Videokaart keuze

Pagina: 1
Acties:

• AJB87
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 09-06-2024
Hoi

Heb onderstaand systeem aangeschaft.
Hier zat ook de gigabyte rx480 bij maar die heb ik teruggestuurd omdat ik veel slechte reviews heb gelezen over de warmte die de kaart produceert. Ik zelf wou het risico niet nemen aangezien mijn systeem in een kast komt te staan.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6500 Boxed€ 218,90€ 218,90
1Gigabyte GA-B150M-D3H€ 81,95€ 81,95
1WD Blue WD30EZRZ, 3TB€ 98,49€ 98,49
1Cooler Master Silencio 352€ 58,70€ 58,70
1Crucial CT2K8G4DFD8213€ 89,95€ 89,95
1Asus DRW-24D5MT (bulk) Zwart€ 14,95€ 14,95
1Crucial MX300 2,5" 525GB€ 133,15€ 133,15
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 696,09

Ik wil dus graag een rx480 maar welke is voor mij nog een vraag lees veel goede maar ook slechte reviews over bepaalde kaarten.

Ik twijfel nu eigenlijk tussen de sapphire of de msi. Sapphire is sneller maar de msi is weer koeler.

Wat raden jullie mij aan ?

Alvast bedankt !

En nog fijne dagen :)

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Alle rx480 produceren dezelfde warmte bij dezelfde load.

Of dacht je dat de ene 480 ingame 120 watt verbruikt en de andere slechts 80?

Verwijderd

Op het www lees je idd dat de pricewatch: Gigabyte Radeon RX 480 G1 Gaming 8G wat minder goed koelt dan andere RX 480 kaarten. De prijzen liggen gelukkig niet erg ver uit elkaar. Modellen met een efficiente en stille koeling zijn oa pricewatch: Powercolor Radeon RX 480 8GB Red Devil en pricewatch: MSI Radeon RX 480 Gaming X 8G.

Welke voeding ga je gebruiken?

• Reepje
  • Niet online
Een efficiënte koeling kan alleen efficiënt zijn als deze genoeg koele lucht krijgt en de warmte goed kan afvoeren.
Bij een pc in een kast is dit zelden het geval. Het kan dan goed zijn dat er weinig verschil tussen een kaart met goede en minder goede koeling is.

• AJB87
Bedankt voor de reacties

Mijn voeding die ik vergeten was te vermelden.
#ProductPrijsSubtotaal
1Fractal Design Edison M 550W€ 74,95€ 74,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 74,95

Vanwege de mooie prijs heb ik deze gekozen al is het wat zwaar voor mijn systeem.

De msi versie sprak mij ook aan vanwege de goede koeling. Ik zal alleen de kast goed moeten gaan koelen denk dat ik er maar een extra fan er bij plaats. Hoe krijg ik dan het beste resultaat ? 2x inlaat en 1x uitlaat of juist andersom.

• legendareN
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 31-01 18:09
Het belangrijkste is dat je computer voor lucht kan aanzuigen en achter eruit kan blazen. Als de kast van achteren dicht is, en voor altijd het deurtje ook, dan maakt cooling niks uit, want het krijgt dan gewoon geen frisse lucht.

Is het achter open, en voor ook, dan is een 480 gewoon prima.

Een 480 word net zo warm als een 1060, 1070 of 1080. Sterker nog als je de fanspeed hoger zet krijg je de kaart een stuk koeler. Het belangrijkste is dat je de warmte kan afvoeren.

[ Voor 35% gewijzigd door legendareN op 26-12-2016 16:16 ]

• Reepje
  • Niet online
Beste resultaat: de warme lucht moet goed kunnen ontsnappen. Als de pc in een kast zit, kan de uitlaat fan het beste bovenin de kast zitten (dus niet boven achter).
Verder beste resultaat 1 fan onder voor-in en 1 fan achter(boven in jouw geval) uit. En ervanuitgaand dat boven de kast zeker 10 cm ruimte is en de kastdeur open is.

De voeding heeft het helemaal niet zwaar want meer dan 250 watt hoeft die niet te leveren, en dat kan die makkelijk aan.

• AJB87
Bedankt voor de nuttige info !
Als de pc in gebruik is staat de kast aan de voorzijde open. Aan de achterkant ga ik een gat maken in de kast zodat daar door de warme lucht afgevoerd kan worden en natuurlijk de nodige kabels door kan voeren. Dat moet dan wel voldoen :)

• Reepje
  • Niet online
Op zich een goed plan om achter in de kast een gat te maken voor de kabels. Maar hoe "weet" de warme lucht dat die door dat gat moet?

In het algemeen geldt in de thermodynamica (en ook bij diverse andere processen) dat de weg van de minste weerstand gekozen wordt.
Om dan bij de warme lucht te blijven, het zou best wel eens kunnen dat dit een hoge weerstand heeft. Je verondersteld dat de warme lucht automatisch naar dat gat stroomt om zich dan tussen de kast en de wand naar boven (links, rechts onder?) te persen? Want daarvoor heb je immers dat gat gemaakt? Echt niet.

Als je een ventilator in dat gat plaatst, heb je al wat meer kans dat er een luchtstroom in de gewenste richting ontstaat. Als er echter weinig ruimte achter de kast is, en er weinig uitstroom mogelijkheden zijn, is zelfs een ventilator van beperkt nut. De warme lucht zal zich dan rustig uitstromen in richtingen waarin dat het makkelijkst gaat.
Pagina: 1