Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Regelmatige latency. Betere router = probleem opgelost?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Weapon S
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 29-09-2024
Situatie:
Ik weet niet zoveel van netwerken. We hebben op dit moment een standaard Tele2 router; een vrij belabberd ding. Mijn eigen PC is bedraad aangesloten.

Probleem:
Ik krijg op mijn PC te maken met hoge ping tijdens gamen. Dit gebeurt iedere ochtend rond dezelfde tijd. Het duurt meestal een minuut of twee.

Vermoeden:
Naburige netwerken die ingeschakeld worden brengen het arme routertje in de war. Het dingetje heeft te weinig rekenkracht om zonder kuren zijn taak voort te zetten.
Het is het enige wat ik kan bedenken wat rijmt met de regelmaat (ook nog eens later in het weekend), en het feit dat mijn PC bedraad is aangesloten.

Heeft het zin hier geld tegen aan te smijten, of is het noodzakelijk meer tijd in een diagnose te steken? Ik weet niet veel van netwerken af, maar ik weet wel dat diagnose iets is waar je niet snel iets voor terugziet... vooral als je niet veel van netwerken weet. Idealiter zou ik precies weten wat er aan de hand is, en het simpelweg met een tweak verhelpen. Maar hoe dan ook zou ik het ook niet zo erg vinden om dat belabberde Tele2 ding te vervangen door iets mooiers. Dus... wat is wijsheid?

Alle reacties

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:34

lier

MikroTik nerd

Kan je eens het volgende doen:

Start, uitvoeren, cmd [enter]
ping Tweakers.net -t > tweakers_ping.txt [enter]

Hiermee maak je een bestand dat de roundtrip van een ping meet en deze wegschrijft. Nadat je de problemen hebt gehad kan je met Ctrl + C de opdracht stoppen en heb je het bestand klaar.

Daarna de relevante content hier posten, dan kunnen we er naar kijken.

Waarom denk je dat de Tele2 router belabberd is?

Of je er geld tegenaan moet smijten hangt af van het probleem.

Is er trouwens niemand in huis die 's morgens rond die tijd iets met Internet doet? Of misschien een apparaat dat een back up doet/updates ophaalt/whatever....

[ Voor 27% gewijzigd door lier op 25-12-2016 17:46 ]

Eerst het probleem, dan de oplossing

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Weapon S schreef op zondag 25 december 2016 @ 17:06:
...Vermoeden:
Naburige netwerken die ingeschakeld worden brengen het arme routertje in de war. Het dingetje heeft te weinig rekenkracht om zonder kuren zijn taak voort te zetten...
Da's een nogal onzinnige verklaring. Dan zouden alle tele2 abonnees (in een dichtbevolkt gebied; zo 90% dus) daar last van moeten hebben. Bovendien: de meeste mensen werken, dus waarom zouden ze 's-ochtens hun wifi aanzetten? En waarom zouden ze 's-nachts hun wifi uitzetten? Meestal staat zo'n ding 24x7 aan

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Omdat ADSL eenmaal een hogere ping heeft dan kabel. Dit is o.a. de reden dat de kabel open moet.

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:12

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

HollowGamer schreef op zondag 25 december 2016 @ 19:57:
Omdat ADSL eenmaal een hogere ping heeft dan kabel. Dit is o.a. de reden dat de kabel open moet.
:? :? Bron?

Mijn latency met VVDSL (ADSL wordt bijna niet meer geleverd) is beter dan met Ziggo.

www.google.nl

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
MisteRMeesteR schreef op maandag 26 december 2016 @ 09:02:
[...]

:? :? Bron?

Mijn latency met VVDSL (ADSL wordt bijna niet meer geleverd) is beter dan met Ziggo.
http://docwiki.cisco.com/...l_Subscriber_Line#Latency

Het maakt niet uit welke DSL techniek, het is zo dat de latency van DSL (helaas) hoger ligt dan kabel.

