kan ik mijn case fans uitzetten of moet ik nieuwe halen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jackson575
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 11-05-2022
Hoi allemaal,

Ik heb vorige week mijn eerste game pc geassembleerd en zit met een vraag. Mijn standaard case fans maken zeer veel geluid (onder load) en ik zou die graag willen vervangen maar is dat wel nodig? Ik heb namelijk een Asus gtx 1070 oc als videokaart met 3 fans en een scythe mugen 4 als proccesorkoeling met een fan. Als ik mijn case fans hierbij optel heb ik 6 fans maar zijn zoveel fans wel nodig? Zou ik niet de case fans kunnen uitzetten en nog steeds goede tempraturen halen?

Groetjes, Levi

Beste antwoord (via jackson575 op 27-12-2016 18:20)

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Bij veel moderne moederborden kan je de snelheid van de ventilators regelen in het BIOS of met een aparte tool in Windows.

Zelf gebruik ik Speedfan om dit helemaal in te stellen. Hiervoor schakel ik de ventilatorsturing in het BIOS uit en maak ik zelf profielen in Speedfan. Helaas is de interface van Speedfan nogal ingewikkeld en moet je wat met parameters knoeien om het werkend te krijgen.

Het kan ook zijn dat de fabrikant van het moederbord zelf een vergelijkbare tool heeft. De mogelijkheden hiervan verschillen wel wat van moederbord tot moederbord en tussen fabrikanten.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Meten = weten.

Echt een dooddoener, maar kom op. Dit kun je toch gewoon proberen? Open een temp-monitoringstool en schakel de fans uit. Zet de PC onder load. Als hij te warm wordt, schakel je de fans weer in en stop je de load.

[ Voor 88% gewijzigd door Room42 op 27-12-2016 14:05 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 17:42
Weet je zeker dat het je case fans zijn, en niet de fans van de mugen / videokaart? Staat de curve misschien te strak, en draaien je fans te hard?

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jackson575
Ik heb de case fans en de gpu fans uitgezet en het blijkt toch de processorkoeling fan te zijn. Ik ga de processorkoeling fan nu op silent zetten en kijken hoeveel geluid hij dan maakt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 660294

Welke behuizing, welke cpu koeling, welk moederbord? etc, etc.

[ Voor 27% gewijzigd door Anoniem: 660294 op 27-12-2016 14:41 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Bij veel moderne moederborden kan je de snelheid van de ventilators regelen in het BIOS of met een aparte tool in Windows.

Zelf gebruik ik Speedfan om dit helemaal in te stellen. Hiervoor schakel ik de ventilatorsturing in het BIOS uit en maak ik zelf profielen in Speedfan. Helaas is de interface van Speedfan nogal ingewikkeld en moet je wat met parameters knoeien om het werkend te krijgen.

Het kan ook zijn dat de fabrikant van het moederbord zelf een vergelijkbare tool heeft. De mogelijkheden hiervan verschillen wel wat van moederbord tot moederbord en tussen fabrikanten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jackson575
Intel Core i5-6600K Boxed

Processors

Asus Z170 PRO GAMING

Moederborden

Asus ROG STRIX-GTX1070-O8G-GAMING

Videokaarten

WD Blue WD10EZEX, 1TB

Interne harde schijven

NZXT S340 Colour Edition Zwart/Rood

Behuizingen

Scythe Mugen 4

Processorkoeling

Kingston HyperX Fury HX421C14FBK2/16

Geheugen intern

Corsair CX650M

Voedingen

Samsung 850 EVO 250GB

Solid state drives

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 660294

De casefans kan je allemaal regelen als deze aangesloten zijn op de juiste headers op het moederbord.
Hetzelfde geldt voor de cpu fan, indien aangesloten op de juiste header en juist ingesteld regelt de software het toerental. Kijk eens in de handleiding van het moederbord.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jackson575
Heb de cpu fans zachter kunnen krijgen door instellingen aan te passen in de BIOS. Bedankt voor jullie hulp!!
Pagina: 1