel erg mis, heel vaak zelfs.
- De batterij beter, dat ligt puur aan de vorige eigenaar. Wanneer die er goed mee is omgegaan, kan die van een Windows laptop gewoon beter zijn.
- Behuizing: idem dito. Je ziet genoeg Macs langskomen waarvan het lijkt alsof er een militaire colonne overheen is gereden.
- Beter OS: dat is een mening, geen feit.

Er is maar één reden waarom Macs voor hogere prijzen worden verkocht dan Windows notebooks: De verkrijgbaarheid vs de vraag. Er zijn heel veel mensen die blijkbaar een Mac willen, terwijl ze geen nieuwe kunnen aanschaffen. De markt voor 2e hands Macs is erg groot. Dus houden ze de prijs ook hoog.

Bij Windows laptops is dit juist heel anders. Als iemand in 2012 een Windows notebook kocht voor 1800 en deze vandaag probeert de slijten voor 1200 euro. Dan denken de mensen dat je een klap van de molen hebt gehad. Voor dat geld koop je namelijk gewoon een nieuwe laptop met veel betere hardware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Audiowaste schreef op dinsdag 27 december 2016 @ 18:25:
[...]

In die reactie sla je de plank wel heel erg mis, heel vaak zelfs.
- De batterij beter, dat ligt puur aan de vorige eigenaar. Wanneer die er goed mee is omgegaan, kan die van een Windows laptop gewoon beter zijn.
- Behuizing: idem dito. Je ziet genoeg Macs langskomen waarvan het lijkt alsof er een militaire colonne overheen is gereden.
- Beter OS: dat is een mening, geen feit.

Er is maar één reden waarom Macs voor hogere prijzen worden verkocht dan Windows notebooks: De verkrijgbaarheid vs de vraag. Er zijn heel veel mensen die blijkbaar een Mac willen, terwijl ze geen nieuwe kunnen aanschaffen. De markt voor 2e hands Macs is erg groot. Dus houden ze de prijs ook hoog.

Bij Windows laptops is dit juist heel anders. Als iemand in 2012 een Windows notebook kocht voor 1800 en deze vandaag probeert de slijten voor 1200 euro. Dan denken de mensen dat je een klap van de molen hebt gehad. Voor dat geld koop je namelijk gewoon een nieuwe laptop met veel betere hardware.
Het is volgens mij vooral het feit dat Apple maar een aantal laptops uitbrengt per jaar, waar je bij een Windows laptop genoeg keuze hebt is het bij Apple dat je gewoon niet zoveel keuze hebt. Ben je een student met budget maar is dit net hoger dan gemiddeld kan je Apple wel veroorloven. Een laptop met Windows gaat ook minder lang mee, al ligt dit ook aan de gebruiker.

Vraag & aanbod en wat het merk Apple doet speelt gewoon het meeste mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zonnetje83
  • Registratie: Januari 2011
  • Niet online
RGAT schreef op dinsdag 27 december 2016 @ 18:19:
[...]

Dan vraag ik me af .....

Altijd die vergelijkingen van Apples van 2000,- of meer met Peren van 500,- of minder ;)
Apple is een geinig merk....

De enige reden dat Apples zo duur blijven, ook tweedehands, is dat mensen het merkje willen.
Grappig dat jij precies weet waarom iedereen apple apparatuur wil en dat is dan om 'het merkje'.
Klinkt als 'iedereen die een uitkering heeft wil niet werken'.

Veelal zie ik dit soort opmerkingen tevoorschijn komen bij mensen die buiten wellicht een keer bij de mediamarkt nog nooit zelf met een Apple device gewerkt hebben.

Ja, het kost (meer) centen, ja ondanks dat er mensen zijn die dat raar vinden: die devices verkopen inderdaad nog voor veel geld (restwaarde is fatsoenlijk) en ja, natuurlijk zijn er wel mensen die 'voor het merkje gaan'.

Maar zoals telkens bij dit soort opmerkingen: werk er nou eerst eens een tijdje mee en gooi dan dit soort opmerkingen de wereld in.

Voor veel mensen is de styling van de apparatuur, de bijbehorende software (MacOS) en de volledige integratie zonder 500.000 settings te hoeven kennen of te hoeven zetten kennelijk erg fijn. Anders zou het niet verkopen. En zouden er geen 'schaapjes' zijn die 'voor veel teveel geld' tweedehands apparatuur kopen.

Maar, het zal je misschien verbazen, ik ben het wel met veel mensen eens dat Apple nu qua prijsbeleid echt de verkeerde kant op aan het gaan is. Ik denk dat ze ervoor afgestraft gaan worden, maar hopelijk komen ze er op tijd achter.

Overigens is het wel zo dat de ene persoon een Renault megane voldoende vindt om van A naar B te komen (en deze ook mooi vindt), de andere is pas tevreden bij een bmw, mercedes, audi of nog prijziger.

