streaming audio setup; next-gen hifi from scratch

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben al een tijdje bezig na te denken/"internet researchen" over een streaming stereo audio setup.

Er is een budget voor het gehele systeem (vanaf internet aansluiting t/m de speakers) van maximaal 3000 euro. Verder is er de requirement dat speakers weinig ruimte in beslag mogen nemen en qua plaatsing niet superkritisch zijn (plaatsing op het tv meubel, frontaal vrij maar van achteren beperkt door muur; dus geen bas reflex gat aan de achterkant). Het systeem komt in de woonkamer (50m^2, rechthoekig, ~8x6 aan de korte zijde). Het geluid moet vooral muzikaal zijn en lekker wegluisteren zonder vermoeiend/overgedetailleerd te worden, een zware bass is bovendien niet gewenst; het gaat voornamelijk om een natuurlijke weergave van het midden en hoog (/blaat).

Uiteindelijk kwam ik op onderstaande concrete producten die ik verder zonder omhaal of argumentatie hieronder opsom :

1) bluesound node 2 streamer
2) marantz hd-amp versterker
3) spendor s3/5r2 speakers

(bij de kosten in zit ook een goedkoop synology nas ds-216j + wd-reds, gewoon een gigabit connected storage gebeuren zonder transcoding poespas en laag wattage).

Ik ben benieuwd wat de kenners uit dit forum vinden van dit resultaat.

Daarnaast heb ik nog een technische vraag, en dan met name over de DAC processing van de keten. In de marantz hd-amp zit een hele goede DAC, beter dan de DAC in de bluesound. Dus eigenlijk zou je die DAC willen gebruiken en niet de (overigens uitstekende) DAC van de node.

Dan moet de hd-amp met de spdif/toshlink gekoppeld worden aan de node. De node heeft de streaming content geprocessed naar PCM, dit digitale signaal wordt vervolgens omgezet door de hd-amp naar het versterkte luidspreker signaal.

Ik vraag me echter af of het dubbele processen van de content, door zowel node als hd-amp het kwaliteitsverschil van de hd-amp dac ongedaan maakt.

Als die super DAC in de HD-AMP dan geen zin heeft is het misschien slimmer om een top-notch analoge versterker te kopen en de DAC in de node als enige de omzetting te laten doen (analoog koppelen met line out/line in, of zelfs een bluesound powernode te kopen met geintegreerde versterker....). Dan verschuift ook de aandacht meer naar het kiezen van de juiste versterker bij de speakers.

Mensen met tips hier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebis
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Actieve luidsprekers zoals de nieuwe KEF LS50 Wireless misschien een idee? Door de ingebouwde DSP eenvoudig dicht bij een muur te plaatsen en ruim binnen je budget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Read
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08-02 08:12

Read

Join The Résistance

ebis schreef op zaterdag 24 december 2016 @ 18:13:
Actieve luidsprekers zoals de nieuwe KEF LS50 Wireless misschien een idee? Door de ingebouwde DSP eenvoudig dicht bij een muur te plaatsen en ruim binnen je budget.
Nadeel bas reflexpoort achter.

Afbeeldingslocatie: https://www.audioholics.com/computer-speaker-reviews/kef-ls50-wireless-system-preview/image_preview

[ Voor 16% gewijzigd door Read op 24-12-2016 18:30 ]

AC of DC is hetzelfde als je er teveel van op je donder krijgt leg je toch het loodje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Precies, LS50 stond ook op mn lijstje. Maar bass reflex poort en daardoor niet zo flexibel qua plaatsing. Daarnaast vind ik het design ook niet zo aansprekend, maar dat is persoonlijk en mag eigenlijk niet belangrijk zijn in de keuze van speakers... Maar ik hou van een natuurlijke look; mooi houten kastje moet het zijn, Vandaar ook de keuze voor klassieke engelse speakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faxe
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17-07 17:08
In tegenstelling tot de Node 1 heeft de Node 2 ook een coaxiaal uitgang dacht ik. Deze kun je beter gebruiken dan de optische uitgang. Ben ook benieuwd of je het verschil gaat horen: de dac in de node gebruiken of die in de versterker. Schat in dat het verschil niet zo groot is. Heb zelf een poosje een Node 1 gaat en vond het een mooi apparaat met prettige software.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 06-09 15:26
Waarom geen Bluesound Powernode?

