Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yordw
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 24-05-2023
Vanochtend al wat uurtje bezig geweest om het geluid van mijn nieuwe (2e hands) Harman Kardon BDS 375 werkend te krijgen. Inmiddels er achter waar het probleem zit, maar heb nog niet de oplossing. Wellicht dat iemand hier kan helpen.

Ik heb de HK set via de HDMI ARC (out) aangesloten op een Philips TV uit 2005. De TV heeft alleen een DVI aansluiting, dus gebruik een HDMI naar DVI kabel. Echter het lijkt erop dat de HK denkt dat vanuit de TV een audio retour signaal wordt gestuurd. Als ik de kabel lostrek (aan de HK of TV kant maakt niets uit), dan heb ik wel gewoon geluid, maar uiteraard geen beeld meer :-(

Ik heb de TV eerder aangesloten gehad op een reciever zonder ARC, en dat werkte prima!

Iemand een betere oplossing dan een nieuwe TV kopen... :*) Zijn er speciale kabels in omloop die dit ongewenste effect niet hebben...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xh3adshotx
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 28-02-2023
Vaak kan je ARC uitzetten in de instellingen van de TV of de receiver. In dit geval zal je het dus in de receiver uit moeten zetten

[ Voor 30% gewijzigd door xh3adshotx op 26-12-2016 18:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yordw
Had hier al naar gekeken, maar op de reciever uitzetten kan niet. Kan alleen instellen of over de HDMI ook audisignaal naar TV wordt gestuurd (waarom je dat zou willen is mij een raadsel) - beide instellingen geprobeerd maar verhelpt probleem niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Donderstraaltje
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Jaren terug hier ook eens mee te maken gehad, en als je geen menu opties hiervoor hebt kun je nog een hardwarematige oplossing kiezen.
Er bestaan hdmi kabels waar bepaalde aders van weggelaten zijn, speciaal voor dit soort issues. Dit kan voor ARC zijn maar in mijn geval had het te maken met CEC waardoor de tv de receiver op mute gooide.
Vanuit deze ervaring weet ik dat er ook kabels zijn zonder ARC aders, al zul je even moeten zoeken want deze vind je niet in elke shop. Ik weet dat Pulse-Eight ze heeft voor CEC.

VB: https://www.pulse-eight.com/p/110/cec-less-hdmi-cable
Deze is niet die jij zoekt maar de beschrijving zal je bekend voorkomen

[ Voor 11% gewijzigd door Donderstraaltje op 26-12-2016 19:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xh3adshotx
yordw schreef op maandag 26 december 2016 @ 19:23:
Had hier al naar gekeken, maar op de reciever uitzetten kan niet. Kan alleen instellen of over de HDMI ook audisignaal naar TV wordt gestuurd (waarom je dat zou willen is mij een raadsel) - beide instellingen geprobeerd maar verhelpt probleem niet.
Heb je al geprobeerd om "One Touch Play" uit te zetten? (Pagina 16 vd handleiding)

Edit: lijkt erop dat CEC niet uit te schakelen is... :|

[ Voor 6% gewijzigd door xh3adshotx op 26-12-2016 20:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yordw
Dank voor de suggestie. One touch Play uitzetten heeft helaas niet gewenste effect.

Onduidelijk of het aan de ARC of CEC ligt. Geen ARC-less cable zo snel kunnen vinden. Nog iemand tips?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xh3adshotx
yordw schreef op maandag 26 december 2016 @ 22:23:
Dank voor de suggestie. One touch Play uitzetten heeft helaas niet gewenste effect.

Onduidelijk of het aan de ARC of CEC ligt. Geen ARC-less cable zo snel kunnen vinden. Nog iemand tips?
Gok dat het aan CEC ligt, dat de receiver denkt dat de TV het geluid overneemt (zie de note in de handleiding). ARC is als er geluid uit de TV naar de receiver moet via de HDMI kabel (Audio Return Channel).

Ikzelf zou de gok nemen om inderdaad een HDMI kabel zonder CEC aan te schaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:01

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Welke TV heb je exact en heeft dat ding toevallig een optische of coaxiale digitale uitgang? Want dan kun je die gewoon gebruiken :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yordw
@The Eagle: TV heeft geen optisch of coax

@xh3adshotx: denk dat ik een CEC killer (https://www.onlinekabelshop.nl/hdmi-cec-killer) eens ga proberen.

Overigens zou bij verloop HDMI naar DVI zouden pin 13 (CEC) en pin 14 (ARC) niet aangesloten moeten zijn
[pin schema HDMI naar DVI = http://pinouts.ru/VideoCables/hdmi_dvi_cable_pinout.shtml]
[functie per pin HDMI = Wikipedia: HDMI]

Vraag: welke noot [pagina in de handleiding] bedoel je, kan ik niet zo vinden?
Opmerking: ik heb de HDMI audio uitvoer in menu op uit gezet, maar wellicht dat het apparaat niet zo 'slim' is om dan ook te 'snappen' dat deze niet op dit signaal moet reageren....

Wat ik getest heb tot nu toe:
* Speakers gaan op mute (ook geen ruis) als kabel naar TV is aangesloten
* Headphone ook op mute (getest)
* Kalibratie doet het wel (ook met kabel naar TV)

[ Voor 21% gewijzigd door yordw op 27-12-2016 09:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xh3adshotx
Op pagina 7 staat:
HDMI®-monitoruitgang: Sluit de HDMI-uitgang van de BDS-receiver aan op de HDMI-ingang van uw tv. Aangezien de HDMI-kabel zowel video als audio naar de tv verzendt, adviseren wij u de HDMI-audio-uitgang van de BDS-receiver op Uit te zetten in het menu Audio van de receiver om optimaal te profiteren van de superieure audioprestaties van uw BDS-receiver. Als uw tv 3D ondersteunt, kunt u 3D-inhoud in 3D bekijken van de ingebouwde discspeler van de BDS-receiver of van ander bronapparaten met 3D-capaciteit die zijn verbonden met de HDMI-ingangen van de BDS-receiver (zie hieronder).
Maar dat heb je kennelijk ook al gevonden... Door de pin-layout lijkt het inderdaad niet op CEC, zou je het eens met een HDMI scherm kunnen proberen? Je computer monitor bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yordw
Heb de CEC killer geprobeerd, echter geen succes. Ga eens kijken of ik een monitor kan lenen ergens (werk zelf alleen met laptop). Inmiddels ook incident bij Harman Kardon gemeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yordw
Via Harman Kardon ook geen oplossing geboden, herhaling van zaken die hier boven staan of al geprobeerd had. Getest met andere TV direct via HDMI en dat werkt goed.
Pagina: 1