Is deze pc nog bruikbaar?

Pagina: 1
Acties:

• Suspect_jay
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 01-06-2024
Hallo

Ik heb een oude pc die ik ev. zou willen gebruiken voor office, wat muziek.. gewoon dagelijks gebruik.
Pc start nog op maar werkt enorm traag. Hij is dan ook al bijna 10 jaar oud.
Nu had ik deze graag nog een jaartje of 2 in gebruik genomen, tot er budget is voor een nieuwe. Dus ik dacht wat extra RAM latjes te monteren, ev. een SSD en de software eens opnieuw te installeren.
Maar is dit nog de moeite of ben ik beter af met een 2dehands exemplaar.
Ik heb hem net even open gedaan en dit is wat ik gevonden heb.

Dell inspiron 351
Videokaart ATI-102-A676 ( B )
Processor AMB Athlon 64 X2
Moederbord M2N61-AX
Voeding DPS-300AB-24 ( max 300W)
1GB RAM
320GB HD

Ik zoek
Ssd/extra ram? Of nieuwe desktop..

Wat is je budget?
Voor onderdelen wil ik max 100/150€ spenderen ( anders kan ik beter een nieuwe desktop kopen)

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Merken zijn mij om het even

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Pc zou enkel voor office , muziek films gebruikt worden. Geen games.

Bedankt alvast

• Freaky Maus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 10-02 12:22
Ik zou het niet als bruikbaar willen omschrijven, waarschijnlijk zal het wel werken voor Office, wat internet, filmpje en muziek afspelen moet ook gaan.
Maar dan is sowieso upgraden naar 4GB intern geheugen wel nodig, d'r is nog wel geheugen te vinden tweedehands (DDR) maar dik bezaaid is het aanbod niet meer: categorie: Geheugen intern

Maar goed.. veel kosten heb je er niet van dus dan nog een simpele SSD erin en kijken wat 't doet.
RAM kost je zo'n twee tientjes en een SSD van 250GB ongeveer negen tientjes, dus voor net honderd euro kun je het proberen. Een SSD kun je altijd meenemen indien het niet geroosterd wordt door de ouwe voeding. ;)

[ Voor 16% gewijzigd door Freaky Maus op 25-12-2016 18:11 ]

Specs

• Suspect_jay
Bedankt.

Denk je trouwens dat die oude voeding problemen kan geven?

Mvg

• Humma Kavula
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

Dit was al geen kwaliteitsvoeding toen hij uit kwam en is nu 10 jaar oud dus; ja.

Persoonlijk zou ik die niet meer zo vertrouwen maar goed, mijn glazen bol geeft geen uitsluitsel wanneer hij overlijd en dat kan allicht pas over 5 jaar zijn. Nadeel is wel dat een voeding heel wat onderdelen mee kan nemen op zijn sterfbed.
Meer info over voedingsaankoopadvies: Voeding advies en informatie topic - Deel 33

Ik zou gewoon een SSD en 2e hands geheugen proberen, werkt dat? -> kijken voor een nieuwe voeding, werkt het niet? -> kijken voor een nieuwe voeding en upgradeset ;)

Wear Sunscreen!

• DeDooieVent
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 07-02 12:30
heb toevallig 2x 1 gb geheugen te koop staan voor dat type pc

edt

ow wacht dat van mij is ddr2

:+

[ Voor 27% gewijzigd door DeDooieVent op 25-12-2016 21:13 ]

Verwijderd

Ik zou niets meer uitgeven voor deze PC

Ik zou zelf persoonlijk kijken naar upgrade setjes categorie: Upgradesets

zat te vinden tussen de 100 en 150 euro SSD zijn niet duur en je hoeft niet perse gelijk 250GB te kopen 120 volstaat ook die zijn er al te vinden voor 45 euro

V&A aangeboden: 99 euro!! Lenovo IH61M + i3 2120 + 8GB 99,- euro
pricewatch: Sandisk SSD Plus 120GB 44,73

Dit zou mijn keuze zijn.

Behuizing en de HDD is nog te gebruiken SSD voor OS in de intel core I3 zit al een videokaart kan je later nog een echte videokaart kopen indien je dat nodig vind

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 25-12-2016 21:39 ]

• Suspect_jay
Bedankt voor alle reacties!
Hier kan ik al wat mee

• TRAXION
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-01 02:31
Gewoon een reepje ram erin prikken van vraag en aanbod af voor een tientje en een ssd erin hangen en je knalt weer over het net.

