Smartphone beveiligen tegen Kopiëren / onderzoekers

Pagina: 1
Acties:

• Fred.
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Beste,

Het is de 2e keer dat iemand mij gevraagd heeft om mijn smartphone te unlocken om er dan vervolgens mee weg te wandelen en 20 min. later terug te komen.
Nu heb ik geen geheimen maar toch vind ik het niet leuk als iemand in al mijn data gaat rommelen.

De eerste keer gebeurde dit in een Telecom shop (omdat ze research moesten doen) nadat mijn data plots helemaal verbruikt was. Ik heb mijn data terug gekregen want ze konden niets vinden...
Dit was de eerste keer dus ik was verbaasd en dacht dat doe ik nooit meer.

Maar de 2e keer was op de luchthaven in Sydney, Customs begon mij vragen te stellen omdat ik regelmatig in Australië ben vonden ze dat verdacht. Ze dachten waarschijnlijk dat ik illegaal werkte. En dus vroegen ze om mijn smartphone te unlocken en wandelde ze er mee weg om 20 min. later en na een aantal vragen terug te komen. Ik zag hier geen andere weg omdat ik anders mogelijk geweigerd of vertraagd was.

Nu is mijn vraag. Is het mogelijk om via NFC of via een andere manier een hardware key met een smartphone te koppelen en van zodra deze te ver van elkaar verwijderd zijn dat de telefoon dan niet meer werkt ofzo?

Ik heb zelf enkele Yubikeys.
Momenteel gebruik ik een iPhone, maar ik ga waarschijnlijk terug naar android in 2017

Thanks!
Fred.

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:59

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

o make it even easier for you, Google made it so that anytime you pair a Bluetooth device to your phone or tablet, you will get a notification asking you if you would like to have it setup as a Trusted device. Currently, I have my Moto 360 and Google Glass as Trusted devices because I can trust my phone being unlocked when when I am wearing either one. If I ever step far enough away from my phone that the Bluetooth connection drops, my phone's lock screen security enables so others cannot access my data.
Dus ja, het kan wel :) (Android iig)

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21-10 14:01

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

nieuws: Apple gaat FBI niet voor de rechter dagen om hackmethode te achterhalen

Ergo, als de FBI (en mogelijk andere diensten) alsnog achterdeurtjes weten te vinden en/of met behulp van 3rd-parties dat kunnen, zal er geen app te downloaden zijn die dat tegengaat.

Het lastige is; als je inderdaad je gegevens niet wil/kan overhandigen ondanks dat deze "regel" bij de Australische douane geldt, heb je dus kans dat je direct retour mag en je vakantie voor Jan met de korte achternaam hebt geboekt.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Fred. schreef op dinsdag 27 december 2016 @ 10:38:

Nu is mijn vraag. Is het mogelijk om via NFC of via een andere manier een hardware key met een smartphone te koppelen en van zodra deze te ver van elkaar verwijderd zijn dat de telefoon dan niet meer werkt ofzo?
Wat heb je daaraan? Dan komen ze terug, vragen waarom het ding niet meer werkt (en wel weer zodra ze bij jou komen), en lopen dan alsnog met de telefoon en de hardware key weg. Denk ook aan het risico dat ze jouw telefoon naar een forensisch lab sturen als zij 'm niet ter plekke kunnen onderzoeken.

Je hebt maar 2 serieuze opties: Medewerking weigeren (ga wel eerst na wat de consequenties kunnen zijn) of telefoon thuis laten. Niet voor niets verbieden internationale bedrijven die veel met vertrouwelijke data werken hun personeel soms om met laptops te reizen. Die krijgen op de plaats van bestemming gewoon een andere laptop en halen hun data dan via VPN op.

• Fred.
  • Niet online
Outerspace schreef op dinsdag 27 december 2016 @ 10:42:
[...]

Dus ja, het kan wel :) (Android iig)
Interessant! Ik vroeg mij af of dat dat dan werkt met eender welk bluetooth apparaat of dat dat een speciaal apparaat moet zijn? Weeral een reden om weer android te gebruiken! 8)

• Fred.
  • Niet online
downtime schreef op dinsdag 27 december 2016 @ 10:52:
[...]

Wat heb je daaraan? Dan komen ze terug, vragen waarom het ding niet meer werkt (en wel weer zodra ze bij jou komen), en lopen dan alsnog met de telefoon en de hardware key weg. Denk ook aan het risico dat ze jouw telefoon naar een forensisch lab sturen als zij 'm niet ter plekke kunnen onderzoeken.

Je hebt maar 2 serieuze opties: Medewerking weigeren (ga wel eerst na wat de consequenties kunnen zijn) of telefoon thuis laten. Niet voor niets verbieden internationale bedrijven die veel met vertrouwelijke data werken hun personeel soms om met laptops te reizen. Die krijgen op de plaats van bestemming gewoon een andere laptop en halen hun data dan via VPN op.
Dan heb ik toch geen idee waarom dat dat niet meer werkt zeker. :*)
Ja, Ik was van plan om volgende keer gewoon een dumb phone mee te nemen en mijn smartphone gewoon uit te zetten en in mijn handbagage meenemen.

• MAX3400
  • Laatst online: 21-10 14:01

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Fred. schreef op dinsdag 27 december 2016 @ 10:57:
[...]

Ja, Ik was van plan om volgende keer gewoon een dumb phone mee te nemen en mijn smartphone gewoon uit te zetten en in mijn handbagage meenemen.
Dat scheelt een stuk; moet je alsnog zometeen je handbagage door de scanner gooien, krijg je zeker vragen waarom je 2 telefoons hebt en waarom de dumb phone zo weinig data/inhoud heeft. Veel verdachter dan dat, maak je het niet...

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Sosua
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 04-11 15:49
-edit- Dumb phone.

:O Slaap nog een beetje.

[ Voor 79% gewijzigd door Sosua op 27-12-2016 11:01 ]

• Fred.
  • Niet online
MAX3400 schreef op dinsdag 27 december 2016 @ 10:50:
nieuws: Apple gaat FBI niet voor de rechter dagen om hackmethode te achterhalen

Ergo, als de FBI (en mogelijk andere diensten) alsnog achterdeurtjes weten te vinden en/of met behulp van 3rd-parties dat kunnen, zal er geen app te downloaden zijn die dat tegengaat.

Het lastige is; als je inderdaad je gegevens niet wil/kan overhandigen ondanks dat deze "regel" bij de Australische douane geldt, heb je dus kans dat je direct retour mag en je vakantie voor Jan met de korte achternaam hebt geboekt.
Ja, daar was ik bang voor. Dus ik heb ze maar laten doen. Je hebt niet veel keuze.

• Fred.
  • Niet online
Sosua schreef op dinsdag 27 december 2016 @ 11:00:
Waarom neem je geen 2e telefoon mee. En stop je tijdelijk je eigen telefoon in de koffer?
Dat ga ik volgende keer doen.
Heb nog wel ergens een Nokia liggen :P

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Fred. schreef op dinsdag 27 december 2016 @ 10:57:
[...]

Leuk bedacht. En nu niet klagen als ze dat verdacht genoeg vinden om jou nader te verhoren of de telefoon zelfs op te sturen naar een lab. Over 6 maanden is ie dan wel door de bureaucratische molens heen. Ik hoor dat dit in de VS geregeld met laptops en smartphones gebeurt.

Vergeet niet dat je geen recht hebt om toegang tot een land te krijgen. Je bent een vreemdeling en ze kunnen je heel makkelijk weigeren. Zij kunnen jou daardoor altijd meer dwars zitten dan jij hun dwars kunt zitten.

• Fred.
  • Niet online
MAX3400 schreef op dinsdag 27 december 2016 @ 11:00:
[...]

