Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Lancom L-54 TX power op 3 db afgesteld.

Pagina: 1
Acties:

• Theo-Hof
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 21-04 10:18
Beste forumleden.

Onlangs hebben we het gehele wifi netwerk gesloopt.
Hierbij zaten stuk of 12 Lancom L-54 Dual accespoint.
Van de oude leverancier heb ik met moeite de wachtwoord gekregen van de Lancom.
We konden zelf nooit in komen om de instelling te bekijken.
Maar nu wel, heb er enkele bekeken en eentje stond afgesteld op 3 db wat overeen komt volgens mij 2 mW.
Was verder aangesloten op een omni antenne van 14 db en +/- 4 meter coaxkabel.
De masten stonden ongeveer 100 meter uit elkaar in bosrijke gebied.
Volgens mij kan dit toch niet werken of zie ik dat verkeerd.

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18-11 10:27

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Dat zie je verkeerd.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

• Theo-Hof
Prutser leg dat nou eens uit, verklaar nader, zulke antwoorden heb ik niks aan.

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 24-11 22:56
Omdat je ook te maken hebt met de antenne. En meer vermogen niet niet altijd goed. Je hebt een bepaald gebied wat goed is op het gebied van sterkte en soms kun je dus beter een minder sterk signaal hebben.

Verder is het makkelijk om te vertellen wat er niet werkt. Hele netwerk gesloopt zegt niet echt veel.

[ Voor 35% gewijzigd door .Maarten op 26-12-2016 12:15 ]

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
.Maarten schreef op maandag 26 december 2016 @ 12:14:
Omdat je ook te maken hebt met de antenne. En meer vermogen niet niet altijd goed. Je hebt een bepaald gebied wat goed is op het gebied van sterkte en soms kun je dus beter een minder sterk signaal hebben.

Verder is het makkelijk om te vertellen wat er niet werkt. Hele netwerk gesloopt zegt niet echt veel.
ik denk gesloopt met het idee om een nieuw netwerk aan te leggen ?

404 Signature not found

• Theo-Hof
Ja we hebben alles gesloopt en gestopt met leverancier, heeft niet de nodige kennis.
Afgelopen jaar alleen maar ellende, wegvallen van verbindingen niet kunnen inloggen.
Hij heeft problemen niet op kunnen lossen wel 20.000 € geinversteerd alleen afgelopen jaar.
Het is alleen maar slechter geworden. 3db is wel heel weinig zendvermogen.
Mensen die jaren contact maakten met de mast konden opeens niet meer, ze konden de mast nog nauwlijks zien (1 streepje bij wifi) terwijl ze de voorgaande jaren volle bak hadden.
Leverancier al enkele keren gevraagd of de tx power terug had geschroefd, maar altijd ontkennend.
Wij hadden zelf de inlog gegevens van de mast niet.
Lacom moden kan ingesteld worden tot 20 db , volgens mij 100 mw.

[ Voor 41% gewijzigd door Theo-Hof op 26-12-2016 12:29 ]

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 24-11 22:56
Dan reset je het spul toch gewoon en stel je het opnieuw in? Dan weet je zeker dat er niet ergens een instelling verkeerd is gezet of dat er ergens nog een verbinding oid op wordt gezet met de leverancier.

Al zou ik zelf nieuwe ap's kopen als je ze zakelijk gebruikt. Deze dingen zijn sinds 2006 op de markt en ondersteunen zelfs geen n standaard.

[ Voor 26% gewijzigd door .Maarten op 26-12-2016 12:26 ]

• Theo-Hof
We gaan ook alles nieuw aanleggen, glasvezel tot aan de mast, de lancon blijven op reserve liggen.
Welke accespoint er in komen zijn we nog niet over uit, ieder geval wel met sector antennes.

• Nox
  • Laatst online: 00:00

Nox

Noxiuz

Je kan beter alles opnieuw instellen. Liefst met wat fatsoenlijke software waarmee je signaalsterkte en throughput kunt meten.

