Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Hackintosh voor videobewerking (dec 2016) - specs = Mac Pro

Pagina: 1
Acties:

• RikMert
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 09-11-2024
Jawel, de kogel is door de computerbehuizing. Ik wil een hackintosh bouwen die videobewerking van 4k beeldmateriaal soepel aankan (premiere/ after effects/ audition/ davinci resolve). De specificaties van een Mac Pro (4-core of liever 6-core) mogen geëvenaard worden of net iets overtroffen. De volgende set-up heb ik in gedachte en zal ongeveer 2000 euro kosten tegenover de 3500 - 4500 van Apple.

Set-up:

Gigabyte GA-Z170X-Designare € 224,90

Intel Core i7-6700K Boxed € 359,-

Crucial Ballistix Sport LT BLS2C16G4D240FSB € 218,65
of
Crucial Ballistix Sport LT BLS4C16G4D240FSE € 404,24

EVGA GeForce GTX 960 4GB FTW ACX 2.0+ € 290,-

Samsung 850 EVO 250GB € 95,82

Samsung 850 EVO 500GB € 159,-

Seagate Desktop HDD, 1TB € 49,99

Corsair Hydro H60 (2013 edition) € 82,90

Corsair RM650x € 106,-

Corsair Carbide 300R € 80,56
of
Corsair Carbide Quiet 400Q (CC-9011082-WW) € 99,95

Totaal € 1900,-

Als je naar deze set-up kijkt wat zijn dan de eerste kritieken die opkomen? Als het goed is draaien deze onderdelen allemaal onder het OS van Apple. Ik benieuwd of dit allemaal klopt.

Een aantal specifieke vragen:

1. Over het RAM geheugen twijfel ik, 32GB of 64GB? Ik vraag me af of ik het systeem overdimensioneer met 64gb in verhouding met de andere onderdelen.

2. De TP-link PCI Express WIFI (N900) wordt aangeraden op https://www.tonymacx86.com. Is een TP-link 450 Mbps Wireless PCI-Express kaart ook compitatibel met deze set-up en mac? Wat is het verschil?

3. Is de voeding Corsair RM 650x een goede optie? Ook ivm met een toekomstige uitbouw?

4. Moet ik de ssd’s met of zonder installatiekit kopen? Wat is het verschil?

5. De verschillende harde schijven wil ik als volgt gebruiken:
- a. De ssd 250gb om het besturingsprogramma en overige programma’s op te installeren. Is dit ruim genoeg of best krap?
- b. De ssd 500gb wil ik gebruiken om de bestanden op te slaan van projecten waar ik mee bezig ben. Hier heb ik ook een snelle schijf voor nodig. Is deze schijf geschikt?
- c. De Seagate 1tb wil ik gebruiken om projecten waar ik klaar mee ben tijdelijk op op te slaan. En misschien ook om de cache van premiere ed tijdelijk op op te slaan. Is deze schijf geschikt?

6. De behuizing Corsair Carbide Quiet 400Q vind ik een mooiere behuizing dan de Corsair Carbide 300R en zou ik liever willen kopen. Bijkomstig voordeel is dat deze ook stiller is dan die andere. Ik vraag me wel af of dit nadelige gevolgen heeft voor de koeling. Als dit zo is, kies ik liever voor die andere, wat dit videobeest moet hard gaan werken. Wat is de beste optie?

7. Nog een laatste vraag over de processor. Deze procesoor is qua kloksnelheid sneller dan de Mac Pro: 4 GHz; turbo 4,2 GHz tegenover 3,5GHz; turbo 3,9 GHz, Maar de Mac pro heeft meer L3-Cache van 10 -30 mb (afhankelijk van de hoeveelheid cores) tegenover de 8mb L3-cache van de I7. Wat doet het L3-cache? En maakt dit een groot verschil?

Heel erg bedankt alvast voor jullie kennis.

