Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruinpeople
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 12-02 07:41
Even mij licht opsteken ;)
Mijn vraag gaat over een KNX domotica opstelling en de zekeringen (automaten uiteraard).
Ik neem aan dat je automaat plaatst voor een Dim- en of schakelactor; en dat je dus niet elke actuator uitgang apart moet gaan afzekeren. Klopt dat?

Beste antwoord (via Ruinpeople op 02-01-2017 23:35)

• teaser
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 13-05 16:16
The-Source schreef op maandag 26 december 2016 @ 20:41:
Zoals je zelf op de actor kunt zien heb je 16 schroef contacten, 8x input en 8x bijhorende output.
De aangehaalde actor is wel degelijk 16-voudig. Er is slechts 1 ingang, rechts onderaan.
Ruinpeople schreef op maandag 26 december 2016 @ 16:45:
Volgens AREI (BE) mag je max. 8 lichtpunten per kring schakelen.
Een kring waar enkel lichtpunten op zitten is onbeperkt volgens het AREI. Maar meestal wordt toch een max van 8 aangehouden.

Het is eigenlijk veel praktischer om een schakelactor te gebruiken waar elke uitgang zijn eigen ingang heeft. Dan kun je verbruikers van meerdere kringen schakelen met dezelfde actor en ben je dus veel flexibeler in het verdelen van lichtpunten of andere geschakelde punten (contactdozen) over je kringen.

Uitgangen afzekeren kun je doen om de actor te beschermen tegen overstroom. Vaak zit dat gewoon ingebouwd in de actor dus is het overbodig om nog eens extra te gaan afzekeren. Documentatie eens op nalezen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:57
Dit had met gemak in het algemene domotica topic gekund.
En ja je automaat zit voor je (dim)actor(en).
Afhankelijk van de belasting kunnen er dus meerdere op 1 automaat zitten.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruinpeople
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 12-02 07:41
Hey @The-Source, ik heb geen algemeen topic gezien?
Bedankt voor je antwoord.
Wat ik mij dan afvroeg, je hebt 16-voudige schakelactoren.
(https://www.voltus.de/hau...h-8te-reg-16a-230vac.html)

Volgens AREI (BE) mag je max. 8 lichtpunten per kring schakelen. In de praktijk zou het dus onvoldoende zijn om hier 1 automaat voor te steken. In volgend forum las ik dat iemand hier het volgende deed: "de uitgangen gewoon afzekeren met een automaat van 16 A per groep van 8 kringen". Dus hier spreekt men van het afzekern van de uitgang, vandaar mijn vraag.

http://www.bouwinfo.be/fo...citeit/domotica-afzekeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:57
Zoals je zelf op de actor kunt zien heb je 16 schroef contacten, 8x input en 8x bijhorende output.
De input kant moet hoe dan ook afgezekerd zijn. Jij kunt bij de opbouw zelf bepalen of 1 groep 1 of meerdere inputs bediend. Dit is natuurlijk afhankelijk van de belasting.
De kans dat je met 8 verlichting groepen 16A gaat trekken is klein. Niet onmogelijk maar het is een bak aan licht mocht je dat wel halen.
Als je de afgaande kant gaat afzekeren en niet de inkomende kant dan ben je niet verstandig bezig. Beide afzekeren kan natuurlijk wel maar bij goede berekening is dat niet nodig.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• teaser
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 13-05 16:16
The-Source schreef op maandag 26 december 2016 @ 20:41:
De aangehaalde actor is wel degelijk 16-voudig. Er is slechts 1 ingang, rechts onderaan.
Ruinpeople schreef op maandag 26 december 2016 @ 16:45:
Volgens AREI (BE) mag je max. 8 lichtpunten per kring schakelen.
Een kring waar enkel lichtpunten op zitten is onbeperkt volgens het AREI. Maar meestal wordt toch een max van 8 aangehouden.

Het is eigenlijk veel praktischer om een schakelactor te gebruiken waar elke uitgang zijn eigen ingang heeft. Dan kun je verbruikers van meerdere kringen schakelen met dezelfde actor en ben je dus veel flexibeler in het verdelen van lichtpunten of andere geschakelde punten (contactdozen) over je kringen.

Uitgangen afzekeren kun je doen om de actor te beschermen tegen overstroom. Vaak zit dat gewoon ingebouwd in de actor dus is het overbodig om nog eens extra te gaan afzekeren. Documentatie eens op nalezen.