Toon posts:

Zonnepaneel in volkstuin kan accu niet geladen houden

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
hallo
ik heb een vraagje over mijn zonne energie systeem.
ik heb in mijn schuurtje op de volkstuin geen mogelijkheid om elektra aan te leggen dus heb hier een zonne paneeltje voor gekocht.
deze moet stroom opwekken voor een beetje verlichting en voor een klein kweeklampje in het voorjaar.
op zich werkt het wel redelijk alleen is het probleem dat de accu eerder leeg raakt dan dat het paneel op kan laden.
de accu is nog goed deze is na gekeken alleen denk ik zelf dat het zonnepaneel niet genoeg kan leveren om dit bij te houden. heeft iemand hier een idee hoe ik dit kan oplossen kan ik zonder al te veel gedoe meerdere panelen aansluiten en waar moet ik dan op letten.
alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 15:41
Misschien handig om even te vermelden welk paneel je hebt?

De opbrengst is in de winter altijd laag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
In deze tijd van het jaar is een dergelijk systeem waardeloos. Een paneel wekt nu gewoon niks op. Dan kun je wel 3 panelen plaatsen maar 3 keer niks is nog steeds niks. Tussen april en september is dit een zinvol systeem.

Ik heb thuis 24 panelen en heb gisteren 280W opgehaald, dan kun je je bedenken hoe weinig jouw ene paneel opgebracht zal hebben.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16-09 11:15
Je kan een paar paneeltjes parallel zetten, de V blijft gelijk, de A wordt dan hoger. Maar de werking is wel afhankelijk welk soort paneel gebruikt wordt, en wat je verbruikers zijn. En gebruik je wel een spanningregelaar?

En zoveel tijd breng je nu toch niet door op je tuin?

[ Voor 11% gewijzigd door drielp op 26-12-2016 15:50 ]

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
drielp schreef op maandag 26 december 2016 @ 15:48:
Je kan een paar paneeltjes parallel zetten, de V blijft gelijk, de A wordt dan hoger. Maar de werking is wel afhankelijk welk soort paneel gebruikt wordt, en wat je verbruikers zijn. En gebruik je wel een spanningregelaar?

En zoveel tijd breng je nu toch niet door op je tuin?
klopt ik breng er weinig tijd door dus wat dat betreft is het niet zo'n groot probleem alleen de kweeklampen gaan te snel uit omdat de accu te snel leeg raakt
ik heb er wel een spanningsregelaar tussen,
er zit een heel klein panneeltje aan die iets van 10 WATT opbrengt.
maar als ik het goed begrijp kan ik er wel een paneel meer bij aanzetten zodat er meer stroom wordt opgewekt?.
kan ik er trouwens ook een klein windmolentje bij aan zetten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Verwijderd schreef op maandag 26 december 2016 @ 19:34:
[...]

klopt ik breng er weinig tijd door dus wat dat betreft is het niet zo'n groot probleem alleen de kweeklampen gaan te snel uit omdat de accu te snel leeg raakt
maar als ik het goed begrijp kan ik er wel een paneel meer bij aanzetten zodat er meer stroom wordt opgewekt?.
10 W ?
Dat is wel heel weinig, wat voor accu dan? Bij een schuurtje denk ik aan een 200-220 Ah accu met een 250Wp paneel en spannings regelaar.
Daar kan een led kweeklampje wel even op branden, eventueel 2 accu's in de winter zodat je er 1 thuis op kan laden.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
Verwijderd schreef op maandag 26 december 2016 @ 19:34:
[...]

Zoals Rol-Co al aangeeft is 10 Wp wel erg weinig. Ik heb 2x35 Wp liggen op de moestuin. Dat ging afgelopen jaar prima. Voor de wintermaanden is het systeem opgeborgen, kan wordt het toch niet gebruikt. Ik weet niet of een kweeklamp nut heeft, de temperatuur is ook erg laag. Nu staat er nog wat sla in de de kas en wat boerenkool op de loude grond. Voor de rest niets meer. Echt groeien doet het niet meer, maar het blijft wel vers.

