Luistertest vloerstaande luidsprekers

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slagendijk
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 02-05 17:33
In verband met de aanschaf van nieuwe luidsprekers, wil ik binnenkort gaan luisteren in een winkel. Op basis van mijn muziekvoorkeur (klassiek / orgel / piano, waarvoor een strakke en getrouwe weergave met voldoende laag belangrijk is) en budget (rond 1250 voor 2 stuks) ben ik uitgekomen bij de KEF Q700.

Mijn vraag is: Welke vloerstaande luidsprekers zouden jullie aanraden om náást de Q700 te beluisteren?

Een tweede vraag die ik heb, betreft mijn versterker. Ik heb nu een Denon stereoversterker van zo'n 15 jaar oud, die toen één van de laagst geprijsde Denon-versterkers was. Valt er een significante kwaliteitsverbetering te verwachten bij de aanschaf van een nieuwe versterker?

[ Voor 5% gewijzigd door slagendijk op 27-12-2016 15:10 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sssensss
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Voor dat bedrag wat je noemt, koop je een paar prima nieuwe luidsprekers met gemiddelde afwerking.
Tweedehands koop je voor dat geld een stel schitterende speakers met een hoog afwerkingsniveau.
Zeker de wat oudere grote speakers gaan vaak weg voor lage prijzen, omdat tegenwoordig een slanke kast in de mode is. Maar aangezien je diep laag wilt (orgel) is zo'n smal vrouwvriendelijk kastje toch niet echt een optie.

Er staan op Marktplaats nu enorm veel goed speakers voor dat geld, keuze genoeg.
Zoiets, of zoiets?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 04:57
Q700 zijn prima speakers.
Luister ook eens naar de CM8 of Focal 826.
JBL ES80 is ook iets mooi.

Veel luisterplezier.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amdwarrior
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Als je strak laag wilt is een subwoofer vereist. Orgel gaat toch echt tegen 20 hz zitten dat red je nooit met een luidspreker

[ Voor 8% gewijzigd door Amdwarrior op 28-12-2016 14:54 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Finesse
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
THUIS luisteren, in "de winkel" heeft niet veel zin .... heb ook ik moeten ervaren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
slagendijk schreef op dinsdag 27 december 2016 @ 15:07:
Mijn vraag is: Welke vloerstaande luidsprekers zouden jullie aanraden om náást de Q700 te beluisteren?
Simpel antwoord: alle modellen die de hifi zaak in het assortiment heeft en vallen in je budget range. Misschien ga je wel met een verrassende "winnaar" naar huis. Zelf ging ik destijds naar binnen met de gedachte om B&W te kopen maar ging met Focal naar buiten. Omdat ik die het prettigste vond klinken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-09 10:15
De Dali Opticon is nu in de aanbieding voor €679. Die heb ik gisteren beluisterd en vond ik erg prettig klinken. Uiteindelijk ben ik gegaan voor de focal 926, maar die zijn wel dik € 200 per stuk duurder dan de Dali. Daarnaast heb ik de duurdere Kef R500 beluisterd en dat vond ik echt helemaal niks ivm de Dali en Focal.

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:43

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Met een beetje dezelfde muzieksmaak en dezelfde verwachting (neutraal klinkend) ben ik enkele jaren geleden uitgekomen bij Dynaudio (DM 3/7). Ik ben toen bij hobo hifi in 's-Hertogenbosch geweest. In eerste instantie springen deze luidsprekers er niet uit, maar bij nadere kennismaking blijkt dat juist hun gewéldige kwaliteit te zijn. Als (amateur)klarinettist vond ik binnen de beluisterde luidsprekers enkel bij deze Dynaudio een klarinet ook echt natuurlijk als klarinet klinken.

Waar de overige luidsprekers (Focal, Monitor Audio en Elac) in dezelfde prijscategorie (+/- 750,- per stuk) een heel duidelijk 'in your face' geluid gaven, wat best gaaf is bij sommige muziek, bleef bij Dynaudio en B&W het geluid juist meer 'achter' de luidspreker, voor mijn type muziek (en onvermoeibare luistersessies) zeer prettig!

Veel luisterplezier en neem vooral je tijd!

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De vraag is, heb je de ruimte om iets dergelijks te laten klinken zonder je buren lastig te vallen :? Je kunt wel bij een winkel gaan luisteren maar dat wil totaal niets zeggen over de acoustiek.

Ik zit met een probleem dat ik een set B&W vloerstaanders heb gekregen en dat is een ramp, ze klinken fantastisch, alleen het sublaag wat eruit komt zijn de buren niet mee eens..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11:07

FeaR

In GoT we trust

bartvl schreef op woensdag 28 december 2016 @ 16:24:
In eerste instantie springen deze luidsprekers er niet uit...
Goed punt, dat is sowieso de grootste valkuil die je hebt met luisteren. Een speaker die meteen opvalt doet waarschijnlijk iets met het geluid waardoor deze opvalt. In het begin kan dat heel leuk zijn, maar op den duur kan zo'n eigenschap luistermoeheid triggeren. Dat is ook de reden dat een luistersessie niet binnen een uurtje is gedaan. Toen ik vrij zeker was van mijn speakerkeuze ben ik (ook bij de Hobo HiFi Den Bosch) nog eens teruggegaan en heb meerdere uren alleen naar die speakers geluisterd. Toen ik na die uren met alleen dat paar speakers met een glimlach de luisterruimte uit liep was het wel het teken dat die speakers het mochten worden.

