Slecht signaal ondanks goede kwaliteitkabels en splitter

Pagina: 1
Acties:

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Op dit moment heb ik drie apparaten om TV te kijken:
- Samsung decoder van Ziggo
- 2x DVB-C T230 USB via TVHeadend en OSCam

Dit allemaal aangesloten met de volgende onderdelen:
Hirschmann DFC0631 3-voudig verdeelelement
2x F-connector naar IEC M coax kabel 3m
1x IEC F naar IEC M coax kabel 5m
Hirschmann Verbindingkabel F-plug - F-plug 35cm
Coax plug - F-connector Adapter
Hirschmann 4G antenne F-connector
F socket - Coax socket Adapter

Een aantal foto's voor de duidelijkheid.

Nu heb ik helaas dat nog steeds zenders wegvallen of niet gevonden kunnen worden.
Als ik bijvoorbeeld ga zoeken met TVHeadend dat worden een stuk of 100 zenders niet gevonden, na wat rammelen met de kabels vervolgens wel weer allemaal.

Heb ik toch een versterker nodig? Heb ik een verkeerde setup. :/
Please help, sta op het punt het allemaal weg te gooien. |:(

Thanks!

Verwijderd

Als met rammelen van je kabels er ineens wel signaal is dan lijkt me die kabel niet in orde. Begin daar eerst maar eens mee die te onderzoeken/vervangen.

• HollowGamer
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 26 december 2016 @ 14:24:
Als met rammelen van je kabels er ineens wel signaal is dan lijkt me die kabel niet in orde. Begin daar eerst maar eens mee die te onderzoeken/vervangen.
Die zijn nieuw. Lijkt alsof er iets random is, kan het iets zijn met de splitter? Kan ik deze beter inruilen voor een versterker?

• MediaZoo
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:06
Zijn die QFC connectoren goed aangesloten?

Daarbij doet die UMU1006/SQR601 (splitter op AOP) -4 dB en die DFC 0631 -6,8 dV. Dat is -11,8 dB alleen al op de splitters daar komt het verlies van je kabels etc nog bij. Je signaal is waarschijnlijk gewoon simpelweg te zwak. Een versterker zal hier het probleem eerder verhelpen.

• Hahn
  • Laatst online: 19:33
HollowGamer schreef op maandag 26 december 2016 @ 20:26:
[...]

Die zijn nieuw. Lijkt alsof er iets random is, kan het iets zijn met de splitter? Kan ik deze beter inruilen voor een versterker?
Probeer het eerst eens zonder splitter. En dat iets nieuw is wil niet zeggen dat het perfect werkt, een nieuwe kabel kan ook kapot zijn.

The devil is in the details.

• HollowGamer
  • Niet online
Hahn schreef op maandag 26 december 2016 @ 20:37:
[...]

Probeer het eerst eens zonder splitter. En dat iets nieuw is wil niet zeggen dat het perfect werkt, een nieuwe kabel kan ook kapot zijn.
Dat is een goede, zal eerst de kabels los testen. :)
Dan kan ik ook zien of ik een versterker nodig heb.

Hoe weet ik ongeveer of signaalsterkte goed is? Ik heb op het kastje van de TV wel dat staan, maar neem aan dat ik met dB sterkte in TVHeadend beter kan meten?

Thanks

• HollowGamer
  • Niet online
MediaZoo schreef op maandag 26 december 2016 @ 20:34:
Zijn die QFC connectoren goed aangesloten?

Daarbij doet die UMU1006/SQR601 (splitter op AOP) -4 dB en die DFC 0631 -6,8 dV. Dat is -11,8 dB alleen al op de splitters daar komt het verlies van je kabels etc nog bij. Je signaal is waarschijnlijk gewoon simpelweg te zwak. Een versterker zal hier het probleem eerder verhelpen.
Wat zijn QFC connectoren? Zijn dat de F-connectoren?

Ik heb verloopstukjes gekocht zodat ik van de oude conrectoren naar de F-variant kan gaan. Deze zitten er tussen. Heb enkel één splitter. Zit op verloopstukjes ook verlies?

Alvast bedankt

[ Voor 4% gewijzigd door HollowGamer op 26-12-2016 23:18 ]

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17:16

Onbekend

...

Het kastje van de tv die de signaalsterkte en signaalkwaliteit laat zien is zeer goed bruikbaar.

Eerst moet de signaalsterkte tussen de 70 en 99% liggen. Te laag? Dan moet er een (actieve) versterker tussen. Te hoog? Vaak geen probleem, maar soms wel. Zet dan een demper tussen de kabel, of koppel hem aan een andere uitgang van de splitter/versterker die een andere sterkte uitstuurt.

Daarna moet de signaalkwaliteit tussen de 70 en 100% liggen. Te laag? Controleer dan of het signaal wel goed het huis binnen komt.

Nog steeds storing? Dan ligt het aan de kabels, connectoren en/of afscherming. Controleer ook elke kabel of niet een stukje mantel tegen de kern aan ligt.

Speel ook Balls Connect en Repeat

• MediaZoo
  • Laatst online: 12:06
HollowGamer schreef op maandag 26 december 2016 @ 23:17:
[...]

Wat zijn QFC connectoren? Zijn dat de F-connectoren?

Ik heb verloopstukjes gekocht zodat ik van de oude conrectoren naar de F-variant kan gaan. Deze zitten er tussen. Heb enkel één splitter. Zit op verloopstukjes ook verlies?

Alvast bedankt
QFC connectoren zijn die blauwe f-connectoren op de splitter.
Onbekend schreef op maandag 26 december 2016 @ 23:24:
Het kastje van de tv die de signaalsterkte en signaalkwaliteit laat zien is zeer goed bruikbaar.

