Moederbord voor gaming pc

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• KimVogels
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 19-08-2025
Hallo

Ik ben bezig met het samenstellen van een high-end gaming pc.
Op een case, psu, ram en het moederbord na, heb ik alle hardware in bezit.. Er zijn zovele verschillende moederborden met ieders zijn specificatie en is het voor mij moeilijk om een keuze te maken.
Welk moederbord zou uitstekend zijn voor een Intel i7-6950X cpu en 2x een Nvidia GTX 1080?
Ram geheugen had ik gedacht aan 64gb.

Ik had gedacht om een Asus Rampage V Extreme te kopen, maar dit zou enkel de cpu i7-5xxx ondersteunen. Op de website van Asus vind ik daar niet meteen meer informatie over.

Graag jullie advies.

Kim

Alle reacties

Verwijderd

Met een bios update zou de ASUS het moeten doen met een i7-6950X

Maar eh...dat wordt nogal een gamebakkie!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:17
https://www.asus.com/nl/M...E_V_EXTREME/HelpDesk_CPU/

Maar waarom in vredesnaam een processor van meer dan € 1.000,- voor een cpu, om over de rest nog maar te zwijgen.

• Raphire
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 04-02 12:33
Zoals white feather al zei is de 6950X behalve om de bragging-rights eigenlijk niet een goede keuze voor een gaming pc, een hoger geklokte 6 of 8 core zou veel beter presteren. Tenzij je natuurlijk ook dingen naar gamen wil doen als video/photo editing.

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Er zijn altijd mensen die heel veel geld willen uitgeven, zelfs als ze daar een relatief slechtere machine mee maken.

Ik denk dan maar, goed voor de shop, goed voor de fabrikanten, goed voor alles. Zelfs degene die de bak van pakweg 4000 euro heeft is blij.

Mooi toch?

• ronald92
  • Registratie: November 2015
  • Niet online
als je naar benchmarks kijkt zie je dat een i7 6700k vaak beter is voor gamen dan de 6950x. Dus als je echt puur voor games wil gaan zou ik hier nog naar kijken als ik jou was.

maar met andere taken zoals renderen is de 6950x natuurlijk weer stukken sneller.

• Reepje
  • Niet online
ronald92 schreef op zaterdag 24 december 2016 @ 21:45:

maar met andere taken zoals renderen is de 6950x natuurlijk weer stukken sneller.
maar ja hij zegt dit
KimVogels schreef op zaterdag 24 december 2016 @ 18:31:
Hallo

Ik ben bezig met het samenstellen van een high-end gaming pc.
En dan, hij zet dit bericht en gaat meteen off-line.
Dus heel spannend is het blijkbaar niet.

• KimVogels
Verwijderd schreef op zaterdag 24 december 2016 @ 18:37:
Met een bios update zou de ASUS het moeten doen met een i7-6950X

Maar eh...dat wordt nogal een gamebakkie!
Bedankt, het zal dan de Asus worden.
Reepje schreef op zaterdag 24 december 2016 @ 21:36:
Er zijn altijd mensen die heel veel geld willen uitgeven, zelfs als ze daar een relatief slechtere machine mee maken.

Ik denk dan maar, goed voor de shop, goed voor de fabrikanten, goed voor alles. Zelfs degene die de bak van pakweg 4000 euro heeft is blij.

Mooi toch?
Is er een beetje jaloezie te bespeuren? Ik heb er hard voor gewerkt en wil dit. Ik vroeg enkel om een moederbord hoor.
ronald92 schreef op zaterdag 24 december 2016 @ 21:45:
als je naar benchmarks kijkt zie je dat een i7 6700k vaak beter is voor gamen dan de 6950x. Dus als je echt puur voor games wil gaan zou ik hier nog naar kijken als ik jou was.