Ieder zijn ding, geen van deze partijen is gek, dom of 'een schaapje'. Dat jij het bijvoorbeeld onzin vindt mag, dat ik het helemaal fijn vind werken mag ook. En dat terwijl ik mijn geld verdien als consultant van Microsoft producten. Zakelijk gezien heerst Microsoft, voor privé ben ik veel blijer met Apple's MacOS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Niet online
Zonnetje83 schreef op dinsdag 27 december 2016 @ 21:17:
[...]

Grappig dat jij precies weet waarom iedereen apple apparatuur wil en dat is dan om 'het merkje'.
Klinkt als 'iedereen die een uitkering heeft wil niet werken'.

Veelal zie ik dit soort opmerkingen tevoorschijn komen bij mensen die buiten wellicht een keer bij de mediamarkt nog nooit zelf met een Apple device gewerkt hebben.

Ja, het kost (meer) centen, ja ondanks dat er mensen zijn die dat raar vinden: die devices verkopen inderdaad nog voor veel geld (restwaarde is fatsoenlijk) en ja, natuurlijk zijn er wel mensen die 'voor het merkje gaan'.

Maar zoals telkens bij dit soort opmerkingen: werk er nou eerst eens een tijdje mee en gooi dan dit soort opmerkingen de wereld in.

Voor veel mensen is de styling van de apparatuur, de bijbehorende software (MacOS) en de volledige integratie zonder 500.000 settings te hoeven kennen of te hoeven zetten kennelijk erg fijn. Anders zou het niet verkopen. En zouden er geen 'schaapjes' zijn die 'voor veel teveel geld' tweedehands apparatuur kopen.

Maar, het zal je misschien verbazen, ik ben het wel met veel mensen eens dat Apple nu qua prijsbeleid echt de verkeerde kant op aan het gaan is. Ik denk dat ze ervoor afgestraft gaan worden, maar hopelijk komen ze er op tijd achter.

Overigens is het wel zo dat de ene persoon een Renault megane voldoende vindt om van A naar B te komen (en deze ook mooi vindt), de andere is pas tevreden bij een bmw, mercedes, audi of nog prijziger.

Ieder zijn ding, geen van deze partijen is gek, dom of 'een schaapje'. Dat jij het bijvoorbeeld onzin vindt mag, dat ik het helemaal fijn vind werken mag ook. En dat terwijl ik mijn geld verdien als consultant van Microsoft producten. Zakelijk gezien heerst Microsoft, voor privé ben ik veel blijer met Apple's MacOS.
Wist dat ik er een zeer letterlijke disclaimer onder had moeten zetten omdat iemand wel weer een normale post zou lezen en er iets negatiefs in wil zien...
Oftewel: quote maar waar ik zeg dat iemand die Apple koopt een schaap is, bij voorkeur een printscreen ervan oid ;)
Ik zei dat mensen Apple kiezen om het merk, net zoals jouw vergelijking dat sommigen liever BMW/Mercedes of wat dan ook willen, hoewel ik niemand een Franse auto kan aanraden, ervaringen daarmee zijn behoorlijk slechte elektronica (leuk cabriolet, dak naar beneden en dan gaat het regenen en wil het dak niet dicht :+)
We weten allemaal dat een groot deel van Apple kopers het om het merk doet, net zoals de Samsung S5/6/7 groep, zei nergens dat daar wat mis mee is, kan mij het wat schelen wat iemand voor telefoon koopt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zonnetje83
  • Niet online
RGAT schreef op dinsdag 27 december 2016 @ 21:23:
[...]

Wist dat ik er een zeer letterlijke disclaimer onder had moeten zetten omdat iemand wel weer een normale post zou lezen en er iets negatiefs in wil zien...
Oftewel: quote maar waar ik zeg dat iemand die Apple koopt een schaap is, bij voorkeur een printscreen ervan oid ;)
Ik zei dat mensen Apple kiezen om het merk, net zoals jouw vergelijking dat sommigen liever BMW/Mercedes of wat dan ook willen, hoewel ik niemand een Franse auto kan aanraden, ervaringen daarmee zijn behoorlijk slechte elektronica (leuk cabriolet, dak naar beneden en dan gaat het regenen en wil het dak niet dicht :+)
We weten allemaal dat een groot deel van Apple kopers het om het merk doet, net zoals de Samsung S5/6/7 groep, zei nergens dat daar wat mis mee is, kan mij het wat schelen wat iemand voor telefoon koopt...
Disclaimer is voor mij niet nodig hoor; ik zeg niet dat jij het ergens over 'schaapjes' hebt gehad. Dat is echter wel de reguliere opmerking die je veel ziet.

Hoe dan ook, wij zullen het oneens blijven dat 'een groot deel van Apple kopers het om het merk doet'.

Mij kan het ook niets schelen waar iemand mee loopt en wat Apple doet maakt me niet uit; wat ik wel soms hinderlijk vind (maar dat zou ik beter voor me moeten houden) is als mensen dingen roepen zonder er zelf mee gewerkt te hebben.

