Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Topicstarter
Heel af en toe speel ik een spelletje, en het is nog zeldzamer dat daarbij de computer vastloopt, lijkt alsof hij te warm wordt, maar ik kan zonder problemen zowel de CPU (World Community Grid) als GPU (GPUgrid) draaien. Ik kon er de UPS mee aan het piepen krijgen (dus meer dan 1000W trekken) en dat een dag volhouden.

Afgelopen week was het weer zo ver, computer liep vast, beeldscherm viel uit (no signal), geluid liep door, geen idee of het de normale geluiden waren, was aan het versnellen in een 'nieuw' racespel (Insane 2, nu in de aanbieding op Steam :P ) op een lang stuk rechtdoor, en zo klonk het ook tot ik de computer weer hard (4s powerbutton) uitzette. Normaal is het opstarten en dan gaat de computer weer verder alsof er niets aan de hand is.

Ik heb altijd het idee gehad dat de redelijk gedateerde videokaarten een 4K resolutie aansturen niet zo leuk vonden.

Deze keer niet. Kast open gemaakt om te kijken/ruiken, maar de Q code was '00' en de rode CPU led was aan. Resetten helpt niet. Oeps, iets groter/ander probleem.

Relevante hard- en software:
pricewatch: Asus Z97-DELUXE
pricewatch: Intel Core i7-4790K Boxed
2x pricewatch: Asus GeForce GTX 780 Ti 3GB OC in SLI
2x pricewatch: G.Skill F3-2400C10D-16GTX
pricewatch: Samsung 950 Pro 512GB (boot)
2x pricewatch: Samsung 840 EVO 500GB (data)
pricewatch: Corsair AX860i
pricewatch: Dell P2715Q (210-ADVO) Zilver, Zwart
En dat allemaal op Windows 10

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
* Alles losgetrokken, buiten de kast opgebouwd (behalve de 'data' schijven), zelfde symptomen, '00', rode CPU-led, geen piepje, geen beeld. Opgezocht wat '00' voor Q-code is, maar die is niet in gebruik. Wel valt op dat de helderheid van '00' iets veranderd vlak na het aanzetten, (iets minder fel), maar dat is heel subtiel.
* Met 1 videokaart
* Zonder videokaart
* Knopjes voor CMOS-reset
* Andere voeding, geen verandering
* Zonder geheugen, geen verandering
* Zonder CPU (dan zou ik wel een pieporkest verwachten), geen verandering
* GEEN BIOS up/downgrade geprobeerd, omdat de computer het altijd goed heeft gedaan. Wel het knopje er voor ingedrukt, maar ook zelfde resultaat, 0,0 (en ik kan mij niet voorstellen dat dat nog helpt)

Er zijn wel genoeg dingen te vinden met q-code 00, maar de ene keer is het de CPU die vervangen is, andere keer het moederbord (maar ik vind meer dingen met de Z87 chipset), niet echt een lijn in te vinden. Vooral met nieuwe builds, maar die van mij heeft de laatste verandering in juni (Samsung 950pro M.2) gekregen, de rest is alweer van oktober 2014 (en dus buiten garantie)

Ik wil alleen het defecte onderdeel vervangen, en de rest behouden (ivm budget, ik koop 1x iets goeds, en dat zou het eigenlijk moeten blijven doen tot het te traag is ten opzichte van de rest), maar wat is het defecte onderdeel? Mijn gok is het moederbord, maar ik heb geen mogelijkheid om dat verder te testen, gebrek aan een 2e socket1150 CPU en moederbord.
Of is er nog iets wat ik over het hoofd heb gezien?

Wel doe ik 1 ding wel: Na het uitzetten van de computer als er niets aan de hand is, netjes via Windows, en als het beeldscherm al een aantal seconden in standby is, gaat alles 'hard' op de stekkerdoos uit. Ik kan mij niet voorstellen dat dit schadelijk is, maar ik noem het toch. Werd in 1 van de vele dingen die ik vond op het internet ook genoemd. Ik heb een overspanningsbeveiliging, maar een 100% stroomonderbreking vind ik toch beter.

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Beste antwoord (via Resistor op 06-01-2017 22:04)

• dylan111111
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 12:02
Als je de originele factuur hebt kan je een ticket aanmaken bij intel en hem opsturen, zij gaan hem dan testen en mocht hij defect zijn bevonden krijg je een nieuwe toe gestuurd.

