Te weinig mooie fps met huidige configuratie, wat te doen..?

Pagina: 1
Acties:

• Gerard4
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 31-12-2025
Enkele jaren geleden heb ik een nieuwe pc gekocht met een IntelCore i3-4160 processor.
De videokaart is een Geforce GTX 750

Er wordt hier onderhand flink gegamed, dus is deze configuratie niet echt ideaal.

Helpt het als ik de kaart vervang door een snellere?
Games worden niet vanaf een SSD schijf gespeeld omdat die schijf veel te klein is. Loont het om een flinke ssd schijf te kopen?

De processor zit vast op het moederbord, die kan ik niet vervangen, is een ander moederbord installeren met goed processor te doen?

Verwijderd

Ik zou inderdaad voor een andere CPU en moederbord kijken, eventueel 2e hands.
Je hebt nu een dual core CPU en da's verre van ideaal om mee te gamen.

• Freaky Maus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19:46
Zoals M!chel al zegt, de processor is maar een dual core waar je tegenwoordig echt wel een quad core nodig hebt voor veel games.
Welke games zou je graag willen spelen en wat voor resolutie hebben we het over? Je inventaris is niet je huidige systeem meer zo te zien maar het is handig als we weten wat je nu hebt (ook mobo) i.v.m. upgrades.

Specs

• Gerard4
Mn zoon speelt oa ARK, dat is het spel wat het meeste problemen geeft. Mn inventaris heb ik gewist, klopte idd niet.
Mn scherm is 24 inch. 1600 x 900 resolutie is ongeveer het max. haalbare.

Ik zal mn inventaris bij werken

• Trygve
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21:36

Trygve

Redacteur
Hoeveel werkgeheugen heeft de pc? Die i3 is misschien niet ideaal, maar nog redelijk potent, ik snap niet dat er zo op wordt afgegeven. Ik zou juist eerder de videokaart vervangen. Bijvoorbeeld door een RX470, dat is een mooie combi met die i3.
Overigens is ARK nou niet bepaald het best geoptimaliseerde spel op het moment, en het kan nog wel even duren voordat dat goed en echt 'af' is.

Verwijderd

De GTX 750 is hier duidelijk de bottleneck. De i3 is zo slecht nog niet want redelijk hoog geklokt en heeft HT zodat de cpu wordt gezien als quadcore.

Welke voeding zit er in het systeem?

Verwijderd

Beste upgrade zou een rx 470 4 gig zijn ja dan is je systeem mooi gebalanceerd kwa cpu+gpu power en zul je meeste games high/ultra 50-60fps wel kunnen spelen.

Zorg ook dat je 8 gig ddr3 hebt dat is genoeg voor zogoed als alle moderne games zolang je niet allemaal bloatware op je pc hebt zitten. Kijk bij taak beheer -> startup -> en disable zogoed als alles daar want je hebt er niks aan om zogoed als alles daar altijd aan te hebben ( helpt ook mee met opstart snelheid )

Maar zoals ACB zegt wat is je voeding? Is wel handig om te weten ookal zo zelfs je pc met die cpu en een rx470 dik genoeg hebben aan een 400 watt voeding moet alleen opppasen voor erg brake voedingen van 2-3 tientjes die meestal niet het aantal watt kunnen geven wat erop staat of die geen eens een 6 pin voeding voor de gpu aankunnen. ( Dat soort voedingen komen niet meer teveel voor zoals 10+ jaar terug maar zijn er nog steeds wat )

Beste upgrade is rx 470 4 gig daarna als je dat nog niet hebt in totaal 8 gig ddr 3 geheugen ( is genoeg en wanneer dat niet meer zo is ben je toe aan een nieuwe cpu+moederbord en dat zal met ddr4 geheugen zijn en kun je mooi je oude rx 470 menemen ) en ja een ssd van 250 of 500 gig zal ook voordelen hebben met loadtimes.

Spellen zoals ARK zijn slecht gemaakt, slecht geoptimaliseerd zelfs 200+ euro cpu's van nu draaien het eigenlijk niet zo lekker als het zou moeten kunnen...