Dat scheelt een stuk; moet je alsnog zometeen je handbagage door de scanner gooien, krijg je zeker vragen waarom je 2 telefoons hebt en waarom de dumb phone zo weinig data/inhoud heeft. Veel verdachter dan dat, maak je het niet...
Ze hebben mijn baggage niet doorzocht, daar zat een Macbook in.
Die telefoon zou van een vriend kunnen zijn...
Ja... Ik weet het ook niet. Daarom dat ik naar een oplossing zoek.
Ik zou de belangrijkste apps kunnen locken met een pin ofzo, maar ik wil die ook niet elke keer invoeren.

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14:21
Fred. schreef op dinsdag 27 december 2016 @ 10:52:
[...]

Interessant! Ik vroeg mij af of dat dat dan werkt met eender welk bluetooth apparaat of dat dat een speciaal apparaat moet zijn? Weeral een reden om weer android te gebruiken! 8)
Elk bluetooth apparaat, bij mij bijvoorbeeld mijn mi-fit band, maar ook de carkit van mijn auto, maar het is niets meer dan dat je je telefoon niet meer handmatig hoeft te unlocken. Dus als ze vragen om je telefoon te unlocken...

• Fred.
  • Niet online
BB-One schreef op dinsdag 27 december 2016 @ 11:10:
[...]

Elk bluetooth apparaat, bij mij bijvoorbeeld mijn mi-fit band, maar ook de carkit van mijn auto, maar het is niets meer dan dat je je telefoon niet meer handmatig hoeft te unlocken. Dus als ze vragen om je telefoon te unlocken...
Ok, Maar als je buiten bereik gaat lockt die toch terug of niet? Dus als ik die unlock en ze lopen er mee weg dan gaat hij terug op slot van zodra ze buiten bereik zijn.

• TripleQ
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Nee, met smartlock gaat je telefoon niet op slot als deze buiten het bereik van je bluetooth device komt (of ingestelde locatie)

Het is enkel dat je dan geen lock screen krijgt als die gelocked is. Dus de douane kan hem gewoon geunlocked houden als ze willen door hem telkens even aan te raken

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 20:51
Fred. schreef op dinsdag 27 december 2016 @ 11:13:
[...]

Ok, Maar als je buiten bereik gaat lockt die toch terug of niet? Dus als ik die unlock en ze lopen er mee weg dan gaat hij terug op slot van zodra ze buiten bereik zijn.
Daar ga je weinig mee bereiken, douane medewerkers kennen dat soort trucjes tegenwoordig ook wel. En dan verplichten ze je wel om hem wederom te unlocken en de beveiliging uit te zetten, net als bij beveiligde apps. Idem met Apparatuur die uitstaat, aanzetten / toegang geven kun je weigeren, roepen dat het van een vriend is ook, maar grote kans dat je dan het land niet inkomt als puntje bij paaltje komt.

Als ze het willen zien krijgen ze het te zien, of ze weigeren ze gewoon.

Als je wil dat ze niets te zien hebben bij een controle, backup je phone dan voor vertrek, factory reset, alleen de zaken erop die je tijdens de reis nodig kan hebben en na aankomt de backup via Wifi weer restoren.

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Fred. schreef op dinsdag 27 december 2016 @ 11:13:
[...]

En jij denkt serieus dat ze dan niet verder meer kijken? Jij bent wel erg naïef.

Dat immigratiepersoneel heeft dagelijks te maken met types als jou die denken dat ze slimmer zijn. Jij gaat altijd het onderspit delven. Het enige wat je echt helpt is heel goed de regels kennen. Als jij precies weet wat ze kunnen en mogen dan maak je een kans. Anders eindig je gewoon op de vlucht terug.

• BB-One
Of data waarvan je niet wil dat anderen ze kunnen zien, gewoon encrypten met wachtwoord toegang .

• Fred.
  • Niet online
TripleQ schreef op dinsdag 27 december 2016 @ 11:18:
Nee, met smartlock gaat je telefoon niet op slot als deze buiten het bereik van je bluetooth device komt (of ingestelde locatie)

Het is enkel dat je dan geen lock screen krijgt als die gelocked is. Dus de douane kan hem gewoon geunlocked houden als ze willen door hem telkens even aan te raken
Aha, ok. Dan ben ik er niks mee.

• Dennism
BB-One schreef op dinsdag 27 december 2016 @ 11:23:
Of data waarvan je niet wil dat anderen ze kunnen zien, gewoon encrypten met wachtwoord toegang .
En dan gaan ze je verplichten het wachtwoord in te voeren of je kan terug. Data die je niet wil dat ze kunnen zien in landen met een dergelijk strenge controle moet je gewoon niet bij je hebben op het moment van passeren van de douane.

Enkele klanten van ons doen dit ook, laptops / smartphones / usb sticks noem maar op met Company data mogen naar bepaalde landen niet mee.

company nokia mee of een lege smartphone, laptop krijgen ze daar te leen op de vestiging in dat land en dan via VPN connectie maken met de thuisbasis voor de data. Bij vertrek maakt de lokale IT afdeling alles weer leeg en klaar.

[ Voor 29% gewijzigd door Dennism op 27-12-2016 11:27 ]

• Fred.
  • Niet online
Dennism schreef op dinsdag 27 december 2016 @ 11:22:
[...]

Daar ga je weinig mee bereiken, douane medewerkers kennen dat soort trucjes tegenwoordig ook wel. En dan verplichten ze je wel om hem wederom te unlocken en de beveiliging uit te zetten, net als bij beveiligde apps. Idem met Apparatuur die uitstaat, aanzetten / toegang geven kun je weigeren, roepen dat het van een vriend is ook, maar grote kans dat je dan het land niet inkomt als puntje bij paaltje komt.

Als ze het willen zien krijgen ze het te zien, of ze weigeren ze gewoon.

Als je wil dat ze niets te zien hebben bij een controle, backup je phone dan voor vertrek, factory reset, alleen de zaken erop die je tijdens de reis nodig kan hebben en na aankomt de backup via Wifi weer restoren.
Goeie tip, maar vereist wel wat extra werk natuurlijk.

• BB-One
Dennism schreef op dinsdag 27 december 2016 @ 11:25:
[...]

En dan gaan ze je verplichten het wachtwoord in te voeren of je kan terug. Data die je niet wil dat ze kunnen zien in landen met een dergelijk strenge controle moet je gewoon niet bij je hebben op het moment van passeren van de douane.
Dat klopt, maar dan heeft iemand niet zomaar toegang tot die bestanden, zoals bijvoorbeeld de telecom winkel medewerker die even al je privé foto's kopieert...
En bij de douane kun je dan op verzoek gewoon het wachtwoord invoeren.

• Dennism
BB-One schreef op dinsdag 27 december 2016 @ 11:28:
[...]

Dat klopt, maar dan heeft iemand niet zomaar toegang tot die bestanden, zoals bijvoorbeeld de telecom winkel medewerker die even al je privé foto's kopieert...
En bij de douane kun je dan op verzoek gewoon het wachtwoord invoeren.
Voor een telecom winkel zou dat inderdaad wel zin hebben.

• Fred.
  • Niet online
downtime schreef op dinsdag 27 december 2016 @ 11:23:
[...]

En jij denkt serieus dat ze dan niet verder meer kijken? Jij bent wel erg naïef.

