Toon posts:

Gas koeling

Pagina: 1
Acties:
  • 173 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hier een TB1200 die een beetje te heet word, en dan is ie nog niet eens overclocked.

Nu koelen de meeste gassen wat beter als dat gas genaamd lucht, en wil ik graag weten wat voor een ervaringen anderen hiermee hebben. En wat het ze gekost heeft, en wat het resultaat is.

• GambitRS
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-06-2013

GambitRS

w00t

je wilt gas in je kast doen? En je verwacht dat het dan netjes in je kast blijft zitten? Of ben je van plan om hem dicht te kitten zodat er geen gas meer uit kan? Dan kan er dus ook geen warm gas meer uit.... Of wil je je kamer met gas vollopen en dan een sigaret ofzo aansteken? :P

MechWarrior || Monsters Game

Verwijderd

Topicstarter
ik bedoel dus geen gronings aardgas, maar je hebt ook gassen als stikstof etc..

Verwijderd

Kun je niet beter dan maar voor waterkoeling gaan? Lijkt me goedkoper dan ander gas...

Desnoods geruik je een airco om droge koele lucht door je kast te jagen.

• GambitRS
  • Laatst online: 13-06-2013

GambitRS

w00t

over airco gesproken, waar haal je die een beetje goedkoop? De goedkoopste die ik zag was 1500 piek :( En gas zal niet gaan lukken om te koelen, want het zal altijd ontsnappen. En je kast luchtdicht maken is dus niet het allerslimste wat je kan doen, want dan kan je nooit lekker koelen.... tenzij je het ding in de ijskast wilt plaatsen, maar waar je dan het gas voor nodig hebt? :?

MechWarrior || Monsters Game

Verwijderd

ik heb vernomen, dat uranium nog het beste koelt :)
moet je alleen effe naar irak, of rusland.

Verwijderd

Topicstarter
Als een airco 1500 piek moet kosten, kan je beter zo'n klein ijskastje kopen, die zijn er ook wel voor die prijs. Alleen niet voor een al te grote toren, want die zijn duurder.

Verwijderd

kan je de koelelementen van een ijskast niet in je behuizing bouwen om te koelen ?

Verwijderd

Topicstarter
ik heb vernomen, dat uranium nog het beste koelt .. moet je alleen effe naar irak, of rusland.
Kan het niet onder rembours, of vooruit betalen.

Verwijderd

Topicstarter
Deathlock het moet natuulijk wel kunnen, alleen kan ik dat denk ik niet, en waar haal je alleen die elementen vandaan?

Verwijderd

Tja airco's zijn in een land als Nederland idd niet cheap. Je hebt wel wat van die rotzooi van fl.600,- maar die zijn echt zonder koelelement. Is voornameljik een omgekeerde stofzuiger waar je ijs bovenop moet leggen. En totaal geen vermogen!!

Ik zou het ook niet weten. (Ze slurpen btw VEEEEEEEL stroom.)

Stikstof als gas? Zou het liever in vaste vorm willen hebben (droog ijs) :9~

Verwijderd

Topicstarter
Ik vind andere goed koelende ideeën ook goed, zolang hij maar geen 83 graden meer word.

• BezurK
  • Laatst online: 05-03 19:51
Ja, zou kunnen, maar waar laat je de condensor? Achterop je kast? :)
En de compressor er zeker bovenop? en als je toch bezig ben, kijk uit voor condens, water gaat niet lekker samen met elektronica

Rookworst zonder R is ook worst.

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:47
waterkoeling + pelt

goedkoop (<600) en KOUD :) (-10 idl)

mzzl

Verwijderd

Topicstarter
en hoeveel graden scheelt dat waterkoelingkje dan.

Verwijderd

Van de redactie....