Als je voor de rest geen zware applicaties draait kan dit systeem nog steeds prima draaien.

YouTube: SSD Speed - Plextor M5S 128 GB/Windows 7 64bit voorbeeldje met het booten van windows bvb.

Verwijderd

Het was een prima voeding, maar de voeding is nu wel op. De condensators slijten en hebben nu wel hun beste tijd gehad. Daardoor doe je er verstandig aan een andere te halen.

• TRAXION
Verwijderd schreef op zondag 25 december 2016 @ 22:25:
Het was een prima voeding, maar de voeding is nu wel op. De condensators slijten en hebben nu wel hun beste tijd gehad. Daardoor doe je er verstandig aan een andere te halen.
Op zich wel mee eens maar ik persoonlijk zou de gok nemen voor dat laatste jaartje of twee.

En nu voor heel weinig wat ram scoren en dan een knap ssdtje kopen wat je kan meenemen naar een nieuwe build.

Verwijderd

De kans is relatief groot dat de voeding één of meerdere defecte elco's heeft door zijn leeftijd. Zo'n voeding wil je niet gebruiken want zo'n voeding heeft dan extreem hoge ripple wat funest kan zijn voor de overige onderdelen.

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 20:56
Wacht eens even? een pc uit de DDR-tijd, zit daar dan wel een S-ATA aansluiting op?

• Suspect_jay
Pc heeft de laatste 5 jaar niet meer gebruikt, dus ik hoop dat de voeding het nog trekt...
Stel dat ik die sandisk SSD koop wat heb ik dan nog extra nodig? Data kabel en montagebeugel?

• TRAXION
zetje01 schreef op zondag 25 december 2016 @ 22:33:
Wacht eens even? een pc uit de DDR-tijd, zit daar dan wel een S-ATA aansluiting op?
Yup Amd atlon x64 had zelfs al s-ata aansluiting ;)

https://www.google.nl/sea...0#imgrc=eFDyY0YQTduA-M%3A

Foto van het betreffende bordje 2 s-ata poorten ;)

[ Voor 29% gewijzigd door TRAXION op 25-12-2016 22:38 ]

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 20:56
TRAXION schreef op zondag 25 december 2016 @ 22:37:
[...]

Yup Amd atlon x64 had zelfs al s-ata aansluiting ;)
Okay, ik zie het ook op de plaatjes, je hebt gelijk.

• TRAXION
zetje01 schreef op zondag 25 december 2016 @ 22:38:
[...]

Okay, ik zie het ook op de plaatjes, je hebt gelijk.
Nu voel ik me oud ;w
Verwijderd schreef op zondag 25 december 2016 @ 22:32:
De kans is relatief groot dat de voeding één of meerdere defecte elco's heeft door zijn leeftijd. Zo'n voeding wil je niet gebruiken want zo'n voeding heeft dan extreem hoge ripple wat funest kan zijn voor de overige onderdelen.
Ik weet dat je de voeding man bent, Maar de elco's in deze model voedingen zijn 85°.

[ Voor 52% gewijzigd door TRAXION op 25-12-2016 22:45 ]

Verwijderd

Suspect_jay schreef op zondag 25 december 2016 @ 22:35:
Pc heeft de laatste 5 jaar niet meer gebruikt, dus ik hoop dat de voeding het nog trekt...
Dat is niet het probleem, er is een redelijke kans dat die defect is en dat is wel een probleem een defecte voeding wil je niet gebruiken, helemaal niet als je niet weet als die stuk is.

En een voeding welke 5 jaar niet is aan geweest kun je beter ook niet zo aansluiten en de PC aanzetten. Condensators kunnen er ook niet tegen om jarenlang niks te hebben gedaan.

• TRAXION
Verwijderd schreef op zondag 25 december 2016 @ 22:44:
[...]

Dat is niet het probleem, er is een redelijke kans dat die defect is en dat is wel een probleem een defecte voeding wil je niet gebruiken, helemaal niet als je niet weet als die stuk is.