Idem met speakers die een hogere gevoeligheid hebben. Een speaker die harder speelt dan de andere zal je vrijwel zeker beter vinden klinken. Zo werkt het menselijk oor en gevoel nu eenmaal: harder is beter. Tip is dan ook om een dB-meter mee te nemen zodat je het volume gelijk kan stellen.

Thuis luisteren blijft inderdaad het beste advies omdat je dan niet naar de akoestiek van de winkel luistert maar naar de speaker in je eigen akoestiek. Al zal je zelfs dan na aanschaf thuis ook nog wel wat gaan schuiven met de speakers. Luisteren bij een winkel geeft echter wel een indicatie wat je van een speaker kan verwachten. Een speaker die behoorlijk fel in het hoog is zal thuis niet opeens zijdezacht gaan klinken.

Verder valt er - zoals reeds aangegeven - weinig over te zeggen aangezien audio zeer persoonlijk is. Smaak is persoonlijk en daarom zeggen reviews ook weinig (even buiten het feit dat dergelijke sites/bladen veelal commercieel belang hebben). De één roemt B&W om hun terughoudendheid waar een ander ze niet hoeft omdat het geluid niet los komt. Het is maar hoe je het beschrijft en ervaart.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

FeaR schreef op woensdag 28 december 2016 @ 17:15:
[...]

heel veel knip

...De één roemt B&W om hun terughoudendheid waar een ander ze niet hoeft omdat het geluid niet los komt. Het is maar hoe je het beschrijft en ervaart.
Ik heb nu hier B&W 603s2 hier, terughoudend?? Nee niet echt _O-

Je moet wel het sap hebben om ze wakker te maken, dat wel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Verwijderd schreef op woensdag 28 december 2016 @ 17:19:
[...]Ik heb nu hier B&W 603s2 hier, terughoudend?? Nee niet echt _O-
Het is maar net welke speaker je er naast zet om te vergelijken. En wat al vaker aan is gehaald: smaak (en muziekkeuze).
Dat is ook zo'n mythe die veel mensen aanhalen en niet waar is. Zo speciaal is het gros van de hedendaagse speakers niet. De 603S2 idem: 90 dB @ 1 meter @ 2.83V en 8 Ohm nominaal met een dip naar maximaal 4,3 Ohm. Zo lastig is dat niet. 90 dB is in een huiskamer een aanzienlijke hoeveelheid volume waardoor je met normaal gebruik een hand vol Watt zal gebruiken. Mits je niet onder de Watt per kanaal blijft. Heb je bijvoorbeeld een paartje Apogee Scintilla staan dan praten we verder. Die speakers zitten nominaal op 1 Ohm wat ze wel lastig aan te sturen maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 11-09 19:31
Misschien een tip qua versterking, de bluesound powernode (oude versie) heb ik sinds kort, een streamer/versterker in 1 met een verbazingwekkend zuiver geluid. Veel beter dan mijn dure stereo versterker die ik al jaren had. Werkt geheel digitaal.

En heeft, misschien als belangrijk punt voor jou, ook een subwoofer uitgang. Want als je écht laag wil gaan zul je óf heel veel geld moeten uitgeven aan een set grote vloerstaanders óf je moet een subwoofer nemen.

Verder gewoon gaan luisteren. Muziek meenemen die je zelf goed kent.

[ Voor 14% gewijzigd door JAHRASTAFARI op 28-12-2016 18:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
Verwijderd schreef op woensdag 28 december 2016 @ 17:19:
[...]

Ik heb nu hier B&W 603s2 hier, terughoudend?? Nee niet echt _O-

Dat is wel mijn ervaring met B&W. Die zijn veel terughoudender dan menig andere speaker. Of dat slechter of minder mooi is bepaal je zelf. Ik vind het niets, maar kan me wel voorstellen dat die rust die een B&W geeft heel prettig is voor luisteraars.

Ik hou wel van in your face en kan daar uren naar luisteren met veel plezier.

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlee89
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
Versterker maakt het hele verschil. Heb hier een pioneer a91d en een sony ta-n80es en die laten ruk speakers goed klinken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Finesse
  • Niet online
Ik hanteer nog steeds als basis dat speakers en akoestiek klank bepalend zijn, de rest (versterkers enz ...) kan je mee fine tunen zoals men dat noemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 13-09 20:49
Finesse schreef op woensdag 28 december 2016 @ 19:53:
Ik hanteer nog steeds als basis dat speakers en akoestiek klank bepalend zijn
Dat dus.
Versterker maakt weinig uit, of het moet echt een hele slechte zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 04:57
En eigenlijk moet je beginnen bij de kamer.
Als dat een vierkant hok is met tegelvloer en zonder enig tapijtje of goed dempend meubel, dan zal er niks goed klinken.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• meermarco
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13-09 10:00
Die KEF reference via marktplaats lijken mij echt top.
Ik zoek zelf wat voor 5.1 en dan is het niks, omdat het als set dan alsnog erg duur wordt. Maar wanneer je voor stereo gaat zou ik die zeker overwegen!

• JAHRASTAFARI
TS?

• slagendijk
Met interesse heb ik alle reacties gelezen. Fijn dat er zo uitgebreid en kundig gereageerd is. Ik neem daarvan mee:

1) Eerst ga ik eens naar de akoestiek in de kamer kijken. Het is een langwerpige kamer, met voorin het zit-gedeelte. Op de vloer ligt laminaat, zonder vloerkleed. Er zitten drie grote ramen in de kamer. Als ik het goed begrijp, is dat niet optimaal voor de akoestiek. Om te testen ga ik even een set B&W's van een vriend lenen, om te testen hoe dat klinkt. En misschien moet ik me eens verder verdiepen, hoe ik de akoestiek zou kunnen verbeteren.