Bij iemand van tweakers.net heeft zich thuis een ontploffing voorgedaan. De schade loopt in de tienduizenden guldens. De bovenste etage van zijn woning is totaal vernietigd. De tweaker was op dat moment zelf gelukkig niet thuis. De oorzaak volgends de betrokkenen zelf is zijn pc. Deze had hij namelijk met gas gekoeld, was een nieuw expiriment. Waarschijnlijk is er kortsluiting ontstaan waardoor het gas tot ontploffing is gekomen. De verzekering Gaat nog onderzoeken of dit wel gedekt is. Panden in de omgeving hebben alleen schade van gebroken glas en schade van rond gevolgen puin. Ook is er 1 kat zijn staart kwijt geraakt door een rond vliegende dakpan, de staart moest geapmuteerd worden.

Verwijderd

Op zondag 01 juli 2001 19:37 schreef GambitRS het volgende:
je wilt gas in je kast doen? En je verwacht dat het dan netjes in je kast blijft zitten? Of ben je van plan om hem dicht te kitten zodat er geen gas meer uit kan? Dan kan er dus ook geen warm gas meer uit.... Of wil je je kamer met gas vollopen en dan een sigaret ofzo aansteken? :P
als er geen lucht is dan brant het niet!

Verwijderd

Op zondag 01 juli 2001 20:07 schreef awraeven het volgende:
Van de redactie....

Bij iemand van tweakers.net heeft zich thuis een ontploffing voorgedaan. De schade loopt in de tienduizenden guldens. De bovenste etage van zijn woning is totaal vernietigd. De tweaker was op dat moment zelf gelukkig niet thuis. De oorzaak volgends de betrokkenen zelf is zijn pc. Deze had hij namelijk met gas gekoeld, was een nieuw expiriment. Waarschijnlijk is er kortsluiting ontstaan waardoor het gas tot ontploffing is gekomen. De verzekering Gaat nog onderzoeken of dit wel gedekt is. Panden in de omgeving hebben alleen schade van gebroken glas en schade van rond gevolgen puin. Ook is er 1 kat zijn staart kwijt geraakt door een rond vliegende dakpan, de staart moest geapmuteerd worden.
hahahahahahahahahahahahahahahahah L :D L

Verwijderd

Een vapochill is ook gekoelt met gas.
Niet goedkoop maar wel veilig.

• intoxicated
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

intoxicated

Haaaai :w | ALT-S

Op zondag 01 juli 2001 19:46 schreef ajay het volgende:
Stikstof als gas? Zou het liever in vaste vorm willen hebben (droog ijs) :9~
Droog ijs is toch CO2?

Maar om even een antwoord op de vraag te geven, gaskoeling is gebaseerd op faseveranderingen. Om van een vloeibare stof een gas te maken, is warmte nodig. Als je een vloeistof onder hoge druk hebt en de druk neemt af, wordt het weer gasvormig en daardoor ijskoud. Daarom is bijvoorbeeld deodorant uit een spuitbus altijd zo koud.

Een airco of een koelkast werkt op dezelfde manier. Je kunt zo'n module dus uit je koelkast halen en die daarna op je socket zetten. Aan de kant waar het gas wordt gecompresseerd, wordt het warm. Daar moet je dus een radiator met luchtkoeling hebben.

Het werkt in de praktijk erg goed, omdat je ver onder de omgevingstemperatuur komt. Zorg er wel even voor, dat je geen condensatie in je computer krijgt, dus sluit deze volledig af als het koud is in je kamer (dus niet nu in de zomer). Dan zit er weinig waterdamp in je systeem. Om ervoor te zorgen dat de andere delen van de afgesloten kast niet te warm worden, kun je het beste ook een kleine luchtcirculatie in je kast maken, met een kleine fan.

Maar zoals je misschien al wel begrijpt, is het best moeilijk om zoiets te maken. Ik denk dat je beter met waterkoeling en een peltier kunt beginnen, dat werkt ook erg aardig :9

"Anyone who does not agree with me is mentally sick, and should be shot I'm afraid to say."
- Pastor Richards @ VCPR

• Sonic
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-05 08:57
Van de redactie....

ROLF !!!

Verwijderd

Op zondag 01 juli 2001 19:44 schreef powerpulse het volgende:
ik heb vernomen, dat uranium nog het beste koelt :)
moet je alleen effe naar irak, of rusland.
Heb je gelijk een vette blacklight voor je casemodje B-)

Verwijderd

Van de redactie....

