DC Voeding voor cnc, zelf bouwen,aanpassen of kopen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 13:00

mrc4nl

Procrastinatie expert

Topicstarter
Ik was van plan om een CNC machine te bouwen. ik heb al wat motoren en drivers besteld, maar ik loop tegen het volgende aan: De voeding.

De motoren en dus de driver vragen tussen de 36 en 48 volt en maximaal 8.2A. Nu heb ik 2 motren besteld, voor 2 assen, maar wil nog voor een derde gaan, maar daar ben ik zelf nog niet helemaal over uit. (zal waarschijnlijk iets minder vermogen vragen, laten we zeggen 4A)

Ik snap dat bij normaal gebruik te gevraagde vermogen een stuk lager is dan de piek, maar ik was wel van plan de machine flink aan het werk te zetten. 20-24A lijkt mij een goede range. Wat ik ook kan doen is iedere as zn eigen voeding geven. bijv 2x10A

Wat heb ik zelf gevonden:
[*[48V Voedingen op Amazon.de veel verschillende. 21A lijkt een populair "formaat" te zijn, sterk variërend in prijs, van 50 euro voor een 48v 21A "led driver" tot een meanwell 1000Watt voeding van 270 tot 480 euro

• Ook schijnt het dat je Voedingen kunt koppelen, en dat ik dus bijv een PC voeding kan pakken en met wat soldeerwerk de "voltage rails" in serie zet, want 4x12v =48 volt. Probleem bij pc voedingen is dat de 0v vaak wordt gedeeld en elke poging om iets en serie te zetten gewoon kortsluiting geeft. en ik denk dat dat moeilijk is om een pcb aan te passen. en ik raak dan ook de garantie kwijt.

• Wat ik ook zou kunnen is alle 12V lijnen parallel te combineren en dan een voltage multiplier te maken om tot 48v te kunnen komen.

voltage multiepliers zijn ac lees ik net |:(

ik neem aan dat ik dan wel wat Amperes verlies, maar een ~750 watt PC voeding zou denk ik meer dan genoeg vermogen moeten kunnen leveren voor mijn motoren (48v maal 8.2A=393watt) waar ik dus met 2 motoren tot 787watt kom. ietsjes meer, maar een psu kan dacht ik ook kortstondig meer vermogen leveren. of ik koop bijv een pricewatch: be quiet! Power Zone 850W

• Laatste optie, zelf bouwen.Een dikke 230v-48v transformator kopen, een grote bruggelijkrichter erachter en misschien wat caps om de boel wat af te vlakken.

tja wat is wijsheid, Het doel van het bouwen van de cnc machine is ook omdat ik wat meer ervaring krijg met electronica, maar het is niet mijn vakgebied, beetje solderen kan ik wel, maar als er een makkelijke oplossing is dan hoor ik dat graag.

Mijn "budget" is rond de 130 euro voor een goede voeding. bij chinese voedingen van een paar tientjes heb ik namelijk erg mijn vraagtekens bij de kwaliteit.

ora et labora

Beste antwoord (via mrc4nl op 26-12-2016 10:38)

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:36

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Op internet worden div HP en DELL server voedingen van 12v voor een 25 tot 35 euro aangeboden. Deze leveren 12v bij een 50 tot 60A
4 van deze in serie (wel van de aarde ontkoppelen) komt binnen je budget en aan voldoende specs.

Je kunt ook op zoek naar een Sony APS-172 van een Cisco 4500, deze voeding heeft een 50v/28Aoutput.

Een 48v LED driver voeding zou ik niet nemen, deze zijn vaak op een constante stroom gericht ipv een constante spanning. De Meanwell 1000w is nogal wat prijzig en een Aplimo ringkern van 2x 33v wissel / 1000w komt op een 190 euro (33v AC naar gelijkspanning wordt een 48v). Prijzig maar voor zoiets dergelijks prima te doen en oerdegelijk.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Op internet worden div HP en DELL server voedingen van 12v voor een 25 tot 35 euro aangeboden. Deze leveren 12v bij een 50 tot 60A
4 van deze in serie (wel van de aarde ontkoppelen) komt binnen je budget en aan voldoende specs.

Je kunt ook op zoek naar een Sony APS-172 van een Cisco 4500, deze voeding heeft een 50v/28Aoutput.