2) Ik was eerst van plan om nieuw te kopen, en dacht daarbij aan de KEF Q700. De suggestie om ook naar tweedehands te kijken, vind ik een erg goede. Er is veel moois te vinden tweedehands. Eén van de probleempunten hierbij is dat het van mijn vrouw ook esthetisch een beetje mooi moet zijn. Liefst wit of een andere, niet opvallende kleur, en vooral niet groot of breed. Dat is tweedehands wat lastiger dan nieuw.

3) Het punt van de subwoofer wil ik ook overwegen. Dan kan ik kleinere boxen nemen. Daarover heb ik nog wel een vraag: Is er een mogelijkheid, om de frequenties die naar de subwoofer gaan, niet naar de gewone luidsprekers te sturen? Ik las ergens dat het laag van de KEF Q700 en Q900 wat rommelig (niet zo heel strak) is. Als ik naast die boxen een subwoofer plaats, kun je dan op die manier van het rommelige laag afkomen?

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

slagendijk schreef op donderdag 29 december 2016 @ 21:05:
Daarover heb ik nog wel een vraag: Is er een mogelijkheid, om de frequenties die naar de subwoofer gaan, niet naar de gewone luidsprekers te sturen?
Dat kan in elke x.1 receiver. Speakers instellen op "SMALL" waardoor een optie vrij komt om een crossover in te stellen. Alles onder die waarde wordt dan naar de subwoofer gestuurd en niet de speaker. Niet heel strak op de grens maar met een net verloop.

Rommelig laag kan ook aan de akoestiek liggen. Mogelijk heb je er thuis geen last van of ervaar je het niet als een rommelig laag. Let ook dat bovenstaande de theorie is. Praktijk van speakers en subwoofer afstellen en goed plaatsen is makkelijker gezegd dan gedaan.

[ Voor 20% gewijzigd door FeaR op 29-12-2016 21:16 ]

Verwijderd

Hulleman schreef op woensdag 28 december 2016 @ 18:42:
[...]

Dat is wel mijn ervaring met B&W. Die zijn veel terughoudender dan menig andere speaker. Of dat slechter of minder mooi is bepaal je zelf. Ik vind het niets, maar kan me wel voorstellen dat die rust die een B&W geeft heel prettig is voor luisteraars.

Ik hou wel van in your face en kan daar uren naar luisteren met veel plezier.
Ze kunnen prima in your face zijn, maar je moet er wel genoeg vermogen in kunnen gooien.

Het zijn alleen geen allemansvrienden, voor metal zijn ze te netjes, voor spotify e.d. is het een overkill (je hoort duidelijk de compressie- maar dat hoor je al snel met een fatsoenlijke speaker).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeVM
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 10-09 23:43

MikeVM

- Baloo -

sugarlee89 schreef op woensdag 28 december 2016 @ 19:10:
Versterker maakt het hele verschil. Heb hier een pioneer a91d en een sony ta-n80es en die laten ruk speakers goed klinken.
i hope ur trolling...

\\ Baloo \\ Mijn iRacing profiel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Over de WAF. Gewoon je poot stijf houden als je een fijne speaker hebt gevonden die niet door "de vrouw" wordt goedgekeurd.

We moeten al die prullaria en bloemen ook accepteren in de woonkamer. ;-)

Die van mij is het niet helemaal eens met hoe de hifi hoek uitziet maar ze wil ook niet terug naar speakers met mindere geluidskwaliteit. Dan mist ze toch een stukje beleving.

• JAHRASTAFARI
Verwijderd schreef op woensdag 28 december 2016 @ 17:15:
Ik zit met een probleem dat ik een set B&W vloerstaanders heb gekregen en dat is een ramp, ze klinken fantastisch, alleen het sublaag wat eruit komt zijn de buren niet mee eens..
Bedoel je hiermee de 683S2?

Al het bass reflex gat eens dicht gemaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlee89
  • Niet online
ASW1 schreef op woensdag 28 december 2016 @ 20:06:
[...]

Dat dus.
Versterker maakt weinig uit, of het moet echt een hele slechte zijn.
Maakt een heel groot verschil. Maar geluid is persoonlijk. Ieder zijn eigen idee. Als ik de Sony of de pioneer met nieuwprijs van 1600 dollar aan een set hpm-100 of dm-640 hang en daarna een modern stereo of multireceiver er aan hang dan moeten je oren echt slecht zijn als je dat verschil niet hoort.

Maar als je oren het prima vinden klinken wie ben ik on dat tegen te spreken. Maar dat een versterker bar weinig uit maakt is echt onwaar. Tuurlijk dat je daarmee kunt finetunen. Maar een goede versterker kun je bass en treble gewoon neutraal laten staan.

Zulke uitspraken laten de engineers van de silver era in hun graf omdraaien.

[ Voor 5% gewijzigd door sugarlee89 op 30-12-2016 07:52 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hulleman
Volgens mij behaal je nog steeds meer winst in geluidskwaliteit om te investeren in goede speakers dan in een hele dure versterker.

