Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Advies voor nieuwe computer

Pagina: 1
Acties:

• pow3rran9er
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 14-12-2024
2017 komt eraan, en mijn huidige computer viert daarmee zijn zevende verjaardag terwijl de oude computer die bij mijn ouders staat aan het einde van zijn Latijn begint te komen! Tijd voor een nieuwe computer, die hopelijk vooral wat meer CPU-performance kan leveren...

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Afgezien van licht gamen en standaard internet/office/etc-prul doe ik nogal wat data-analyse (complexe modellen in R). Daarvoor is single-core-performance erg van belang. Qua gamen speel ik nogal eens een spelletje (voor een idee qua grafische eisen, denk aan iets als SOMA), maar dat hoeft echt niet op de hoogste resolutie of settings, dus hoop ik dat de videokaart die ik gekozen heb niet alleen een goede prijs/performance-verhouding heeft, maar voor mijn doen zelfs een beetje future-proof is.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik heb geen absoluut plafond, maar het moet wel een beetje redelijk zijn. Rond de 1000-1200 lijkt me prima voor wat ik nodig heb.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Randapparatuur heb ik al, waarbij wel opgemerkt moet worden dat mijn beeldscherm alleen een VGA-aansluiting heeft (die kon ik ooit voor een belachelijk goedkope prijs op de kop tikken). Vandaar de keuze voor een videokaart met een DVI-I-aansluiting (in tegenstelling tot DVI-D kan DVI-I met een simpel verloopblokje naar VGA worden omgezet). Ook heb ik al een harde schijf voor data, dus is alleen een SSD voor het OS voldoende qua opslag.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Gezien mijn beoogde gebruik: een mid-range GPU, een goede CPU met 4 fysieke cores (8 is overkill gezien het me vooral om single-core-performance gaat), 16 GB RAM (8 leek me net wat krap, in ieder geval niet future-proof).

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
AMD voor GPU-chipset vanwege Linux-compatibiliteit.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik denk het niet.

Ga je overklokken?
Nee.

Wat verwacht je van ons?
Ik heb een systeem uitgezocht dat, met de (vast en zeker onvolledige) kennis die ik heb, aan mijn eisen lijkt te voldoen. De vraag is of deze keuzes zinnig zijn, of dat er nog meer geoptimaliseerd kan worden aan deze selectie.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-6700 Boxed€ 332,95€ 332,95
1Gigabyte GA-Z170-HD3 DDR4€ 104,59€ 104,59
1Gigabyte Radeon RX 470 WINDFORCE 4G€ 225,96€ 225,96
1Corsair Carbide 200R Closed€ 60,16€ 60,16
1Cooler Master Hyper 212 EVO€ 28,95€ 28,95
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15€ 103,95€ 103,95
1Cooler Master GM G650M€ 70,49€ 70,49
1Samsung 750 EVO (retail) 250GB€ 85,95€ 85,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.013,-

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
pow3rran9er schreef op maandag 26 december 2016 @ 12:39:
...
Afgezien van licht gamen en standaard internet/office/etc-prul doe ik nogal wat data-analyse (complexe modellen in R). Daarvoor is single-core-performance erg van belang.
Ik heb natuurlijk geen idee met wat jij precies doet in R, maar vaak schalen zaken toch ook best aardig over meerdere cores (eventueel ook over coprocessoren (GPGPU bijvoorbeeld)).
... AMD voor GPU-chipset vanwege Linux-compatibiliteit. ...
Daarop is mijn hoop ook gevestigd, maar vooralsnog vind ik de proprietaire drivers van nvidia toch nog net wat beter, voor opensourcedrivers ligt dat inmiddels wel anders.

Een alternatieve voeding lijkt me ook zoals hieronder wordt aangegeven het overwegen waard, en verder lijkt me daar ook wel zinnig commentaar te worden gegeven op je lijstje.

[ Voor 18% gewijzigd door begintmeta op 26-12-2016 12:49 ]

• ronald92
  • Registratie: November 2015
  • Niet online
je cpu en moederbord matchen niet. Dat moederbord is voor overclocken en je cpu kan niet worden ge-overcloked.
een moederbord met een b150 chipset is al genoeg, wil je wel raid support h170 chipset
http://tweakers.net/price...0/msi-b150-gaming-m3.html

tevens zou ik voor een andere voeding gaan. erg veel wattage. 500w is al genoeg voor een i7 6700k overcloked met een gtx 1080
deze voeding us een goede
http://tweakers.net/pricewatch/486667/corsair-cx450m.html

voor ram zou ik de standaard 2133ghz set gaan. wel corsair lpx. De niet overclock moederbord hebben alleen ondersteuning voor 2133ghz

[ Voor 15% gewijzigd door ronald92 op 26-12-2016 12:56 . Reden: toevoegen van links ]

Verwijderd

Ziet er op zich al goed uit, maar toch nog wat kleine puntjes. Zo is van de 212 EVO al even een nieuwe versie beschikbaar met een betere fan:
pricewatch: Cooler Master Hyper 212X

De pricewatch: Arctic Freezer i32 is voor dezelfde prijs nog iets beter.