10 Wp is leuk voor een druppellader, niet om echt vermogen te leveren.

Hier mijn tuinsysteem: drielp in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 5"

Klein windmolentje kan, maar verwacht daar niet teveel van, een zonnepaneel werkt eigenlijk het best.

[ Voor 6% gewijzigd door drielp op 26-12-2016 20:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Nu online
Rol-Co schreef op maandag 26 december 2016 @ 20:08:
[...]

10 W ?
Dat is wel heel weinig, wat voor accu dan? Bij een schuurtje denk ik aan een 200-220 Ah accu met een 250Wp paneel en spannings regelaar.
Daar kan een led kweeklampje wel even op branden, eventueel 2 accu's in de winter zodat je er 1 thuis op kan laden.
Een 220Ah accu sleep je niet voor de lol van je tuin naar je huis heen en weer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

10W is inderdaad veel te laag om een kweeklamp op te draaien. Met een 200W+ paneel kom je al een heel eind verder, en die kun je wel goedkoop op marktplaats krijgen.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18:29
Topictitel iets verduidelijkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18:15
No Hands schreef op maandag 26 december 2016 @ 13:45:
In deze tijd van het jaar is een dergelijk systeem waardeloos. Een paneel wekt nu gewoon niks op. Dan kun je wel 3 panelen plaatsen maar 3 keer niks is nog steeds niks. Tussen april en september is dit een zinvol systeem.

Ik heb thuis 24 panelen en heb gisteren 280W opgehaald, dan kun je je bedenken hoe weinig jouw ene paneel opgebracht zal hebben.
Kijk eens naar een willekeurig dak op pvoutput. Bijvoorbeeld deze uit Varsseveld.
http://pvoutput.org/aggre...?id=5071&sid=4021&v=0&t=m
December is <20% van de opbrengst in de zomer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

jeroen3 schreef op dinsdag 27 december 2016 @ 09:11:
[...]

Kijk eens naar een willekeurig dak op pvoutput. Bijvoorbeeld deze uit Varsseveld.
http://pvoutput.org/aggre...?id=5071&sid=4021&v=0&t=m
December is <20% van de opbrengst in de zomer.
Nog een 0 teveel ;) doe maar 2%
Al is dat niet bij iedereen zo laag, maar 10% haalt al niemand gok ik.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Nu online
Dat weet ik maar mensen met tuinhuisjes, campers en strandhuisjes realiseren zich dat vaak niet. Die denken zonnepaneel en zien twee stralen zon in de week en het zal wel goedkomen.
Bij ons in de winkel geef ik dan vaak bovenstaande voorbeeld om aan te geven hoe enorm het verschil tussen zomer en winter is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
Rol-Co schreef op dinsdag 27 december 2016 @ 11:28:
[...]

Nog een 0 teveel ;) doe maar 2%
Al is dat niet bij iedereen zo laag, maar 10% haalt al niemand gok ik.
Valt wel mee, het ligt er aan wat je vergelijkt. De december opbrengst is ongeveer 2,5% van de jaaropbrengst, maar december doet toch nog ongeveer 20% tov van een willekeurige zomermaand (april t/m september)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18:47

ericplan

5180 Wp PV

Bij zo'n éénpaneels-installatie is het meestal wel eenvoudig de hellingshoek van het paneel aan te passen aan de zonnestand. Dan kan je het rendement voor december nog iets verbeteren.

A'dam PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beatman
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07-06 15:05
Hier in de buurt staat een (slimme) bandenpomp die op zonne-energie werkt. Daarvan wordt de accu soms vervangen omdat de zon deze weken niet genoeg energie kan leveren voor het grote aantal gebruikers.

www.energiepionier.nl Energiebesparing, duurzaamheid en domotica

Pagina: 1