Ik heb sinds kort de oude versie en ik ben verbaasd over de geluidskwaliteit (beter dan mijn oude 1700 euro kostende stereo versterker) en verder is dit met 2x50watt meer dan voldoende om ook op een flink volume te spelen. Enige is dat je luidsprekers moet kiezen met een wat hoger rendement, 90db of meer. Ik stuur er - met groot gemak - een set Focal 1028 BE mee aan. Zeer strak en zuiver geluid. Geen gedoe meer met dacs, interlinks, etc.

De oude versie is geheel digitaal, de nieuwere versie (de 2) gebruikt een hypex versterker.

Simpelheid ten top, één kastje en een set speakers en je bent klaar.

EDIT, ik zie dat de Spendors die je voor ogen hebt een laag rendement hebben van maar 84db. Dit betekent dat je 4x zoveel vermogen nodig hebt om hetzelfde volume te krijgen dan een speaker met 90db gevoeligheid.

[ Voor 21% gewijzigd door JAHRASTAFARI op 24-12-2016 20:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:53
Je kunt ook nog kiezen voor een eenvoudigere opzet met een AirPlay express of chromecast-audio. Dit op active speakers geeft waarschijnlijk een heel goede geluidskwaliteit voor minder kosten, minder apparatuur (voor tweakers misschien een nadeel:) ) en minder instelproblemen (voor tweakers misschien ook niet relevant)

[ Voor 54% gewijzigd door blissard op 24-12-2016 20:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dat is ook het overwegen waard, maar ik ga een beetje naar een systeem toe met "klassieke versterker+ speakers" enerzijds die gevoed worden op een moderne manier via streaming content van nas/internet anderzijds.

Ik weet niet of de geintegreerde versterker van de Powernode heel goed samengaat met de Spendortjes...

Ik ben ervan overtuigd dat de Bluesound node een goed streamer is met prima DAC en goede software/support voor de verschillende formaten bronnen van audiocontent tegenwoordig. Als ik dan gewoon via line out de boel analoog uitkoppel richting speakers kan voor de versterker een old school versterker gekozen worden die goed aansluit op de old skool speakers (buizenversterker?). Maar de keuze voor Marantz HD-Amp staat hiermee wel op losse schroeven ...

Maar bedankt voor de reakties tot dusverre! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper1975
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 06-09 17:59
Ik zou in ieder geval kiezen voor een setup waar je als je gaat streamen, je niet de versterker apart moet aanzetten. Volgens mij heeft de node een trigger, dat moet je versterker dan ook hebben.
Wat ga je er op aansluiten? Tv, platenspeler?
Nadeel van de node als voorversterker en de powernode als versterker is dat er of een analoge of een optische ingang op zit. Dus of tv of platenspeler helaas niet beide.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
Je hebt, voor Nederlandse begrippen, een enorme woonkamer. Die van mij is 9x5, ietsje kleiner maar méér dan genoeg plek om een mooie set vloerstaanders kwijt te kunnen.

Waarom die Spendors? Ook met je idee van een buizenversterker kom je dan niet ver.

Mbt de dac (node vs marantz): de verschillen tussen dacs worden vaak erg overdreven, die van de node zal prima voldoen.

[ Voor 32% gewijzigd door JAHRASTAFARI op 24-12-2016 21:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firedre
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 06-09 05:56
Ik begrijp de keuze voor Spendor wel, je kan ook kijken naar een Naim unitiqute 2 die goed te combineren
is met de Guru junior

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
De Spendors hebben mijn voorkeur omdat ik qua plaatsing niet zoveel mogelijkheden heb, behalve plaatsing op zon 60 cm hoogte op het zwevend tv-meubel. Dus gaat de aandacht uit naar het zgn. bookshelf speaker segment zonder bas-reflex gat aan de achterkant. Daarnaast heb ik goede verhalen gelezen over deze speaker en dan met name op de muzikaliteit ervan.