Ik werk met beide systemen en beiden hebben hun plus- en minpunten. En voor elke use case kun je een andere voorkeur hebben. Zo vind ik persoonlijk MacOS voor prive superieur (alhoewel gamen nog steeds achterloopt), Windows is zakelijk superieur. En dat zal voor iedereen anders zijn. Daarom kan het me niet interesseren waar iemand mee werkt.

En als je MacOS niets vindt nadat je ermee gewerkt hebt, dan heb je m.i. een terecht punt om er negatief over te zijn. Dan is het simpelweg niets voor 'jou' (algemeen dus). Idem voor iOS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Niet online
Zonnetje83 schreef op dinsdag 27 december 2016 @ 21:35:
[...]

Disclaimer is voor mij niet nodig hoor; ik zeg niet dat jij het ergens over 'schaapjes' hebt gehad. Dat is echter wel de reguliere opmerking die je veel ziet.

Hoe dan ook, wij zullen het oneens blijven dat 'een groot deel van Apple kopers het om het merk doet'.

Mij kan het ook niets schelen waar iemand mee loopt en wat Apple doet maakt me niet uit; wat ik wel soms hinderlijk vind (maar dat zou ik beter voor me moeten houden) is als mensen dingen roepen zonder er zelf mee gewerkt te hebben.

Ik werk met beide systemen en beiden hebben hun plus- en minpunten. En voor elke use case kun je een andere voorkeur hebben. Zo vind ik persoonlijk MacOS voor prive superieur (alhoewel gamen nog steeds achterloopt), Windows is zakelijk superieur. En dat zal voor iedereen anders zijn. Daarom kan het me niet interesseren waar iemand mee werkt.

En als je MacOS niets vindt nadat je ermee gewerkt hebt, dan heb je m.i. een terecht punt om er negatief over te zijn. Dan is het simpelweg niets voor 'jou' (algemeen dus). Idem voor iOS.
Heb dan ook nergens aangegeven dat ik nooit met Macs gewerkt heb ;)
Zat ervaring met allerlei Macs gehad op de servicedesk waar die dingen met de meest simpele tot meest bizarre fouten kwamen.
Het is verder geen kwestie van oneens of eens zijn over dat een groot deel alleen naar het merk kijkt, dat is gewoon een feit en overal al lang bekend... Geloof je dat niet? Kijk naar de launch van een nieuwe iPhone... Mensen die dagen voor de winkels wachten, importeren uit een ander continent en bijna dood gaan van 1 dag langer wachten op de nieuwste ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Zonnetje83 schreef op dinsdag 27 december 2016 @ 21:17:
En dat terwijl ik mijn geld verdien als consultant van Microsoft producten. Zakelijk gezien heerst Microsoft, voor privé ben ik veel blijer met Apple's MacOS.
Hier precies hetzelfde :)

Privé heb ik al jaren Apple, zo houd ik werk en privé gescheiden. Ik ben consultant voor diensten van Microsoft. Bij klanten die volledig op Microsoft draaien wordt mijn MacBook (die ik een keer had meegenomen toen mijn ThinkPad gerepareerd werd) als speelgoed gezien en hoor ik mezelf in de verdediging schieten dat het toch wel heel leuk speelgoed is.

Buiten werk (voornamelijk op Tweakers eigenlijk) loop ik Windows weer te verdedigen. Vooral omdat ik het ge-ophemel van Apple en MacOS zo onterecht vind.

Ik kan me nog goed het pre-Intel-tijdperk herinneren toen tweedehands Macs voor boven de winkelprijs verkocht werden. Zo was er de eerste Mac mini die op papier een G4 1,25GHz-processor had maar in de praktijk ook met 1,42GHz geleverd werd. Dat was een loterij en je had geluk als jouw Mac een 1,42GHz-exemplaar was. Om een Mac te kopen moest je ook afreizen naar slecht bereikbare leveranciers op industrieterreinen. Ook iBooks en PowerBooks hadden een bizar lage afschrijving, van nog geen 100 euro per jaar. Het aanbod was gewoon erg klein.

Sinds Macs wat minder zeldzaam zijn geworden, zijn de tweedehandsprijzen wat normaler geworden. Je kunt ze tegenwoordig in elke winkelstraat kopen, het aanbod van gebruikte Macs is groter, er zijn retailketens die hun businessmodel eromheen hebben gevormd en kopers zijn zich tegenwoordig bewuster van de prijzen en waarde na een bepaalde tijd.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zonnetje83
  • Niet online
RGAT schreef op dinsdag 27 december 2016 @ 21:46:
[...]

Het is verder geen kwestie van oneens of eens zijn over dat een groot deel alleen naar het merk kijkt, dat is gewoon een feit en overal al lang bekend... Geloof je dat niet? Kijk naar de launch van een nieuwe iPhone... Mensen die dagen voor de winkels wachten, importeren uit een ander continent en bijna dood gaan van 1 dag langer wachten op de nieuwste ;)
En nergens, nergens zou het zo kunnen zijn omdat mensen gewoon die telefoon willen hebben omdat ze hem fijn vinden werken? Het zijn gewoon allemaal mensen die hem willen omdat het een Apple telefoon is?