De voeding is met 650 watt zwaar overkill. Voor iets meer heb je een verschrikkelijk veel betere pricewatch: BitFenix Whisper BWG450M wat ruim voldoende is aangezien een systeem met i7 6700 + rx 470 onder zware belasting (zowel de CPu en GPU tegelijk) maar zo aan de 225 watt zit. Als je wat goedkoper wilt is de pricewatch: Corsair CX450M ook al een betere keuze dan de G650M.

Let er op dat de nieuwe generatie kaarten geen DVI-I aansluiting meer hebben. Dat van de Gigabyte RX 470 is een fout in de specificaties van Tweakers, je zal dus een actieve omvormer moeten hebben welke aardig aan prijs zijn. maar een andere optie zou zijn om meteen een nieuw scherm mee te pakken.
ronald92 schreef op maandag 26 december 2016 @ 12:46:
je cpu en moederbord matchen niet. Dat moederbord is voor overclocken en je cpu kan niet worden ge-overcloked.
een moederbord met een b150 chipset is al genoeg, wil je wel raid support h170 chipset
Voor sommige toepassingen kan snel geheugen redelijk van pas komen (zo ook voor sommige games). Het Z170 bord i.c.m. met 3000Mhz geheugen kan dus best meerwaarde hebben :). Of dat met R specifiek het geval is kan ik niet zeggen.

• ronald92
  • Registratie: November 2015
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 26 december 2016 @ 12:53:
Ziet er op zich al goed uit, maar toch nog wat kleine puntjes. Zo is van de 212 EVO al even een nieuwe versie beschikbaar met een betere fan:
pricewatch: Cooler Master Hyper 212X

De pricewatch: Arctic Freezer i32 is voor dezelfde prijs nog iets beter.

De voeding is met 650 watt zwaar overkill. Voor iets meer heb je een verschrikkelijk veel betere pricewatch: BitFenix Whisper BWG450M wat ruim voldoende is aangezien een systeem met i7 6700 + rx 470 onder zware belasting (zowel de CPu en GPU tegelijk) maar zo aan de 225 watt zit. Als je wat goedkoper wilt is de pricewatch: Corsair CX450M ook al een betere keuze dan de G650M.

Let er op dat de nieuwe generatie kaarten geen DVI-I aansluiting meer hebben. Dat van de Gigabyte RX 470 is een fout in de specificaties van Tweakers, je zal dus een actieve omvormer moeten hebben welke aardig aan prijs zijn. maar een andere optie zou zijn om meteen een nieuw scherm mee te pakken.

[...]

Voor sommige toepassingen kan snel geheugen redelijk van pas komen (zo ook voor sommige games). Het Z170 bord i.c.m. met 3000Mhz geheugen kan dus best meerwaarde hebben :). Of dat met R specifiek het geval is kan ik niet zeggen.
voor normaal computer gebruik heb je geen voordeel van sneller geheugen. is genoeg info op YouTube en Google dat bij alleen hele specifieke taken kleine voordeel kan hebben.

Verwijderd

Als je 4 fysieke cores voldoende vindt kan je ook voor een pricewatch: Intel Core i5-6600 Boxed kiezen. Je mist dan hyperthreading wat je waarschijnlijk toch niet gaat gebruiken.

De 212 EVO is een oud model cpu koeler. Er is een nieuwe versie pricewatch: Cooler Master Hyper 212X met betere fan maar ook goedkopere koelers als de pricewatch: Scythe Byakko, pricewatch: Alpenföhn Ben Nevis en pricewatch: be quiet! Pure Rock Slim koelen minstens net zo goed en net zo stil.

Als je niet gaat overklokken is een Z170 moederbord een zinloze aankoop. Een pricewatch: Gigabyte GA-B150-HD3P net zo goed voldoen. Het geheugen kan daarmee naar pricewatch: Crucial CT2K8G4DFD8213.

De aansluiting op de videokaart is DVI-D. Nieuwe enigszins redelijk presterende videokaarten hebben geen analoge uitgangen meer. Daarvoor zal je een gebruikte R9 2xx oid op de kop moeten tikken.

650w is erg veel voor een dergelijk systeem. Aan een goede 450w heb je genoeg en dan heb je met de pricewatch: BitFenix Whisper BWG450M meteen een uiterst betaalbare high-end voeding te pakken.

Verwijderd

ronald92 schreef op maandag 26 december 2016 @ 12:58:
[...]

voor normaal computer gebruik heb je geen voordeel van sneller geheugen. is genoeg info op YouTube en Google dat bij alleen hele specifieke taken kleine voordeel kan hebben.
Ik vind 20 fps verschil in The Witcher 3 door alleen sneller ram anders toch best wat uitmaken:
YouTube: Core i5 6500 CPU vs RAM Overclocking Gaming Benchmarks (de andere games in de video zijn ook interessant btw)

Iemand op het Hardware Info forum had ook even snel wat getest in Rise of the Tomb Raider:
https://nl.hardware.info/...88419/page-2#post-2561476

een 17% minimum FPS boost is ook best noemenswaardig.

• pow3rran9er
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 14-12-2024
Allemaal ontzettend bedankt! Na wat aanpassingen (i7 6700, B150 chipset mobo, bijpassend RAM, 450w voeding) heb ik zojuist de nieuwe computer aangeschaft!
Pagina: 1