Nieuwe Apps/Programma's op D: installeren gaat nie. Linken?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bruin Poeper
  • Registratie: April 2013
  • Niet online
Mijn computer heeft een kleine SSD die als C: schijf (met Windows10) dient.
Ik heb te weinig ruimte voor programma's.
In Instellingen/Opslag koos ik daarom onlangs om nieuwe apps op de D: schijf van 1 TB op te slaan.
Echter, nu ik een nieuw programma (een complete compiler) wil installeren wil die perse op de C: schijf.

Microsoft zegt dat tegenwoordig alle programma's apps zijn, maar kennelijk denken de setup's van echte programma's daar anders over. Eigenlijk werkt de automatische opslagkeuze voor D: helemaal niet.
De meeste programma's kan/moet/mag ik gewoon plaatsen waar ik wil. Ik heb nog nooit programma's automatisch op D: gekregen; misschien lukt het voor apps uit de Microsoft Store, maar dat heb ik nog niet geprobeerd.

Ik heb iets gelezen over symbolic links waarmee je Program Files op D: kunt vinden via C:/Program Files.
Voordat ik daarmee aan de slag ga wil ik graag weten in hoeverre dit anders is of interfereert met via Instellingen/Opslag de opslag voor Programma's (apps) op D: kiezen.

Vraag 1: Doe ik iets fout met het kiezen voor (Programma, apps) opslag op D: ?
Vraag 2: Zijn apps en Programma's wel of niet hetzelfde in 'opslaggedrag'?
Vraag 3: Ik ga er nu even vanuit dat programma's toch geen apps zijn: dan wil ik graag een concreet voorbeeld hoe ik (Symbolisch?, ik weet dat er meer soorten zijn) moet linken naar D:\Program Files, c.q. D:\Program Files (x86) ?

Ik wil dus eigenlijk gewoon naar keuze zowel in C: als D: de Program Files kunnen plaatsen, en dat windows ze toch automatisch vindt.

[ Voor 4% gewijzigd door Bruin Poeper op 25-12-2016 22:51 ]

Beste antwoord (via Bruin Poeper op 26-12-2016 00:06)

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:26

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Met 'apps' wordt bedoelt alles wat je uit de MS Store haalt. Dat is in de zin van de opslaginstelling compleet anders dan een 'gewoon' programma zoals bijvoorbeeld Office 2016 of Foobar om maar wat te noemen. Bij apps kan je immers niet per stuk aangeven waar ze moeten komen, terwijl je dat bij een gewoon programma dat wel kan. Wil je 't in C:\rotzooi zetten ipv C:\Program Files, dan kan dat.

De boel 'ombouwen' om met junctions/symlinks te gaan werken voor Program Files en Program Files (x86) is vragen om problemen. Zoek maar een in hoeverre dat ondersteund wordt (hint: niet). Je kan wel de locatie van Program Files en z'n x86 tegenhanger via het register veranderen, maar ook dat werkt niet altijd. Er zijn nog steeds programma's die hard naar C: kijken voor bepaalde zaken, bijvoorbeeld onderdelen in CommonFiles.

Enige wat je kan doen waarbij je zo min mogelijk problemen krijgt, is gewoon een aparte map op D: hebben voor je programma's en alles daar handmatig heen verwijzen. Dus even simpel 'next, next, finish' is er niet meer bij.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Met 'apps' wordt bedoelt alles wat je uit de MS Store haalt. Dat is in de zin van de opslaginstelling compleet anders dan een 'gewoon' programma zoals bijvoorbeeld Office 2016 of Foobar om maar wat te noemen. Bij apps kan je immers niet per stuk aangeven waar ze moeten komen, terwijl je dat bij een gewoon programma dat wel kan. Wil je 't in C:\rotzooi zetten ipv C:\Program Files, dan kan dat.

De boel 'ombouwen' om met junctions/symlinks te gaan werken voor Program Files en Program Files (x86) is vragen om problemen. Zoek maar een in hoeverre dat ondersteund wordt (hint: niet). Je kan wel de locatie van Program Files en z'n x86 tegenhanger via het register veranderen, maar ook dat werkt niet altijd. Er zijn nog steeds programma's die hard naar C: kijken voor bepaalde zaken, bijvoorbeeld onderdelen in CommonFiles.

Enige wat je kan doen waarbij je zo min mogelijk problemen krijgt, is gewoon een aparte map op D: hebben voor je programma's en alles daar handmatig heen verwijzen. Dus even simpel 'next, next, finish' is er niet meer bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bruin Poeper
  • Niet online
Okee, dan is in ieder geval duidelijk dat programma's geen apps zijn in de zin dat je die via Instellingen/Opslag op D: kan zetten. Helder.

