HDMI switch 2x in 1x out + audio apart

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mlazurro
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 09-10 14:52
Als TV heb ik een desktop wide gamut ips paneel (kon er drie refurbished kopen in een goeie deal, de twee andere staan boven op bureau en gebruik ik voor beeldbewerking) en daarop zit momenteel een digibox/decoder met digitale TV op de enkele HDMI ingang.

Probleem is dat het desktop beeldscherm uiteraard alleen beeld verwerkt vanuit het HDMI signaal, dus audio wordt genegeerd. Daarom moet ik rechtstreeks uit de achterkant van de digibox twee RCA's naar de muziekinstallatie verbinden (AUX). Gelukkig gaat die installatie automatisch aan van zodra de tv speelt, dat werkt min of meer goed. Alleen moet ik het geluid dimmen met de remote van de installatie, omdat de digibox "weet" dat hij daarop zit aangesloten.

Ik wil nu graag twee hdmi apparaten aansluiten, beide met geluid en video via HDMI. Ik dacht dus: gewoon HDMI switch plaatsen achter die enkele HDMI ingang van dat beeldscherm: kan ik eenvoudig switchen van input vanuit mijn luie zetel. Maar dan blijf het probleem natuurlijk van het audiosignaal die niets doet in een desktopbeeldscherm.

De enigste oplossing die in mij opkomt, is een HDMI switch (2x in, 1x out) vinden, waar de audio & video output al geïsoleerd zijn uit de HDMI output. Audio kan ik dan via kabel naar muziekinstallatie brengen, video recht naar het scherm.

Ik vind echter het specifieke apparaat niet. Ik vind switches voor HDMI en video/audio splitsers, maar niets gecombineerd in één apparaat.

Budget moet redelijk blijven, maximaal 50 euro.
Liefst een bakje met een IR remote, zodat ik in de zetel kan blijven zitten als ik wil switchen tussen hdmi input.

Ik lees ook vaak over problemen met HDMI gesplit & copy protection van de inhoud over de kabel..

Als iemand een andere oplossing heeft, ik luister. Ik weet dat het verre van de ideale set-up is, maar als ik verder kan zonder een échte televisie te kopen - we hebben toch geen nood aan een groot scherm en gebruiken het te weinig - dan ben ik gelukkig.

[ Voor 10% gewijzigd door Mlazurro op 28-12-2016 01:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Ik gebruik daar specifiek zo'n ding voor: http://www.ebay.co.uk/itm...6ad552:g:uVQAAOSwv~xXDia1

Ik heb niet precies die, ik kan die van mij zo niet vinden, maar wat handig kan zijn is dat er S/PDIF uitgang op zit als je DAC/receiver dat slikt. Als je analoog gebruikt is het handig als er een goede DAC chip ingebouwd zit. Een redelijk chipje van Analog Devices met een minimale versterker om het naar je installatie door te sturen kan prima werken.

Ik heb een vergelijkbare setup, de HDMI kabel die dan naar de 'TV' zou gaan (monitor dus), wordt dan gesplitst naar Audio + DVI.

[ Voor 10% gewijzigd door johnkeates op 26-12-2016 04:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mlazurro
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 09-10 14:52
Dat is natuurlijk wel alleen voor één HDMI signaal. Moet ik alsnog met handen die chromecast aansluiten aan de hdmi ingang achter mijn scherm IN mijn tv meubel.

Ondertussen gevonden wat ik zocht.
Indien iemand hetzelfde probleem heeft en zocht: klik

- twee hdmi ingangen & 1 out check
- audio splitter van video check
- remote control check

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 21:21
Als ik jou was zou ik eens gaan kijken naar een (budget) AV reciever ter vervanging van je huidige audioset. HDMI splitters geven in mijn ervaring enkel problemen, ik zie regelmatig veel handshake issues, bepaalde media wil niet afspelen door een splitter omdat de content beveiliging triggered. Zelfs de instap AV recievers komen tegenwoordig met met 4x (of meer) HDMI in, en 1 of 2 uit, ook kun je dan gelijk profiteren van verbeterde audioformaten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpiceWorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-07 14:10
Ik heb deze gekocht, 32 euro.

CHEERLINK 3 x 1 HD 3D 4K x 2K 2016P HDMI 1.4b Switch w/ MHL, 5.1/2.1 Audio Channel - Black:

http://eud.dx.com/product...o-channel-black-844352002

Kan ook audio naar stereo downsamplen en heeft analoge audio uit, toslink en coaxiaal audio uit. Komt met infrarood afstandsbediening (zicht nodig). De afstandsbediening is erg licht en ook werkt het switchen met de afstandsbediening niet helemaal lekker. De knop op de unit switcht echter wel goed. Geen problemen met chromecast (netflix, youtube, spotify, npo gemist) en laptop (w10 + vlc) via een displayport naar hdmi kabel. 720p op de oude tv, 1080p op de nieuwe tv, wordt allemaal goed doorgegeven.

Maargoed, is maar net iets goedkoper dan de conrad switch. Voordeel van deze van dealextreme is dat hij via micro-usb gevoed kan worden. Heb hem gevoed via een inimini usb hub samen met de chromecast op de chromecast voeding zitten.

[ Voor 10% gewijzigd door SpiceWorm op 02-01-2017 18:23 ]