Tegenwoordig is KPN glasvezel tussen de verdeellocaties aan het leggen, waardoor je inderdaad daar minder van merkt dan vroeger, maar het duurt nog even voordat dit overal ligt. :/

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Misschien dat VVDSL inmiddels beter is, maar met de 50Mbit VDSL die m'n vriendin destijds had in Zwolle tegenover een technisch KPN gebouw was de ping ruim 50ms tegen 10-15ms voor kabel.

Verder, wat is hoge ping? Ik heb bij een bedrijf 10/10 glas gezien waarbij een computer met windows 10 de hele lijn plat trok voor het downloaden van updates. Zonder fatsoenlijke QoS heb je daar last van. Grote kans dat windows elke ochtend rond dezelfde tijd defender updates binnentrekt, als je dan aan het gamen bent heb je even een brakke verbinding.

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11:06
Waarom zou een router bijdragen tot latecy? Dat slaat nergens op.

En kreten als een hoge ping zijn ook onzin.
Als ik van mijn pc naar m'n router ping heb ik altijd een perfect lage ping.
Als ik naar iets in taiwan ping is het altijd heel hoog.

Latency heeft veel meer te maken met hoeveel capaciteit je provider op de internet backbone is aangesloten en hoeveel oversubscription je provider heeft.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Inderdaad eerst maar eens meten voordat je geld willekeurig gaat weggooien ;)
Even 'ping 192.168.1.1 -t' (IP wel aanpassen naar dat van je router mocht dat verschillen) draaien en dan zie je of op de momenten dat je hogere latency ervaart kijken of de ping naar je router hoger is of niet.
Dan kan je nog op dat moment bijv. 'tracert google.nl' doen om te kijken waar het mis gaat en of dat bij jou thuis is of dat het buiten jouw macht ligt...

Fixing things to the breaking point...

• Weapon S
Tja. Ik had de binnenkant van die router gezien, en er staat me iets bij van een ervaring dat ik merkte dat de router echt te weinig rekenkracht had. Dat is waarom ik tot deze rare conclusie was gekomen. Ook is het zo dat al mijn buren 's nachts de router uitzetten; misschien zou dat een uitzonderlijke situatie kunnen zijn.
Maar, als ik jullie zo hoor, is de kans heel erg klein dat het iets met mijn router te maken heeft.
Een scriptje dat naar een remote pingt en dan, als de ping te hoog is, naar lokaal netwerk pingt, klinkt wel als iets wat in ieder geval mijn vermoeden toetst.
QoS instellen om gamen meer ruimte te geven klinkt ook goed.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Probleem met QoS is dat niet elke implementatie even goed werkt. Ik heb ze gezien met bandbreedte reserveren, knijpen, selecteren op packet size, etc, maar het werkt allemaal net niet lekker.
Draai sinds enige tijd OpenWRT routers met fq_codel en een simpel QoS script dat latency gelijk probeert te houden, je levert wat in op upload en download, maar verder is de latency/ping gewoon stabiel.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:17

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ben(V) schreef op maandag 26 december 2016 @ 19:36:
Oh? Neem eens een consumentenrouter die een of andere gare security oplossing heeft (of parental control :') ) die deep packet inspection doet. Bam, alle verkeer moet door de CPU en performance keldert en latency schiet omhoog.

Of minder dramatisch: het aantal gelijktijdige verbindingen die alle clients achter een router samen proberen open te houden overstijgt max wat router aankan. Dan worden verbindingen gedropped. Het gaat om TCP dus de client ervaart dat als packet loss en probeert opnieuw de data te verzoeken. Vroeg of laat, maar meestal laat, lukt het. Die 'laat' ervaart de applicatie als latency.
En kreten als een hoge ping zijn ook onzin.
Als ik van mijn pc naar m'n router ping heb ik altijd een perfect lage ping.
Als ik naar iets in taiwan ping is het altijd heel hoog.
Gefeliciteerd dat je een router hebt die voor jouw eisen voldoet. Wil niet zeggen dat iedereen dat heeft.
Latency heeft veel meer te maken met hoeveel capaciteit je provider op de internet backbone is aangesloten en hoeveel oversubscription je provider heeft.
Dus in je eigen voorbeeld wordt de latency naar Taiwan veroorzaakt door de hoeveelheid capaciteit die je provider heeft en de oversubscription op z'n backbone? :')