Zoals ik al zei zijn er heus mensen die hem willen om het merk, maar er zijn toch echt ook mensen die moedwillig, uit vrije wil, gewoon omdat het kan, een iPhone willen ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zonnetje83
  • Niet online
Canaria schreef op dinsdag 27 december 2016 @ 22:21:
[...]

Hier precies hetzelfde :)

Privé heb ik al jaren Apple, zo houd ik werk en privé gescheiden. Ik ben consultant voor diensten van Microsoft. Bij klanten die volledig op Microsoft draaien wordt mijn MacBook (die ik een keer had meegenomen toen mijn ThinkPad gerepareerd werd) als speelgoed gezien en hoor ik mezelf in de verdediging schieten dat het toch wel heel leuk speelgoed is.

Buiten werk (voornamelijk op Tweakers eigenlijk) loop ik Windows weer te verdedigen. Vooral omdat ik het ge-ophemel van Apple en MacOS zo onterecht vind.
haha ;-)

Geloof me, ik kan tegen het ophemelen van MacOS noch van Windows. Beiden hebben ze hun plus- en minpunten en die zijn voor iedereen weer anders van waarde. Waar mijn systeembeheerder in de stress schiet van alleen de naam 'Apple' en het echt als rommel ziet, kom ik bij klanten waar men tegen iedereen zegt: 'wil je een iPhone of macbook? hier heb je er 1'. En dat die dan vervolgens tegen mij vertellen dat ze sinds ze dat doen beduidend minder helpdesk calls hebben.

Zo zie je maar, het verschilt per persoon / bedrijf. En het kan mij jeuken wat iemands voorkeur is. Kan er alleen niet zo goed tegen als mensen dingen roepen zonder er bijv. mee gewerkt te hebben, of de achtergrond te weten of te willen weten.

Apple heeft in business-land nog flinke stappen te maken, iets wat ze met IBM o.a. proberen te doen. Ik wens ze succes en ergens hoop ik dat het ze lukt. De workflow die Microsoft af en toe bedenkt geeft me af en toe het idee dat ze zelf niet met hun systemen werken. Maar a) de vraag is maar of Apple dat beter kan en b) Apple loopt hier jaren achter dus zo'n vaart zal het niet lopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Canaria
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

RGAT schreef op dinsdag 27 december 2016 @ 21:46:
[...]
Kijk naar de launch van een nieuwe iPhone... Mensen die dagen voor de winkels wachten, importeren uit een ander continent en bijna dood gaan van 1 dag langer wachten op de nieuwste ;)
Guilty.
* Canaria stond in juni 2010 in de rij voor de Apple Store in Londen om een iPhone 4 op te halen op de dag van de launch. Uit pure hebberigheid. Maar dat is niet uniek voor de iPhone. Als ik heb besloten om iets te kopen wil ik het ook direct hebben.

De eerste weken hield ik m'n iPhone verborgen, ik wilde er op werk, op straat of in de metro niet mee gezien worden want een beetje genant vond ik het wel.

De reden dat ik een iPhone koop? It just works. Uiteindelijk wil ik gewoon de telefoon die "iedereen" heeft, waar genoeg accessoires en apps voor gemaakt worden, ook na een jaar nog. Die samenwerkt met het multimediasysteem in mijn auto en waar ik mijn iTunes-library op kan synchroniseren. Het is gelukkig niet zo dat ik me een beter mens ga voelen vanwege het bezit van een telefoon met een Apple-logo erop :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Zonnetje83 schreef op dinsdag 27 december 2016 @ 22:35:
[...]
Apple heeft in business-land nog flinke stappen te maken, iets wat ze met IBM o.a. proberen te doen. Ik wens ze succes en ergens hoop ik dat het ze lukt. De workflow die Microsoft af en toe bedenkt geeft me af en toe het idee dat ze zelf niet met hun systemen werken.
Zo zit je als Microsoft-consultant in ieder geval nooit zonder werk ;)

Een groot deel van mijn werk bestaat uit het leveren van alternatieve oplossingen en workarounds. Vertalen van technologische features naar gebruikersvriendelijke tools. Maar dat zijn dan ook specifieke workflows.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whis!
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online
Nu we het hier over tweedehands mac's hebben, mijne staat al een tijdje stof te happen en dat vind ik een beetje zonde. Wat zal een fair price zijn voor het volgende:

MacBook (13-inch, aluminium, eind 2008)
2.4 GHz Intel Core2Duo
8 GB DDR3
NVIDIA 9400m
250GB SAMSUNG 850 EVO SSD
Batterij health: 99%
Batterij cycles: 60

Ziet er voor zijn leeftijd goed uit. Gebruikelijke gebruikssporen. Geen deuken of overdreven krassen.
Hij is compleet met een werkende lader, doos, aankoopbewijs etc.