No way dat een hele goede versterker middelmatige speakers beter laat klinken dan hele goede speakers op een middelmatige versterker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-09 23:26

Jag

Sja, je kan er eeuwig over discussiëren en andermans gehoor diskwalificeren :P. Maar hoorbare verschillen tussen versterkers zijn objectief gezien eigenlijk niet te onderbouwen. Dus dan zit je meer in de andere "beleving" hoek :). Dus dan zijn adviezen om een duurdere versterker te kopen mijns inziens niet op zijn plaats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skef
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 12-09 10:38

Skef

Ik scheer.me

Het is wel iets meer dan 2.0, maar ik heb zelf laatst een Philips HTR9900 opgehaald en daar ben ik zéér tevreden mee. Een zeer uitgebreide test / review vind je hier, en op marktplaats staat er hier nog eentje...

Kort samengevat: De receiver is onderhuids een NAD T747, en de speakers zijn gevuld met units van Peerless voor het laag en Vifa voor het hoog... Topkwaliteit spul en een hoogwaardige afwerking...

"Computer games don’t affect kids: I mean if Pac-Man affected us as kids, we’d all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
sugarlee89 schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 07:50:
Maar als je oren het prima vinden klinken wie ben ik on dat tegen te spreken. Maar dat een versterker bar weinig uit maakt is echt onwaar.
Mijn vrouw hoort het ook niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Skef schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 13:25:
Het is wel iets meer dan 2.0, maar ik heb zelf laatst een Philips HTR9900 opgehaald en daar ben ik zéér tevreden mee. Een zeer uitgebreide test / review vind je hier, en op marktplaats staat er hier nog eentje...

Kort samengevat: De receiver is onderhuids een NAD T747, en de speakers zijn gevuld met units van Peerless voor het laag en Vifa voor het hoog... Topkwaliteit spul en een hoogwaardige afwerking...
De gebruikte units in de speakers zijn goed, maar - zoals ook door anderen aangegeven in bijvoorbeeld A61 - is het filter toch een minpunt wat het geheel wat naar beneden trekt. Afwerking valt over te discussieren. Ik heb enkele van deze sets aangesloten en de terminals zijn toch wat fragiel. Verder moet je van de High Gloss look houden. De receiver idem. Ten opzichte van de NAD waarop de receiver is gebaseerd zijn er wat functies weggelaten. Verder is de software volledig Philips met daarbij de nodige beperkingen en hun eigen Room EQ.

Voor de oorspronkelijke 699 euro was deze set een nobrainer voor iemand die toentertijd een 5.1 surround set zocht. Ook met de genoemde "minpunten". Al las je soms wel dat de subwoofer (althans, de subwoofer versterker) de geest gaf. De receiver zelf is nu fiks gedateerd (HDMI 1.3, geen netwerk, geen Spotify, et cetera) waardoor het nu niet de meest voor de hand liggende keuze zou zijn.

Budget en eis van TS liggen dusdanig anders dat ik in dit geval het geld niet aan deze set zou uitgeven maar aan twee vloerstaande speakers. Daarmee haal je meer in huis. Meer kwaliteit, niet kwantiteit.

[ Voor 6% gewijzigd door FeaR op 30-12-2016 17:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeVM

MikeVM

- Baloo -

Verwijderd schreef op woensdag 28 december 2016 @ 17:15:
De vraag is, heb je de ruimte om iets dergelijks te laten klinken zonder je buren lastig te vallen :? Je kunt wel bij een winkel gaan luisteren maar dat wil totaal niets zeggen over de acoustiek.

probeer de luidsprekers eens te ontkoppelen van de grond, dmv isolatie. en zet ze eens een paar centimeter verder van de muur af. zo zullen de bassen minder in de muur en vloer kruipen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slagendijk
Ik ben vanmiddag wezen testen met geleende boxen (oude B&W's van groot formaat) en een andere versterker. Tot mijn verbazing maakte de versterker een groot verschil. Bij mijn huidige versterker (Denon van 15 jaar oud) wordt het klankbeeld bij lage volumes (achtergrondgeluid, wat 80% van het gebruik is) erg dof en vlak, terwijl de andere geteste versterker (een low budget D-class versterker, de SMSL-60) daar geen last van had, en het geluid ook bij lagere volumes relatief open weergaf. Ook de weergave bij gewone volumes was hoorbaar beter.

Dat wordt investeren in een nieuwe versterker. Tips zijn welkom. Ik te kijken bij Yamaha of NAD, maar ik heb geen idee welke klasse nu echt nodig is voor een goed geluid in combinatie met goede boxen.

Omdat de oude B&W's goed lieten horen dat er op geluid gebied ten opzichte van mijn huidige speakers (KEF Q4) veel te verbeteren valt. Bij het luisteren viel op dat ik vooral een open, strak en dynamisch geluid belangrijk vind. Belangrijker dan veel bas.

Ik ben me nog aan het oriënteren op boxen. Omdat mijn vrouw om esthetische redenen witte boxen wil, is de keuze beperkt. Ik zit nu te kijken naar de Gamut Phi 5 MkII (2e hands) of de Nubert nuLine 264 of 284 (aanbevolen door een audiofiel). Op basis van testen op internet lijken me dit fijne boxen, die meer bieden dan de KEF Q900 serie. Aangezien goede boxen een investering is voor een lange termijn (20 jaar ofzo), geef ik dan liever iets meer uit. Suggesties over genoemde boxen, of andere hoge kwaliteitsboxen (tot max 2500 eur per set) aanbevolen.