Eerst moet de signaalsterkte tussen de 70 en 99% liggen. Te laag? Dan moet er een (actieve) versterker tussen. Te hoog? Vaak geen probleem, maar soms wel. Zet dan een demper tussen de kabel, of koppel hem aan een andere uitgang van de splitter/versterker die een andere sterkte uitstuurt.

Daarna moet de signaalkwaliteit tussen de 70 en 100% liggen. Te laag? Controleer dan of het signaal wel goed het huis binnen komt.

Nog steeds storing? Dan ligt het aan de kabels, connectoren en/of afscherming. Controleer ook elke kabel of niet een stukje mantel tegen de kern aan ligt.
De signaalsterkte op een ontvanger geeft 0 indicatie over de sterkte van het signaal. Ik kan je 2 exact dezelfde ontvangers naast elkaar tonen met beide een compleet andere signaal sterkte. Daarbij verschilt de sterkte ook nog eens per modulatie (QAM 64 of QAM 256). Je kunt er totaal niet uit opmaken hoe sterk het signaal is. Signaal druk je uit in dB's en meet je met een signaal meter. Daarbij een demper achter -12dB aan splitters? Waarom?

Signaal kwaliteit moet altijd 100% zijn. Ieder getal lager is foute boel. Kwaliteit hangt samen met sterkte en interferentie. Te sterk en te zwak signaal is slecht voor de kwaliteit. Interferentie is een storende bron die op je kabel straalt en daardoor ook zijn bitjes of andere gegevens op de kabel dumpt.

Nog steeds storing met deze spullen? Ehmmm hij heeft de goede spullen aangeschaft. Beter dan dit is niet te krijgen. Mogelijk inderdaad mantel/kern contact. Overslag door de f-connectoren onjuist aangesloten te hebben. Maar dit merk je al snel op de elke zender.

Een AOP heeft tussen de -5dBmV (Woonkamer AOP) -3.5dBmV (Meterkast AOP) en +12dBmV op QAM256. Waarbij gemiddeld gemiddeld genomen +5 dBmV veel voorkomt maar geen garantie stelt. Zelfs je modem uitlezen zegt niet alles over de hogere frequenties. Niet iedere frequentie is even sterk op het AOP. Een ontvanger moet minimaal -8 dBmV ontvangen om prettig te werken. -10 dBmV zeggen de specs maar -8 is geadviseerd. heb je +5 dBmV op je AOP en daar trek je 12dB af dan heb je -7dBmV. Dan kom je al erg kritisch uit.

• HollowGamer
  • Niet online
Onbekend schreef op maandag 26 december 2016 @ 23:24:

De bekabeling lijkt goed, denk dat ergens signaal verlies optreedt, misschien inderdaad door de verloopstukjes die ik er tussen heb gezet. Zal eens kijken wat de Samsung tuner aangeeft, maar volgensmij lag dat altijd laag omdat deze het signaal verdeeld over de twee tuners.

Will report back. ;)
MediaZoo schreef op maandag 26 december 2016 @ 23:41:
[...]

QFC connectoren zijn die blauwe f-connectoren op de splitter.

[...]

De signaalsterkte op een ontvanger geeft 0 indicatie over de sterkte van het signaal. Ik kan je 2 exact dezelfde ontvangers naast elkaar tonen met beide een compleet andere signaal sterkte. Daarbij verschilt de sterkte ook nog eens per modulatie (QAM 64 of QAM 256). Je kunt er totaal niet uit opmaken hoe sterk het signaal is. Signaal druk je uit in dB's en meet je met een signaal meter. Daarbij een demper achter -12dB aan splitters? Waarom?

Signaal kwaliteit moet altijd 100% zijn. Ieder getal lager is foute boel. Kwaliteit hangt samen met sterkte en interferentie. Te sterk en te zwak signaal is slecht voor de kwaliteit. Interferentie is een storende bron die op je kabel straalt en daardoor ook zijn bitjes of andere gegevens op de kabel dumpt.

Nog steeds storing met deze spullen? Ehmmm hij heeft de goede spullen aangeschaft. Beter dan dit is niet te krijgen. Mogelijk inderdaad mantel/kern contact. Overslag door de f-connectoren onjuist aangesloten te hebben. Maar dit merk je al snel op de elke zender.

Een AOP heeft tussen de -5dBmV (Woonkamer AOP) -3.5dBmV (Meterkast AOP) en +12dBmV op QAM256. Waarbij gemiddeld gemiddeld genomen +5 dBmV veel voorkomt maar geen garantie stelt. Zelfs je modem uitlezen zegt niet alles over de hogere frequenties. Niet iedere frequentie is even sterk op het AOP. Een ontvanger moet minimaal -8 dBmV ontvangen om prettig te werken. -10 dBmV zeggen de specs maar -8 is geadviseerd. heb je +5 dBmV op je AOP en daar trek je 12dB af dan heb je -7dBmV. Dan kom je al erg kritisch uit.
Begrijp zo ongeveer jou verhaal, thanks ook voor de technische informatie. :)

Ik heb een verbindingsbrug gekocht als korte kabel tussen de contactdoos en de drie-wegsplitter. Aangezien deze van het oude type zijn, en de nieuwe F-connectoren, heb ik daar een verloopstukje tussen gezet.

De andere (nieuwe) kabels zijn F-connector naar F-connector. Daarnaast had ik nog een andere kabel over die enkel de 'oude' had, dus heb ik daar een verloopstukje tussengezet, zodat ik niet in de kabel hoeft te knippen.

Even ter duidelijkheid: de kabels zijn geheel, ik heb ze niet zelf gemaakt.
Pagina: 1