Ik hoef er echt niet de hoofdprijs voor maar als ik er 'slechts' 200/250 voor krijg, dan geef ik 'm nog liever weg aan een vriend/familielid. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-10 12:29
mklkhanou schreef op woensdag 28 december 2016 @ 16:35:
Nu we het hier over tweedehands mac's hebben, mijne staat al een tijdje stof te happen en dat vind ik een beetje zonde. Wat zal een fair price zijn voor het volgende:

MacBook (13-inch, aluminium, eind 2008)
2.4 GHz Intel Core2Duo
8 GB DDR3
NVIDIA 9400m
250GB SAMSUNG 850 EVO SSD

Ziet er voor zijn leeftijd goed uit. Gebruikelijke gebruikssporen. Geen deuken of overdreven krassen.
Hij is compleet met een werkende lader, doos, aankoopbewijs etc.

Ik hoef er echt niet de hoofdprijs voor maar als ik er 'slechts' 200/250 voor krijg, dan geef ik 'm nog liever weg aan een vriend/familielid. :)
Lol, geef em dan maar weg..... Laatst een Dell Precision M4500 voor 125 euro gekocht. I7, 8Gb ram, 250GB SSD, Quadro FX 880M. Batterij was wel op (ging nog 10 minuten mee) maar voor 30 euro had ik een nieuwe.

Heb ik even voor moeten zoeken, maar als je goed zoekt kom je vaker zulke deals tegen. En met zo'n groot verschil in specs ga ik wel voor de windows bak. Mijns inziens ben je gek als nog 250 euro geeft voor een C2D systeem.

[ Voor 5% gewijzigd door ChojinZ op 28-12-2016 17:11 ]

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whis!
  • Niet online
ChojinZ schreef op woensdag 28 december 2016 @ 17:09:
[...]

Lol, geef em dan maar weg..... Laatst een Dell Precision M4500 voor 125 euro gekocht. I7, 8Gb ram, 250GB SSD, Quadro FX 880M. Batterij was wel op (ging nog 10 minuten mee) maar voor 30 euro had ik een nieuwe.

Heb ik even voor moeten zoeken, maar als je goed zoekt kom je vaker zulke deals tegen. En met zo'n groot verschil in specs ga ik wel voor de windows bak. Mijns inziens ben je gek als nog 250 euro geeft voor een C2D systeem.
Ben ik volledig met je eens! Best bang for buck wat betreft specs moet je gewoon niet bij Apple zijn.

Ik mik meer op die ene hobbyblogger die per se een Mac wil om zijn of haar tekst te verwerken. Dan speelt formfactor (13" en nog steeds erg plat voor zijn tijd) en batterij (ruim 5 uur is makkelijk haalbaar) meer een rol. Uiteraard hoort hier ook een kek uiterlijk bij want met zo'n Dell Precision willen zij niet gespot worden bij de Starbucks.. :+

Termen als C2D of i7 zeggen dit soort mensen (met alle respect) niks. Die willen gewoon een vlotte en praktische machine met een up-to-date OS erop. Ik ga een poging wagen op marktplaats! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Canaria schreef op dinsdag 27 december 2016 @ 23:17:
Een groot deel van mijn werk bestaat uit het leveren van alternatieve oplossingen en workarounds. Vertalen van technologische features naar gebruikersvriendelijke tools. Maar dat zijn dan ook specifieke workflows.
Toch lijkt Microsoft op dat vlak ook flinke stappen te maken en zie je ook het omgekeerde van wat mensen in dit topic bespreken: producten met Windows worden vaak onterecht als minder optimaal gezien. Recent heb ik de introductie van Surface Pro's binnen een organisatie meegemaakt. Waar mensen eerst duidelijk overtuigd moesten worden van het nut van de apparaten, staan ze nu letterlijk in de rij. Men heeft gezien wat het spul doet bij collega's en kan niet wachten.

Wat veel mensen ook lijken te vergeten is dat ze een product van 300 euro met een product van 1900 euro vergelijken. Bij het goedkopere spul lever je vaak in op behuizing en wordt crapware meegeleverd. Natuurlijk is een afgerond product dat een veelvoud kost dan prettiger in het gebruik. Ga je bij de duurdere producten kijken en die vergelijken, verdampt het verschil vaak rap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeatWave
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 27-05 22:01

HeatWave

Back to my tweakersroots!

mklkhanou schreef op woensdag 28 december 2016 @ 17:30:
[...]

Ben ik volledig met je eens! Best bang for buck wat betreft specs moet je gewoon niet bij Apple zijn.

Ik mik meer op die ene hobbyblogger die per se een Mac wil om zijn of haar tekst te verwerken. Dan speelt formfactor (13" en nog steeds erg plat voor zijn tijd) en batterij (ruim 5 uur is makkelijk haalbaar) meer een rol. Uiteraard hoort hier ook een kek uiterlijk bij want met zo'n Dell Precision willen zij niet gespot worden bij de Starbucks.. :+

Termen als C2D of i7 zeggen dit soort mensen (met alle respect) niks. Die willen gewoon een vlotte en praktische machine met een up-to-date OS erop. Ik ga een poging wagen op marktplaats! :D
Er zit natuurlijk nog wel een SSD van 95 euro in. dus dat telt wel mee. 250 euro is dan pak em beet 150 euro voor je laptop en dat is toch best weinig. Ik zou het er wel duidelijk bij vermelden, dan kan je er nog best een redelijke prijs voor krijgen.