Hoe meer je je erin verdiept, des te moeilijker wordt het om een keuze te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Finesse
  • Niet online
Ik heb die Gamut Phi 5 MkII een paar keer mogen aanhoren, wat ik er nog over weet en voor wat het waard is:

Nogal nadrukkelijk aanwezig hoog.
Wat mindere bas.
Op laag luisterniveau erg iele weergave.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Finesse
  • Niet online
Oeps foutje in mijn vorige post .... nog meer "voor wat het waard is" dus ....
Het waren de Gamut PHI5 die ik heb gehoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• john43
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 10-08 10:10

john43

Emmen

al jaren fan van mijn B en W DM 2 A
Hiervoor de matrix series van B en W gehad

Alles via de Quad 34 voor ende 305 eind versterker
Voor mij en mijn budget een top set

Groet, John woonplaats Emmen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuX-TUX
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12-09 13:22
Finesse schreef op woensdag 28 december 2016 @ 15:13:
THUIS luisteren, in "de winkel" heeft niet veel zin .... heb ook ik moeten ervaren.
Eens, hadden destijds ook speakers uitgekozen in de winkel en toen het op de subwoofer aankwam heeft de winkel tegen ons gezegd om 2 of 3 mee te nemen naar huis en daar te luisteren. Meeste speakers kan je nog wel in de winkel luisteren, maar sub niet.

Mijn eigen mening is meer richting Finesse gedraait, ondanks het voor een sub inderdaad enorm kamer afhankelijk is, begin ik wel te merken dat het ook voor hogere segment speakers gaat gelden. (misschien omdat ze ook beter zijn in de lage tonen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MikeVM schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 18:32:
[...]

probeer de luidsprekers eens te ontkoppelen van de grond, dmv isolatie. en zet ze eens een paar centimeter verder van de muur af. zo zullen de bassen minder in de muur en vloer kruipen.
Paar cm? Mijn B&W's staan 50 cm van de muur af. Klinken als een klok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

slagendijk schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 20:04:
Aangezien goede boxen een investering is voor een lange termijn (20 jaar ofzo), geef ik dan liever iets meer uit. Suggesties over genoemde boxen, of andere hoge kwaliteitsboxen (tot max 2500 eur per set) aanbevolen.

Hoe meer je je erin verdiept, des te moeilijker wordt het om een keuze te maken.
Al eens gedacht aan zelfbouw? Voor dat geld heb je top speaker units met dito filtering die je niet vind voor die prijsklasse in de normale consumentenpanels. En je vrouw kan de finish helemaal zelf bepalen.

Speakerland in Oss kan ik je van harte aanbevelen voor een luistersessie.

Wees gerust, het zijn bouwpakketten. Filters worden kant en klaar aangeleverd. Je moet alleen de kast in elkaar lijmen.

Nadeel: je speakers zijn dan niet echt door te verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeVM

MikeVM

- Baloo -

Verwijderd schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 20:40:
[...]

Paar cm? Mijn B&W's staan 50 cm van de muur af. Klinken als een klok.
ik bedoelde verder van de muur, niet dichter bij de muur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slagendijk
Na veel zoeken en recensies lezen kom ik waarschijnlijk uit op:

Boxen: Nubert nuLine 284 -> http://www.nubert.de/nuline-284/p1114/?category=3

Versterker: Eén van onderstaande:
* Yamaha A-S 701 - €519,-
* Yamaha A-S 801 (met DAC) - €899,-
* Denon PMA 1520 AE - €799,-
* Marantz PM 8005 (met DAC) - €999,-

Ik heb hierbij 3 vragen:

1) Ik twijfel of het verschil van een versterker met DAC hoorbaar is ten opzichte van het gebruik van de DAC in de Squeezebox Touch, aangesloten op de line-in. Is dat de meerprijs waard?

2) Is er een manier om te bepalen of genoemde versterkers ook bij laag volume (zachte achtergrondmuziek piano/orkest) een beetje open blijft? Merendeels (80%) staat de muziek zachtjes aan als achtergrondmuziek.

3) Zijn genoemde versterkers voldoende krachtig om de gekozen boxen aan te sturen?

[ Voor 5% gewijzigd door slagendijk op 04-01-2017 09:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
Op basis van de specs (85,5 dB gevoeligheid en 4 Ohm impedantie) heb je hier een behoorlijke versterker voor nodig. In vergelijking met een luidspreker met een gevoeligheid van 91,5 db (en die komen ook veel voor) betekent dit 4x zo veel vermogen dat nodig is voor dezelfde geluidsvolume.

Nu wordt in de gemiddelde huiskamersetting maar een paar watt gevraagd, maar toch. De Yamaha 801 heeft volgens mij het meeste vermogen. Weeg af of je vaak hard draait of niet, zo te lezen niet.

Ik zou sowieso eerst je eigen versterker proberen. Bevalt dat? Prima.

[ Voor 12% gewijzigd door JAHRASTAFARI op 04-01-2017 10:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Finesse
  • Niet online
Op de manier waarop je nu bezig bent blijft het een gok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

slagendijk schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 09:22:
...
2) Is er een manier om te bepalen of genoemde versterkers ook bij laag volume (zachte achtergrondmuziek piano/orkest) een beetje open blijft? Merendeels (80%) staat de muziek zachtjes aan als achtergrondmuziek.
Ik zou dan maar gaan zoeken naar boekenkastmodellen speakers als die vloerstaanders toch niet tot leven kunnen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

JAHRASTAFARI schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 10:24:
Op basis van de specs (85,5 dB gevoeligheid en 4 Ohm impedantie) heb je hier een behoorlijke versterker voor nodig.
Alleen de vraag hoe juist die specificaties zijn. Toegegeven dat als je wilt verkopen je hogere waardes zou verwachten en dus geen 85,5 dB op 4 Ohm. Maar frequentiebereik van 33 Hz op -3 B uit die speaker lijkt me best optimistisch. Het is dan wel een van de weinige Duitse merken die überhaupt een grens opgeeft, veelal staat er niets en is er gemeten bij -6 of zelfs -10 dB.

