Zerotier VPN / Virtueel Netwerk

Pagina: 1
Acties:
  • 2.282 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jrz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23:50

Jrz

––––––––––––

Topicstarter
Al een tijdje draai zerotier. Ik merk dat er bar weinig over geschreven wordt, terwijl ik er heel blij mee ben. Vandaar een kort topic over zerotier :)

Wat is zerotier?

Zerotier (https://www.zerotier.com/) is een soort van VPN software. Je moet het eigenlijk zien als een ethernet switch over het internet.

In de web-ui kan je een (of meerdere) netwerk maken. Hier geef je aan of je IPv4, IPv6, IPX :), of simpelweg elk protocol wil toelaten.

Je kan andere apparaten laten connecten (servers, laptops, telefoons). Al deze apparaten zitten dan in hetzelfde netwerk. Je zou je eigen DHCP server kunnen draaien, maar je kan ook de ingebouwde zerotier server gebruikt om ip adressen uit te geven.

Zodra je connected bent, krijg je een IP adres, en kan je alles doen wat je normaal ook kan doen. Je kan zelfs broadcasts toelaten voor zaken als bounjour.

Toepassingen
* Cross datacenter VPN
* Je home netwerk verbinden met een werk netwerk.
* Vrienden netwerk
* Duke Nukem 3D over internet spelen :-)
* Media vanuit huis beschikbaar maken op je telefoon.

Performance
Wanneer je op hetzelfde netwerk (of dezelfde machine) zit, zal zerotier de kortste weg zoeken. Met andere woorden, je traffic gaan niet standaard via internet.

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kek
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16:34

Kek

3flix

Dus eigelijk gewoon hamachi
(wat zo onveilig als de neten was)

[ Voor 40% gewijzigd door Kek op 25-12-2016 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Dit is eerder een VN dan een VPN, als alles via centrale servers geregeld wordt vind ik het niet private meer. Ik zet dan liever zelf een OpenVPN server op waar al mijn devices mee kunnen verbinden. En als het gaat om professionele omgevingen wil ik echt niet afhankelijk zijn van een derde partij.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blasterxp
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Ik heb Zerotier al maanden in gebruik, en het bevalt mij uitstekend.
Het idee van dailup vpn verbindingen is helemaal weg.

Ik heb diverse bubbles gemaakt met verschillende bronnen erin (bijv. ADSB ontvangers op een pi). Als ik daarbij wil enable dat netwerk, en hop - alsof ik er naast zit.
Daarnaast verbind mijn laptop direct met een server in het datacenter; waar ik ook ben. De server in het dc is niet meer bereikbaar via een poort.

Thuis zit zerotier zelfs in mijn router; alle devices thuis zijn daardoor bereikbaar, en andersom alle machines thuis kunnen de apparaten zonder vpn of wat dan ook bereiken.

Ik heb een 'high secure' bubble gemaakt voor machines die alleen in nood bereikbaar mogen zijn.

Ik heb nog geen eigen netwerkcontrollers (of sterren vs planeten); dat zou het netwerk onafhankelijk maken van zerotier zelf. Volgende stap, ben benieuwd of iemand daar al ervaring mee heeft.
De netwerk controller zelf zien niet verkeerd langskomen, alleen dat er een connectie totstand komt. Ze zijn geen router maar controllers.

Hele fijne software, en hopelijk komen er nog meer packages voor andere (software) routers beschikbaar. De datatransfer kost wel redelijk wat cpu kracht door de encryptie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jvanhambelgium
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 23:07
Hier ook ZeroTier in gebruik en gekoppeld op m'n Mikrotik.
Als client vb een Android-phone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wirelessinfo.be
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 17-11-2023
*knip*. Vast goed bedoeld, maar linken naar filmpjes die je zelf hebt gemaakt neigt naar spam.

[ Voor 81% gewijzigd door rens-br op 06-11-2023 08:50 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.