En ik lachte mijn vader nog uit toen hij zij dat mŽn pc nog wel eens in de fik zou kunnen vliegen & ergere dingen...

toen zij hij btw dat de verzekering dat niet dekt :(

WAARVOOR HEB JE DAN EEN VERZEKERING?? ;)

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Voor de kat zonder staartje??

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

Verwijderd

Als je eten in van die magnetronbakken hebt zitten wordt het heel gauw koud dus misschien moet je je case in zo'n bak zetten?

Verwijderd

Op zondag 01 juli 2001 20:17 schreef bramvrzt het volgende:

[..]

Droog ijs is toch CO2?

Maar om even een antwoord op de vraag te geven, gaskoeling is gebaseerd op faseveranderingen. Om van een vloeibare stof een gas te maken, is warmte nodig. Als je een vloeistof onder hoge druk hebt en de druk neemt af, wordt het weer gasvormig en daardoor ijskoud. Daarom is bijvoorbeeld deodorant uit een spuitbus altijd zo koud.

Een airco of een koelkast werkt op dezelfde manier. Je kunt zo'n module dus uit je koelkast halen en die daarna op je socket zetten. Aan de kant waar het gas wordt gecompresseerd, wordt het warm. Daar moet je dus een radiator met luchtkoeling hebben.

Het werkt in de praktijk erg goed, omdat je ver onder de omgevingstemperatuur komt. Zorg er wel even voor, dat je geen condensatie in je computer krijgt, dus sluit deze volledig af als het koud is in je kamer (dus niet nu in de zomer). Dan zit er weinig waterdamp in je systeem. Om ervoor te zorgen dat de andere delen van de afgesloten kast niet te warm worden, kun je het beste ook een kleine luchtcirculatie in je kast maken, met een kleine fan.

Maar zoals je misschien al wel begrijpt, is het best moeilijk om zoiets te maken. Ik denk dat je beter met waterkoeling en een peltier kunt beginnen, dat werkt ook erg aardig :9
co2 is koolstofdioxide
stikstof is n2

• intoxicated
  • Niet online

intoxicated

Op zondag 01 juli 2001 23:44 schreef clvy82 het volgende:
co2 is koolstofdioxide
stikstof is n2
Ja, tuurlijk weet ik dat ook wel. Maar het ging me om de term 'droog ijs'. Die gebruik je niet voor N2, maar voor CO2.

'Ajay' schreef namelijk dat droog ijs N2 is, en daarop corrigeerde ik hem...

"Anyone who does not agree with me is mentally sick, and should be shot I'm afraid to say."
- Pastor Richards @ VCPR

Verwijderd

dus gaan we wat leuks bouwen of houden we het bij water+peltier? ben wel benieuwd naar wat gas experimenten

Verwijderd

Ik ben me nog even aan het orienteren. Gewoon een koelkast uit elkaar trekken is me te simpel >:)

Verwijderd

Aircootje uit elkaar rukken niet intressant? :)

Verwijderd

Topicstarter
Oke, ik heb dit ook nodig voor mijn werkstuk volgend jaar, dus mijn docent Natuurkunde en Scheikunde mogen meedenken.
Ik wil het liefst natuurlijk gaskoeling, dit koelt volgens mij veel beter als water.

• bugs
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18-06-2024

bugs

www.bugs.nl

Heb je al eens aan ether gedacht? Dat kookt al bij 37 graden (als je een vlesje in je hand houdt begind het te koken)
Het gas moet je dan weer laten condenseren en terug je verdamper in laten lopen. Geen herrie, wel koeling.
Pas op, een mengsel van ether en lucht is uiterst explosief!

Celeron(cd0) 1000@1000,1.80V ASUS P2B-S Rev 1.03 BIOS 1014 beta 1a, 256@222,100Mhz/AMD k6-III+ 450@550,2.0V ASUS P5A-B rev 1.03 BIOS 1010, 256Mb@222,100Mhz

Verwijderd

Als je dus ether gebruikt betekent dat dus een koelbloktemp van 37 graden of meer. Beetje aan de hoge kant; een luchtkoeler doet het dan beter. En als het dan toch brandbaar mag zijn dan kies ik nog liever voor propaan.

