Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Asus X99-A II + I7 6850k overclock problemen

Pagina: 1
Acties:

• timicool
  • Registratie: September 2013
  • Niet online

timicool

#Skylake FTW

Topicstarter
(overleden)
Ik heb een probleem met een Asus X99-A II + I7 6850k.

Op een of andere manier wil het moederbord de multiplier die ik wil mee geven aan de processor niet toepassen.

Ook als ik deze op 80x zet start hij zonder problemen op, maar geeft hij aan dat de multiplier gewoon nog op 36 staat.

De baseclock werkt wel, maar deze pakt hij niet hoger dan 107 (heb waarschijnlijk een slechte batch).

Ik heb ook een korte video gemaakt:

Iemand enig idee of tips?

En mocht de chip echt slecht zijn (en niet boven de 4ghz kunnen, ookal zit er een 360mm radiator en 3 Noctua industrial 2000 rpm PMW fans op die de processor onder de 30 graden houden) kan ik deze dan terug sturen en een nieuwe vragen of moet ik hem slopen oid?

Alvast bedankt voor de hulp!

• ECP0WERS
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online
CPU Core voltage 1.5V!? Begin eens met deze op maximaal 1.3v te zetten.

Tevens heb je geen garantie op een wel of niet goede overclock, en waarom zou je hem slopen als hij niet goed overklokt?

Je zou de laatste BIOS eens kunnen proberen.

[ Voor 10% gewijzigd door ECP0WERS op 26-12-2016 14:26 ]

Verwijderd

Doet AutoTune het wel?

• timicool
  • Niet online

timicool

#Skylake FTW

Topicstarter
(overleden)
Alleen op het ram, verder zet hij de multiplier op 40 en de baseclock op, 105 ofzo maar die pakt hij dan niet...

@ECP0WERS

als je een k processor van 650 euro koopt en hij overklokt net 0,1 ghz is het niet zo raar/ongebruikelijk om deze zwaar te overvolten of te slopen om garantie op de processor te kunnen claimen en dus een nieuwe kunnen halen met de hoop dat die het beter doet...
Modbreak:Als jij een CPU koopt is de enige garantie die je hebt dat hij stabiel draait op de aangegeven frequentie. Mbt overclocken kun je geluk hebben en pech hebben. Een Tweaker (of überhaupt een volwassen persoon...) accepteert dat en gaat niet kansloos en illegaal proberen garantiefraude te plegen om een ander te laten opdraaien voor zijn pech :X

Mag heel duidelijk zijn: hier op GoT accepteren we geen criminele zaken, waaronder dus nadrukkelijk geen garantiefraude. Als je dat nogmaals ter sprake brengt gaat dit topic dicht, bij herhaling kan je toegang tot GoT ontzegd worden :o

[ Voor 42% gewijzigd door dion_b op 26-12-2016 17:27 ]

• ECP0WERS
  • Niet online
En ik maar denken waarom bedrijven steeds lastiger worden met RMA's..

BIOS al geupdate?

[ Voor 13% gewijzigd door ECP0WERS op 26-12-2016 14:58 ]

• Cowamundo
  • Laatst online: 18-11 20:28
Welke bios versie staat er op?
1201 in het filmpje te zien.
nieuwste is 3402
Nieuwste is 1401

[ Voor 82% gewijzigd door Cowamundo op 26-12-2016 15:22 ]

• ECP0WERS
  • Niet online
Cowamundo schreef op maandag 26 december 2016 @ 15:00:
Welke bios versie staat er op?
nieuwste is 3402
3402? zeker weten? Als ik op de ASUS site kijk is de laatste 1401 en er staat 1201 op volgens het filmpje.

• Cowamundo
Foutje, mijn excuus voor de verwarring :X

[ Voor 192% gewijzigd door Cowamundo op 26-12-2016 15:16 ]

• Cowamundo
Excuus ik zit verkeerd te kijken :+

1401 is inderdaad de nieuwste.
https://www.asus.com/us/M...9-A-II/HelpDesk_Download/

direct link: http://dlcdnet.asus.com/p...II/X99-A-II-ASUS-1401.zip

Edit: In het filmpje is trouwens te zien dat TS bios versie 1201 draait.

[ Voor 188% gewijzigd door Cowamundo op 26-12-2016 15:19 ]

• timicool
  • Niet online

timicool

#Skylake FTW

Topicstarter
(overleden)
Bedankt voor alle replays, ik zal hem eens updaten en kijken hoe ver ik dan kom!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Check ook even of je idd een cpu hebt van een batch die minder goed overclocked. Dan heb je de revision en stepping e.d. nodig. Kun je met CPU-Z achterhalen. Die vervolgens Googlen en je weet het.