Dat immigratiepersoneel heeft dagelijks te maken met types als jou die denken dat ze slimmer zijn. Jij gaat altijd het onderspit delven. Het enige wat je echt helpt is heel goed de regels kennen. Als jij precies weet wat ze kunnen en mogen dan maak je een kans. Anders eindig je gewoon op de vlucht terug.
Rustig man! _/-\o_ >:) Ik heb niets te verbergen, ik vind het gewoon niet leuk dat dit nu 2 keer op korte tijd is gebeurd. Ze gaan gewoon met je telefoon weg en je weet niet wat ze ermee doen. Als ik zou kunnen zien wat ze doen zou ik er totaal geen probleem mee hebben.

• Dennism
Fred. schreef op dinsdag 27 december 2016 @ 11:33:
[...]

Rustig man! _/-\o_ >:) Ik heb niets te verbergen, ik vind het gewoon niet leuk dat dit nu 2 keer op korte tijd is gebeurd. Ze gaan gewoon met je telefoon weg en je weet niet wat ze ermee doen. Als ik zou kunnen zien wat ze doen zou ik er totaal geen probleem mee hebben.
Dat kan natuurlijk ook zijn om een bepaalde reactie te pijlen. Als jij ineens enorm nerveus wordt wanneer iemand wegloopt met jouw telefoon....

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:52

DukeBox

loves wheat smoothies

Ik gebruik daar knox voor.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• Fred.
  • Niet online
Dennism schreef op dinsdag 27 december 2016 @ 11:40:
[...]

Dat kan natuurlijk ook zijn om een bepaalde reactie te pijlen. Als jij ineens enorm nerveus wordt wanneer iemand wegloopt met jouw telefoon....
Ja, Ik was er niet blij mee en ik werd eigenlijk wel nerveus na een tijdje.
Ik vind het gewoon niet leuk. Als ze dat nu achter een glazen wand ofzo zouden doen zodat je kan zien wat ze er mee doen. Gewoon onderzoeken of kopiëren dan zou dat veel doorzichtiger zijn. Dan weet je toch wat er gebeurd is.

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 04-11 12:42

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Ik had hetzelfde toen ik in Wenen aankwam afgelopen week (En is al eerder gebeurt maar zag dit topic toevallig voorbij komen), omdat ik 2 telefoons bij me had wilde ze weten waarom... 1 werk/1 prive... En dat was raar schijnbaar... Ik moest ze beide unlocken en en 'afstaan' na zo'n 20-30 minuten (Voelde als een uur) kwamen ze terug. Het vreemde was dat ze b.v. niet mijn laptops wilde nakijken waar ik er ook 2 van bij me had ook 1 werk/1 prive en wonderbaarlijk hadden ze hier 0.0 opmerkingen over.

Nou vind ik het vervelend dat ze mijn prive telefoon mee hadden, ze kunnen mijn email adres/emails gewoon zien aangezien deze gewoon zichtbaar zijn via de widget. Is er niet een app/programma dat een soort 'log' bij houdt of je b.v. kan zien of ze de telefoons aan een PC hebben gehangen en b.v. data eraf gehaald hebben/bekeken?

Zoals velen, ja ik heb niets te verbergen maar dat betekent niet dat ze zomaar aan mijn informatie mogen komen/zien het gaat ze ten slotte geen donder aan. Het zou helemaal een omgedraaide wereld zijn als ik zou zeggen geef me jou telefoon eerst maar en dan ga ik in jou telefoon kijken terwijl jij in de mijne kijkt.

Ten tweede vraag ik me af als ik mijn telefoon dus zou encrypten/ook NFC key oid zou gebruiken maar dan krijg je weer 'oh die encrypt zijn tel dus die zal wel wat te verbergen hebben' en dan sta je weer 3 uur langer op het vliegveld..

Ik vind zowiezo dat de samenleving in een stel bange kinderen is veranderd, toen ik 17-18 was en naar Turkije vloog was het allemaal niet zo kinderachtig. zelfs meerdere malen naar China is minder gezeur dan binnen Europa. Nog nooit telefoons/laptops etc af moeten staan naar/van China. Binnen Europa nu al 4 van de 6 keer. Man man waar gaat de wereld heen.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

Qwerty-273

Meukposter

Fred. schreef op dinsdag 27 december 2016 @ 11:33:
Heb je dat aangegeven dat je zwaar aan je privacy tilt en het zo maar afstaan van je unlocked telefoon daar tegen in gaat? Dat je het dus best wilt doen, maar wilt mee kijken wat men doet? Wie weet heb je nu wel een stiekum geinstalleerde spyware op je telefoon?
prutser001 schreef op dinsdag 27 december 2016 @ 11:51:
Ik had hetzelfde toen ik in Wenen aankwam afgelopen week (En is al eerder gebeurt maar zag dit topic toevallig voorbij komen), omdat ik 2 telefoons bij me had wilde ze weten waarom... 1 werk/1 prive... En dat was raar schijnbaar... Ik moest ze beide unlocken en en 'afstaan' na zo'n 20-30 minuten (Voelde als een uur) kwamen ze terug.
Tja, prive kan je natuurlijk zelf beslissen. Maar voor werk devices mogen ze daar best contact opnemen met de legal afdeling van mijn werkgever. Die krijgen ze dus echt nooit never niet zomaar unlocked mee. Als dan de consequentie is dat het inbeslag wordt genomen voor nader onderzoek, tja succes. Juist in interne e-mail kan behoorlijk wat staan wat je baas totaal niet buiten zijn deuren wilt hebben.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

• Mel33
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 20:21
prutser001 schreef op dinsdag 27 december 2016 @ 11:51:

Zoals velen, ja ik heb niets te verbergen maar dat betekent niet dat ze zomaar aan mijn informatie mogen komen/zien het gaat ze ten slotte geen donder aan. Het zou helemaal een omgedraaide wereld zijn als ik zou zeggen geef me jou telefoon eerst maar en dan ga ik in jou telefoon kijken terwijl jij in de mijne kijkt.
Ja dat mensen het allemaal accepteren om dat land dan in te komen is toch eigenlijk zot of nie?
Als ik ergens als gast binnenkom mogen ze me fouilleren maar uit mijn prive blijven ze af, dan maar niet op dat feestje zijn.

Daar zit het punt wat knelt, onder het mom van iedereen laat snuffelen in zijn prive en staat het toe, daarom kunnen ze dit doen, als iedereen dit nou eens weigerde dan konden ze het niet met een simpel "anders kom je het land niet in" afdoen, nee dan moet er echt een verdacht op jou persoon zijn om de data in te zien.
Maar al diegenen die zeggen "ik heb niks te verbergen! dus doe maar kijken in mijn prive gegevens" Staan nu op servers met hun data, en worden er verbanden gelegd in jou leven en denkwijze, je werkt mee aan je eigen beeldvorming van jou persoontje, en een ander(persoon of autoriteit) ziet een foto van je dochter als aanstootgevend en jij voelde een 'houden van me gezin' moment met je dochter.
Overheden hebben geen verstand van relaties en omgangsvormen, net zoals de wet ook niet heeft, wetten en overheden hebben geen persoonlijke relatie met jou en kijken er dus op een hele andere manier naar.

Ik zou zowiezo nu in deze tijd geen telefoon meenemen waar al mijn prive in zit, naar een ander land met andere wetten, kijk uit met wat je doet, je vergeet wel eens dat kiekje van een vunzig moment misschien

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Qwerty-273 schreef op dinsdag 27 december 2016 @ 12:25:
[...]

Heb je dat aangegeven dat je zwaar aan je privacy tilt en het zo maar afstaan van je unlocked telefoon daar tegen in gaat? Dat je het dus best wilt doen, maar wilt mee kijken wat men doet? Wie weet heb je nu wel een stiekum geinstalleerde spyware op je telefoon?
Dat zou ik eerder doen dan onzin met hardware keys enzo. Zeg gewoon dat die telefoon persoonlijke informatie bevat en dat je graag al hun vragen beantwoord maar dat ze niet de codes krijgen.