Wat je daar noemt is één heel specifieke bron van latency. De snelheid van het licht is een anderen, bijv richting Taiwan is dat bepalend. Kan je provider uitermate weinig aan doen, tenzij de engineers daar iets weten wat Einstein gemist heeft. Ook kun je zelf de boel verprutsen door de upload van je verbinding overvol te gooien (torrent client zonder cap op max upload). Of trouwens op je PC gare software draaien of slechte drivers (kijk eens naar topics over die 'Killer' NICs). En alles daar tussenin, van slechte routes tussen landen of peering tussen transit providers tot slechte kabels in de grond naar je huis (of in je huis). Of niet te vergeten game servers die overbelast zijn en het verkeer niet aankunnen.

Latency is erg high-level en kan dus extreem veel root causes omvatten. Het bij voorbaat simplistisch naar één oorzaak proberen te versimpelen is zo kort door de bocht dat het fout is.
RGAT schreef op maandag 26 december 2016 @ 19:40:
Inderdaad eerst maar eens meten voordat je geld willekeurig gaat weggooien ;)
Even 'ping 192.168.1.1 -t' (IP wel aanpassen naar dat van je router mocht dat verschillen) draaien en dan zie je of op de momenten dat je hogere latency ervaart kijken of de ping naar je router hoger is of niet.
Hou er rekening mee dat niet alle routers pings prioritiseren. Intel-based apparaten handelen ICMP bijv niet in de packet processor ("in hardware") af, maar in de CPU, terwijl TCP en UDP (het verkeer waar het werkelijk om gaat) wel via packet processor gaan. Een default ping is anderssoortig verkeer dan waar het je echt om te doen is, dus pas op met te snel conclusies trekken.
Dan kan je nog op dat moment bijv. 'tracert google.nl' doen om te kijken waar het mis gaat en of dat bij jou thuis is of dat het buiten jouw macht ligt...
Ook daar zit je ICMP te testen en niet het verkeer van de game

TS: exact welke game hebben we het over, en welk protocol gebruikt het?

Oslik blyat! Oslik!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Ben(V) schreef op maandag 26 december 2016 @ 19:36:
Ik had vroeger een router die 10 ms toevoegde een de rtt. slaat dus wel ergens op.

en dan nog even wat toevoegen
zowiezo zelfs met glasvezel zat kpn hier in de wijk op 17ms waar xms op 2ms verbond met tweakers.
Dit komt door routers die latency toevoegen aan de communicatie.

(en dan laat ik congestie even achterwege) want die was er niet echt

[ Voor 7% gewijzigd door Fish op 27-12-2016 11:07 ]

Iperf

• Ben(V)
Ach zo zie je maar weer hoe een paar simpele opmerkingen volledig uit z'n verband gerukt worden.

Uiteraard kan een gare of verkeerd geconfigureerde router wel latency veroorzaken, alleen bij in normaal werkend router niet zelfs een goedkope consumentenrouter heeft genoeg performance om geen noemenswaardige latency toe te voegen.
Dat is overigens heel simpel te testen met een tracert en de ping naar de volgende hop te bekijken, dan zie je meteen of het je router is.

Verder wilde ik met mijn voorbeeld enkel aangeven dat latency van veel meer factoren afhankelijk is die buiten je eigen beheer mogelijkheden liggen zoals afstand, maar ook bandbreedte van je provider en nog vele andere factoren.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:17

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ben(V) schreef op dinsdag 27 december 2016 @ 12:19:
Ach zo zie je maar weer hoe een paar simpele opmerkingen volledig uit z'n verband gerukt worden.
Paar 'simpele opmerkingen' als "slaat nergens op" en "onzin"...?
Verder wilde ik met mijn voorbeeld enkel aangeven dat latency van veel meer factoren afhankelijk is die buiten je eigen beheer mogelijkheden liggen zoals afstand, maar ook bandbreedte van je provider en nog vele andere factoren.
Zeg dat dan ipv met krachttermen veel te kortaf onnauwkeurigheden te roepen - en dan achteraf de gebeten hond te spelen :o

Wie kaatst kan de bal verwachten, je mag je gelukkig prijzen dat je onderbouwde, inhoudelijke reacties krijgt ipv zelfde taal terug die ze zelf gebruikte.

