slagendijk schreef op dinsdag 27 december 2016 @ 15:07:
In verband met de aanschaf van nieuwe luidsprekers, wil ik binnenkort gaan luisteren in een winkel. Op basis van mijn muziekvoorkeur (klassiek / orgel / piano, waarvoor een strakke en getrouwe weergave met voldoende laag belangrijk is) en budget (rond 1250 voor 2 stuks) ben ik uitgekomen bij de KEF Q700.
Mijn vraag is: Welke vloerstaande luidsprekers zouden jullie aanraden om náást de Q700 te beluisteren?
Een tweede vraag die ik heb, betreft mijn versterker. Ik heb nu een Denon stereoversterker van zo'n 15 jaar oud, die toen één van de laagst geprijsde Denon-versterkers was. Valt er een significante kwaliteitsverbetering te verwachten bij de aanschaf van een nieuwe versterker?
Ik zou naast de Kef 700 eens luisteren naar een Linn Majik 140. Ik heb beide gehoord, en vond de Kef te schel in het hoog en het laag te veel overgedementioineerd, een beetje een commercieel geluid. De Linn's zijn eigenlijk met alles maar zeker met klassiek erg muzikaal om van je muziek te kunnen genieten.
Ik heb de Linn's 2e hands kunnen kopen, hoewel ze er gewoon als nieuw bij staan. Ik heb ze in de winkel beluisterd op een Majik DSM (streamer/voorversterker eindversterker 2x100w), en dat klinkt zeker met klassiek en zelfs orgel fenomenaal. De Linn DS(M) geeft je tevens de mogelijkheid om de luidsprekers en je kamer op elkaar af te stemmen wat een enorme verbetering voor het geluidsbeeld kan zijn.
Op papier geven ze aan dat de Majik 140 begint bij 50 Hz, maar de praktijk is echt anders. Eerder 30-35 Hz. Mijn subwoofer is uit de huiskamer verdwenen.
Als je ook naar versterking kijkt, of het hele plaatje zou je de combinatie Linn Majik 140, Kloud en DS in overweging kunnen nemen, en alles 2ehands. De CD speler heeft zijn tijd echt gehad, Linn heeft in 2009 de laatste zo'n beetje verkocht omdat de streamer beter was dan elke CD speler die ze ooit gekocht hebben, en volgens velen beter dan elke speler die ooit uitgebracht is.
De eerder genoemde Bluesound Powernode 2 zou je ook eens kunnen bekijken en beluisteren. Ik heb deze in een serieuze audio winkel gehoord, en mijn mond valt er echt bij open, en dat voor 900 euro. Aan de kleine randjes niet helemaal top, en wat vermogen betreft kan hij te kort schieten, maar om er over heen te gaan ben je toch gauw een paar duizend euro verder. De Q700 kan er te groot voor zijn, maar de Q500 zal hij zeker aan kunnen. Maar imho klinkt de Q500 te mager.
sc6.