5.1 receiver nodig, maar beste kwaliteit 11.1?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meermarco
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19-10 11:14
Ik denk dat weinig NL consumenten (uitzonderingen daargelaten) een echte 11.1 opstelling hebben. Zelf kijk ik maar een goede receiver zoals marantz of Cambridge audio of NAD. Wanneer je vaak kiest voor minder kanalen is ook het vermogen per kanaal of features zijn dan minder.

Wellicht stomme vraag: maar waarom is dat? Nu betaal ik voor iets dat ik niet gebruik. Ik heb liever een 5.1 en dat de kwaliteit in die paar kanalen gaan. Of ben ik simpel en mis ik wat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-10 22:49

DarkSide

theres no place like ::1

Waar denk je dan aan *type versterker/budget) En welke kwaliteit denk je dan te missen.
Veel 7\9\11 versterkers kun je ook gebruiken voor multi room opstellingen bv.

En het verschil tussen 90w en 120w ga je niet horen bv.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12:55
Van de genoemde merken gaat die vlieger alleen op voor Marantz. Andere merken waarbij een gelijke trend te zien is zijn Denon en Onkyo. Daarbij zie je ook dat binnen de modellen met een bepaald aantal kanalen er nog wat prijsverschil is navenant de hoeveelheid vermogen. Pioneer en Yamaha doen het ook, maar daar lijkt de prijs tussen de modellen met een bepaald aantal kanalen niet evenredig te stijgen met de hoeveelheid vermogen.

Ik zie het vooral als een marketing iets. Een hogere prijs moet ook terug te vinden zijn in de specificaties (want hoe kan een consument het anders rechtvaardigen), dus zie je dat het vermogen en het aantal kanalen vaak toeneemt als de prijs stijgt. In de realiteit is het echter niet zo mooi als de specs het weergeven. Ik heb het zelf nooit gemeten of ervaren, maar ik lees hier regelmatig beweringen dat het opgegeven vermogen eigenlijk alleen maar op gaat bij gelijktijdig gebruik van 1 of 2 speakers. Koppel je er meer aan, dan zakt het vermogen in. Hoe meer speakers je koppelt, hoe lager het bruikbare vermogen zal zijn. In de praktijk is het zelden een probleem, want meer dan 10w opgenomen vermogen per kanaal komt maar zelden voor.

Cambridge Audio en NAD (alsook andere merken met zeer degelijk materiaal), doen niet mee aan het stunten met grote getallen. Vandaar ook dat je zomaar een paar 1000 euro mag neerleggen voor een receiver die op papier (en in de realiteit) "slechts" 80 watt kan leveren. In tegenstelling tot een gelijkgeprijsde Onkyo die daar 220 watt opgeeft.

Waarschijnlijk zie je om diezelfde reden ook dat de "stunt-merken" wél >7.2 kanalen bieden op hun apparaten, terwijl de "degelijke-merken" blijven steken op dat aantal. Er zijn maar weinig mensen die behoefte hebben aan >5.1 (laat staan >7.2). In de gemiddelde huiskamer komen die extra kanalen totaal niet tot hun recht en iemand die waarde hecht aan goede audio, weet dat. Diezelfde persoon zal dan ook wat verder gaan om een dergelijk aantal kanalen aan te sturen en zal dat niet uit 1 apparaat gaan halen. Deze persoon zit in een hele andere markt, waar de "stunt-merken" eigenlijk weinig te zoeken hebben.

Voor een zogenaamde n00b in de audiomarkt klinkt dat allemaal fantastisch, 11.2 kanalen (ook al gebruik ik het niet), 220 watt (ook al heb ik het niet nodig en kan het apparaat het niet eens leveren bij >2 speakers). Het schept mooi op tegen vrienden/collega's die er ook geen kaas van gegeten hebben. Het geeft een goed gevoel en dat is waar de fabrikant mooi op in speelt.

Denk maar terug aan de megapixel-race bij camera's en de gigahertz race bij processoren, of de sequential write speed bij opslagmedia, of het frequentiebereik van subwoofers, in mindere mate het brandstofverbruik van auto's, en zo zijn er ongetwijfeld nog tientallen voorbeelden.

[ Voor 29% gewijzigd door LA-384 op 27-12-2016 15:37 ]

• meermarco
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19-10 11:14
Dankjwel. Ik keek inderdaad naar een Marantz SR7010 of SR7011.
Ik vond het alleen jammer al die extra kanalen. Ik heb liever een betere kwaliteit 5.1 zeg maar dan al die extra toeters en bellen.

Ik zal nl vooral stereo willen luisteren en zo nu en dan een lekkere film met lekker geluid. Ik zag een mooi setje KEF' reference 203/2 nl :)