• RikMert
Een vraag beantwoorden mag ook hoor

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
Ik denk dat 32GB zat is. Qua SSD kan je beter kijken naar snelle NVMe SSD's (m2 PCI-e 3.0 x4). Het geld wat je over houdt met 'slechts' 32GB te kiezen kan je hiervoor beter gebruiken. Die halen veel hogere sequentiele lees en schrijf snelheden en iops zijn ook hoger. Die zijn voor grotere bestanden (4k edits, überhaupt videoedditting spreek je al snel over relatief grote bestanden) dus wel interessant (3000/1500MB/s vs 550/500MB/s SATA SSD's).

Qua voeding kan je wel af met een heel stuk minder vermogen, helaas is de rm550x de laagste in die goede serie.
Met bovenstaande setup zal je onder load nog geen eens 300watt aantikken.

Je kan overigens als je toch niet wilt overclocken een b150 moederbord pakken van slechts 80-100 euro. De z170 is om te kunnen overclocken. In feite kan je dan ook iets beter een niet -k CPU nemen (die is om te overclocken), maar vaak hebben die dan weer wel iets hogere standaard snelheden (niet merkbaar, pas bij leuke overclocks is zo'n k CPU interessant).

[ Voor 37% gewijzigd door ToFast op 26-12-2016 20:54 ]

Verwijderd

Voor 4K videobewerking mag er wel wat snellers in dan een outdated GTX 960. Denk dan eerder aan een GTX 1060 6GB of een GTX 1070.
Wellicht is daarnaast een i7-6800k op een X99 moederbord met quad channel geheugen aan te bevelen.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 26-12-2016 20:56 ]

• ToFast
Ja en verder moet je goed kijken wat allemaal goed gaat werken met speciale kext etc (hackintosh geneuzel). Een veel snelle(re) videokaart heb je niks aan als die niet (goed/volledig) wordt ondersteund in je hackintosh installatie :). Daarvoor is hier op tweakers got dacht ik ook wel een topic voor.

• Mick1990
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 26 december 2016 @ 20:55:
Voor 4K videobewerking mag er wel wat snellers in dan een outdated GTX 960. Denk dan eerder aan een GTX 1060 6GB of een GTX 1070.
Wellicht is daarnaast een i7-6800k op een X99 moederbord met quad channel geheugen aan te bevelen.
macOs heeft geen support voor de 10xx-serie, ook niet via de alternatieve nvidia drivers. Zelfde geldt voor X99, officieel wordt het niet ondersteund, maar er zijn wel workarounds voor om het deels werkend te krijgen. Audio en speedstep werken dan in ieder geval niet

WP: Mitsubishi SUZ-SWM40 VA + EHST20D-VM2D | WTW: Zehnder E300

• RikMert
Bedankt voor jullie reacties.

@ ACB2401, ik ga kijken naar de sneller ssd's. Het moederbord koos ik om dat die compatibel is met mac en thunderbolt heeft. Is b150 ook van Gigabyte?

@ToFAst, ik weet niet zeker of de videokaarten die jij aandraagt werken met mac. Zijn de 980 ook interessant? Een titan X is heel duur.

• NotLikeTheOther
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 14-08 22:24

NotLikeTheOther

Probeer het en je weet het...

Je hebt IIG al behoorlijk goede keuzes gemaakt! Ik zou persoonlijk het moederbord vervangen voor de Z170X-UD5 TH vanwege Thunderbolt. Overigens niet voor M.2 gaan, bij mij werkte het voor geen meter op het eerder genoemde bord. Als het werkt zijn er ook nog de nodige fixes voor nodig. 10xx serie van Nvidia is momenteel geen support voor en er bestaat een redelijk grote kans dat die er niet komt, helaas.

Die voeding kan je best aanpassen naar een RM550x, je zal nooit veel gaan verbruiken, zelfs niet met een 980! Misschien het geld dat je bespaart op die andere componenten gebruiken voor een 2-3TB HDD?