Oslik blyat! Oslik!

• Ben(V)
Ach als mijn woorden "slaat nergens op" en "onzin" je beledigd hebben dan bied ik je mijn excuses aan al zou dat dan eerder naar de persoon moeten gaan waar het over ging.

Maar ik zal je verder met rust laten hier wat blijkbaar heb je ergens moeite mee.

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09:15

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Ben(V) schreef op dinsdag 27 december 2016 @ 19:20:
Ach als mijn woorden "slaat nergens op" en "onzin" je beledigd hebben dan bied ik je mijn excuses aan al zou dat dan eerder naar de persoon moeten gaan waar het over ging.

Maar ik zal je verder met rust laten hier wat blijkbaar heb je ergens moeite mee.
Doe niet zo krampachtig. Je staat eerst flauwekul uit te kramen en als je daar onderbouwt op gewezen word kruip je in een slachtoffer rol.
Weapon S schreef op zondag 25 december 2016 @ 17:06:
Situatie:
Ik weet niet zoveel van netwerken. We hebben op dit moment een standaard Tele2 router; een vrij belabberd ding. Mijn eigen PC is bedraad aangesloten.

Probleem:
Ik krijg op mijn PC te maken met hoge ping tijdens gamen. Dit gebeurt iedere ochtend rond dezelfde tijd. Het duurt meestal een minuut of twee.
Ik zou eerst maar eens controleren welke scheduled tasks je elke dag op exact hetzelfde moment hebt draaien ;)

[ Voor 55% gewijzigd door Koffie op 28-12-2016 10:40 ]

Tijd voor een nieuwe sig..

• Weapon S
Koffie schreef op woensdag 28 december 2016 @ 10:38:
Ik zou eerst maar eens controleren welke scheduled tasks je elke dag op exact hetzelfde moment hebt draaien ;)
|:( Maar natuurlijk! Ik dacht dat ik al die telemetrietroep eeuwen geleden had uitgeschakeld, maar er stonden behoorlijk wat taken gepland met dat doel. (Ook andere ongewenste taken gevonden.)
Het zou kunnen zijn dat met een gamepad spelen telt als "niet-actief" zijn, wat sommige van die taken triggert.

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 24-11 19:04

Blokker_1999

Full steam ahead

_JGC_ schreef op maandag 26 december 2016 @ 16:09:
Misschien dat VVDSL inmiddels beter is, maar met de 50Mbit VDSL die m'n vriendin destijds had in Zwolle tegenover een technisch KPN gebouw was de ping ruim 50ms tegen 10-15ms voor kabel.

Verder, wat is hoge ping? Ik heb bij een bedrijf 10/10 glas gezien waarbij een computer met windows 10 de hele lijn plat trok voor het downloaden van updates. Zonder fatsoenlijke QoS heb je daar last van. Grote kans dat windows elke ochtend rond dezelfde tijd defender updates binnentrekt, als je dan aan het gamen bent heb je even een brakke verbinding.
Tijden veranderen gelukkig. Net even de test gedaan met mijn eigen VDSL lijn (met vectoring actief, 240m tot aan de wijkkast en 2 routers tussen system en modem waarvan 1x NAT) naar de website van mijn eigen ISP:

40 packets transmitted, 40 received, 0% packet loss, time 43077ms
rtt min/avg/max/mdev = 9.908/10.396/13.803/0.649 ms

Hoge ping is inderdaad relatief en maakt een spel op zich nog niet onspeelbaar (waar is de tijd van de dialup modems en je superblij was met een ping onder de 100), het is vooral de variatie in die ping die dat een spel onspeelbaar kan maken.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Pagina: 1