Blijft het punt dat ze niet verplicht zijn om jou binnen te laten en dat bovenstaande soms aanleiding kan zijn om jou toegang te weigeren. Op z'n minst zullen ze aanvullende vragen stellen.
Tja, prive kan je natuurlijk zelf beslissen. Maar voor werk devices mogen ze daar best contact opnemen met de legal afdeling van mijn werkgever. Die krijgen ze dus echt nooit never niet zomaar unlocked mee. Als dan de consequentie is dat het inbeslag wordt genomen voor nader onderzoek, tja succes. Juist in interne e-mail kan behoorlijk wat staan wat je baas totaal niet buiten zijn deuren wilt hebben.
Dan ga ik ervan uit dat de baas het ook prima vindt als jij op het vliegtuig terug naar huis wordt gezet.

Verwijderd

Beste,

Het is de 2e keer dat iemand mij gevraagd heeft om mijn smartphone te unlocken om er dan vervolgens mee weg te wandelen en 20 min. later terug te komen.
Nu heb ik geen geheimen maar toch vind ik het niet leuk als iemand in al mijn data gaat rommelen.

De eerste keer gebeurde dit in een Telecom shop (omdat ze research moesten doen) nadat mijn data plots helemaal verbruikt was. Ik heb mijn data terug gekregen want ze konden niets vinden...

Maar de 2e keer was op de luchthaven in Sydney, Customs begon mij vragen te stellen omdat ik regelmatig in Australië ben vonden ze dat verdacht. Ze dachten waarschijnlijk dat ik illegaal werkte. En dus vroegen ze om mijn smartphone te unlocken en wandelde ze er mee weg om 20 min. later en na een aantal vragen terug te komen. Ik zag hier geen andere weg omdat ik anders mogelijk geweigerd of vertraagd was.

Momenteel gebruik ik een iPhone, maar ik ga waarschijnlijk terug naar android in 2017

Thanks!
Fred.
Kan je niet gewoon eisen dat je wil zien wat ze doen met je telefoon? Lijkt me dat je daar gewoon op mag toezien. Voor hetzelfde geld klapt zo'n gozer dat linea recta naar Facebook, of installeert hij een stuk spyware, weet jij veel.

Ik denk echter dat als je het onmogelijk maakt dat ze je gewoon toegang tot het land gaan weigeren... want zo'n absurde tijd leven we inmiddels wel in. Alles is geoorloofd voor een beetje schijnveiligheid tegenwoordig dus of je daarmee bereikt wat je wil kan je je ook afvragen.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 27-12-2016 12:39 ]

Verwijderd

downtime schreef op dinsdag 27 december 2016 @ 10:52:
[...]

Die krijgen op de plaats van bestemming gewoon een andere laptop en halen hun data dan via VPN op.
Dit is precies waarom ik die achterlijke check op luchthavens niet snap. Iedereen die wat significants te verbergen heeft weet dat natuurlijk gewoon.
Je kan dus gewoon met een lege telefoon/laptop/broodrooster door de douane strompelen om hem daarna op plaats van bestemming prompt te synchroniseren met je databron van keuze.
Volstrekt kansloze actie, maar wel een vrij stevige inbreuk op je privacy als je nietsvermoedend met je telefoon vol privacygevoelige data door bij zo'n mafketel komt die in je telefoon wil kijken, en het kost ook allemaal manuren die ongetwijfeld linksom of rechtsom betaald worden door de belastingbetaler.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 27-12-2016 12:44 ]

• Mel33
Verwijderd schreef op dinsdag 27 december 2016 @ 12:43:
[...]

Dit is precies waarom ik die achterlijke check op luchthavens niet snap. Iedereen die wat significants te verbergen heeft weet dat natuurlijk gewoon.
Je kan dus gewoon met een lege telefoon/laptop/broodrooster door de douane strompelen om hem daarna op plaats van bestemming prompt te synchroniseren met je databron van keuze.
Volstrekt kansloze actie, maar wel een vrij stevige inbreuk op je privacy als je nietsvermoedend met je telefoon vol privacygevoelige data door bij zo'n mafketel komt die in je telefoon wil kijken, en het kost ook allemaal manuren die ongetwijfeld linksom of rechtsom betaald worden door de belastingbetaler.
Dat is ook precies mijn punt, het is niet tegen terror, het is puur spionage van land tegen land, of kennis tegen kennis vergaren.
Maar ok nu gaan we een beetje of topic, maar de TS kan zijn data niet beschermen als hij het persoonlijk meeneemt als hij in een ander land wil zijn. Daar komt het op neer, dus laat het thuis.

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

mell33 schreef op dinsdag 27 december 2016 @ 12:51:
[...]

Dat is ook precies mijn punt, het is niet tegen terror, het is puur spionage van land tegen land, of kennis tegen kennis vergaren.
Maar ok nu gaan we een beetje of topic, maar de TS kan zijn data niet beschermen als hij het persoonlijk meeneemt als hij in een ander land wil zijn. Daar komt het op neer, dus laat het thuis.
Je gooit nu zaken op één hoop die niks met elkaar te maken hebben. Immigratie wil vooral weten of je daar niet komt om illegaal te werken. Heeft niks met terreur te maken. En menig illegale arbeider is onnozel genoeg om op die manier te pakken. Het gaat immers in de meeste gevallen om mensen die vrij simpel werk doen.

• corset
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 25-07 13:11
Wie weet heb je nu wel een stiekum geinstalleerde spyware op je telefoon?
Wow.. ik wist dat er veel privacy fanaten waren hier, maar dit soort aluhoedjes niveau is wel echt briljant.. 8)7

En nu komen de fanatici met de standaard "bewijs maar dat het niet zo is!", maar andersom zal er ook nooit bewijs komen O-)

[ Voor 16% gewijzigd door corset op 27-12-2016 13:05 ]

"Whatever their future, at the dawn of their lives, men seek a noble vision of man’s nature and of life’s potential."

• Mel33
corset schreef op dinsdag 27 december 2016 @ 13:05:
[...]

Wow.. ik wist dat er veel privacy fanaten waren hier, maar dit soort aluhoedjes niveau is wel echt briljant.. 8)7

En nu komen de fanatici met de standaard "bewijs maar dat het niet zo is!", maar andersom zal er ook nooit bewijs komen O-)
Dankje Zo was het niet bedoeld, maar doe er je voordeel mee

Als jij naar een ander land gaat en je wil niet dat er in gesnuffeld wordt dan moet je hem niet meenemen, daar komt het op neer.

[ Voor 13% gewijzigd door Mel33 op 27-12-2016 13:10 ]

Verwijderd

[...]

Ik vind daar vrij weinig aluhoedje aan.
Je kent die douane medewerk(st)er niet (of juist wel, wat ook een issue kan zijn) en ken diens integriteit niet. Weet ook niet waar men zonder pardon naar zou willen kijken. Ik weet niet eens of hij überhaupt de persoon gaat zijn die er naar gaat kijken of dat iemand dat gaat doen die je uberhaupt niet ziet, en waar gaat die data post-controle heen? Hoe kan ik dat proces toetsen? Hoe wordt dat allemaal gewaarborgd?

Politie moet om exact hetzelfde te doen door nogal wat hoepels. Ik vind het raar dat daar bij een grenscontrole blijkbaar opeens zo casual over wordt gedaan.

• Blerp
  • Niet online

Blerp

I exist out of spite

Dit topic laat mij er in ieder geval wel even over nadenken. Ben zelf van plan voor het eerst in jaren weer een op vakantie te gaan, en dit keer buiten Europa (waarschijnlijk Azië oid) en heb er geen behoefte aan dat anderen aan m'n spullen cq gegevens zitten.

