HDMI Pass through

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene2322
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 18:38
Benieuwd of deze vraag hier hoort, maar...

Ik heb mijn HTPC met een HDMI-kabel aangesloten op 1 van de 4 HDMI-ingangen van mijn Marantz SR5005. Mijn TV heb ik aangesloten op de HDMI-uitgang (met ARC-ondersteuning).
Dit scheelt mij extra kabels.

Nu heb ik "HDMI control" in de SR5005 ingeschakeld. Hiermee zou ik, ongeacht of versterker aan of uit staat, het HDMI-signaal naar de TV moeten kunnen doorsturen, immers de SR5005 ondersteund HDMI Pass Through (ik ben bekend met verhoogd energieverbruik).

Dit werkt totdat tijdens het opstarten van de PC het bootscherm plaatsmaakt voor de desktop (Windows 10). Ik heb dan pas weer beeld wanneer ik alsnog de versterker inschakel.

Enig idee wat ik kan instellen om dit wel werkend te krijgen?

bvd, René

Achtergrond:
Hiervoor had ik een HTCP (moederbord) met optische aansluiting. Geluid stuurde ik via toslink naar de versterker, beeld via HDMI naar TV. Met huidige HTPC mis ik deze optische aansluiting en ben ik anders genoodzaakt de 5.1 kanalen van mijn geluidskaart aan te sluiten op de versterker.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• centr1no
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08-04 20:38
Dus het werkt niet meer sinds je nieuwe HTPC? Of is er nog meer veranderd?
Is je HTPC volledig ge-update? Zowel Windows 10 als eventueel de drivers van de videokaart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene2322
Sorry, ik ben vermoedelijk niet duidelijk geweest.

Mijn HTPC is compleet vernieuwd: moederbord, processor met GPU.
Daar waar mijn oude HTPC een optische aansluiting had ontbreekt deze bij de huidige setup.

Om deze reden heb ik gemeend mijn HTPC via HDMI aan de versterker te koppelen. De versterker is daarop weer gekoppeld aan de tv.

In de meeste gevallen gebruik ik de HTPC in combinatie met de versterker op de TV. Echter om alleen te browsen mag het geluid achterwegen blijven.

Mijn versterker ondersteund, volgens de website van fabrikant, HDMI pass through. Dit heb ik ingeschakeld door "HDMI control" op de te zetten.

Bij het inschakelen van mijn HTPC lijkt dit inderdaad te werken. Met de versterker uit, zie ik het bootscreen met moederbord logo. Wanneer ik echter doorstart naar de Windows (10) omgeving, verliest de TV zijn signaal.

In de versterker vind ik verder geen settings omtrent dit verhaal. Wellicht dat in de BIOS of videodriver nog wat anders in te stellen is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17:04

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Klinkt een beetje alsof hij buiten Windows andere instellingen gebruikt. Wellicht schakelt hij nog over van output formaat o.i.d. waardoor de versterker eigenlijk eerst om moet schakelen, of je TV.

Ik weet wel dat je kunt instellen dat hij buiten Windows ook al gewoon serieuze resolutie via je videokaart moet hanteren. Dit stond bij mij recent niet standaard aan.

[ Voor 30% gewijzigd door Gonadan op 28-12-2016 12:08 ]

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Equazor_
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14-09 15:37
Op mijn Denon receiver, wat redelijk vergelijkbaar is met marantz moet ik nog aangeven in de instellingen bij welke ingang HDMI pass trough actief is, je kan er maar 1 tegelijkertijd gebruiken.

Het is dan wel weer raar dat je beeld krijgt met booten, maar dat het weg valt zodra je in windows komt.

Als je in windows zit en je haalt de hdmi kabel er uit en je doet hem er dan weer in krijg je dan wel weer beeld? of moet de receiver echt aangezet worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• centr1no
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08-04 20:38
Rene2322 schreef op woensdag 28 december 2016 @ 10:34:
Sorry, ik ben vermoedelijk niet duidelijk geweest.
Jawel, maar je geeft geen antwoord op mijn vragen.
Je hebt de HTPC voorzien van alle updates en hebt de nieuwste drivers gedownload en geïnstalleerd?
Heb je de nieuwe HTPC al een keer rechtstreeks op de tv aangesloten? Zodat je zeker weet dat het niet aan de drivers of beeldscherminstellingen ligt?
Welke HDMI poort op de tv gebruik je, en heb je al eens een andere geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene2322
1. Mijn HTPC is voorzien van de meest recente updates.
2. Met de HTPC direct aangesloten op de TV heb ik beeld.
3. Ik gebruik HDMI 2 op mijn TV. Dit is de met ARC gemarkeerde ingang (en hiermee dus ook uitgang). Dit geeft me de mogelijkheid om andere apparaten, aangesloten op de TV, ook hun geluid via de versterker af te laten spelen.

4. Wanneer ik een andere HDMI aansluiting op de TV gebruik heb ik hetzelfde verhaal (ARC, genoemd bij punt 3 werkt alleen niet). Bij opstart herkent mijn TV het signaal en geeft "16:9 1080p 50Hz". Bij het doorstarten naar Windows wordt nog eens geschakeld. Lijkt erop dat Windows de videokaart wezelijk anders aanstuurt.

5. Het losnemen en weer aansluiten van de HDMI van HTPC naar versterker geeft geen actie.
Het aanzetten van de versterker wel. Wanneer ik de versterker uitzet gaat de TV ook weer op zwart.

En dit schrijvende (en enkele reboots verder) breekt mijn klomp. Daar waar ik net nog zwart beeld had kijk ik, zonder wijzigingen qua instellingen* of aansluitingen, naar het bureaublad van Windows 10.
Schiet mij maar in een kapotje...

*Enige is dat ik door de beeldscherminstellingen ben gelopen en de default waarden heb opgeslagen als profiel.

Bedankt voor de reacties, René

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronaldbommel
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 10:38
Goedemorgen allen,
Mijn vraag is de volgende ..ik heb een Marantz sr6008, deze heeft pass trough, nu wilde ik een chroomkast in hdmi van de Marantz plaatsen zodat ik beeld en geluid , net zoals dvd, zo kon uitsturen, dit werkt (nog) niet, of is dit niet mogelijk op deze manier.
Alvast bedankt voor tweakreacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freubel
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 06:19
Kijk eens wat de standaard uitgang is in Windows. Ik had hetzelfde probleem, bleek dat Windows mijn Onkyo als standaard afspeel apparaat had geselecteerd.
Even met rechts op het luidsprekertje in de taakbalk klikken en kiezen voor afspeel apparaten.

Een quote is een gebrek aan originaliteit

Pagina: 1