• ECP0WERS
  • Niet online
CH40S schreef op maandag 26 december 2016 @ 17:21:
Check ook even of je idd een cpu hebt van een batch die minder goed overclocked. Dan heb je de revision en stepping e.d. nodig. Kun je met CPU-Z achterhalen. Die vervolgens Googlen en je weet het.
Ik denk dat dat op dit moment nog niet belangrijk is. Het moederbord lijkt de overclock simpelweg niet toe te passen en mijn vermoedens liggen dan ook bij een foute instelling danwel foutieve/gebugde UEFI.

• timicool
  • Niet online

timicool

#Skylake FTW

Topicstarter
(overleden)
Ja dat ga ik eerst proberen, maar ik heb eerst een kerst dineer vanavond ;)

• unfor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20-11 10:55
Hoe ik met x79 overclock: maximale turbo multiplier omhoog gooien ipv de standaard multiplier.
Geen ervaring met x99.

• ECP0WERS
  • Niet online
unfor schreef op maandag 26 december 2016 @ 18:28:
Hoe ik met x79 overclock: maximale turbo multiplier omhoog gooien ipv de standaard multiplier.
Geen ervaring met x99.
Niet erg relevant als je niet weet waar je over praat :)

• unfor
ECP0WERS schreef op maandag 26 december 2016 @ 18:52:
[...]

Niet erg relevant als je niet weet waar je over praat :)
Lijkt mij sterk dat er veel veranderd is.

• ECP0WERS
  • Niet online
unfor schreef op maandag 26 december 2016 @ 19:04:
[...]
Lijkt mij sterk dat er veel veranderd is.
Het feit dat je dat niet weet maakt je antwoord dus al irrelevant. Bovendien lost het al niets op van de TS z'n probleem.

• unfor
ECP0WERS schreef op dinsdag 27 december 2016 @ 09:27:
[...]

Het feit dat je dat niet weet maakt je antwoord dus al irrelevant. Bovendien lost het al niets op van de TS z'n probleem.
gezellig, van die betweters die adviezen afsnauwen :)

• ECP0WERS
  • Niet online
unfor schreef op dinsdag 27 december 2016 @ 11:53:
[...]
gezellig, van die betweters die adviezen afsnauwen :)
Get real, we hebben hier een moederbord wat de overklok niet toepast. TS weet hoe hij moet overklokken en daarover wordt geen advies gevraagd.

Er staat duidelijk vermeld wat het probleem is. Helaas reageren sommige tweakers zonder eerst te lezen.

[ Voor 14% gewijzigd door ECP0WERS op 27-12-2016 13:59 ]

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
ECP0WERS schreef op dinsdag 27 december 2016 @ 13:55:
[...]

Get real, we hebben hier een moederbord wat de overklok niet toepast. TS weet hoe hij moet overklokken en daarover wordt geen advies gevraagd.

Er staat duidelijk vermeld wat het probleem is. Helaas reageren sommige tweakers zonder eerst te lezen.
Misschien moet jij ook real worden.

Die gozer stelt doodleuk zijn 3,6 GHz CPU via een overklok in op 8,0 GHz. In 1 keer pats boem. Er zitten tenslotte fans genoeg op. En dan werkt het niet.......echt raar????

En inderdaad, ik heb ook geen i7 6850K, maar een stokoude i5-2500k. En het weinige dat ik dan denk te weten is, dat je niet gaat overklokken op de manier zoals de topicstarter het doet.

Maar wie weet is er zoveel veranderd tegenwoordig dat je gelijk een overklok van 120% kan instellen en gaan met die banaan.

Op internet lees ik echter veelal dat 4,4 GHz het maximum is dat gehaald wordt met deze CPU op 1,25volt maximaal.

• ECP0WERS
  • Niet online
Reepje schreef op dinsdag 27 december 2016 @ 14:14:
[...]

Misschien moet jij ook real worden.

Die gozer stelt doodleuk zijn 3,6 GHz CPU via een overklok in op 8,0 GHz. In 1 keer pats boem. Er zitten tenslotte fans genoeg op. En dan werkt het niet.......echt raar????

En inderdaad, ik heb ook geen i7 6850K, maar een stokoude i5-2500k. En het weinige dat ik dan denk te weten is, dat je niet gaat overklokken op de manier zoals de topicstarter het doet.

Maar wie weet is er zoveel veranderd tegenwoordig dat je gelijk een overklok van 120% kan instellen en gaan met die banaan.

Op internet lees ik echter veelal dat 4,4 GHz het maximum is dat gehaald wordt met deze CPU op 1,25volt maximaal.
In topic start staat duidelijk dat de multiplier niet wordt toegepast, niet bij 20x, niet bij 40x, niet bij 80x etc.