Voor dagelijks gebruik voldoet een C2D nog prima, als je alleen Safari en Word gebruikt merk je er maar weinig van dat ie zo oud is zelfs. Sinds ik mijn vaders iMac uit 2009 van een SSD heb voorzien hoeft hij wat hem betreft pas een nieuwe als deze echt stuk is.

A gentle wave of heat flows over the GOT forum | Specs!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

HeatWave schreef op woensdag 28 december 2016 @ 17:59:
Voor dagelijks gebruik voldoet een C2D nog prima, als je alleen Safari en Word gebruikt merk je er maar weinig van dat ie zo oud is zelfs. Sinds ik mijn vaders iMac uit 2009 van een SSD heb voorzien hoeft hij wat hem betreft pas een nieuwe als deze echt stuk is.
Afhankelijk van hoeveel je je computer gebruikt kan het door het verschil in stroomgebruik soms economisch al niet meer uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
mklkhanou schreef op woensdag 28 december 2016 @ 16:35:
De hoeveelste accu is dit? De mijne is aan het einde van zijn 2e accu, een 3e ga ik er niet meer in kopen. Ook hier een eind 2008 model, 2,4GHz, 8GB RAM. Alleen een SSD van 128GB. Verder in erg nette staat. Ook prima onderhouden: in 8 jaar tijd is 2 keer de koelpasta vervangen, de binnenkant gereinigd, de ventilatoren schoongemaakt en dergelijke. Ook zijn alle toetsen er een keer af geweest om ook die eens flink schoon te maken. Eigenlijk wil ik 'm nog niet weg doen maar ik loop tegen de beperkingen aan van het Adobe CC pakket...

Wat me wel is opgevallen in al die jaren dat ik deze MacBook heb: het is volgens mij de enige serie waar totaal geen bekende problemen mee zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whis!
  • Niet online
sypie schreef op woensdag 28 december 2016 @ 18:08:
[...]
De hoeveelste accu is dit? De mijne is aan het einde van zijn 2e accu, een 3e ga ik er niet meer in kopen. Ook hier een eind 2008 model, 2,4GHz, 8GB RAM. Alleen een SSD van 128GB. Verder in erg nette staat. Ook prima onderhouden: in 8 jaar tijd is 2 keer de koelpasta vervangen, de binnenkant gereinigd, de ventilatoren schoongemaakt en dergelijke. Ook zijn alle toetsen er een keer af geweest om ook die eens flink schoon te maken. Eigenlijk wil ik 'm nog niet weg doen maar ik loop tegen de beperkingen aan van het Adobe CC pakket...

Wat me wel is opgevallen in al die jaren dat ik deze MacBook heb: het is volgens mij de enige serie waar totaal geen bekende problemen mee zijn.
3e accu!

Moet zeggen dat 'ie erg prettig functioneert vanwege de SSD en 8GB werkgeheugen. Browsen, Word, Powerpoint, Excel etc. gaat vloeiend. Het trackpad en alu. behuizing met verlicht toetsenbord is vandaag de dag nog gewoon 'high-end'. De processor daarentegen.. :D Basic Photoshoppen kan prima maar een veeleisende gebruiker loopt inderdaad tegen beperkingen aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koornee
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-10 21:32

koornee

3!

Verwijderd schreef op dinsdag 27 december 2016 @ 16:45:
[...]

Wat noem je redelijk? Als ik zie dat er voor een zes jaar oude laptop, een laptop die technisch echt aan zijn eind is, nog 640 euro gevraagd wordt, noem ik dat geen zachte prijzen. Daar koop je nota bene een gloednieuwe laptop voor en dan niet eens een heel flauw model.
Ja maar, hij heeft altijd binnen gestaan en is van een oud vrouwtje geweest en er zit wel een ssd in hoor ;)

Toen ik deze advertentie erbij plaatste was dit niet eens de duurste (15" 2010), ik zag er een van 750,- staan. En als je ziet wat ze er op MP voor durven vragen,... :X

Heb toen ik deze kocht ook mijn 12" powerbook verkocht, en daar had ik maar €400,- op afgeschreven, voor €1250,- gekocht en voor €850,- weer verkocht 5 jaar later.

Maar de tweedehands markt is wat verzadigd aan het raken lijkt het wel. Kan hem altijd nog inruilen bij Amac, daar krijg ik er €480,- voor, en dat is met de originele 320 trage hdd.