[ Voor 13% gewijzigd door FeaR op 04-01-2017 17:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobB_W
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10-09 13:12
Om nog een overweging voor je zoektocht te geven:

Mijn schoonvader kocht afgelopen week na een gezamenlijke luistersessie een set Indianaline Tesi vloerstaanders met een NAD c368 als aansturing. Ik was erg onder de indruk van de speakers, mooi geluid en dito specs. Gezien jouw muzikale voorkeuren zeker een luistertest waard. Er zijn zwaardere modellen van Indianaline die binnen je budget passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
Voor mij geen luidsprekers meer met zo'n laag rendement. Had infinity omega's, met 85 db gevoeligheid en 4 ohm. De versterker (2x 75 watt 8 ohm) moest ver open om deze echt aan het zingen te krijgen. Had eigenlijk nog een veel zwaardere (en duurdere) versterker nodig. Andere speakers daarna met 92 db, versterker hoefde veel minder ver open.

Ook met mijn huidige set (91 db) easy easy, zelfs een lullige alles-in-1 streamer/versterker (bluesound powernode) krijgt deze met gemak aan het zingen. Weg met al die toestanden van losse dacs, versterkers, interlinks, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Finesse
  • Niet online
Staar je niet blind op kleur maar koop een paar leuke 2de hands speakers in om het even welke kleur .... Wrappen kost niet een vermogen.
Wij kunnen hier zoveel gaan roepen, in ieder geval zie ik op MP heel wat mogelijkheden wanneer ik "luidsprekers van 500 tot 1300€" selecteer.
Word alleen maar meer bij selectiecriteria tot 2500€

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 00:14
.

[ Voor 100% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 18:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Finesse
  • Niet online
Ja hoor, want de kleur bepaald de klankkleur (vind hier geen smiley).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
.

[ Voor 128% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 18:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Finesse
  • Niet online
Zal zo minimalistisch zijn dat je gouden oortjes zal moeten hebben om verschil te horen.
Als je een kast rond de speakerkast gaat maken / bouwen krijg je een ander verhaal.

[ Voor 32% gewijzigd door Finesse op 05-01-2017 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
.

[ Voor 99% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 18:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Deleon78 schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 11:28:
Beetje kort door de bocht, Finesse.

Het materiaal van de speakerkast bepaalt ook welk geluid er uit komt, daar kunnen we het denk ik wel over eens worden.
De vraag is welk deel daarvan bepaald wordt door de coating. De coating heeft namelijk impact op de eigenschappen van het materiaal.

Zie bijvoorbeeld de impact op een gitaar:
https://www.quora.com/Doe...-the-quality-of-its-sound
Speciale verf:
http://www.livesound.co.n...ound+Damping+Coating.html

http://celestion.com/spea...uild_Your_Own_Guitar_Cab/
" Important factors include the material you make the cabinet from, the panel sizes and shapes, how they are joined, how the cabinet is finished, "
Het materiaal van een gitaar is veel dunner, hierdoor zou de finish. De behuizing van de gitaar stijver kunnen make. Het MDF van een luidspreker is veel dikker. Hierdoor maakt de kleur van de behuizing niets uit.

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
Ik durf te wedden dat er mensen zijn die beweren het verschil te kunnen horen tussen bruine en zwarte luidsprekers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
ASW1 schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 15:45:
Ik durf te wedden dat er mensen zijn die beweren het verschil te kunnen horen tussen bruine en zwarte luidsprekers.
Alleen als ze hun anti-statische sokken aanhebben, hun oren gewassen hebben, de betreffende cd net gedemagnetiseerd is en de stroomtoevoer op dat moment voldoende rein is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Nu online

DjVe

Hatsaflats!

Wat je ook nog zou kunnen proberen: Een set Teufel Definition 5 of 7 speakers. Die mag je gewoon thuis proberen voor een aantal weken en vind je het niets, dan stuur je ze kosteloos terug. Ik heb alleen ervaring met wat goedkopere modellen van teufel, maar het klinkt erg goed voor het geld. Hoe het zit met de meer high-end modellen, durf ik niet te zeggen. Ze zien er in ieder geval wel stijlvol uit ;)

Ze hebben echter wel een behoorlijke versterker nodig en ze lijken op papier niet heel diep te gaan (maar de specs zijn erg beperkt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
.

[ Voor 165% gewijzigd door Deleon78 op 06-01-2017 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TF0
  • Laatst online: 08:23

TF0

Heb hier een paar Nuline 284s icm een Marantz SR7008 en dat werkt als een trein; merk niet dat het 'niet los komt' of iets in die trant. Ook op lagere volumes klinkt het goed. Bovendien kan je ook prima films kijken zonder subwoofer; er komt genoeg laag uit. (Mèt is uiteraard beter :P)
Enige tip die ik je wil geven is om voor fatsoenlijk bronmateriaal te zorgen: ze zijn niet bepaald vergevingsgezind.

Mocht je twijfelen, dan kan je altijd naar Duisburg om te testen, er stond eerst een Marantz SR7008 en daarna SR7010(?) in de home theatre ruimte aangesloten op een Nuline set.
Bovendien kan je ze 30 dagen thuis testen (http://www.nubert.de/bestellinfos/65/).