Je cpu kan zeker nog wel 1-2 jaartjes vooruit en haal nooit een prebuild pc gewoon losse onderdelen bij elkaar bestelen van een site en zelf in elkaar bouwen of het bij de internetsite laten doen die vragen meestal 40-80 euro ervoor en heb je meestal voor hetzelfde geld van een prebuild een betere pc.

r100,
Ja snap dat ook niet altijd van mensen zeker niet als het om dit soort prijsklasse van pc's gaat is het meestal dat mensen of niet zoveel geld hebben en/of geld eruit aan willen geven en vaak met dit soort pc's kun je nog erg veel leven in blazen met een nieuwe gpu/sdd/geheugen.

• Freaky Maus
r100 schreef op zondag 25 december 2016 @ 19:21:
Hoeveel werkgeheugen heeft de pc? Die i3 is misschien niet ideaal, maar nog redelijk potent, ik snap niet dat er zo op wordt afgegeven. Ik zou juist eerder de videokaart vervangen. Bijvoorbeeld door een RX470, dat is een mooie combi met die i3.
Overigens is ARK nou niet bepaald het best geoptimaliseerde spel op het moment, en het kan nog wel even duren voordat dat goed en echt 'af' is.
Dual cores zijn verleden tijd in mijn optiek, zeker in multiplayer games is een sterkere processor van belang. Misschien is mijn houding t.o.v. dual cores processoren ietwat sterk aangezet maar de basis wordt altijd zo makkelijk over gedaan.
Zeker op een resolutie als 1600x900 heb je, als je op medium settings speelt, geen superdikke videokaart nodig. Maar zonder twijfel zal een upgrade naar bijvoorbeeld een RX470 een goede winst opleveren.

Die Medion heeft volgens mij trouwens 8GB geheugen en een 350W of 400W voeding van FSP, wellicht kan het moederbord (al dan niet met BIOS update) een i5 aan? Hoe dan ook is er weinig speling met de voeding.

Specs

• mach2
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23-01 13:10
Gerard4 schreef op zondag 25 december 2016 @ 17:39:De processor zit vast op het moederbord, die kan ik niet vervangen, is een ander moederbord installeren met goed processor te doen?
Die processor vast op het moederbord?? Vreemd hoor, zou toch gewoon vervangen moeten kunnen worden?

[ Voor 55% gewijzigd door mach2 op 26-12-2016 10:57 ]

Hallo

Verwijderd

Ik vind de huidige generaties 1150 en 1151 Pentiums en i3 processors nog steeds veel potentie hebben zelfs op een Pentium kan je al behoorlijk spelen, en een i3 helemaal 2 cores en twee HT cores dus genoeg power.

Je kan niet in iemands portemonnee kijken en het valt mij vaak op om dan de mensen die er niet zo veel verstand ervan hebben de richting van dure processoren in te duwen, door de community van mensen met ubur PC's

Wat betreft videokaarten, een 470 is ook behoorlijk duur ik zou eerder voor een 1050ti 2GB gaan die is vele malen sneller dan een 750ti en dan natuurlijk extra RAM minimaal Dual channel 8GB

Het is natuurlijk ook fijn om een snelle grote SSD te kopen deze zijn ook niet zo duur meer tegenwoordig

pricewatch: Crucial MX300 2,5" 525GB 134,- euro

Die laad de games heel snel en die andere kan je voor het OS laten.

Maar misschien heb je een budget dan kan je kijken wat je zou kunnen kopen?

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 26-12-2016 11:02 ]

Verwijderd

Freaky Maus schreef op maandag 26 december 2016 @ 10:42:
[...]

Dual cores zijn verleden tijd in mijn optiek, zeker in multiplayer games is een sterkere processor van belang. Misschien is mijn houding t.o.v. dual cores processoren ietwat sterk aangezet maar de basis wordt altijd zo makkelijk over gedaan.
Zeker op een resolutie als 1600x900 heb je, als je op medium settings speelt, geen superdikke videokaart nodig. Maar zonder twijfel zal een upgrade naar bijvoorbeeld een RX470 een goede winst opleveren.

Die Medion heeft volgens mij trouwens 8GB geheugen en een 350W of 400W voeding van FSP, wellicht kan het moederbord (al dan niet met BIOS update) een i5 aan? Hoe dan ook is er weinig speling met de voeding.
Maarja dat het 'maar een dual core' is zegt natuurlijk lang niet alles. Zie bijvoorbeeld:
http://www.techspot.com/r...d-1-benchmarks/page4.html

Een laag geklokte extra zuinige i3 6100T die zich kan meten aan een FX 8370. Oké dit is dan geen multiplayer, maar wel een game die erg goed schaalt met meerdere cores.