Beauty is everywhere | Hold on, it's manual focus,... www.cornedeweert.nl

• MarkL
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 26-06 16:48
De restwaarde van Appleproducten is in mijn beleving behoorlijk hoog. Ik heb hier vooral ervaring mee met de iMac's. Daar staat tegenover dat de 27 inch modellen van eind 2009 gewoon nog goed functioneren, zeker wanneer ze voorzien zijn van een SSD. Soms worden er inderdaad absurde bedragen gevraagd. Als je het mij vraagt vind ik de prijzen bij oa Leapp veel te hoog voor wat je krijgt. Ik verkoop zelf ook gebruikte Apple computers en dan met name de iMacs van nieuwe modeljaren, dus heb intussen enige feeling met de waarde van de gebruikte computers. De 'zeldzame' configuraties met hoge specs zijn behoorlijk waardevast. Een afschrijving van 200 euro per jaar op een apparaat van bijna 3000 euro vind ik erg weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralphilosophy
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 04-10 08:44
macselect schreef op donderdag 29 december 2016 @ 09:22:
De restwaarde van Appleproducten is in mijn beleving behoorlijk hoog. Ik heb hier vooral ervaring mee met de iMac's. Daar staat tegenover dat de 27 inch modellen van eind 2009 gewoon nog goed functioneren, zeker wanneer ze voorzien zijn van een SSD. Soms worden er inderdaad absurde bedragen gevraagd. Als je het mij vraagt vind ik de prijzen bij oa Leapp veel te hoog voor wat je krijgt. Ik verkoop zelf ook gebruikte Apple computers en dan met name de iMacs van nieuwe modeljaren, dus heb intussen enige feeling met de waarde van de gebruikte computers. De 'zeldzame' configuraties met hoge specs zijn behoorlijk waardevast. Een afschrijving van 200 euro per jaar op een apparaat van bijna 3000 euro vind ik erg weinig.
En dat is precies de reden dat ik bij Apple zweer :Y
De gemiddelde Windows-computer kan je binnen het jaar (zo niet, bij het verlaten van de winkel) al voor meer dan 50% afschrijven...

Extra voordeel: de Tweaker kan de oudere modellen iMac vaak ook zelf nog aardig opleuken omdat je nog ergens bij komt. Dat is vanaf 2012 een stuk moeilijker.

“The greatest teacher, failure is”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tja ik heb een paar weken terug mijn MacBook Pro late 2011 verkocht (Instap model + 8GB ramm totaal) voor 540 euro. Mijn MacBook Pro had geen een kras, deuk etc. Het is idd wat de gek er voor over heeft.

Zelf heb ik nu voor 1450 euro een MBP 2015 met i7 3,1GHZ 16GB 512GB gekocht. Dit was ook de enige op marktplaats voor een 'normaal bedrag'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coenox
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 15:35
Tja, het kan verkeren. Tot een paar maanden geleden zat bijna ons hele gezin (mijn vrouw en ik, twee dochters van 17 en 21) op Windows 10, inclusief Windows 10 telefoons. Alleen de oudste dochter had op dat moment een Macbook Pro uit 2010. Vanwege de app gap ging mijn vrouw over op een jong gebruikte 6s Plus. Binnen ongeveer een week volgden ook de dochters met respectievelijk een 6 en een 6s Plus. Ik heb vervolgens een iPhone 6 van mijn werk 'gehaald'. Niet lang daarna zijn mijn vrouw en dochter over gestapt op een Macbook Air. En sinds vandaag ben ik zelf de bezitter van een 13 inch Macbook Air, mid 2012. Hebben we geld teveel? Nee. We kopen vooral gebruikt en dochters betalen hun eigen spullen van hun bijbaan. De iPhone van mijn vrouw is betaald van de verkoop van twee Windows Phones. Onze Macbooks zijn voor een belangrijk deel betaald van de verkoop van de Windows laptops. Je krijg dan wel een iets ouder apparaat, maar wel met betere specs. En het is een beetje slim inkopen. Mijn vrouw heeft bijvoorbeeld een mid 2012, 13 inch uit 2013. In mint conditie, met een een Apple magic mouse voor 430 euro gekocht.

En wat betreft de Windows vs Apple discussie: ik vind de verschillen niet meer zo groot. Ik heb meer ervaring met Windows en zal nog een beetje moeten wennen, maar verder is het mij om het even met welk systeem ik werk. Sommige dingen zijn wel onhandig. Bijvoorbeeld dat je de foto's in iPhoto niet al losse bestanden te benaderen zijn. Ik merk wel dat de aantrekkingskracht van de Macs voor in de hardware zit. Ieder keer als ik vrouw en dochter met hun Air zag begon het te kriebelen. En nu dus de knoop doorgehakt. Overigens sluit ik niet uit nog eens te gaan dual booten met Ubuntu (-;

[ Voor 4% gewijzigd door coenox op 04-01-2017 10:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 12:16
ik heb vorig jaar maart mijn macbook pro 2010 verkocht. Die werkte na 5 jaar nog steeds meer dan prima. Accu was nog goed (werkte zo'n 4-5 uur op een lading). Zag er nog goed uit etc.

Uiteindelijk iets 350-400 euro voor gevraagd. Was volgens mij een reeele prijs voor de macbook en de staat.

Via marktplaats ook wel enkele bieders gehad die er meer voor wilde betalen maar dat waren veelal buitenlander die geinteresseerd waren in een deal. Daar ben ik toen niet op ingegaan.