Ik heb eigenlijk al eerder de keuze gemaakt om programma's zoveel mogelijk op D: te zetten.
Daarbij hou ik consequent dezelfde mappen aan als op C: (vwb Program Files en Program Files (x86).

Om een programma wat eigenlijk door windows in C:\ProgramFiles wordt verwacht is het toch voldoende om een symbolische link naar D:\Program Files te maken? Of moet dat anders? - ik heb er totaal geen ervaring mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Over welke programma's heb je 't dan? Want ik zou niet weten welk programma je op D:\Programmas[programmanaam] kan installeren en het OS constant zo dom is om naar C:\Program Files[programmanaam] te zoeken. Waarom je dan een symlink wilt maken in C:\Program Files ontgaat mij. Dat maakt het uiteindelijk voor jezelf alleen maar verwarrender.

Spellen willen zich ook al sinds jaar en dag standaard in Program Files zetten en alleen mensen die dom op next klikken hebben daar een hele zwik tussen staan (en klagen vervolgens dat de C: constant vol is terwijl er 80 GB aan spellen erop staat en de xTB schijf die ervoor bedoelt was leeg is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bruin Poeper
  • Niet online
Het gaat om Bascom-AVR. Die mag ik op D: installeren. Maar hij biedt verderop in de setup aan om een shortcut te maken, en die wil beslist vanuit Programma's \....\Bascom (dus zonder C: of D: aanduiding).

Wat hier opvalt is Programma's, dat lijkt op een vertaling van apps. De aangeboden shortcut verwijst dus niet direct naar C:\Program Files of C:\Program Files (x86) of eventueel D:\Program Files of D:\Program Files (x86)

P.S.(1): ik denk dat Programma's de lijst uit het startmenu is.

P.S.(2): Ik heb het inmiddels voor elkaar. Programma is geinstalleerd in D:\Program Files (x86). En in het 'apps'menu verwijst de icon naar C:\....\BASCOM-AVR
Om precies te zijn:
C:\ProgramData\Microsoft\Windows\Start Menu\ Programs \MCS Electronics\BASCOM-AVR
En daar staat dan niets anders dan de shortcuts naar D:\Program Files (x86)\BASCOM-AVR

Ik heb zelf dus verder niets met symbolic links gedaan.

[ Voor 54% gewijzigd door Bruin Poeper op 26-12-2016 01:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Je zou kunnen overwegen om je d:-schijf z'n drive-letter te ontnemen en 'm te mounten in c:\Program files (x86)

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21-08 11:20
De snelkoppelingen in het Startmenu staan inderdaad op de plek die jij hebt gevonden. Veel meer dan een paar kilobyte nemen ze echter niet in, snelkoppelingen zijn niets meer dan verwijzingen naar programma's.

We are shaping the future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Brahiewahiewa schreef op maandag 26 december 2016 @ 03:40:
Je zou kunnen overwegen om je d:-schijf z'n drive-letter te ontnemen en 'm te mounten in c:\Program files (x86)
Dat kan, maar veel succes daarmee. Net als met de locatie aanpassen via het register stuit je op deze manier nog steeds op open bestanden die je niet kan verplaatsen. Je zal dan "ingewikkeld" via een WinPE omgeving de boel moeten regelen.

Dus hoewel het mogelijk is, wil je het gewoonweg niet omdat het meer moeite kost dan het uiteindelijk oplevert. Vooral als je het hebt over een D: schijf dat de volle 3 TB beslaat bijvoorbeeld. Kan je er geen downloads meer fatsoenlijk op kwijt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Hero of Time schreef op maandag 26 december 2016 @ 12:25:
[...]Dus hoewel het mogelijk is, wil je het gewoonweg niet omdat het meer moeite kost dan het uiteindelijk oplevert. Vooral als je het hebt over een D: schijf dat de volle 3 TB beslaat bijvoorbeeld. Kan je er geen downloads meer fatsoenlijk op kwijt. ;)
Tja, kijk, als het simpel moet, luidt het antwoord "koop een grotere SSD" ;o)

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Brahiewahiewa schreef op maandag 26 december 2016 @ 22:57:
[...]

Tja, kijk, als het simpel moet, luidt het antwoord "koop een grotere SSD" ;o)
Nah, dat is lastiger, moet je of opnieuw gaan installeren of klonen en de partities vergroten. Het makkelijkste is natuurlijk niet zoveel rotzooi installeren. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Bij win32 applicaties kan je doorgaans tijdens installatie prima een andere directory aanwijzen waar alles geïnstalleerd moet worden. Tenzij de applicatie heel slecht gemaakt is natuurlijk.

Voor apps uit de store kan je via het instellingen menu van Windows 10 de standaard opslaglocatie wijzigen.
Pagina: 1