Dat heeft er niets mee te maken dat deze gozer gelijk op 80X instelt maar het gewoon niet toegepast wordt.

Heeft het overigens alleen laten zien op 80X om z'n punt te bewijzen.

[ Voor 3% gewijzigd door ECP0WERS op 27-12-2016 14:45 ]

• unfor
Nou ik heb het filmpje even gekeken en wat hij doet is de turbo core limit instellen zoals ik beschreef, en nee daar is niks veranderd sinds x79 zoals ik al vermoedde.
In mijn bios toont hij dan ook nog gewoon 3200 MHz, maar in windows turboboost hij toch echt naar de multiplier die ik daar instel.
Dus is de TS uberhaupt al eens naar windows geboot en daar met cpu-z oid zijn cpu snelheid checked?

[ Voor 4% gewijzigd door unfor op 27-12-2016 15:08 ]

• ECP0WERS
  • Niet online
unfor schreef op dinsdag 27 december 2016 @ 15:07:
Nou ik heb het filmpje even gekeken en wat hij doet is de turbo core limit instellen zoals ik beschreef, en nee daar is niks veranderd sinds x79 zoals ik al vermoedde.
In mijn bios toont hij dan ook nog gewoon 3200 MHz, maar in windows turboboost hij toch echt naar de multiplier die ik daar instel.
Dus is de TS uberhaupt al eens naar windows geboot en daar met cpu-z oid zijn cpu snelheid checked?
Op de Asus Asrock en Gigabyte X99 bordjes(andere geen ervaring mee) kun je dus niets anders dan met, wat jij beschrijft, turbo core limit instellen. Deze borden booten standaard in Maximum Performance Mode.

Dit komt er dus op neer dat de CPU vanaf boot totdat het OS geladen wordt op Turbo snelheid draait. Als je deze op 80x insteld zal hij dus niet booten ;)

• legendareN
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 28-09 03:33
En als je de Ai tweaker automatisch laat proberen te overclocken?

• timicool
  • Niet online

timicool

#Skylake FTW

Topicstarter
(overleden)
ECP0WERS schreef op dinsdag 27 december 2016 @ 15:23:
[...]

Op de Asus Asrock en Gigabyte X99 bordjes(andere geen ervaring mee) kun je dus niets anders dan met, wat jij beschrijft, turbo core limit instellen. Deze borden booten standaard in Maximum Performance Mode.

Dit komt er dus op neer dat de CPU vanaf boot totdat het OS geladen wordt op Turbo snelheid draait. Als je deze op 80x insteld zal hij dus niet booten ;)
Heb hem inderdaad een keer laten doorbooten en dit deed hij gewoon. Hier in windows geeft hij verder ook niks van een overclock aan en runt hij gewoon 1 uur een stresstest zonder problemen...

Opvallend is ook dat als ik de multiplier van 80x toepas (of 40 of 20, dat maakt niet erg veel uit) dat hij ook bij het de hardware monitor naast het overclock scherm maar een multiplier van 36 weergeeft en dus niet de ingestelde multiplier....
legendareN schreef op dinsdag 27 december 2016 @ 15:47:
En als je de Ai tweaker automatisch laat proberen te overclocken?
Dit heb ik geprobeert, hierbij geeft hij wel aan dat hij een overclock toepast maar hier is daarna zowel in het bios als in windows niks van terug te zien...

Na bios update:

Lijkt geen vooruitgang in te komen :/

[ Voor 58% gewijzigd door timicool op 28-12-2016 22:38 ]

• ECP0WERS
  • Niet online
Bios al gereset? Kan je ook je CPU er eens uithalen en kijken of alle pinnen nog wel goed staan?

Verwijderd

Probeer het ook eens zonder XMP aan en het geheugen gewoon op standaard 2133Mhz.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 29-12-2016 11:48 ]

• timicool
  • Niet online

timicool

#Skylake FTW

Topicstarter
(overleden)
ECP0WERS schreef op donderdag 29 december 2016 @ 10:50:
Bios al gereset? Kan je ook je CPU er eens uithalen en kijken of alle pinnen nog wel goed staan?
Dat lijkt t m inderdaad te doen, thanks, na het resetten van de bios en het opnieuw plaatsen van de CPU pakt hij hem ineens...

Weet niet waar het nu uiteindelijk aan lag maar het werkt in ieder geval.

• Audione0
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 30-11 23:07

Audione0

Strijdt der titanen

Je zou ook eens met je C states kunnen spelen, en deze op disable zetten. Zijn allerlei stroom bespaarders die een manuele OC in de weg staan als je deze aan laat staan.

EIST ook uit.

Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt

Pagina: 1