Nee, geen aluhoedje, maar iedereen heeft iets te verbergen ook al zullen veel mensen dit ontkennen. Zie het als de deur van het toilet dichtdoen, even de kamer uitlopen als je een telefoontje krijgt, kleding aantrekken, er zijn gewoon dingen die geen topgeheim zijn maar die je niet met andere wilt delen. Lees ook dit stuk van De Correspondent https://decorrespondent.n...erbergen/6428004-ab2d5fc2

Terug on topic, ik heb nog een telefoon over om wat mee te kunnen testen. Ik denk dat de beste optie is het maken van een image van het toestel of goede backup, verbinden met de vpn-server die thuis staat en de backup terug op het toestel gooien nadat ik aangekomen ben. Verder ook alleen online via m'n eigen vpn, foto's e.d. worden al gesynct, voor vertrek telefoon weer even wipen en na terugkomst de backup weer terugzetten.
Wederom, geen aluhoedje, maar het meeste gaat ze gewoon geen reet aan.

Insert vies grapje hier

• corset
Verwijderd schreef op dinsdag 27 december 2016 @ 13:25:
[...]

Je kent die douane medewerk(st)er niet (of juist wel, wat ook een issue kan zijn) en ken diens integriteit niet. Weet ook niet waar men zonder pardon naar zou willen kijken. Ik weet niet eens of hij überhaupt de persoon gaat zijn die er naar gaat kijken of dat iemand dat gaat doen die je uberhaupt niet ziet, en waar gaat die data post-controle heen? Hoe kan ik dat proces toetsen? Hoe wordt dat allemaal gewaarborgd?

Politie moet om exact hetzelfde te doen door nogal wat hoepels. Ik vind het raar dat daar bij een grenscontrole blijkbaar opeens zo casual over wordt gedaan.
Gek dat je dan gewoon kan instellen dat je niks kan installeren zonder passcode, of je neemt een dumbphone mee naar het buitenland. Probleem opgelost.

In de tussentijd geef ik mijn telefoon af, en wordt ik gewoon doorgelaten. In diezelfde tijd gaat het privacy volk stennis staan schoppen, en worden ze alleen maar meer verdacht gevonden :+

"Whatever their future, at the dawn of their lives, men seek a noble vision of man’s nature and of life’s potential."

• BB-One
Verwijderd schreef op dinsdag 27 december 2016 @ 13:25:
[...]

Bij een grenscontrole word er ook niet casual over gedaan. Je hebt altijd het recht om te weigeren (dat je dan niet de grens over komt is dan wat anders, daar kun je dan weer apart bezwaar tegen maken). Wel zal men op grond van wetgeving als douane ambtenaar wellicht eerder data van een telefoon mogen kopiëren/bekijken dan bijvoorbeeld een plitieagent, maar dat is afhankelijk van de wet/regelgeving.
Net zoals dat de politie je ook mag vragen om je telefoon te bekijken, net zoals als dat ik mijn buurman mag vragen om zijn telefoon te bekijken. Weigeren staat vrij.

Zie bijvoorbeeld ook:
nieuws: Britse douane mag zonder verdenking persoonlijke data van mobieltjes ...

Maar mocht je wat te verbergen hebben, al dan niet gerechtvaardigd, dan moet je het gewoon niet bij je hebben, simple as that.

Zie bijvoorbeeld voor de mogelijkheden bij het binnengaan van de US (wel wat ouder stuk, maar volgen mij wel een goede beschrijving):
https://www.eff.org/nl/wp...-carrying-digital-devices

Verwijderd

corset schreef op dinsdag 27 december 2016 @ 13:41:
[...]

Gek dat je dan gewoon kan instellen dat je niks kan installeren zonder passcode, of je neemt een dumbphone mee naar het buitenland. Probleem opgelost.

In de tussentijd geef ik mijn telefoon af, en wordt ik gewoon doorgelaten. In diezelfde tijd gaat het privacy volk stennis staan schoppen, en worden ze alleen maar meer verdacht gevonden :+
Dat kan jij grappig vinden, maar mensen als jij maken de gang naar een totalitaire politiestaat natuurlijk wel lekker makkelijk. "je doet er toch niets aan"
Het zijn altijd die mensen die stennis schoppen die zaken veranderd krijgen. Met een beetje passief doen en steeds maar conformeren is er nog nooit iets beter geworden.

Die drang van overheden om steeds dieper door te dringen in je privésferen om arbitraire doelen te behalen beschouw ik over het algemeen als zorgelijk en in dit soort gevallen ook een middel die niet geheiligd wordt door dat doel.
Ik heb in strafrechtelijke zin niets te verbergen, maar ik voel er desondanks absoluut niets voor een random persoon zonder concrete aanleiding en zonder concreet toezicht mijn telefoon te laten clonen om daar god weet wat mee te gaan doen. Dat is gewoon eng, en ik zie dat liever als een gezonde kritische houding tegen de machthebbers dan samenzweringsdenken om daar gewoon problemen mee te hebben.

• Mel33
[...]

Het is nog maar 10 jaar dat je smartphones hebt(25jaar internet) kweet zo niet waar jij het over hebt, maar je doet alsof we er al 100 jaar ervaring mee hebben en dat het nooit schadelijk is gebleken, maar dat is niet zo, dat moet nog blijken en tot die tijd ben ik niet zo onvoorzichtig als de rest van NL

• corset
Verwijderd schreef op dinsdag 27 december 2016 @ 13:46:
[...]

Dat kan jij grappig vinden, maar mensen als jij maken de gang naar een totalitaire politiestaat natuurlijk wel lekker makkelijk. "je doet er toch niets aan"
Holy leap of logic batman..

Daar ben ik dus al klaar, als je alleen maar vanuit zulke extremen kan denken ben je echt verkeerd bezig.

Wat ga je bereiken als je als persoon op een vliegveld moeilijk gaat doen? Denk je nou echt dat ze met 20-30 man per dag die dat doen, ze opeens denken "Hey, mensen vinden het zo raar, misschien moeten we er mee stoppen!" Zo werkt het niet.
Als je het wil veranderen, zal je het toch anders aan moeten pakken. Maar goed, realisme werkt vaak niet bij dit soort logica.

Ik wil het ook dolgraag anders zien, echter ben ik realistisch genoeg om te weten dat "als een klein kind te gaan roepen en stampvoeten" (Even overdreven, aangezien ik blijkbaar pro politiestaat ben) echt precies 0 gaat bereiken.

Voor de vakantie die jij volgende week/maand/jaar hebt, gaat er niks wijzigen. Daar gaat echt meerdere jaren overheen.

Overigens wel geinig, even nagekeken:

Frankfurt Airport -> Ik mag doorlopen. Meneer achter me "you are invading my privacy, I refuse to let my luggage get scanned". Die is dus de lul en mag meelopen, uitgebreider onderzoek. Wat heeft hij bereikt? 0, ja meer vertraging voor hem

Turkije Vliegveld (Antalya) -> Ik mag rustig doorlopen, mijn vrouw ook. Laptop, telefoon, etc, niks gecontroleerd.

Zelfde in Engeland, Italië, Zwitserland etc.

[ Voor 16% gewijzigd door corset op 27-12-2016 13:54 ]

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
corset schreef op dinsdag 27 december 2016 @ 13:51:
[...]

Daar ben ik dus al klaar, als je alleen maar vanuit zulke extremen kan denken ben je echt verkeerd bezig.

Wat ga je bereiken als je als persoon op een vliegveld moeilijk gaat doen? Denk je nou echt dat ze met 20-30 man per dag die dat doen, ze opeens denken "Hey, mensen vinden het zo raar, misschien moeten we er mee stoppen!" Zo werkt het niet.
Als je het wil veranderen, zal je het toch anders aan moeten pakken. Maar goed, realisme werkt vaak niet bij dit soort logica.