Maar met spul van 10 jaar oud zou ik wel nieuwe spullen aanraden... Je kan nu iig lekker oefenen ;) er is nog ergens een topic waar veel merken zoals ruckus, meraki, lancom etc besproken worden.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• SMSfreakie
  • Niet online
.Maarten schreef op maandag 26 december 2016 @ 12:24:
Dan reset je het spul toch gewoon en stel je het opnieuw in? Dan weet je zeker dat er niet ergens een instelling verkeerd is gezet of dat er ergens nog een verbinding oid op wordt gezet met de leverancier.

Al zou ik zelf nieuwe ap's kopen als je ze zakelijk gebruikt. Deze dingen zijn sinds 2006 op de markt en ondersteunen zelfs geen n standaard.
liever -A op een lege 5ghz band dan -N op een overvolle 2.4ghz band ;-)

verder zou ik sowieso voor dualband gaan.. zowel 2.4 als 5ghz.. en als het kan ook gewoon -AC inzetten..

404 Signature not found

• andy88
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 08:55
Wat SMSfreakie zegt, 802.11a is oud maar kan -afhankelijk van density, aantal clients en de verdere requirements- prima dienst doen.

Zakelijk wifi doe je plannen op basis van capaciteit, niet op basis van bereik, hence het lage zendvermogen. Ideaal gezien wil je het AP enkel laten zenden waar nodig. Daarbij heb je een antenne met een zeer hoge gain (versterkingswaarde) dus hoef je in de basis inderdaad niet hard te zenden.

Of het te veel, te weinig of juist genoeg vermogen is zou een site survey moeten uitwijzen. Voor jouw beeldvorming, thuis 3 Ubiquiti acces points (één per verdieping) en die zenden op 5 dBm uit.

[ Voor 8% gewijzigd door andy88 op 31-12-2016 14:28 ]

• SMSfreakie
  • Niet online
andy88 schreef op zaterdag 31 december 2016 @ 14:26:
Wat SMSfreakie zegt, 802.11a is oud maar kan -afhankelijk van density, aantal clients en de verdere requirements- prima dienst doen.

Zakelijk wifi doe je plannen op basis van capaciteit, niet op basis van bereik, hence het lage zendvermogen. Ideaal gezien wil je het AP enkel laten zenden waar nodig. Daarbij heb je een antenne met een zeer hoge gain (versterkingswaarde) dus hoef je in de basis inderdaad niet hard te zenden.

Of het te veel, te weinig of juist genoeg vermogen is zou een site survey moeten uitwijzen. Voor jouw beeldvorming, thuis 3 Ubiquiti acces points (één per verdieping) en die zenden op 5 dBm uit.
Precies.. bereik is leuk..... maar wat heb je aan bereik als je maar een 1mbit link kan bouwen :?

zelf heb ik 2 Accesspoints ingebruik.. alle 2 met 15dBm op zowel 2.4 als 5ghz.
gezien er een enorm dikke muur* zit bij de slaapkamer.. dus daar geeft het AP vanuit de woonkamer eigenlijk geen dekking meer op een fatsoenlijke manier..

hem verhogen naar 20dBm (of hoger) levert wel bereik op maar een dusdanig slechte link dat het nog steeds onwerkbaar is...

2de AP zie ik in de badkamer al niet terug terwijl er dan slechts 4 meter tussen zit... en die dikke muur ;)

404 Signature not found

• Theo-Hof
De accespoint had een bereik van ongeveer 25 m. Mast stond direckt achter de muur van de bungalo geplaatst en aan de voorkant nog maar 1 streepje bereik op laptop en de download was nog maar 4 mb terwijl bij de antenne 30 mb kon downloaden.
Inderdaad we hebben alles gesloopt, het hele moca systeem (was ook te veel storingen) en alle routers.
We gaan nu DOCSIS 3.1.voor de kabel installeren en er komen nu 175 modems op het terrein.
De hoofdkasten worden voorzien van glasvezel vanuit de technische ruimte.
Pagina: 1