Dat had ik misschien beter gedaan, want ik heb de 6950X al in huis. Het idee was om ineens het van het in huis te willen halen.
Games worden steeds zwaarder en nu met de komst van VR wil ik gewoon een high-end gaming pc hebben waar ik zeker van kan zijn dat ik er wel enkele jaren mee verder kan.
Reepje schreef op zaterdag 24 december 2016 @ 21:51:
En dan, hij zet dit bericht en gaat meteen off-line.
Dus heel spannend is het blijkbaar niet.
Ter uwe informatie: na enkele dagen zoeken naar geschikte moederborden en twijfelen, heb ik besloten om mijn vraag hier te plaatsen en ik had vandaag wel wat beters te doen dan heel de avond aan mijn pc te blijven.
Mijn excuus dat ik deze topic heb aangemaakt.

• misterTweakers
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 29-12-2024
Geen probleem dat je een topic aanmaakt hoor, daar zijn ze namelijk voor.
Zij willen je alleen wat tips geven mocht je hem veel gebruiken voor gamen.

• White Feather
KimVogels schreef op zaterdag 24 december 2016 @ 23:17:
[...]
Dat had ik misschien beter gedaan, want ik heb de 6950X al in huis. Het idee was om ineens het van het in huis te willen halen.
Games worden steeds zwaarder en nu met de komst van VR wil ik gewoon een high-end gaming pc hebben waar ik zeker van kan zijn dat ik er wel enkele jaren mee verder kan.
Ik kan je nu al zeggen dat je wat dat betreft een volledig verkeerde processor hebt gehaald. Het is namelijk een processor met een relatief lage clocksnelheid. Nu werkt de turbo bij Broadwell-E beter dan tot nu toe gebruikelijk, maar nog steeds heb je meer aan een hoger geclockte cpu. En een 10-core is hugely overdone in cores en bijna niet naar een hoge clock over te clocken door het grote aantal cores en de giga hoeveelheid energie die dat kost.

Een 6-core overgeclockt naar 4.4-4.6 was een veel betere keus geweest. Beste balans tussen cores en coresnelheid, ook voor de toekomst. Er zijn nu al games die meer willen dan de 4.0-4.2 GHz van een i7 6700k ( Battlefield 1 met 64 man multiplayer). Dat los je echt niet op door een 150% extra cores tegenaan te gooien (van 4->10).

Je had dus door je wat in te lezen of navraag te doen al zo'n € 1.000-1.200 kunnen besparen op je cpu, laat staan op je flink dure moederbord en onnodige hoeveelheid geheugen.
Het lijkt nu een gevalletje: ik gooi er maar veel geld tegenaan, dan komt het wel goed.

Ik snap dat nooit: een vraag stellen of een specifieke processor op een moederbord past (wat heel gemakkelijk te vinden is op de site van de moederbordfabrikant (cpu-supportlist) of op Google), en ondertussen bakken met geld stuksmijten op basis van eigen aannames, zonder die te checken.

[ Voor 17% gewijzigd door White Feather op 25-12-2016 06:21 ]

• ronald92
  • Niet online
@ ts als je de processor al hebt maakt het niet meer uit nee. maar je had wat geld kunnen besparen.

er is op YouTube en google ook al materiaal te vinden over de verwachte ontwikkelingen met api en hoe games de cpu gebruiken. uit me hoofd is een 6 core met hypertreading optimaal betreft de toekomst. Dus die beest vandere een cpu van jou is nog hele tijd relevant ( mag ook wel voor dat geld)

ik spreek best wel veel mensen die erg enthousiast zijn over Asus moederborden op het x99 platform. (ik zou voor een Asus gaan.. maar ja heb ook een voorkeur voor Asus)

• Frank1973
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10-02 19:56

Frank1973

XBL: Ghostleader1NL

EVGA X99 FTW is ook een mooi bordje voor deze processor

• Reepje
  • Niet online
KimVogels schreef op zaterdag 24 december 2016 @ 23:17:

[...]