Met een nieuwe CPU i.c.m met een GTX 750 zul je er amper tot niet op vooruit gaan in de meeste games, terwijl een nieuwe videokaart flink verschil kan maken.

• Freaky Maus
Verwijderd schreef op maandag 26 december 2016 @ 12:05:
[...]
Met een nieuwe CPU i.c.m met een GTX 750 zul je er amper tot niet op vooruit gaan in de meeste games, terwijl een nieuwe videokaart flink verschil kan maken.
Ik zeg dan ook nergens dat je het bij alleen de CPU moet laten, zelf ook wat gezocht naar benchmarks voor multiplayer games maar kan weinig vinden. Beste wat ik kan vinden zijn youtube filmpjes waarin je toch ziet dat een i3 6100 vaak 90-100% belasting heeft in bijvoorbeeld BF1, Overwatch en ook offline GTA V:
YouTube: Battlefield 1 Intel i3 6100, GTX 950 (Low to Ultra Settings) Open Be...
YouTube: Overwatch i3 6100 GTX 950 (Low to Epic) Performance Test
YouTube: Intel i3-6100 + GTX 950 Тест в 5 &#10...

Nogmaals, ik beweer hier niet dat een upgrade van i3 naar i5 beter is dan de GPU te upgraden. Maar zoals ik de startpost van de TS lees dan wil hij / zijn zoon serieuzer gaan gamen. En dan kun je wel een dikkere videokaart alleen kiezen maar een goede basis zou het mee moeten beginnen lijkt me.

@ Skunkmaster: andere mensen onwetend noemen omdat ze een 'dure' processor adviseren zonder dat men een budget weet is nogal "apart", tevens ook jouw voorkeur voor een 1050Ti over een RX470. Maar dan wel een SSD aanraden. 8)7

Specs

Verwijderd

Zonder budget wordt het inderdaad wel wat lastig om te zeggen wat het handigst is.

• Trygve
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21:36

Trygve

Redacteur
Freaky Maus schreef op maandag 26 december 2016 @ 12:19:
[...]
Nogmaals, ik beweer hier niet dat een upgrade van i3 naar i5 beter is dan de GPU te upgraden. Maar zoals ik de startpost van de TS lees dan wil hij / zijn zoon serieuzer gaan gamen. En dan kun je wel een dikkere videokaart alleen kiezen maar een goede basis zou het mee moeten beginnen lijkt me.
TS vroeg 'wat te doen' met de huidige setup. Ik ben er van overtuigd dat het beste te beginnen is om een snellere videokaart, dat zal het duidelijkst voor een verbeterde spelervaring zorgen.

Verwijderd

@Freaky Maus

@ Skunkmaster: andere mensen onwetend noemen omdat ze een 'dure' processor adviseren zonder dat men een budget weet is nogal "apart", tevens ook jouw voorkeur voor een 1050Ti over een RX470. Maar dan wel een SSD aanraden. 8)7
[/quote]

Jeetje kan je niet lezen? Er staat duidelijk dat de commnunity hier snel een duure processor aanpraat aan mensen die er niet zo veel verstand van hebben !!! 8)7

En een 1050Ti is goedkoper dan een RX470 en is sneller dan wat hij nu heeft ;w

Die SSD was ook een advies :-(
*knip* niet op de man

[ Voor 4% gewijzigd door br00ky op 27-12-2016 15:06 ]

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09:44

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Verwijderd schreef op maandag 26 december 2016 @ 16:44:
@Freaky Maus

[/quote]

Jeetje kan je niet lezen? Er staat duidelijk dat de commnunity hier snel een duure processor aanpraat aan mensen die er niet zo veel verstand van hebben !!! 8)7

En een 1050Ti is goedkoper dan een RX470 en is sneller dan wat hij nu heeft ;w

Die SSD was ook een advies :-(
*poef*
Ik zou niemand een GTX 1050Ti aanraden, dat ding is overpriced voor de performance die hij leverd, een RX 470 is al tussen de 30-60% sneller met de oudere Crimson drivers (niet Relive). Tevens zou ik niemand meer een kaart met 2GB geheugen aanraden. De GTX1060 3GB heeft het al moeilijk zat in sommige spellen omdat hij te weinig geheugen heeft.
Met de RX470 heeft hij een kaart waar hij een aantal jaar plezier van heeft in plaats van een kaart die hij na 2 jaar weer moet upgraden. Dat is die 50 euro meer wel waard.