Ik wil het ook dolgraag anders zien, echter ben ik realistisch genoeg om te weten dat "als een klein kind te gaan roepen en stampvoeten" (Even overdreven, aangezien ik blijkbaar pro politiestaat ben) echt precies 0 gaat bereiken.

Voor de vakantie die jij volgende week/maand/jaar hebt, gaat er niks wijzigen. Daar gaat echt meerdere jaren overheen.
Tja voor niks je privacy opzeggen en alles maar op straat gooien om even op vakantie te kunnen, je moet het maar leuk vinden 8)7

Fixing things to the breaking point...

• corset
RGAT schreef op dinsdag 27 december 2016 @ 13:53:
[...]

Tja voor niks je privacy opzeggen en alles maar op straat gooien om even op vakantie te kunnen, je moet het maar leuk vinden 8)7
Of je leest alleen wat je wil lezen ;)

• Chip.
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Je kan foto's, bestanden, contacten toch in de cloud zetten of handmatig backuppen? Dan doe je gewoon een full factory reset en formateer je je telefoon voordat je in het vliegtuig stapt. Vervolgens binnen gelaten sync je alles wat je nodig hebt weer. Ik weet niet wat jullie allemaal op jullie mobiel hebben, maar bij mij is het niet meer dan foto's, contacten, sms'jes, apples, bel history, en wat app data. Iig niets wat niet te back-uppen is en vervolgens weer eventueel van je eigen VPN te herstellen.

• RGAT
  • Niet online
corset schreef op dinsdag 27 december 2016 @ 13:54:
[...]

Of je leest alleen wat je wil lezen ;)
Ik las toch echt wat er staat, dat je liever je vakantie hebt dan privacy ;)
Dat je deze manier meer confronterend vind dan een hele lieve genuanceerde manier om hetzelfde te zeggen zegt toch al genoeg dat je zelf ook helemaal niet blij bent met deze oplossing en er dan eigenlijk ook wat tegen zou moeten doen? ;)

• corset
RGAT schreef op dinsdag 27 december 2016 @ 13:56:
[...]

Ik las toch echt wat er staat, dat je liever je vakantie hebt dan privacy ;)
Dat je deze manier meer confronterend vind dan een hele lieve genuanceerde manier om hetzelfde te zeggen zegt toch al genoeg dat je zelf ook helemaal niet blij bent met deze oplossing en er dan eigenlijk ook wat tegen zou moeten doen? ;)
speciaal voor jou dan:

• Mel33
Wedden dat bijv Turkije nu al je data slurpt als je binnen komt, dat was vorige zomer nog niet zo hoor?
Het kan snel veranderen, pas gewoon op met onze vrijheden en och ik heb niks te verbergen mentaliteit hier, want dáár is het schadelijk nu! (ik ben enigszins zorgelijk en niet om alu te spelen)
Deze techniek en gebruik van onze privacy is nog maar 25 jaar oud!

[ Voor 19% gewijzigd door Mel33 op 27-12-2016 14:03 ]

Verwijderd

corset schreef op dinsdag 27 december 2016 @ 13:51:
[...]

Op het moment dat het proces op zo'n vliegveld afdoende verstoord wordt gaat dat absoluut zeker wel uit maken want op den duurt loopt de planning gewoon in het honderd en dan zal je zien dat het plotsklaps helemaal niet zo noodzakelijk is dat ze in je telefoon gluren.

Kijk maar eens in de supermarkt hoeveel gillende kleuters uiteindelijk gewoon hun zin krijgen, om even in de sferen van je eigen analogie te blijven.

Grappig overigens dat je mij beticht van denken in extremen maar jij zelf vervolgens "niet passief doen" vertaald naar enkel en alleen stennis schoppen bij de douane op het moment zelf. :)

• RGAT
  • Niet online
corset schreef op dinsdag 27 december 2016 @ 13:56:
[...]

speciaal voor jou dan:

[...]
Geen idee waarom je dat stuk quote, quote dan ook het stuk waar je zelf liever je vakantie dan je privacy wil ;)
En quote het stuk waar ik suggereer dat weigeren de methode is om dit tegen te gaan...
Dan komen we op het stuk waar ik zeg dat zomaar mee werken omdat je liever vakantie dan privacy wil zeker niet helpt tegen dit soort methodes, meelopen met de kudde zeg maar...
Dat niet mee werken het niet vandaag gaat stoppen is duidelijk echter is het ook duidelijk dat jouw methode van maar gewoon doen want er is geen hoop ook niet werkt ;)

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Verwijderd schreef op dinsdag 27 december 2016 @ 14:02:
[...]

Op het moment dat het proces op zo'n vliegveld afdoende verstoord wordt gaat dat absoluut zeker wel uit maken want op den duurt loopt de planning gewoon in het honderd en dan zal je zien dat het plotsklaps helemaal niet zo noodzakelijk is dat ze in je telefoon gluren.
Nee, die planning loopt niet in het honderd, jij wordt gewoon apart genomen voor een interview en de mensen na jou mogen met minimale plichtplegingen doorlopen om te voorkomen dat er iets in het honderd loopt. Dus omdat jij stennis schopt wordt die drugssmokkelaar achter jou niet eens gecontroleerd.

Correctie: Die drugssmokkelaar heeft natuurlijk met de douane te maken en niet met immigration.

[ Voor 7% gewijzigd door downtime op 27-12-2016 14:46 ]

• corset
Verwijderd schreef op dinsdag 27 december 2016 @ 14:02:
[...]

Kijk maar eens in de supermarkt hoeveel gillende kleuters uiteindelijk gewoon hun zin krijgen, om even in de sferen van je eigen analogie te blijven.

Grappig overigens dat je mij beticht van denken in extremen maar jij zelf vervolgens "niet passief doen" vertaald naar enkel en alleen stennis schoppen bij de douane op het moment zelf. :)
Daar heb je dan wel weer een punt, alleen dat wordt al jaren geprobeerd, als we na jaren nog niet verder zijn dan moet je toch anders gaan denken.

Privacy is geweldig en iets waar we zeker naar moeten streven, echter moeten we wel realistisch blijven. Je kan niet alles geheimhouden en doen alsof niemand iets met je te maken heeft, dat is niet de samenleving waar we in wonen.

Ik ben echt iemand van, Ik deel als het moet, en ik totaal niet anders kan. Zeker met overheden, bedrijven etc. Echter wil ik nog wel een leven hebben. Daarom heb ik voor vakanties een dumbphone bij me + lege telefoon (data wipe) in de koffer. Willen ze hem inzien? Veel succes.

• erwin26
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 29-04 13:15
Beste,

Thanks!
Fred.
Als Telecom jouw wilt helpen, moeten ze wel een unlocked telefoon hebben.
Mocht jouw telefoon op lock gaan terwijl de douane er mee weg loopt dan kom jij simpel weg het land niet meer in. Dus de keuze is aan jouw.

P.S

Koop een smartwatch en pair hem en zorg dat die lockt na vebroken verbinding. (easyer kan niet)

• BB-One
erwin26 schreef op dinsdag 27 december 2016 @ 15:04:
[...]

Koop een smartwatch en pair hem en zorg dat die lockt na vebroken verbinding. (easyer kan niet)
Hoe krijg je dat voor elkaar?

• erwin26
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 29-04 13:15
BB-One schreef op dinsdag 27 december 2016 @ 15:33:
[...]

