Ik heb enkele weken geleden een extern 4K scherm gekocht (voor fotobewerking).
Als ik de laptop met het externe 4K scherm verbind (via HDMI) dan merk ik bij de 4K resolutie duidelijk het achterkomen van acties (voornamelijk bij fotobewerking in Lightroom). Wanneer ik de resolutie terugzet naar Full HD stelt die probleem zich al veel minder.
Nu zit ik hier thuis met een redelijk oude laptop (3-4 jaar oud) met volgende eigenschappen:
- Intel Core i5-3210M
- 4 Gb RAM
- GeForce 610M videochip
--> Asus K55VD-SX009H
Ik veronderstel dat de laptop waarschijnlijk niet 'zwaar genoeg' is om nog een extra 4K scherm aan te sturen, klopt dit?
Indien ja: een nieuwe laptop is dan zeker een optie.
Waar zou ik dan zeker op moeten letten?
- i5 of i7 processor?
- 8Gb RAM of eerder opteren voor 12 of 16 Gb RAM
- deftige grafische kaart (zoja, welke?)
Als ik op dit moment Lightroom gebruik en er tegelijkertijd enkele webpagina's opstaan wordt al snel 80-85% van het beschikbare geheugen gebruikt.
Alvast bedankt voor de hulp!
Als ik de laptop met het externe 4K scherm verbind (via HDMI) dan merk ik bij de 4K resolutie duidelijk het achterkomen van acties (voornamelijk bij fotobewerking in Lightroom). Wanneer ik de resolutie terugzet naar Full HD stelt die probleem zich al veel minder.
Nu zit ik hier thuis met een redelijk oude laptop (3-4 jaar oud) met volgende eigenschappen:
- Intel Core i5-3210M
- 4 Gb RAM
- GeForce 610M videochip
--> Asus K55VD-SX009H
Ik veronderstel dat de laptop waarschijnlijk niet 'zwaar genoeg' is om nog een extra 4K scherm aan te sturen, klopt dit?
Indien ja: een nieuwe laptop is dan zeker een optie.
Waar zou ik dan zeker op moeten letten?
- i5 of i7 processor?
- 8Gb RAM of eerder opteren voor 12 of 16 Gb RAM
- deftige grafische kaart (zoja, welke?)
Als ik op dit moment Lightroom gebruik en er tegelijkertijd enkele webpagina's opstaan wordt al snel 80-85% van het beschikbare geheugen gebruikt.
Alvast bedankt voor de hulp!