Echter sommige willen er graag het maximale uithalen. Van de ene kant begrijp ik dat maar soms moet je ook reeel zijn. Websites als mac2sell of vergelijkbaar geven ook maar een indicatie. Leapp of vergelijkbare refurbished resellers moeten er ook zelf op verdienen en zijn flink duurder.

...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik deed mijn werk altijd prima op mijn eigen PC's maar dat waren de laatste jaren ook Dell PC's en schermen geworden doordat ik dat geknutsel zat was. Toen kwam ik met Apple in aanraking en eerlijk ik kijk naar een 27" 5k scherm met fusion drive met een 24" Dell U2412 scherm ernaast. Echt, het werkt stukken beter. Daardoor ben ik dus ook gegaan naar een MacBook Pro 2015 13" vanwege de batterijduur, veel betere sync tussen programma's/telefoons en het scherm. Ik had altijd wel een MacMini ernaast en tja het is duur maar eerlijk, de hardware gaat echt veel langer mee en werkt perfect (mijn mening).
Tja qua prijzen ligt alles hoog maar vergelijk eens een Android telefoon met een Apple iPhone. De Apple iPhone heeft na 5 jaar nog steeds recent en redelijk draaiende OS maar de Android telefoon is vaak stuk, werkt niet meer, verouderd en vaak ook nog onderdelen niet meer verkrijgbaar. Dat geldt ook met laptops. Een laptop uit 2010 is echt niet zo goed meer bij normaal gebruik als een MacBook Air uit 2010, zonder dat er wat geupdate is. Normaal gesproken zou je dan nog bij Windows 7 zitten en bij de MacBook Air heb je dan zonder problemen bv 10.11 gewoon draaien. Ook de hardware van Apple is vaak een stuk beter dan van Windows-laptop. Kijk bv naar de netwerkkaart want de oudere hardware van Apple heeft ook vaak nog goede N ondersteuning terwijl, zelfs ook de nieuwe draadloze netwerkwerkkaarten, nog maar 1 antenne heeft waardoor het bereik echt bagger is en dan ook nog de datatransfer. Ik haal met een oude MacBook nog makkelijk mijn maximale snelheid van Ziggo midden pakket terwijl ik met een normale laptop nog niet eens een kwart haal. Dus ja de Apple is het wel waard, alleen qua prijzen ligt het misschien iets te hoog.

Offtopic: Mijn oude iPhone 3GS doet op de batterij het veel beter dan mijn oude iPhone 5S en qua mail werkt nog steeds op iOS 5 en sommige apps ook. Toestel is nu bijna 8 jaar oud dus wel respect dat die het nog zo goed doet.

[ Voor 6% gewijzigd door itsalex op 04-01-2017 13:37 . Reden: Tekst aangepast ]

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MenN
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 04-10 23:36
Ja de 2e hands markt voor Macs is een bijzonder geval. Als eerste is natuurlijk de Mac met zijn iconisch uiterlijk gewoon een gewild product. En als je niet top performance wil (aangezien je toch al 2e hands koopt) kun je prima uit de voeten met een mac van een paar jaartjes terug. Daar moeten we ook niet negatief over oordelen, ieder z'n ding en veel mensen hoeven ook geen super snel apparaat voor wat licht kantoor werk en af en toe een foto oppoetsen.
Met een mac heb je wel het voordeel dat(mits in goede staat) deze nog altijd een mooi ontwerp hebben en een super touchpad hebben waar veel splinternieuwe windows bakken nog wat van kunnen leren.

Wat ook vaak mee speelt is dat men een Mac vergelijken met hun ervaringen met windows laptops die nog veel ouder zijn. De high-end windows laptop die naast vlotte specs ook echt een premium uiterlijk hebben zijn toch echt pas ontwikkelingen van de laatste jaren. Zo'n 10 jaar terug was de high end Windows markt toch echt voornamelijk plastic met slechte schermen en een minuscuul touchpad, Macs zijn gewoon langer al gefocust op het totaal pakket.
itsalex schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 10:39:
.....

Offtopic: Mijn oude iPhone 3GS doet op de batterij het veel beter dan mijn oude iPhone 5S en qua mail werkt nog steeds op iOS 5 en sommige apps ook. Toestel is nu bijna 8 jaar oud dus wel respect dat die het nog zo goed doet.
Heel herkenbaar. Laatst zelf een testje gedaan en mijn oude iPad 1 iPhone 3GS en 4S hadden betere battery health stats met meer cycles dan de nieuwere modellen. Zo heeft mijn vriendin haar 6 al eens moeten laten repareren omdat de accu al teveel cycles had gedaan terwijl mijn iPad 1 nog vrolijk boven de 80 % battery health zit.

Dit komt natuurlijk ook omdat je tegenwoordig iedereen met powerbanks ziet prutsen (wat niet heel erg lekker is voor je cycle count) en je overal kunt opladen. Je oudere apparaten deed je gewoon thuis opladen en that's it en zo blijft die cycle count ook veel lager.

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic" - Arthur C. Clark

Pagina: 1