En een voeding welke 5 jaar niet is aan geweest kun je beter ook niet zo aansluiten en de PC aanzetten. Condensators kunnen er ook niet tegen om jarenlang niks te hebben gedaan.
Is het niet een keer mogelijk verschillende voedingen bij elkaar te graaien en te meten hoe deze zich verhouden na 10 jaar werk?

• Suspect_jay
Upgradeset voeding ram ssd ...
ik denk niet dat deze pc het nog waard is.
Ik ga denk ik voorlopig enkel wat ram geheugen bijplaatsen en een nieuwe OS installeren.
Ondertussen wat sparen om gelijk een nieuwe te kopen.

Bedankt voor jullie moeite

• Humma Kavula
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

TRAXION schreef op zondag 25 december 2016 @ 22:47:
[...]

Is het niet een keer mogelijk verschillende voedingen bij elkaar te graaien en te meten hoe deze zich verhouden na 10 jaar werk?
Dat gaat natuurlijk nooit een realistisch beeld geven ;)
Suspect_jay schreef op zondag 25 december 2016 @ 22:58:
Ik ga denk ik voorlopig enkel wat ram geheugen bijplaatsen en een nieuwe OS installeren.
OS installeren ok ( probeer eens Linux mint, heeft al aardig wat oude systemen aan een nieuw leven geholpen ) maar ik zou dan ook geen cent meer uitgeven aan oud DDR geheugen, dat ga je amper merken. Tenzij je het voor €1 per 512 lat kan vinden of gratis.

Wear Sunscreen!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08:55
Linux kun je proberen, wel een linux kiezen die weinig geheugen nodig heeft, want 1 GB ram is weinig, maar zou kunnen werken.

Voor de rest geen geld uitgeven.
Koop liever een nieuwe goedkope pc, zie forum voor welke.

Verwijderd

TRAXION schreef op zondag 25 december 2016 @ 22:38:
[...]

Ik weet dat je de voeding man bent, Maar de elco's in deze model voedingen zijn 85°.
Nee zelfs de meest gare voeding heeft altijd 105°C elco's tenminste de secondaire en 5Vsb elco's. De primaire wil wel eens een 85°C exemplaar zijn maar dat is minder belangrijk, de primaire elco heeft het veel minder zwaar.
Humma Kavula schreef op zondag 25 december 2016 @ 23:05:
[...]

Dat gaat natuurlijk nooit een realistisch beeld geven ;)
Klopt, maar het is wel interessant. Half jaar geleden heb ik een voeding met defecte elco's getest en de ripple die deze produceerde was veel te hoog. Maar de voeding werkte nog wel gewoon zo als het hoorde, op de hoge ripple na dan. Zo'n voeding is dus stuk zonder dat een normaal persoon hier iets van zal merken. Maar het is alles behalve goed voor de onderdelen welke je erop aansluit. Dus het is wel interessant om er een stukje over te schrijven, aangezien men zich hier niet bewust van is.

• Humma Kavula
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

Verwijderd schreef op zondag 25 december 2016 @ 23:37:
Dus het is wel interessant om er een stukje over te schrijven, aangezien men zich hier niet bewust van is.
Zeker interessant echter zal er altijd een kanttekening bij moeten:
Welk systeem/gebruikt wattage en exact hoe lang, cooling/schoonhouden, wel/geen aarding, rokershuis ja/nee, etc... zoveel variabelen in die jaren.
Maar eens met het stuk bewustwording aangezien weinigen de gevolgen van een "slechte" of verouderde voeding inzien.

Wear Sunscreen!

• TRAXION
Humma Kavula schreef op zondag 25 december 2016 @ 23:56:
[...]

Zeker interessant echter zal er altijd een kanttekening bij moeten:
Welk systeem/gebruikt wattage en exact hoe lang, cooling/schoonhouden, wel/geen aarding, rokershuis ja/nee, etc... zoveel variabelen in die jaren.
Maar eens met het stuk bewustwording aangezien weinigen de gevolgen van een "slechte" of verouderde voeding inzien.
Ja precies veel variabelen, ik ken ook genoeg condensatoren die na 15 jaar nog prima zijn.
De kwaliteit lijkt heel erg te verschillen alsmede ook de warmte die door de voeding is gegaan, waardoor de condensatoren eerder verslijten.
Pagina: 1