• ToFast
RikMert schreef op maandag 26 december 2016 @ 21:07:
Bedankt voor jullie reacties.

@ ACB2401, ik ga kijken naar de sneller ssd's. Het moederbord koos ik om dat die compatibel is met mac en thunderbolt heeft. Is b150 ook van Gigabyte?

@ToFAst, ik weet niet zeker of de videokaarten die jij aandraagt werken met mac. Zijn de 980 ook interessant? Een titan X is heel duur.
Je haalt hier 2 tweakers door elkaar :p. Als een z170 chipset wordt ondersteund (heb je van Asus, MSI, gigabyte etc) dan wordt een b150 chipset ook wel ondersteund lijkt mij. En die zijn er te krijgen van elk merk ook ja (gigabyte, MSI, Asus, asrock noem maar op). De ondersteuning daarvan ligt niet bij het merk, maar bij de chipset en features van het moederbord, dus goed zoeken. Ik heb zo het gevoel dat je toch niet gaat overclocken of weet hoe dat moet of je erin wilt verdiepen, dus ga voor een stuk goedkopere moederbord en CPU (b150 chipset en I7-6700).

Hierboven werd al gezegd dat het lastig is met hackintosh om m2 SSD's goed te laten werken, dus dan zal je toch bij een normale SATA SSD moeten houden. Maar die zijn ook snel (zeker in vergelijking met een HDD).

Als de nieuwe generatie videokaarten blijkbaar niet worden ondersteund, en een 960 en 970/980 wel dan is een 970 en zeker 980 een veel snellere kaart dan de 960. Die 970 en 980 kun je nu voor leuke bedragen het beste 2e hands kopen.

[ Voor 27% gewijzigd door ToFast op 26-12-2016 21:26 ]

• NotLikeTheOther
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 14-08 22:24

NotLikeTheOther

Probeer het en je weet het...

Wat ToFast zegt :D

Waar het bij de moederborden om gaat is de ACPI en DSDT. Dit geeft alle dingen zeg maar een "plek" en kijkt wat ze moeten doen en hoe. Vervelende van het verhaal is dat fabrikanten er uiteraard niet vanuit gaan dat hun moederbord voor OS X of Linux wordt gebruikt, een hoop is dus geoptimaliseerd voor Windows. Gelukkig hebben MSI, Asus en vooral Gigabyte tegenwoordig een erg goede reputatie als het gaat om die ondersteuning. Ik moet voor mijn moederbord (Z170X-UD5 TH) alleen even de Intel Ethernet driver + modelnaam en een paar andere kleine dingen doen via Multibeast, kost me totaal twee minuten.

Als je niet gaat overclocken en niet verder gaat/wil uitbreiden dan kan je ook de Gigabyte Z170XP-SLI nemen, goedkoper en nog steeds voldoende voor wat je wil gaan doen. Ga overigens niet goedkoper, die dingen hebben minder fasen en koeling wat tijdens hoge belasting nog wel eens voor thermal throttling kan zorgen. Buiten dat missen ze vaak ook een degelijke audio implementatie die me toch wel leuk lijkt bij video editen en de rest. Dit bord kan je eventueel als je terug wil naar Windows prima gebruiken I.C.M. een M.2 SSD en alles wat erbij hoort.

De GTX 980 zou een ideale kaart zijn om via V&A op de kop te tikken voor rond de €250-€300. Het heeft alle nodige ondersteuning en DP voor je 4K scherm. Nadeel is wel dat het oudere kaarten zijn, een RX 480 veegt de vloer aan met de GTX 980. Het schijnt dat de RX 480 werkt onder MacOS Sierra maar er zijn nog wel de nodige problemen, het wordt in ieder geval al wel beter.

[ Voor 0% gewijzigd door NotLikeTheOther op 26-12-2016 22:23 . Reden: Schoonheidsvouwtjes ]

• RikMert
Tegelijk ben ik veel informatie aan het checken wat jullie me vertellen.