Een 48v LED driver voeding zou ik niet nemen, deze zijn vaak op een constante stroom gericht ipv een constante spanning. De Meanwell 1000w is nogal wat prijzig en een Aplimo ringkern van 2x 33v wissel / 1000w komt op een 190 euro (33v AC naar gelijkspanning wordt een 48v). Prijzig maar voor zoiets dergelijks prima te doen en oerdegelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Topicstarter
memphis schreef op zondag 25 december 2016 @ 23:51:

klinkt interessant
Een 48v LED driver voeding zou ik niet nemen, deze zijn vaak op een constante stroom gericht ipv een constante spanning
ok die valt af, had al vraagtekens bij dat ding of ie wel geschikt zou zijn, aangezien hij erg "goedkoop" is
De Meanwell 1000w is nogal wat prijzig en een Aplimo Amplimo ringkern van 2x 33v wissel / 1000w komt op een 190 euro (33v AC naar gelijkspanning wordt een 48v). Prijzig maar voor zoiets dergelijks prima te doen en oerdegelijk.
Het was even zoeken naar die ringkerntransformatoren door die typo, en ik kom op de site van amplimo niet een 230-33v model. tegen. ze zijn 30v, of het moet een 2x115-33v model worden.

Mijn budget is flexibel, en 190 is er niet ver vandaan maar ik vrees dat ik nog meer componenten nodig ga hebben om er 48v dc uit te krijgen. dus voor nu lijken die servervoedingen het meest aantrekkelijk

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Mooie prijs.

Een 25A of meer brugcel kost ook daar niet zoveel:
https://www.eoo-bv.nl/27-brugcellen

Als ook de elco
https://www.eoo-bv.nl/rad...2774-10000uf-63v-kem.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
eBay staat vol met vadsige 48V 1000W voedingen, vaak ex-telecom. Deze zijjn regelmatig een paar volt te verstellen, en bovendien hufterproof. Zoek bijvoorbeeld eens op Eltek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Topicstarter
TommyboyNL schreef op maandag 26 december 2016 @ 13:32:
eBay staat vol met vadsige 48V 1000W voedingen, vaak ex-telecom. Deze zijjn regelmatig een paar volt te verstellen, en bovendien hufterproof. Zoek bijvoorbeeld eens op Eltek
Ik heb al gereageerd op een marktplaats advertentie van 12v servervoedingen.
Heb er voor nu 3 gekocht. Genoeg voor 36 volt

In de spec sheet van de motor controller werd geadviseerd om 20-40 volt aan te houden om wat speling te houden mocht het voltage toch wat oplopen. 50v was echt de max.

Maar mochten de servervoedingen niet betrouwbaar zijn, zal ik over gaan op beter spul. Bedankt voor de suggestie.

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Let op dat je bij serieschakelen de aarde geheel ontkoppelt en ook de behuizingen elkaar niet raken (aarde hangt ook aan de massa van de uitgaande spanning)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Histamine
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 30-07-2024
De universiteit waar ik voor werk heeft pas de Télécom vernieuwd, dat waren allemaal monsterlijk zware 48 volt voedingen. Misschien eens zoeken voor tweedehands Télécom voedingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincent_1971
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 04:27
Heb zelf een cnc machine met 2 nema 23, 1 nema 17 en 1 nema 34 erin. Deze stuur ik aan met een 24v 10 ampere voeding. Heb er een stroommeter tussen. De stroom is het hoogste als de x-as ( is een portaalfrees ) in beweging komt. De piek ligt bij de 8 ampere. Gekocht via aliexpress. Had ook een pc voeding kunnen gebruiken. Echter de schakelende voeding is compacter en het rendement ligt hoger dan die van een pc voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

vincent_1971 schreef op maandag 26 december 2016 @ 22:23:
Echter de schakelende voeding is compacter en het rendement ligt hoger dan die van een pc voeding.
Een PC voeding is ook een schakelende voeding........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Topicstarter
memphis schreef op maandag 26 december 2016 @ 22:25:
[...]

Een PC voeding is ook een schakelende voeding........
En het lijkt mij aannemelijk dat server voedingen erg efficiënt zijn omdat ze altijd aan staan.

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
mrc4nl schreef op maandag 26 december 2016 @ 22:53:
[...]

En het lijkt mij aannemelijk dat server voedingen erg efficiënt zijn omdat ze altijd aan staan.
En heul erg lawaaierig door de kleine fan die gigantisch veel toeren draait...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Topicstarter
TommyboyNL schreef op maandag 26 december 2016 @ 23:41:
[...]

En heul erg lawaaierig door de kleine fan die gigantisch veel toeren draait...
Ach, als ik toch aan de behuizing moet prusten voor het electrish gedeelte kan ik ook wel even wat 120mm fans monteren

ora et labora

• itcouldbeanyone
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 12-09 21:49
ik koop server voedingen voor 3 a 4 euro per stuk, heb er nu dus heel wat liggen voor projectjes.
www.servershop24.de spot goedkoop

Ben niet slim, maar wel dom

• SuperKris
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16-09 18:00
Een oude telecom voeding is inderdaad the way to go!
Pagina: 1