't nadeel van airco's en koelkasten is dat ze niet echt makkelijk om te bouwen zijn tot iets dat comfortabel bij/in een computer past. Tenminste niet zonder de pijpen open te maken.

Verwijderd

Ik werk op zaterdag en in vakanties bij een transportbedrijf, deze koelen een complete oplegger tot -20.

Hier gebruiken ze een milieuvriendelijke soort "freon" voor.
Als ik ooit een soort phase-change systeem ga maken, kan ik 'm af laten vullen met dat gas.
Als je naar de plaatselijk transportkoeling boer gaat, dan wil hij dat ook wel voor je doen.

Dus het gas is het probleem niet meer, nu moet je alleen nog een compressor die 24/7 kan draaien vinden (of maken).
Een koelkast compressor is hier niet op gemaakt.

• kvdveer
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-11-2025

kvdveer

Z.O.Z.

De (nooit in gebruik genomen) kerncentrale in kalkar werd gekoeld met vloeibaar natruim.
Misschien een oplossing?

Localhost, sweet localhost

• cool0
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19-05 12:23

cool0

Wat hij bedoelt is gewoon een dicht systeem met slangen en koelblok maar waar dan gas door stroomt toch? Dit koelt inderdaad beter dan de normale waterkoeling. kosten weet ik niet draai nog steeds op mijn standaard fan.

Ik vrees niet de man die 10.000 trappen heeft beoefend maar de man die 1 trap 10.000 keer heeft geoefend

• Raafz0r
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-02 21:21
Op woensdag 04 juli 2001 15:20 schreef cool0 het volgende:
Wat hij bedoelt is gewoon een dicht systeem met slangen en koelblok maar waar dan gas door stroomt toch? Dit koelt inderdaad beter dan de normale waterkoeling. kosten weet ik niet draai nog steeds op mijn standaard fan.
Waarom zou "zomaar" een gas als bijvoorbeeld stikstof je processor beter koelen dan lucht (lucht is immers ook een gasmengsel). Waar jij mee in de war bent en wat bramvrzt ook al opmerkte is dat dit werkt doormiddel van phase-change, dus de faseovergang van vloeibaar naar gas plaatsvinden door een expansieruimte bij je processor.
Hierbij onttrekt deze faseovergangsreactie (scrabbelen!!!, gegarandeerd 3x woordwaarde) warmte aan de omgeving.
Op een andere plaats comprimeer je dit gas dan weer totdat het een vloeistof is. De warmte die hier bij vrijkomt moet je natuurlijk wel even afvoeren :P

edit:

Wat ik dus vergeet te vertellen is dat lucht 70 tot 75 % stikstof is, en dit dus nauwelijks verschil maakt met lucht.
Water koelt onder andere zo goed door een hoge dichtheid.

Verwijderd

Ik kan het mis hebben maar volgens mij verdampt ether bij 37 graden en kookt het bij iets hoger maar wat ik dus zei ik kan het mis hebben (heb Binas niet bij de hand :) ). Maar wat ik dus eigenlijk wou zeggen is kun je dan niet gewoon een luchtcompressortje gebruiken van bv. een aquarium (zijn ook nog niet eens zo duur 30 piek ofsowh)?

edit:

Ik heb m'n plaatje ook aangepast kewl isn't it?:)

Verwijderd

Op zondag 01 juli 2001 20:14 schreef Bill_Gatjes het volgende:

[..]

hahahahahahahahahahahahahahahahah L :D L
Tss, iemand als Bill Gates kan hier wel om lachen, maar zo is ook hij begonnen hoor!!! }:O

Verwijderd

Van de redactie....

Arme kat :)

• reapher
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 06-04 20:22

reapher

Z POWER

Tja een koelkast fan is er inderdaad niet op gemaakt om 24 uur te draaien, hij draait wel vaak trouwens. Maar een koelkast gaat wel lang mee! Nu zou je het dus best kunnen toepassen in een systeem, dat niet als 24/7 bak wordt gebruikt. Hij zal best snel slijten ja.
Mijn H2O kast draait ook met een koeler, waarin een compressor zit. Nu zijn deze wel gemaakt om 24/7 te draaien met korte uitschakel tijden van 5 min.

