Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niels_vlaar
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 09-06 10:36
Mijn vraag
Na het afsluiten van mijn PC blijven alle ventilators draaien. Zowel van de cpu, casefans als de voedingsfan.
Het lampje van de aan en uit knop gaat wel uit en het scherm ook hij sluit helemaal af. Het lijkt wel of het moederbord een noodstand activeerd.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Windows 10 64 bits.
Cooler Master Silencio 352
Cooler Master VS V450S
Corsair DDR4 Vengeance LPX 2x4GB 2400 C14
Gigabyte GA-B150M-D3H
Intel Core i5 6500

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb alle kabels van het het moederbord los gemaakt zodat alleen de powerknop, toetsenbord, voedingsaansluting, os disk en beeldschermkabel nog aangesloten was. Daarna windows gestart en afgesloten. De fans blijven draaien na het sluiten.

Na het sluiten gaan de fans ook even harder draaien. Er zijn geen geluiden bij het afsluiten. In de bios heb ik alle power en energie opties uitgeschakeld. Ook heb ik de bios geupdate naar de laatste versie F21.

Om dat de fans blijven draaien na het afsluiten van de pc denk ik dat het niet aan windows ligt maar aan de hardware.

Opties die ik nog kan bedenken is een andere voeding aansluiten. Geheugen vervangen door een ander setje. Deze moet ik nog wel even regelen vandaar nog niet geprobeerd.

Als iemand nog een andere optie weet hoor ik het graag.
Alvast bedankt voor de hulp.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:56

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Hier een soortgelijk issue: http://www.tomshardware.c...ans-spinning-shutown.html
Ik verwacht dat het probleem in je BIOS zit of dat Windows niet goed afsluit (zoals hier wordt beschreven: https://www.techpowerup.c...sible-power-issue.215428/).

Kan je eens in je Power Management (BIOS) kijken naar de instellingen en in Windows naar je logboeken (eventvwr)?

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niels_vlaar
In de windows logboeken is niks te vinden sluit netjes af. Ook na 1x op de powerknop drukken start de pc weer netjes op. Volgens mij als windows niet goed afsluit dan kan je de pc niet met 1x drukken weer opstarten.

Ook zie je bij het opstarten weer netjes het opstartscherm van het moederbord want ik dacht eerst dat het een soort van slaapstand was maar dat kan dan ook niet denk ik.

In de bios heb ik bij de power management alle opties uitgeschakeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WPN
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17-06 10:07

WPN

Hoe lang wacht je voordat je concludeert dat alles blijft draaien?

Ik draai een paar vm's op mijn PC en als ik deze afsluit duurt het een aantal minuten voordat alles goed afgesloten is, hoewel het beeld al op zwart is gesprongen en er volgens de monitoren geen signaal meer gestuurd wordt. Ik hoor dan de ventilatie nog draaien....
Heb je meer dan 5 minuten gewacht?

Als ik denk zoals ik dacht, dan doe ik zoals ik deed, als ik doe zoals ik deed, dan denk ik zoals ik dacht! Cogito Ergo Sum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niels_vlaar
Ja hij blijft altijd draaien meerdere uren/dagen na het afsluiten.
Het is een kale windows 10 instal zonder vm's of dual boot.

[ Voor 33% gewijzigd door niels_vlaar op 27-12-2016 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17-06 22:48

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Maak een Linux live stick en start daar mee op. Sluit je computer van daaruit af. Dan heb je 100% garantie dat het niet aan het OS ligt. Nu is er geen absolute zekerheid. Gaan de fans hiermee wel uit, dan is er blijkbaar iets met ACPI/powermanagement aan de hand.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niels_vlaar
Hero of Time ik ben niet zo bekend met een linux live stick.
Heeft u misschien een link voor een goede download.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:56

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

niels_vlaar schreef op dinsdag 27 december 2016 @ 11:11:
Hero of Time ik ben niet zo bekend met een linux live stick.
Heeft u misschien een link voor een goede download.
http://knopper.net/knoppix/

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WPN
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17-06 10:07

WPN

Makkelijker om Yumi te gebruiken: www.pendrivelinux.com
Yumi downloaden
Ubuntu downloaden via de applicatie
Ubuntu op stick zetten via Yumi en booten

Als ik denk zoals ik dacht, dan doe ik zoals ik deed, als ik doe zoals ik deed, dan denk ik zoals ik dacht! Cogito Ergo Sum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17-06 22:48

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Of de Ubuntu ISO via rufus op een stick zetten. Genoeg mogelijkheden. Er staat zelfs op de wiki pagina van Ubuntu hoe je dat allemaal kan doen vanaf Windows.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niels_vlaar
Helaas ligt het niet aan Windows. Zelfs als ik geen besturingssysteem aansluit en in de bios blijf en dan afsluit door de aan en uit knop ingedrukt te houden blijven de fans draaien.