@ ToFast (goede naam nu) en NotLikeTheOther
Op het gebied van overclocken heb mezelf nog niet erg ingelezen. Ik heb al wel wat tutorials klaar staan om ermee aan de slag te gaan. Dit wil ik echter niet gelijk vanaf het begin doen.

@iedereen
De 980 videokaarten ga ik checken. Wat werkt van de RX480 wel en niet?

Voor de rest heb ik de lijst nu aangepast met RM550x en de SSD's blijven staan.

Wat zijn eigenlijk de extra mogelijkheden met een moederbord Z170 in vergelijking met b150?

• RikMert
Zijn er eigenlijk nog basis dingen die ik moet weten met overclocken?

• RikMert
@notliketheother
Met V&A bedoel je waarschijnlijk vraag & aanbod hier op tweakers?

• RikMert
Voor premiere is CUDA van Nvidia goed om te gebruiken. Heeft de AMD Radeon ook CUDA?

[ Voor 64% gewijzigd door RikMert op 26-12-2016 23:23 ]

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
RikMert schreef op maandag 26 december 2016 @ 23:16:
Voor premiere is CUDA van Nvidia goed om te gebruiken. Heeft de AMD Radeon ook CUDA?
Nee.

• RikMert
Heeft dat nadelige invloed op het gebruik bij premiere?

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
RikMert schreef op maandag 26 december 2016 @ 23:48:
Ik heb even 10 seconden voor je gegoogled: https://blogs.adobe.com/c...e-pro-cc-and-gpu-support/

• RikMert
Bedankt TommyboyNL. Ik google ook maar ik dacht dat jij misschien een snel antwoord er op had. Top!

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 08:41
RikMert schreef op maandag 26 december 2016 @ 23:48:
Ik snap eigenlijk niet waarom je moeilijk wilt doen met hackintosh terwijl je geen macos specifieke software gaat draaien?
Als je windows draait kan je én de nieuwste hardware gebruiken én de gewenste software gebruiken. Dus waar zit nou de meerwaarde van Hackintosh voor jou?

• RikMert
Ha analogworm, ik ben er van bewust dat de programma's ook op windows draaien en ik heb niet een heel sterk argument voor mijn voorkeur voor apple. Ik heb het idee dat macintosh stabieler is dan windows en dan de slechtste reden: het ziet er mooier uit.

• RikMert
Oh ja, en het is overzichtelijker en je kan sneller schakelen tussen programma's. Met de mission control kan ik ook sneller programma's vinden en starten.

• RikMert
Is het eigenlijk nodig om een extra hdd of ssd aan te schaffen om een dual boot van mac en windows soepel te laten verlopen? Of kan ik bijvoorbeeld windows installeren op een partitie van de 500gb ssd en de rest gebruiken voor het opslaan van projecten?

• MysticX
  • Registratie: November 2013
  • Niet online
Als je premiere gaat gebruiken kan je beter Windows installeren, aangezien premiere niet geoptimaliseerd is voor macOS. Bij Windows ga je betere resultaten krijgen.

Daarnaast, let ook op; Een hackintosh build kan erg fantastisch en stabiel zijn, maar het kan ook zo zijn dat er een dag komt dat je systeem op een of ander manier helemaal niets meer doet (doordat er bijvoorbeeld een update automatisch is geïnstalleerd). Let hier dus goed op. Het is natuurlijk wel te fixen, maar kan in bepaalde situaties erg vervelend zijn.

Bovendien draait Sierra momenteel erg slecht op Hackintosh systemen, tenminste heb ik laatst ook geprobeerd om Sierra te draaien met soortgelijke specs (mobo: gigabyte z170n-wifi) en dat werkte voor geen meter. El Capitan was vele malen stabieler.