Zou het nou zo erg zijn om zo'n ding 24 uur te laten draaien?

Click hier niet

• intoxicated
  • Niet online

intoxicated

Op woensdag 04 juli 2001 17:42 schreef reapher het volgende:
Zou het nou zo erg zijn om zo'n ding 24 uur te laten draaien?
Ik denk niet, dat je kunt stellen: "Hij gaat 10 jaar mee met 10% van de tijd koeling, dus je kunt 1 jaar 24/7 koelen."

Want volgens mij gaat het niet zozeer om slijtage, maar de motor moet gewoon telkens afkoelen ofzo. Dus als je een koelkast-compressor gebruikt, dan moet je in ieder geval een failsafe-systeem bouwen, dat de computer uitzet, als de compressor niet meer werkt.

- Pastor Richards @ VCPR

Verwijderd

Een cv-pomp kan tot 8 bar druk leveren, is hier dan geen compressor van te maken?

Verwijderd

Waarom geen kant en klare aquriumcompressor:? (zie ook vorige post)

Verwijderd

Niet voldoende compressie.

Verwijderd

Op woensdag 04 juli 2001 15:46 schreef as4Raven het volgende:

[..]

Waarom zou "zomaar" een gas als bijvoorbeeld stikstof je processor beter koelen dan lucht (lucht is immers ook een gasmengsel). Waar jij mee in de war bent en wat bramvrzt ook al opmerkte is dat dit werkt doormiddel van phase-change, dus de faseovergang van vloeibaar naar gas plaatsvinden door een expansieruimte bij je processor.
Hierbij onttrekt deze faseovergangsreactie (scrabbelen!!!, gegarandeerd 3x woordwaarde) warmte aan de omgeving.
Op een andere plaats comprimeer je dit gas dan weer totdat het een vloeistof is. De warmte die hier bij vrijkomt moet je natuurlijk wel even afvoeren :P

edit:

Wat ik dus vergeet te vertellen is dat lucht 70 tot 75 % stikstof is, en dit dus nauwelijks verschil maakt met lucht.
Water koelt onder andere zo goed door een hoge dichtheid.
gehe dit is om de temperaturen waar we nu in leven zelfs hoger als 78%... eigenlijk halen we gewoon adem voor jan l*l :)

• Ralph Smeets
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 29-04 10:31

Ralph Smeets

sinds 10-7-2009

Op zondag 01 juli 2001 19:48 schreef Smazy het volgende:
Ik vind andere goed koelende ideeën ook goed, zolang hij maar geen 83 graden meer word.
Hmmmm, drie weken geleden tijdens het samenstellen van 'n nieuw systeempje gebaseerd op 'n Athlon Thunderbird 1Ghz had ik het goede? idee om hem gedurende de eerste 15 minuten van z'n leven een beetje te laten draaien in het BIOS scherm. Hierbij gaf het BIOS aan dat de temperatuur 72 graden was..... En ik had nog wel zo'n Alpha PAL6035 koeler en Artic silver koelprut gekocht....

Dus ik ben gaan kijken waar het nu precies aan lag. Gek genoeg wilde het systeem vijf minuten later niet meer opstarten :'( Bleek dus later (vandaag) dat de CPU dood was.... En overhitting valt niet onder de garantie. Ben nu dus aan het wachten op 'n 1.2 met 266 FSB.

Vorige week heb ik trouwens nog eens goed naar de constructie van m'n Alpha koeler gekeken en ontdekt dat ik de klip verkeerd om had gemonteerd wat ervoor zorgt dat er bijna geen druk op de CPU wordt uitgeoefend....

Kon me zelf wel dood schieten.

Mestreechs volksleed:
Jao diech höbs us aon 't hart gelege, Mestreech door alle ieuwe heer
Veer bleve diech altied genege, En deilde dreufheid en plezeer....etc.

Verwijderd

oooooo wat een eikel ben je dan >:)
altijd alles controleren he
ik ben dat ook een keer vergeten en toen deed mn hd BOEM :(
Pagina: 1