Hoe krijg je dat voor elkaar?
Android 4.4 of hoger hebben en een smartwatch. Pair hem en stel in dat die moet locken als de BT verbinding wegvalt. (Apple heeft dit ook)

• corset
En dan moet je horloge mee, of je mag zelf mee voor een wat uitgebreider onderzoek. Daar schiet je denk ik vrij weinig mee op.

• BB-One
erwin26 schreef op dinsdag 27 december 2016 @ 15:37:
[...]

Android 4.4 of hoger hebben en een smartwatch. Pair hem en stel in dat die moet locken als de BT verbinding wegvalt. (Apple heeft dit ook)
Waar staat dat in de instellingen bij android?
Smartlock (android 7) kan bij mij alleen ontgrendelen, maar kan niet geforceerd vergrendelen als de BT verbinding wegvalt, tenminste ik zie dat nergens staan.

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat de TS en anderen doen om zo vaak gecontroleerd te worden. Ik heb toch al redelijk veel gereisd (alleen het Midden-Oosten en Zuid-Amerika ontbreken nog van de continenten) en ben nog nooit gevraagd om mijn telefoon af te geven.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• BB-One
gambieter schreef op dinsdag 27 december 2016 @ 15:45:
Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat de TS en anderen doen om zo vaak gecontroleerd te worden. Ik heb toch al redelijk veel gereisd (alleen het Midden-Oosten en Zuid-Amerika ontbreken nog van de continenten) en ben nog nooit gevraagd om mijn telefoon af te geven.
Volgens mij is TS 1x gecontroleerd en in de hele thread is er nog iemand die ook eens een keer gecontroleerd is. "vaak" is dus niet echt het juiste woord.

• rc5proxy
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06-10 21:20
Tja je kan ;
A Weigeren (ga je iets eerder terug dan gepland)
B unlocken meegeven en geduldig wachten (zou ik nooit doen)
C even aanbieden mee te lopen om eventueel te vertalen (er van uitgaand dat er alleen nederlandse gesprekken in bv whatsapp email ect staan)
D gewoon goed opruimen en geen gesprekken/email bewaren op je telefoon.

C lijk mij altijd beste optie.

en er over nadenkend zou er niet een mogelijkheid moeten zijn via bv een 2e unlock code een toestel in read/no install mode vrij te geven ?
dan weet je iedergeval zeker dat er niets gewist/geinstalleerd kan worden.

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Ik heb eens een hond geaaid/aangeraakt die heel dichtbijkwam terwijl ik op de grond zat bij de bagageband, dat was niet zo verstandig >:)

• -SimJoc-
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Je kunt een truecrypt container maken met Encrypted Data Store (EDS). Je hebt een lite en een betaalde versie. Deze container kun je natuurlijk ook in de cloud opslaan.

• Fred.
  • Niet online
[...]

Ja, Ik heb ze beschuldigd van het kopiëren van mijn gegevens.
Maar ze vertelde mij gewoon dat zij dat niet doen. Ze kunnen jou natuurlijk vanalles wijsmaken, waarom doen ze dat dan niet ter plaatse zodat ik kan meekijken.

• Fred.
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 27 december 2016 @ 12:36:
[...]

Kan je niet gewoon eisen dat je wil zien wat ze doen met je telefoon? Lijkt me dat je daar gewoon op mag toezien. Voor hetzelfde geld klapt zo'n gozer dat linea recta naar Facebook, of installeert hij een stuk spyware, weet jij veel.

Ik denk echter dat als je het onmogelijk maakt dat ze je gewoon toegang tot het land gaan weigeren... want zo'n absurde tijd leven we inmiddels wel in. Alles is geoorloofd voor een beetje schijnveiligheid tegenwoordig dus of je daarmee bereikt wat je wil kan je je ook afvragen.
Ja... Voor ik het wist was ze er mee weg. Ik dacht dat ze gewoon naar mijn visum wou kijken dat op mijn telefoon stond.

• Fred.
  • Niet online
Ik reis ook veel, en ik heb lang in Australië rondgereisd en nu ben ik terug in Australië en zo vonden dat blijkbaar verdacht. Daarom de controle.
Vorige keer voor ik mijn visa kreeg moest ik een reisplan opmaken en de bankafschriften van mijn rekening doorsturen om te bewijzen dat ik dat wel kon betalen. Dit was een toeristenvisum voor 12 maanden. Daar is dat blijkbaar een standaard procedure.
Dus zij weten al zoveel over mij...
Reis jij alleen of met een vriendin/ vriend?
Ik reis alleen en dat is blijkbaar ook al verdacht.

• Fred.
  • Niet online
rc5proxy schreef op dinsdag 27 december 2016 @ 18:40:
Tja je kan ;
A Weigeren (ga je iets eerder terug dan gepland)
B unlocken meegeven en geduldig wachten (zou ik nooit doen)
C even aanbieden mee te lopen om eventueel te vertalen (er van uitgaand dat er alleen nederlandse gesprekken in bv whatsapp email ect staan)
D gewoon goed opruimen en geen gesprekken/email bewaren op je telefoon.

C lijk mij altijd beste optie.

en er over nadenkend zou er niet een mogelijkheid moeten zijn via bv een 2e unlock code een toestel in read/no install mode vrij te geven ?
dan weet je iedergeval zeker dat er niets gewist/geinstalleerd kan worden.
Volgende keer zeker C !
Maar ik zal er alles aan doen om een betere optie te vinden. Ik zit verveeld met de zaak, ik vond dit te ver gaan.

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

Qwerty-273

Meukposter

downtime schreef op dinsdag 27 december 2016 @ 12:32:
Dan ga ik ervan uit dat de baas het ook prima vindt als jij op het vliegtuig terug naar huis wordt gezet.
Klopt, binnen het bedrijf is er dan ook een policy die werknemers moeten volgen waar dus uitdrukkelijk dit in verteld wordt. Nooit never niet unlocken voor douane. Liever dat de hardware inbeslag genomen wordt, dat je toegang wordt geweigerd dan dat bedrijfsdata mogelijk zou kunnen uitlekken. Bij een werktrip krijg je dan ook een formulier mee met een statement van het bedrijf dat deze laptop (serienummer etc) behoort tot bedrijf x, en dat dataverzoeken geweigerd worden etc, met een post adres voor vervolg (bij inbeslagname van laptop bv.).
Een vorig bedrijf, had een uitdrukkelijke policy voor werkbezoeken aan CN. Je kreeg een speciale laptop mee, met een dubbel encrypted volume (disk en vervolgens nog een container) met alleen de data die nodig is voor het werk ter plekke. Na terugkomst gaat deze direct de shredder in. En komt nooit online in het bedrijfsnetwerk. Jij als werknemer hebt namelijk niet 24/7 controle over je laptop (je moet ook eens slapen etc.) en de kans op een besmetting (hoe dan ook) was het eenvoudigst op te lossen op deze manier.
:+ nu wist ik wel dat zo'n opmerking langs zou komen. Maar voor de grap zou je eens mee moeten lopen met een "bug-sweep" van een security afdeling van bepaalde banken in NL. De doos met verrassingen is toch elke keer weer opvallend te noemen voor kantoren met toegangscontrole en besloten afdelingen (en in NL)....
Als je nu voor een 15-in-een-dozijn oninterressant bedrijf werkt dan ben je niet zo aantrekkelijk, maar juist die 20 minuten kunnen genoeg zijn om te zien of je wel voor een interressant bedrijf werkt en vervolgens ....

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

• Dennism
Fred. schreef op woensdag 28 december 2016 @ 00:50:
[...]