Op een werkdag krijg je meestal binnen 3 uur bericht op je ticket met duidelijk informatie, persoonlijk heb ik er een positieve ervaring mee gehad! :)

Hier kan je kijken of er nog Intel warranty op zit: https://supporttickets.in...ty_Information?lang=en-US
(Maak eerst even een intel account aan)

Opening a ticket and keep in mind the following:
-A Proof of Purchase of the CPU on your name
-The CPU is out of warranty once the original purchaser sells it.
-CPU will be tested by our depot to determine if the processor works OK.
-Physical damage on the CPU will automatically void the warranty.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 10:14
:X Heb je die ups er al eens tussenuit gehaald, indien die er nog tussen zit.

En een schakelaar er tussen om de computer helemaal uit te zetten,is niet echt een goed idee :X

Verder check ook de temperaturen eens en post die eens,met hwiinfo b.v kun je dat zien

Maar dit is wel een lastige, als ik namelijk op google zoek naar die code,komt er vooral naar voren dat je de cpu moet checken.

[ Voor 19% gewijzigd door freaky35 op 26-12-2016 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Resistor
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Topicstarter
UPS is er al een goed jaar tussenuit, dat ding verbruikte 65W zonder dat hij überhaupt aan stond.
Temperaturen checken gaat moeilijk, omdat hij niet eens meer opstart. Gaat aan met 00, en er verandert helemaal niets.
En toen ik er nog distributed computing mee deed waren de temperaturen nooit boven de 70°C voor de CPU en 80°C voor de GPU's, met alles 100% belast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dylan111111
00 betekend meestal/altijd dat er iets mis is met de cpu, dit kan je ook in het boekje van je moederbord vinden bij de q codes.

Zelf denk ik dat je cpu helaas de geest heeft gegeven, had je de cpu ge overclockt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 660294

Videokaarten eruit, ssd's en hdd's loskoppelen, één geheugenmodule erin laten en de monitor op het moederbord aansluiten. Hiermee checken of je in het bios kan komen. Desnoods het moederbord buiten de behuizing booten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Resistor
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Topicstarter
dylan111111 schreef op maandag 26 december 2016 @ 19:19:
00 betekend meestal/altijd dat er iets mis is met de cpu, dit kan je ook in het boekje van je moederbord vinden bij de q codes.

Zelf denk ik dat je cpu helaas de geest heeft gegeven, had je de cpu ge overclockt?
'00' is volgens de handleiding 'not used'
CPU is niet overgeklokt geweest, integendeel, moederbord klokte hem automatisch over, maar ik zette hem altijd handmatig terug.
Anoniem: 660294 schreef op maandag 26 december 2016 @ 19:28:
Videokaarten eruit, ssd's en hdd's loskoppelen, één geheugenmodule erin laten en de monitor op het moederbord aansluiten. Hiermee checken of je in het bios kan komen. Desnoods het moederbord buiten de behuizing booten.
Erm...
Ik weet dat ik een uitgebreide startpost heb gemaakt, maar:
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
* Alles losgetrokken, buiten de kast opgebouwd (behalve de 'data' schijven), zelfde symptomen, '00', rode CPU-led, geen piepje, geen beeld. Opgezocht wat '00' voor Q-code is, maar die is niet in gebruik. Wel valt op dat de helderheid van '00' iets veranderd vlak na het aanzetten, (iets minder fel), maar dat is heel subtiel.
* Met 1 videokaart
* Zonder videokaart
* Knopjes voor CMOS-reset
* Andere voeding, geen verandering
* Zonder geheugen, geen verandering
* Zonder CPU (dan zou ik wel een pieporkest verwachten), geen verandering
Dat was het dus niet.

Ik heb de gok 'moederbord' maar gewaagd, en nu is er een pricewatch: Asus Z97-A (weer Asus... hoewel ik voor de volgende computer toch wat verder ga kijken) onderweg. Kan ik ten minste nog veel hergebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 288121

Heb je ook al op het forum van Asus gekeken? Volgens mij is 00 wel goed, of moet het A0 zijn?
Resistor schreef op maandag 26 december 2016 @ 15:48:
Wel doe ik 1 ding wel: Na het uitzetten van de computer als er niets aan de hand is, netjes via Windows, en als het beeldscherm al een aantal seconden in standby is, gaat alles 'hard' op de stekkerdoos uit. Ik kan mij niet voorstellen dat dit schadelijk is, maar ik noem het toch. Werd in 1 van de vele dingen die ik vond op het internet ook genoemd. Ik heb een overspanningsbeveiliging, maar een 100% stroomonderbreking vind ik toch beter.
Dat vinden die oudere SSD's niet leuk(als die niet stand-by kunnen gaan), ik weet ook niet welke Powerstate 'uit' is, S5, S6?

Je kunt eens in de logboeken kijken of je geen Power-gerelateerde fouten hebt. Of kijk eens naar je betrouwbaarheidsgeschiedenis in systeemonderhoud.