Wat betreft de frequentieresponse, zie hier een grafiek: http://www.hifitest.de/te.../nubert-nuline_284_7007/4

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-09 19:15
ASW1 schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 15:45:
Ik ken wel racisten die het verschil tussen gekleurde en blanke speakers kunnen horen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Finesse
  • Niet online
TS is er stil van geworden, vermoedelijk heeft hij een beslissing genomen en is hij aan't genieten van zijn muziek.... ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slagendijk
Finesse schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 12:42:
TS is er stil van geworden, vermoedelijk heeft hij een beslissing genomen en is hij aan't genieten van zijn muziek.... ?
TS heeft met veel interesse de discussie gevolgd. Veel geleerd ook. Het bezig zijn met wat betere hifi-spullen en het onderzoek opende een geheel nieuwe wereld voor me. Zowel hardwarematig, maar ook wat betreft muziek zelf (het grote verschil wat een goede muziekopname, bijvoorbeeld van Qobuz hi-res bestanden, maakt).

Wat betreft boxen ben ik eruit. De nuLine 284 is helemaal wat ik zoek. Een mooi, nauwkeurig en open geluid, en geeft ook de lage tonen goed en strak weer.

Alleen, nu nog een passende versterker zoeken. Ik wilde aanvankelijk de NAD C 368, maar de verkopers van Nubert raden die af in verband met te weinig vermogen.

Ik zoek nu een versterker van max 1200 euro, die past onder een bank van 12 cm hoog (geen andere plaats om versterker fatsoenlijk neer te zetten), en die wel iets van 150 watt RMS kan leveren. Lastig te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
Op marktplaats staat van alles:

Musical Fidelity m6i: http://link.marktplaats.nl/m1124016361

Bel Canto: http://link.marktplaats.nl/m1011412552

NAD C 375BEE: http://link.marktplaats.nl/m1097652105 (nieuw in doos), stassen.nl heeft nog een demo model voor 1050 euro.

[ Voor 10% gewijzigd door JAHRASTAFARI op 10-01-2017 15:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

slagendijk schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 15:09:
[...]
...en die wel iets van 150 watt RMS kan leveren. Lastig te vinden.
Dat scheelt nog geen 3 dB ten opzichte van de 80 Watt die de NAD kan leveren. Lijkt aanzienlijk maar is het niet aangezien het menselijk oor de stap van 3 dB meer als net hoorbaar zal ervaren. Vermogen is zo spannend niet als het lijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slagendijk
FeaR schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 16:28:
[...]

Dat scheelt nog geen 3 dB ten opzichte van de 80 Watt die de NAD kan leveren. Lijkt aanzienlijk maar is het niet aangezien het menselijk oor de stap van 3 dB meer als net hoorbaar zal ervaren. Vermogen is zo spannend niet als het lijkt.
Misschien een heel domme vraag: Heeft het vermogen (80W tegenover 150W) alleen te maken met volume, of betekent een lager vermogen ook dat de boxen bij gewoon en laag volume minder presteren?

Het gaat om een kamer van 32 m2, waarbij het zitgedeelte (waar de boxen staan) 2,65 x 4 m is. Meestal staat het volume laag (achtergrondmuziek), en de keren per week dat je echt gaat zitten om een muziekstuk (meestal klassiek) te luisteren, hou ik het volume beperkt tot het volume zoals dat tijdens een klassiek concert in een concertzaal is (dus niet keihard ofzo).

Eigenlijk vind ik strakke weergave met een open geluid wat dynamische stukken goed kan weergeven belangrijker dan maximaal volume.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• christiaans
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 12-09 22:30
Vermogen vertelt niet het hele verhaal, dus alleen op de cijfers afgaan heeft inderdaad geen zin.

Voor 3 dB meer heb je dubbel vermogen nodig, ok. Maar je draait toch niet continu op vol vermogen?

TS: Je hebt de C368 geluisterd, maar die komt tekort voor je luidsprekers. De C388 klinkt meer open, maar is buiten je budget.

Je kunt de Cambridge CXA80 eens luisteren, zelfde vermogen als de C368, andere klank.

Als je echt een zwaardere versterker zoekt dan is een NAD C375 een goede optie voor je budget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slagendijk
christiaans schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 14:07:
TS: Je hebt de C368 geluisterd, maar die komt tekort voor je luidsprekers. De C388 klinkt meer open, maar is buiten je budget.
Ik heb de C368 niet geluisterd in combinatie met de luidsprekers. Ze hadden de NAD niet staan, dus die kon ik niet uitproberen. Dus vandaar dat ik me afvraag of die bij de boxen past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 11-09 13:54
slagendijk schreef op dinsdag 27 december 2016 @ 15:07:
In verband met de aanschaf van nieuwe luidsprekers, wil ik binnenkort gaan luisteren in een winkel. Op basis van mijn muziekvoorkeur (klassiek / orgel / piano, waarvoor een strakke en getrouwe weergave met voldoende laag belangrijk is) en budget (rond 1250 voor 2 stuks) ben ik uitgekomen bij de KEF Q700.

Een tweede vraag die ik heb, betreft mijn versterker. Ik heb nu een Denon stereoversterker van zo'n 15 jaar oud, die toen één van de laagst geprijsde Denon-versterkers was. Valt er een significante kwaliteitsverbetering te verwachten bij de aanschaf van een nieuwe versterker?
Ik zou naast de Kef 700 eens luisteren naar een Linn Majik 140. Ik heb beide gehoord, en vond de Kef te schel in het hoog en het laag te veel overgedementioineerd, een beetje een commercieel geluid. De Linn's zijn eigenlijk met alles maar zeker met klassiek erg muzikaal om van je muziek te kunnen genieten.