Ik reis ook veel, en ik heb lang in Australië rondgereisd en nu ben ik terug in Australië en zo vonden dat blijkbaar verdacht. Daarom de controle.
Vorige keer voor ik mijn visa kreeg moest ik een reisplan opmaken en de bankafschriften van mijn rekening doorsturen om te bewijzen dat ik dat wel kon betalen. Dit was een toeristenvisum voor 12 maanden. Daar is dat blijkbaar een standaard procedure.
Dus zij weten al zoveel over mij...
Reis jij alleen of met een vriendin/ vriend?
Ik reis alleen en dat is blijkbaar ook al verdacht.
Australie is wat betreft inderdaad geloof ik best een lastig land. Wat volgens mij natuurlijk ook komt omdat het een best populair land is om even een half jaar / jaartje heen te gaan na bijv. het afronden van een studie en volgens mij willen ze niet echt dat mensen blijven "plakken".

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Dit hele topic gaat natuurlijk niet werken. Als je een land in wil moet je meewerken met de vragen van de partij die beslist of je wel of niet het land in mag. Je kan van alles verzinnen om niet mee te werken, maar dan kom je dus ook het land niet in.

Computers en telefoons (en software en hardware in het algemeen) zijn niet magisch. Als iemand bij de douane zonder probleem op aanvraag door je telefoon kan bladeren mag je waarschijnlijk door. Als het een non-standaard telefoon is, of beveiligd, of meer dan 1 telefoon, of een rare taal, of een vreemde geur, of een rare kleur of een verkeerde ringtone heeft, dan mag je daar uitleg over geven, en als ze niet met zekerheid kunnen zeggen dat jij als vreemdeling geen probleem bent mag je weer naar huis.

Mensen denken dat ze by default van alles en nogwat mogen, maar zo werkt het niet. De luxe die wij hier in NL hebben, en in Europa en in het Schengen-gebied ga je niet ergens anders op de wereld terugvinden. Zelfs tussen Canada en de VS niet. Hell, binnen de VS kan je tussen de staten nog meer problemen hebben dan hier...

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21:54
[...]
Het zijn inderdaad dit soort uitspraken en houdingen waardoor ons recht op privacy steeds minder gaat betekenen en zo langzaam aan verdwijnt.
Beetje bij beetje, tot niemand meer weet wat privacy was. Een grondrecht, waar menig voorouders voor gevochten hebben en gestorven zijn.

(oeps, een 3e pagina)

[ Voor 3% gewijzigd door NeutraleTeun op 28-12-2016 01:41 ]

• corset
NeutraleTeun schreef op woensdag 28 december 2016 @ 01:36:
[...]

Het zijn inderdaad dit soort uitspraken en houdingen waardoor ons recht op privacy steeds minder gaat betekenen en zo langzaam aan verdwijnt.
Beetje bij beetje, tot niemand meer weet wat privacy was. Een grondrecht, waar menig voorouders voor gevochten hebben en gestorven zijn.

(oeps, een 3e pagina)
Of je leest de rest van m'n posts en gaat niet zo melodramatisch doen over een controle :+

• BB-One
Even back on topic:
Ik blijf ook nog met de algemene vraag zitten, is het mogelijk om bepaalde delen of bestanden van je telefoon te encrypten die niet in te zien zijn zonder derden tenzij je die uitdrukkelijk unlockt? Zodat je foto's ed niet toegankelijk zijn voor de telecom winkel medewerker.

(en ik ben speciaal geïnteresseerd in een mogelijkheid voor een android telefoon gebruikmakend van bijvoorbeeld smartlock, dus geen noodzaak om een wachtwoord o.i.d. in te voeren maar gebaseerd op een trusted device)

• corset
BB-One schreef op woensdag 28 december 2016 @ 08:28:
Even back on topic:
Ik blijf ook nog met de algemene vraag zitten, is het mogelijk om bepaalde delen of bestanden van je telefoon te encrypten die niet in te zien zijn zonder derden tenzij je die uitdrukkelijk unlockt? Zodat je foto's ed niet toegankelijk zijn voor de telecom winkel medewerker.

(en ik ben speciaal geïnteresseerd in een mogelijkheid voor een android telefoon gebruikmakend van bijvoorbeeld smartlock, dus geen noodzaak om een wachtwoord o.i.d. in te voeren maar gebaseerd op een trusted device)
Of het specifiek kan durf ik niet te zeggen, maar Knox kan redelijk wat encrypten (incoming "omg knox is samsung en dan is je privacy weg"). Zelf nooit mee gewerkt, maar is het proberen waard denk ik.

Anders gewoon smartphone leeghalen, in koffer gooien op setup scherm, en dumbphone in zak mee :) Starten ze smartphone, zien ze dat hij compleet leeg is. Issue opgelost.

• BB-One
corset schreef op woensdag 28 december 2016 @ 08:30:
[...]

Of het specifiek kan durf ik niet te zeggen, maar Knox kan redelijk wat encrypten (incoming "omg knox is samsung en dan is je privacy weg"). Zelf nooit mee gewerkt, maar is het proberen waard denk ik.

Anders gewoon smartphone leeghalen, in koffer gooien op setup scherm, en dumbphone in zak mee :) Starten ze smartphone, zien ze dat hij compleet leeg is. Issue opgelost.
Laat ik zo zeggen, ik vertrouw nog op de overheid en ook de overheid van andere landen danwel schat ik in dat ik niet bijster interessante informatie heb, dus dergelijke acties zijn voor mij niet nodig. Het is meer dat ik het concept wel interessant vind.
Ik geef bijvoorbeeld toch wel eens mijn telefoon af aan bijvoorbeeld kinderen om even een spelletje te spelen en om voor die sporadische keren dat dat gebeurd altijd diverse apps met een wachtwoord te beveiligen die je elke weer moet invoeren, gaat mij te ver. Dan zou het dus mooi zijn om die te beveiligen met een BT trusted device. Dan kan je dus BT op de telefoon uitzetten en aan de kinderen geven et voila ze kunnen rustig hun spelletjes spelen.

• corset
BB-One schreef op woensdag 28 december 2016 @ 08:45:
[...]

Laat ik zo zeggen, ik vertrouw nog op de overheid en ook de overheid van andere landen danwel schat ik in dat ik niet bijster interessante informatie heb, dus dergelijke acties zijn voor mij niet nodig. Het is meer dat ik het concept wel interessant vind.
Ik geef bijvoorbeeld toch wel eens mijn telefoon af aan bijvoorbeeld kinderen om even een spelletje te spelen en om voor die sporadische keren dat dat gebeurd altijd diverse apps met een wachtwoord te beveiligen die je elke weer moet invoeren, gaat mij te ver. Dan zou het dus mooi zijn om die te beveiligen met een BT trusted device. Dan kan je dus BT op de telefoon uitzetten en aan de kinderen geven et voila ze kunnen rustig hun spelletjes spelen.
Dat zou uiteraard ideaal zijn :) Denk niet dat het echt map/item specifiek kan blokkeren. Of er moet een app voor zijn die ik heb gemist.

• Mel33
BB-One schreef op woensdag 28 december 2016 @ 08:28:
Even back on topic:

Er is ook een app met rekenmachine die een verborgen map heeft als je een bepaalde som invult en dan toegang tot de map krijgt. Maar ook dat kunnen ze ontdekken, maar als de douane alleen in je berichten is gestresseerd (zoals ze beweren) dan kijken ze daar niet naar, maar toch het advies blijft! neem het niet mee als er andere wetten in een land gelden.

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21:54
Windows heeft een 'kinderhoek' als je op je lock screen naar rechts swiped krijg je een 'andere telefoon' met ander aantal apps (naar keuze) waarbij je dus OK vindt dat je kind in die apps zit te neuzen.

Ik heb het nog nooit echt gebruikt, dus weet ook niet precies wat je allemaal wel/niet kunt.
Pagina: 1