Is er een beetje jaloezie te bespeuren? Ik heb er hard voor gewerkt en wil dit. Ik vroeg enkel om een moederbord hoor.
Nee, absoluut niet. Alhoewel ik wel begrijp dat jij denkt dat ik jaloers ben omdat je een cpu van 1700 euro hebt gekozen. Maar jou denkpatroon is geheel anders dan de mijne.
Feit is, het is meer om te huilen. Waar het om gaat bij games is het hebben van een hoge klok, als het even kan ook 4 echte cores..
Als je dus voor een i7-6700k had gekozen (4 GHz-4,2 turbo) had je een snellere game machine gehad (want nu heb je 3 GHz-3,5 turbo), en 1300 euro in je zak gehouden, waar je blijkbaar zo hard voor gewerkt hebt.

Laat ik het zo stellen. Zelfs voor de prijs van jouw cpu alleen, zet ik een snellere, stillere complete pc inelkaar. Daarnaast kan ik minimaal 6 mensen blijmaken met een geheugenupgrade van de RAM die je over hebt, omdat 64 GB RAM nu eenmaal onzinnig is. Daar wordt 5-10 GB van gebruikt, de rest doet niets.

• KimVogels
Reepje schreef op zondag 25 december 2016 @ 12:58:
Als je dus voor een i7-6700k had gekozen (4 GHz-4,2 turbo) had je een snellere game machine gehad (want nu heb je 3 GHz-3,5 turbo), en 1300 euro in je zak gehouden, waar je blijkbaar zo hard voor gewerkt hebt.
De i7-6950x kan geclockt worden naar 4.6Ghz heb ik gelezen. Zal het wel zien eens alles in elkaar zit. Als het nadien toch niet naar mijn zin is, heb ik al een kandidaat die de i7 wil overnemen.

• ronald92
  • Niet online
ghz zegt niet alles met betrekking tot rekenkracht en prestaties in games.

er zijn al AMD processors die 5ghz kunnen halen 8 core 16 threats en slechter presteren in games dan i7 6700k op 4.2ghz.

je hebt ook te maken met verschillende generaties van processors. De verschillende generaties hebben ook ipc.

Dit houdt in dat ene processor 100 reken sommen maakt per 1ghz en de andere 120 reken sommen per 1 ghz (grove uitleg)

om deze reden presteerd op het moment een i7 6700k beter in games dan een 6950x . De ipc van de 6700k ligt iets hoger. en games maken bijna geen extra gebruik van de extra cores van de 6950x

• White Feather
KimVogels schreef op zondag 25 december 2016 @ 19:22:
[...]

De i7-6950x kan geclockt worden naar 4.6Ghz heb ik gelezen. Zal het wel zien eens alles in elkaar zit. Als het nadien toch niet naar mijn zin is, heb ik al een kandidaat die de i7 wil overnemen.
Hij kan ook tot 5.7 hier:
http://wccftech.com/intel...d-whopping-57ghz-details/

Nee, maar even serieus.
Tomshardware heeft er een stuk over geschreven:

http://www.tomshardware.c...-6850k-6800k,4587-10.html

Wat quootjes uit het artikel.
At 240W, only the best cooling solutions can handle the Core i7-6950X. Because the area that needs to be cooled is small, the cores quickly get up to 90 degrees Celsius while the water is only at 34 degrees. The package doesn't do any better, which means that overclocking Intel's Core i7-6950X to this extent is a fool’s errand. We don't recommend going over 4.0 or 4.1GHz, depending on the quality of your sample. Anything higher turns the CPU into a space heater.
Standaard max verbruik 140, oplopend tot 240 op 1,38 volt op 4,3 volt.
Die 90 graden was met waterkoeling, waarbij het water 34 graden was en dus zeker niet de beperkende factor.
they are reasonably efficient at stock settings. As soon as you start overclocking, power consumption goes through the roof and the small package gets extremely hot. In turn, it becomes hard to cool effectively. As if that wasn’t bad enough, there’s not much room for overclocking.
http://edgeup.asus.com/20...ell-e-overclocking-guide/

Geeft een mooi tabelletje:
http://edgeup.asus.com/20...ell-e-overclocking-guide/
Percentage of capable CPUs Frequency Vcore
20% 4.4GHz 1.38V
75% 4.3GHz 1.35V
5% 4.2GHz. 1.35V
Ik zou me niet te rijk rekenen met 4.6 GHz.

Succes.
Pagina: 1