Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xs4me
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 28-08 01:11
Hallo Tweakers,

Ik heb een nieuw systeempje samengesteld. Hoewel ik voorheen altijd wel grotere kasten heb gehad zoals de Fractal Design Define XL, Antec P182 e.d. vond ik 't nu wel een keer mooi om voor een meer strakke kleine setup te gaan. Dat werd de In Win 901 mini-itx kast.

Dit is 'm geworden:
Kast
(niet de beste foto, had wat last van backlight)

Kaart: EVGA GeForce GTX 1070 SC GAMING ACX 3.0

In idle is er geen enkel probleem, dan staan de VGA kaart fans uit. Echter, zo nu en dan heeft de VGA kaart blijkbaar de neiging om zich even te laten horen en begint die zomaar 10 sec te loeien. Het is net of er een vliegtuig op stijgt. Dat is al irritant, maar wat er op (medium) load al gebeurt is gewoon ondoenlijk, dat hoor ik zelfs door m'n koptelefoon heen tijdens een spelletje.

Laat ik voorop stellen dat ik snap dat ik op demping en stilheid wat ingeleverd heb met deze kast (glas aan beide kanten en minder ruimte), met een dikke videokaart, dat ga je natuurlijk wel wat horen. Alleen of dit normaal is lijkt me sterk. Zeker niet omdat ik juist zoveel goede reviews had gelezen over de stilte van deze EVGA kaart (o.a. op HWI).

Je ziet in de kast ook al een aantal conflicten ontstaan. De intake fan rechtsonder op de foto (wit) zuigt lucht binnen, maar eigenlijk op de VGA kaart die weer een fan heeft die naar buiten blaast. Dat conflict zal 't geluid vast versterken.

Onder de kaart zelf zitten gaten voor luchtafvoer PSU o.a. Ik kan me zo voorstellen dat een fan die hier 2 cm vanaf keihard op blaast ook het geluid versterkt.Bovendien zit hier ook de PSU fan onder, al draait die tot nu toe altijd in een hele casual stand.

Dus, kunnen we dit oplossen?
  • Zijn er aftermarket coolers die interessant hiervoor zijn?
  • Zou een geluidsabsorberend materiaal doekje/foam/wol onder de VGA kaart op de kast bevestigen werken?
  • Zou een minder lange mini ITX VGA kaart beter zijn, die dan niet de intake fan blokkeert/conflicteert? Bijv deze: pricewatch: Gigabyte GeForce GTX 1070 Mini ITX OC Al maakt die schijnbaar standaard al een stuk meer herrie dan de EVGA die ik nu heb.
  • Downgraden naar een iets lichtere kaart met betere koelprestaties / mindere geluidsproductie?
  • Misschien is de kaart ook niet helemaal 100%? Of is dat normaal bij deze kaart?
  • Concessies accepteren of een andere kast kiezen?
  • Zou waterkoeling een stuk stiller zijn? Las hier gemengde verhalen over. Heb hier 0 ervaring mee.
  • Nog andere ideeën?
Ik ben benieuwd naar jullie ideeën!

Alvast bedankt.

Xs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• livranca
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 19:12
Een ding valt me al op als ik naar je setup kijk, de PSU blaast zijn warme lucht je videokaart in. Zit er aan de onderkant van je kast geen ventilatierooster? Dan zou je in ieder geval die warmte al weer kwijt zijn, wat in iedergeval al weer beter is voor je videokaart.

Verder zoals je zelf ook al zei, die fan onder de videokaart, die helpt ook weinig. Het zou beter zijn als je deze zou verplaatsen of zou inzetten als out-take. ook even handig om te weten hoe staat die andere fan en de processorkoeler geconfigureerd? Misschien als je even een nieuwe foto maakt, welke duidelijker is, en dat je daar pijltjes in aanbrengt, dat wij ook een duidelijk beeld hiervan kunnen krijgen.

[ Voor 43% gewijzigd door livranca op 27-12-2016 11:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

livranca schreef op dinsdag 27 december 2016 @ 10:56:
Een ding valt me al op als ik naar je setup kijk, de PSU blaast zijn warme lucht je videokaart in. Zit er aan de onderkant van je kast geen ventilatierooster? Dan zou je in ieder geval die warmte al weer kwijt zijn, wat in iedergeval al weer beter is voor je videokaart.
De ventilatorkant van een moderne voeding is altijd de intake. De voeding voert dus warmte af uit de kast. De ventilator naar beneden monteren is geen optie in deze behuizing omdat daar geen lucht aangezogen kan worden.