[ Voor 86% gewijzigd door Anoniem: 288121 op 27-12-2016 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Resistor
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Topicstarter
De computer gaat gewoon 'uit', als in: Start -> Aan/uit -> Afsluiten, maar het is de monitor die zonder signaal in standby gaat.

Het is echt 00, een fout die je veel kan vinden op het internet, maar de ene keer is de oplossing het moederbord, en de andere keer is het na de CPU vervangen over.

En logboeken zijn wat lastig te benaderen als de computer niet eens aan wil ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Resistor
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Topicstarter
Dat nou net niet, maar dat lijkt er heel erg veel op wat ik gedaan heb: Computer met een Samsung SSD liep vast, ik zet hem hard (4s powerbutton) uit, en toen was het na 6 maanden goed functioneren 00, en verder niets meer.

Alleen jammer dat er ook in dat topic geen oplossing staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Klopt, en hij boot nu helemaal niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Resistor
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Topicstarter
Helemaal dood, met code '00', en het rode CPU ledje wat niet verandert, wat ik ook doe.

Ik heb nu maar een ander moederbord besteld, en als dat het niet is, is het de processor, en dan bestel ik er daar 2 van, heb ik gelijk weer een reservecomputer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Resistor
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Topicstarter
Was dus niet het moederbord, ander moederbord (Asus Z97-A) gaf dus ook een mooi rood CPU ledje.

Dan maar een nieuwe i7 4790K, omdat ik niet achteruit wil gaan op CPU kracht. Die dingen zakken weinig in prijs eigenlijk :X

(die Z97-A gaat dus de basis van mijn 'reserve' computer worden, met een nieuwe i5 4460 cpu en wat geheugen, vervanger van een D960, is wel een vooruitgang)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dylan111111
Top voor de terugkoppeling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
Dat hoor je niet vaak dat een cpu kapot gaat, zomaar balen!.

Zit er trouwens geen garantie op de cpu, je hebt ehm niet overclocked?, dan mag deze toch niet zomaar kapot gaan.

En inderdaad top van de terugkoppeling.

[ Voor 61% gewijzigd door freaky35 op 05-01-2017 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Resistor
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Topicstarter
2 jaar en een paar maanden oud, dus net buiten de garantie. Ach, shit happens.

Een Zalman CNPS9900 is lomp groot, die kan natuurlijk ook scheef gezeten hebben (daar heeft mijn andere computer last van, andere Zalman cooler hangt daar ook niet al te strak). Ik heb nooit gekke temperaturen gezien, maar het zou kunnen dat bij een game er een ander soort belasting is en hij op andere plekken heet wordt, hoewel dat onwaarschijnlijk is.

Nu afwachten wat een andere cpu in dat oude moederbord gaat doen. Een auto kan natuurlijk ook zonder duidelijke oorzaak kapot gaan, daar vergelijk ik het maar mee. Het blijft techniek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
slechte zaak, indien de winkel hier niet wat mee doet,ik bedoel je mag toch er van uitgaan dat een cpu het langer als 2 jaar volhoud.

is het een boxed cooler,dan zou er als ik het goed lees hier 3 jaar fabrieksgarantie op moeten zitten(limited):

http://www.intel.com/cont...processors/000005862.html

[ Voor 41% gewijzigd door freaky35 op 05-01-2017 14:20 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• dylan111111
Als je de originele factuur hebt kan je een ticket aanmaken bij intel en hem opsturen, zij gaan hem dan testen en mocht hij defect zijn bevonden krijg je een nieuwe toe gestuurd.

Op een werkdag krijg je meestal binnen 3 uur bericht op je ticket met duidelijk informatie, persoonlijk heb ik er een positieve ervaring mee gehad! :)

Hier kan je kijken of er nog Intel warranty op zit: https://supporttickets.in...ty_Information?lang=en-US
(Maak eerst even een intel account aan)

Opening a ticket and keep in mind the following:
-A Proof of Purchase of the CPU on your name
-The CPU is out of warranty once the original purchaser sells it.
-CPU will be tested by our depot to determine if the processor works OK.
-Physical damage on the CPU will automatically void the warranty.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
:) Dat is nog eens nuttige info,als ik de TS was geweest had ik zeker een ticket aangemaakt.

[ Voor 49% gewijzigd door freaky35 op 05-01-2017 22:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Resistor
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Topicstarter
Ticket aangemaakt, maandag komt de gekochte vervangende CPU binnen, kan ik de verpakking gebruiken om de huidige retour te sturen.

Ik heb dylan111111 in "CPU of moederbord kapot?" maar als beste antwoord gemarkeerd, er zit blijkbaar toch nog garantie op :)

Pagina: 1