Mocht je toch zo graag voor een hackintosh willen gaan, zoek dan een GTX 980. AMD GPU's hebben weinig tot geen support, terwijl je de NVIDIA drivers gewoon kan downloaden.
RikMert schreef op dinsdag 27 december 2016 @ 04:22:
Is het eigenlijk nodig om een extra hdd of ssd aan te schaffen om een dual boot van mac en windows soepel te laten verlopen? Of kan ik bijvoorbeeld windows installeren op een partitie van de 500gb ssd en de rest gebruiken voor het opslaan van projecten?
Volgens mij is het wel verstandig om dit op een aparte schijf te installeren. Ik weet niet wat je met Windows wilt gaan doen, maar een alternatief is om een Windows VM te draaien binnen macOS met bijvoorbeeld Parallels. Werkte bij mij perfect, ook met games.

hi!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 09:56

br00ky

Moderator Harde Waren
Modbreak:Wat is er niet duidelijk aan puntje twee van dion_b in "Hackintosh Core i7-6700K". Laatste waarschuwing over het kicken, anders gaat dit topic op slot. Gebruik de wijzig knop als je nog wat wilt toevoegen. Meerdere quotes kunnen ook gewoon in 1 bericht.

• GoT
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

*knip* laten we deze discussie niet hier voeren. Mocht TS extra uitleg willen, kan hij/zij me altijd een privé bericht sturen.

[ Voor 64% gewijzigd door br00ky op 27-12-2016 09:02 ]

o << Your asshole before prison.
O << Your asshole after prison.

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 08:41
RikMert schreef op dinsdag 27 december 2016 @ 01:45:
Ha analogworm, ik ben er van bewust dat de programma's ook op windows draaien en ik heb niet een heel sterk argument voor mijn voorkeur voor apple. Ik heb het idee dat macintosh stabieler is dan windows en dan de slechtste reden: het ziet er mooier uit.
RikMert schreef op dinsdag 27 december 2016 @ 02:12:
Oh ja, en het is overzichtelijker en je kan sneller schakelen tussen programma's. Met de mission control kan ik ook sneller programma's vinden en starten.
Ik gebruik beiden, al gebruik ik osx minder regelmatig, en ik kan mij niet zo goed vinden in jouw argumenten. Zelf heb ik ook overwogen een hackintosh te bouwen, voornamelijk vanwege final cut en dat de Macs hardwarematig tekortkomen.
Uiteindelijk heb ik daar van afgezien omdat windows gewoon goed draait en vooral de hardware goed te upgraden is. Eigenlijk ervaarde ik meer stabiliteits problemen op een macbook pro dan mijn windows bak. En toegankelijkheid op windows is is ook gewoon goed.

Maar goed. Windows vs MacOS is een hele discussie op zich en uiteindelijk komt het neer op voorkeur. De bedoeling van mijn post is niet om die discussie te starten maar om je te helpen een overzicht te creeeren van de pros en cons zodat je uiteindelijk een voor jou goed werkend systeem hebt.

• RikMert
Kut hier stond een dubbele post, ging per ongeluk. Hoe verwijder ik dingen op dit forum? Anders worden de fouten me fataal.

[ Voor 82% gewijzigd door RikMert op 27-12-2016 16:44 ]

• RikMert
@br00ky en dion b, ik ben nieuw op het forum dus was niet op de hoogte van de regels. Misschien had ik me meer moeten verdiepen. In de andere discussie had ik dit ook gemeld. Ik zal zoveel mogelijk m'n vragen in een bericht stellen. Hoe kan ik de andere discussie verwijderen?

@analogworm, het klopt dat het een hele discussie op zich is. Misschien ook een kwestie van gewenning. De vraag heb ik mezelf wel gesteld maar voor nu koos ik voor osx. Al maakt het bericht van @RWK__ me wel weer iets meer aan het twijfelen: het bericht dat de hackintosh met de RX480 en sierra niet super stabiel is. Gebruik jij windows icm videobewerking?
Pagina: 1