Deze behuizing heeft blijkbaar één intakefan welke onder de videokaart zit. Geen verkeerde plaats omdat de videokaart, meestal het warmste onderdeel, de koelste lucht krijgt. Probeer eens een ander fanprofiel van de videokaart in te stellen. Stel het maximale toerental van de fans bijvoorbeeld in op 40 - 45% en check wat het met de temperatuur en geluidsproductie doet. 70 graden is een mooie temperatuur ingame. Kom je daar niet aan dan zou je de fans nog een aantal % lager kunnen zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xs4me
Bedank al voor de reacties. :)
Bij deze een plaatje die de flow duidelijker maakt.

Flow kast

Geel gemarkeerd zijn de casefans. Blauw is intake, rood is outtake.
De fans staan overigens, op de CPU koeler fan na die op lage stand draait, meestal stil. Het zijn allen PWM fans.

Ik volg hierbij de instructies van de producent.
Dat had ik al gezien voor aanschaf natuurlijk, dus ik snapte dat het geen optimale koeling kast zou zijn, maar ik had niet gerekend op zoveel herrie.

De intake zit dus rechts onder, waar de ruimte zit om verse lucht aan te zuigen.
Op zich zou ik de flow ook wel kunnen omdraaien inderdaad. Al komt het dan wel neer op een kleinere fan (92mm) vs de 120mm fan die nu de intake regelt.

De PSU kan ik op zich wel omdraaien misschien, maar daar zit geen ventilatie. Alleen wat loze ruimtev an +- 1cm voor een evt. slim BR brander oid.

Ik zal 't kijken hoe / of ik die VGA fan ergens kan instellen. Nooit zoveel mee gedaan, maar merk wel dat na een 1e auto calculatie van de Fan Xpert software het al een stuk beter is. Al hoor je 't meteen als de VGA fans aangaan. Net een stofzuiger. Hoop toch dat ik 't nog wat kan verbeteren met wat trucjes of evt andere kaart.

[ Voor 9% gewijzigd door xs4me op 27-12-2016 13:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:18
Weet je zeker dat de gpu fans naar beneden blazen? En niet half naar boven richting de CPU? Mijn aftermarket cooler doet het op die manier. En dat lijk mij ook het meest logische.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De fans van de videokaart blazen naar boven, de fan van de voeding naar beneden zodat warme lucht er aan de achterkant van de voeding uit geblazen wordt. De voeding zorgt dus ook voor afvoer van warme lucht. De airflow is naar mijn mening in orde, het fanprofiel van de videokaart echter niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xs4me
loki504 schreef op dinsdag 27 december 2016 @ 14:34:
Weet je zeker dat de gpu fans naar beneden blazen? En niet half naar boven richting de CPU? Mijn aftermarket cooler doet het op die manier. En dat lijk mij ook het meest logische.
Hm, nooit zo bij stil gestaan. Ik dacht dat ze altijd de andere kant op gingen, van de printplaat af, maar ze blazen op / door die plaat? Dat helpt in ieder geval bij 't oplossen van 't probleem :D Zat verkeerd te denken dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xs4me
Verwijderd schreef op dinsdag 27 december 2016 @ 14:45:
De fans van de videokaart blazen naar boven, de fan van de voeding naar beneden zodat warme lucht er aan de achterkant van de voeding uit geblazen wordt. De voeding zorgt dus ook voor afvoer van warme lucht. De airflow is naar mijn mening in orde, het fanprofiel van de videokaart echter niet.
Thanks. Dat verhelderd de zaken! :D
Dus het is niet zo gek qua airflow als ik dacht. Ik zal 's wat met de fanprofielen gaan pielen. Ik heb alleen nog nergens iets gevonden over de VGA/GPU fan instellingen in Asus Suite III of Nvidia Experience, of heb ik daar wat anders voor nodig?
Thanks.

[ Voor 11% gewijzigd door xs4me op 27-12-2016 15:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fdees
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 22:49

fdees

Trust me I'm an Engineer

Om de fan curve in te stellen kan je het beste evga precision xoc downloaden en installeren, hierin kan je dan de curves instellen.

The client is not always right. - Enzo Ferrari; Design the Future

Pagina: 1