Advies gevraagd: Toekomstbestendige (PCI-e) SSD gezocht

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lemodile
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 25-06 16:21
Beste Tweakers!

Dit is mijn eerste topic hier en ik hoop dat ik niet te veel beginnersfouten maak (en/of daar al te hard op afgerekend word).

Na al een aantal jaren dezelfde desktop te hebben wil ik in de loop van 2017 ongeveer mijn gehele systeem gaan vervangen (Ik heb hier overigens 0 ervaring mee dus ik verwacht later nog wel een topic te gaan schrijven). Gezien ik ook nog niet precies weet wanneer ik voldoende budget bij elkaar heb wil ik het in stappen gaan doen, en nu vast een SSD aanschaffen die in zowel het oude als het nieuw aan te schaffen systeem als opstartschijf te gebruiken is. Dan volgt de rest zodra ik daar het geld voor bij elkaar heb.

Daarbij is het voor mij belangrijk dat de SSD toekomstbestendig en dus vooral heel betrouwbaar is. Dat stukje zekerheid is voor mij belangrijker dan absolute topsnelheden halen.

Eisen:
  • Ik wil ten minste 5 jaar garantie op de SSD i.v.m. eerdere slechte ervaringen met SSDs. Het is ook goed mogelijk dat de SSD daadwerkelijk 5+ jaar gebruikt gaat worden, ik upgrade niet vaak.
  • Capaciteit: Minstens 240 GB. Meer mag altijd maar heeft voor mij geen prioriteit. Het is puur bedoeld als boot disk
  • Ik hoop niet meer dan €250 aan de SSD te hoeven spenderen, maar ik kan evt. naar €300 als daar goede redenen voor zijn.
  • Géén sata / msata. Dit is wat mij betreft niet langer toekomstbestendig te noemen wat SSDs betreft.
Voorkeuren: Ik wil graag een SSD die als insteekkaart in een PCI-e slot gestoken kan worden. Daarnaast valt een losse m.2 SSD voor mij af omdat deze aansluiting niet op mijn huidige systeem aanwezig is. Ik weet dat je voor ong. €30 een adapter kan kopen, maar vraag me af of zo'n oplossing minder betrouwbaar en evt. ook trager is dan gewoon direct een SSD kopen met eigen PCI-e aansluiting.

Kaarten die voor zover ik kan zien aan deze eisen voldoen:

OCZ RD400 (AIC) 256GB
Plextor M8PeY 256GB
Samsung 950 Pro 256GB (Hier heb ik dan wel een adapter bij nodig, en dat heeft niet mijn voorkeur)
Corsair Force MP500 240GB. Deze zet ik er vooral bij vanwege de hoge opgegeven TBW. Garantie is mij eigenlijk te laag.

Ik ben erg benieuwd naar jullie meningen, ervaringen en natuurlijk advies. Bij voorbaat mijn hartelijke dank!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Uit welke onderdelen bestaat je huidige systeem? Het is niet vanzelfsprekend dat er vanaf PCI-E geboot kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lemodile
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 25-06 16:21
Wauw, daar had ik niet op gerekend. Ik ga de precieze onderdelen nog wel opzoeken maar gezien de leeftijd van mijn huidige systeem gaat dat ongetwijfeld dan niet werken.

Uit mijn hoofd gaat het om een Ultra Durable moederbord van gigabyte met een oude X58 chipset. Processor is een i7 920 (zoals gezegd, ik upgrade niet vaak) met 6gb ram. Videokaart is een OC variant van AMD's HD6850.

Ik had vooraf gedacht dat het een kwestie van drivers danwel firmware zou zijn om zoiets aan de praat te krijgen. Mijn keuze voor pci-e komt hoofdzakelijk uit boerenverstand: ik ken geen moederbord dat niet over zo'n aansluiting beschikt.