Ik heb de Linn's 2e hands kunnen kopen, hoewel ze er gewoon als nieuw bij staan. Ik heb ze in de winkel beluisterd op een Majik DSM (streamer/voorversterker eindversterker 2x100w), en dat klinkt zeker met klassiek en zelfs orgel fenomenaal. De Linn DS(M) geeft je tevens de mogelijkheid om de luidsprekers en je kamer op elkaar af te stemmen wat een enorme verbetering voor het geluidsbeeld kan zijn.

Op papier geven ze aan dat de Majik 140 begint bij 50 Hz, maar de praktijk is echt anders. Eerder 30-35 Hz. Mijn subwoofer is uit de huiskamer verdwenen.

Als je ook naar versterking kijkt, of het hele plaatje zou je de combinatie Linn Majik 140, Kloud en DS in overweging kunnen nemen, en alles 2ehands. De CD speler heeft zijn tijd echt gehad, Linn heeft in 2009 de laatste zo'n beetje verkocht omdat de streamer beter was dan elke CD speler die ze ooit gekocht hebben, en volgens velen beter dan elke speler die ooit uitgebracht is.

De eerder genoemde Bluesound Powernode 2 zou je ook eens kunnen bekijken en beluisteren. Ik heb deze in een serieuze audio winkel gehoord, en mijn mond valt er echt bij open, en dat voor 900 euro. Aan de kleine randjes niet helemaal top, en wat vermogen betreft kan hij te kort schieten, maar om er over heen te gaan ben je toch gauw een paar duizend euro verder. De Q700 kan er te groot voor zijn, maar de Q500 zal hij zeker aan kunnen. Maar imho klinkt de Q500 te mager.

sc6.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Finesse
  • Niet online
Ik denk dat je niet meer mee bent ...
slagendijk schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 15:09:
[...]
Wat betreft boxen ben ik eruit. De nuLine 284 is helemaal wat ik zoek. Een mooi, nauwkeurig en open geluid, en geeft ook de lage tonen goed en strak weer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• slagendijk
Ondertussen overgegaan tot aanschaf.

Boxen: nuLine 264. Deze boxen hadden voldoende bas. Erg open, gedetailleerd en neutraal. De bas is precies goed en erg strak en snel. Midden en hoog heerlijk helder.

Versterker: nuPrime IDA-8. Goede versterker, die erg neutraal is en wat betreft weergave mee kan doen met een prijssegment hoger. Het aardige is, dat het volume in veel kleine stapjes aan te passen is. Hierdoor is ook op laag niveau het volume heel nauwkeurig in te stellen. Een bijkomend voordeel is de meegeleverde Bluetooth aptX ontvanger, waarmee je je versterker als audio-output van je laptop of mobiel kunt gebruiken.

De boxen kon ik voor een mooie prijs 2e hands overnemen, en voor de versterker zag ik een mooie aanbieding. Dat soort factoren maakt het maken van een keuze soms stukken makkelijker.

Het geheel wordt van muziek voorzien door een Raspberry Pi 3, gevoed met een lineaire voeding, met daarop piCorePlayer, aangesloten op de USB-poort van de versterker, waar een Sabre 9010 DAC het geluid decodeerd. Een losse Rapsberry Pi 3 + het standaard 7" touchscreen + IR-ontvanger (flirc) + OneBox remote verzorgen de bediening van de muziekspeler.

Het geluid? Prachtig! Je zet een goed opgenomen flac op, je doet je ogen dicht, en het lijkt of je in de concertzaal aanwezig bent.

Het leek me goed dit nog even te delen. Aan het begin van mijn zoektocht had ik niet gedacht aan de voor mij onbekende merken Nubert (nuLine boxen) en nuPrime versterker. Toch was dit een hele goede match in het prijssegment waarin ik zocht. Dit bevalt me beter dan wat je in dit prijssegment aan de bekende merken als KEF en B&W kunt kopen. Wie weet kan een mede-tweaker met deze ervaringen zijn voordeel doen.

PS> Het volgende project wordt om te kijken of de Raspberry speler met een Sabra 9018 DAC (of 9038 DAC, als ik die kan vinden) en reclocker een verbetering oplevert ten opzichte van de DAC van de versterker. Ik denk en hoop van wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
.

[ Voor 112% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 18:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slagendijk
Deleon78 schreef op maandag 6 februari 2017 @ 18:39:
Fijn dat je nog terugkoppeling geeft! Ben wel benieuwd naar een foto :D

Als wat voor USB-apparaat ziet de versterker de PI? Klinkt als een interessante oplossing!

Update:
Ah, voor alleen de stroom hahaha
Verschillende DAC's en versterkers met ingebouwde DAC ondersteunen USB. De Rapsberry Pi stuurt de bitjes van de FLAC of MP3 direct door naar de DAC van de versterker via USB. De USB gebruik ik dus voor geluidsoverdracht. Een aparte USB is nodig, om de Raspberry van stroom te voorzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlee89
  • Niet online
JAHRASTAFARI schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 08:24:
[...]

Alleen als ze hun anti-statische sokken aanhebben, hun oren gewassen hebben, de betreffende cd net gedemagnetiseerd is en de stroomtoevoer op dat moment voldoende rein is.
Vergeet de luchtvervuiling niet, meer fijnstof betekend meer verstoring in het geluid voor het je oren bereikt.
Pagina: 1