Nu heb ik wel een andere melding er bij gekregen. Soms start de computer niet op en dan komt er 5x piep uit de computer.

Ik heb het geheugen er uit gehaald en 1 bank in een sleuf gezet maar dit helpt niet.
CPU er uit gehaald en opnieuw geplaatst.

Mijn vermoede is dat het moederbord defect is. Of hebben jullie nog andere opties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 660294

niels_vlaar schreef op dinsdag 27 december 2016 @ 10:23:
Opties die ik nog kan bedenken is een andere voeding aansluiten
Heb je dit inmiddels gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niels_vlaar
Ja de voeding vervangen. Dan gaan de fans wel uit als je met de knop de comp uit zet. Maar hij start nu niet meer op krijg 5 pieptonen te horen en kan ook niet in de bios komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Wat zegt de handleiding van je moederbord over die foutcode?
Wel alle connectors goed aangesloten en helemaal aangedrukt? Dus ook de 4/8 pin CPU aansluiting (niet verwisselen met een 6/8 pin PEG connector), en alle PEG connectors op je videokaart(en)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just me !
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23-05-2023

Just me !

Ik leer nog steeds......

Ik las CPU er uit gehaald en opnieuw geplaatst, geen pinnetjes verbogen ? want Gigabyte geeft "5 beeps indicate a CPU error" als error bij 5 lange beeps of zijn het korte piepjes ? dan zou het je memory kunnen zijn wat nu niet goed zit.

[color="#2412F9"]J[/color][color="#Ff96512"]h[/color][color="#15BD26"]u[/color][color="#E51AF7"]s[/color][color="#000000"][/color]t me !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niels_vlaar
De 5 beeps waren al voordat ik de cpu verwijderd heb dus geen pinnetjes verbogen. nog een keer nagekeken en alles was nog recht. Ik heb op internet nog wel veel problemen met het geheugen zijn met een bios update.

Ik ga alles nog 1x alles helemaal uit elkaar halen en opnieuw monteren. De voeding moet zoiezo vervangen worden kijken of ik de rest wel aan de gang krijg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 660294

niels_vlaar schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 23:23:
Ik heb op internet nog wel veel problemen met het geheugen zijn met een bios update.
Welke bios versie staat op jouw moederbord?
Sinds bios versie F6 is de geheugencompatibiliteit flink verbeterd. Wil niet zeggen dat alles werkt maar het is niet als bij de release van het bord dat je er eigenlijk alleen maar 2133 in kon prikken en een enkel 2400 module. Jouw 2400 MHz LPX werkt overigens vanaf de release van dat bord al goed.
Versie F5 betreft een fix voor systeem compatibiliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niels_vlaar
Bios versie is F21 dat is de laatste die ik kon vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niels_vlaar
Vandaag het moederbord uit de computer gehaald en alle kabels nog een keer aangesloten maar helaas blijft 5x piepen. Dit had hij ook al voordat ik met de ventilators begon maar dat was niet altijd en na de aan en uit knop ingedrukt houden en nog een keer starten deed hij het altijd weer.

De voeding is zoiezo niet goed maar ik denk dat er nog meer aan de hand is.

Ik ga de computer terug sturen naar de leverancier er zit nog garantie op.
Bedankt voor het meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

sapphire

Die-hard pruts0r

Waarom is de voeding 'sowieso' nietgoed> Dat mis ik nu een beetje.

En heb je nog in de handleiding van je bord gekeken naar foutcode (5x piepen) wat dat betekend ?

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niels_vlaar
@sapphire Just me heeft aangeven dat de 5x piepen een cpu error is of geheugen.
De voeding is niet goed omdat als ik een andere aansluit de ventilators wel netjes uitgaan na het afsluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronald92
  • Registratie: November 2015
  • Niet online
niels_vlaar schreef op zondag 8 januari 2017 @ 15:19:
@sapphire Just me heeft aangeven dat de 5x piepen een cpu error is of geheugen.
De voeding is niet goed omdat als ik een andere aansluit de ventilators wel netjes uitgaan na het afsluiten.
dat is nog geen reden dat je voeding kapot is of niet goed is.
sommige voedingen zijn ERP S4 en S5 gecertificeerd, en die blijven stroom geven als de bios daar om vraagt.

Als je dan een andere voeding pakt die niet gecertificeerd is schakelt deze alles uit.

Probeer es te kijken in je bios naar ERP instellingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Ik heb ooit draaiende ventilatoren gehad in verband met een displayportkabel: begintmeta in "Incidenteel probleem loop met Sabertooth 990FX R2.0"

[ Voor 7% gewijzigd door begintmeta op 13-01-2017 11:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• niels_vlaar
Uiteindelijk waren de voeding, proc en moederbord defect.
Ik denk dat de voeding defect was en deze heeft waarschijnlijk de proc en moederbord defect gemaakt.

Bedankt voor het meedenken
Pagina: 1