@Freaky Maus
Die vergelijkingen die je post zijn leuk maar daar wordt gebruik gemaakt van een GTX 950 die een heel stuk sneller is dat een GTX750Ti.

Mocht de CPU te traag zijn dan kan je over een aantal maanden een upgrade overwegen en hopen dat AMD dan Zen heeft uitgebracht zodat Intel eens de prijzen gaat verlagen ;).

[ Voor 1% gewijzigd door br00ky op 27-12-2016 15:06 ]

Verwijderd

.

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 27-12-2016 09:47 ]

• Freaky Maus
Sp3ci3s8472 schreef op maandag 26 december 2016 @ 22:21:
[...]
@Freaky Maus
Die vergelijkingen die je post zijn leuk maar daar wordt gebruik gemaakt van een GTX 950 die een heel stuk sneller is dat een GTX750Ti.
Dat is dan ook m'n punt, een 1050Ti of RX470 is nog sneller dan een GTX950 waar deze i3 processor zeker een beperkende factor zal zijn. Daarom zou ik eerst liever een goede basis (mobo, cpu, ram) willen hebben voor ik er een videokaart van circa 200 euro in zet; zonde als je zoiets beperkt. Maar inderdaad als er een keuze gemaakt moet worden tussen de twee..

Specs

• badluckboy
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19-01 15:48
Topicopener wat is je budget? We zijn nu allemaal afwegingen aan het maken voor de beste man zonder de situatie goed te snappen. Misschien is zijn budget wel 1000 euro.

[ Voor 70% gewijzigd door badluckboy op 27-12-2016 12:10 ]

Verwijderd

Freaky Maus schreef op dinsdag 27 december 2016 @ 11:35:
[...]

Dat is dan ook m'n punt, een 1050Ti of RX470 is nog sneller dan een GTX950 waar deze i3 processor zeker een beperkende factor zal zijn. Daarom zou ik eerst liever een goede basis (mobo, cpu, ram) willen hebben voor ik er een videokaart van circa 200 euro in zet; zonde als je zoiets beperkt. Maar inderdaad als er een keuze gemaakt moet worden tussen de twee..
Een 1050 Ti is geen beperkende factor voor een i3 4160. Een RX 470 valt ook nog wel mee. Die Battlefield 1 link uit één van je vorige posts geeft juist aan dat de i3 geen bottleneck is voor een GTX 950. Anders zou de FPS niet zo veel hoger zijn op lagere settings dan op Ultra. Net als in de Overwatch video.,

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 27-12-2016 13:42 ]

• evilweed
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 12-01 15:03

evilweed

Gaatjes vullen geen praatjes.

Freaky Maus schreef op zondag 25 december 2016 @ 17:59:
Zoals M!chel al zegt, de processor is maar een dual core waar je tegenwoordig echt wel een quad core nodig hebt voor veel games.
Welke games zou je graag willen spelen en wat voor resolutie hebben we het over? Je inventaris is niet je huidige systeem meer zo te zien maar het is handig als we weten wat je nu hebt (ook mobo) i.v.m. upgrades.
Maar wel HT

De meeste computerfouten komen voor tussen het toetsenbord en de leuning van de stoel

• Gerard4
badluckboy schreef op dinsdag 27 december 2016 @ 12:06:
Topicopener wat is je budget? We zijn nu allemaal afwegingen aan het maken voor de beste man zonder de situatie goed te snappen. Misschien is zijn budget wel 1000 euro.
Is niet echt een budgetding. Voor 1000 euro had ik gelijk een nieuwe gekocht, dat heb ik er nog even niet voor over. Ik had beter gelijk een pc met goede cpu kunnen kopen.
Een updrade is best wel nodig, al lezende hebben we al heel wat info, waarvoor dank.
Met 8 gb Ram hebben we genoeg, misschien koop ik nog eens een grote SSD schijf, en verder lijkt een goede kaart voorlopig even de beste optie.

En die gamepc gaat vast een keer komen.. op zolder dan :Y ;w

Verwijderd

Hou er trouwens rekening mee dat de kans bestaat dat het moederbord geen nieuwe kaart pakt, aangezien de BIOS van die Medion dingen nog wel eens dicht getimmerd zijn qua compatibiliteit.
Pagina: 1