Ik houd me aanbevolen voor alternatieve speakers die voldoen aan de beschrijving hierboven.

Qua versterkers zoek ik een enkel apparaat, wss dus een geintegreerde versterker. Het valt me op dat tegenwoordig vrijwel alle geintegreerde versterkers voorzien zijn van een DAC!. Deze heb ik eigenlijk niet nodig, die wil ik bovendien liever buiten de versterker houden; lijkt me zowel beter qua electronica (geen blokgolven met hoog harmonische content in je kooi van faraday) en qua duurzaamheid (DAC's zijn nogal onderhevig aan "innovatie", dus veroudert je versterker als het ware...).

Kwam uiteindelijk uit op Naim Audio versterkers. En dan met name de Naim Supernait 2 en de Naim Xs2. Dit zijn beide klassieke analoge versterkers die hun waarde blijven behouden en ook in andere setups hergebruikt kunnen worden.

(terwijl ik dit tikte kwam de Naim reactie van Firedre binnen, een merkwaardig toeval; ik had nog nooit van Naim gehoord, een teken?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 24 december 2016 @ 20:35:
[...]

Dat is ook het overwegen waard, maar ik ga een beetje naar een systeem toe met "klassieke versterker+ speakers" enerzijds die gevoed worden op een moderne manier via streaming content van nas/internet anderzijds.

Ik weet niet of de geintegreerde versterker van de Powernode heel goed samengaat met de Spendortjes...

Ik ben ervan overtuigd dat de Bluesound node een goed streamer is met prima DAC en goede software/support voor de verschillende formaten bronnen van audiocontent tegenwoordig. Als ik dan gewoon via line out de boel analoog uitkoppel richting speakers kan voor de versterker een old school versterker gekozen worden die goed aansluit op de old skool speakers (buizenversterker?). Maar de keuze voor Marantz HD-Amp staat hiermee wel op losse schroeven ...

Maar bedankt voor de reakties tot dusverre! :)
Ik weet niet hoe de DAC vd Node 2 is maar de Node 1 (heb ik) zijn DAC is minder dan die van mijn receiver en heb hem daarom optisch hierop aangesloten.

Ga gewoon eens luisteren in een zaak hoe de Powernode klinkt en hoe een Node 2 klinkt op een goede versterker. En bezuinig niet op speakers. Het belangrijkste hoe jij vindt dat geluid moet klinken.

Edit: ik weet niet waar jij die "wijsheid" over DAC's vandaan haalt maar ik speel met een receiver van nu denk ik 15 jaar oud en als ik eens luister in een goede zaak heb ik nog geen enkel argument deze eruit te gooien vanwege beter geluid wat er niet is of niet hoor. Dus 15 jaar ontwikkeling hoor ik echt niet terug.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 25-12-2016 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

blissard schreef op zaterdag 24 december 2016 @ 20:12:
Je kunt ook nog kiezen voor een eenvoudigere opzet met een AirPlay express of chromecast-audio. Dit op active speakers geeft waarschijnlijk een heel goede geluidskwaliteit voor minder kosten, minder apparatuur (voor tweakers misschien een nadeel:) ) en minder instelproblemen (voor tweakers misschien ook niet relevant)
Diegene die echt kritisch luisteren horen het verschil. Ik heb gestreamd met een WD Live toen ik de eerste stappen in streaming zette. Ik werd helemaal ziek van het geluidsverschil tussen de CD en de WD Live. Ging een wereld voor me open toen ik een Bluesound kocht. Geen verschil tussen de CD en streaming meer (iig onhoorbaar). Het verhaal digitaal is digitaal en dat hoor je niet gaat niet op. Zoek maar eens op jitter.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:53
@musicmasters, jitter als term is leuk, maar niet van toepassing op de overdracht van digitale audio tot de chromecast / bluesound etc. Er is tot dan immers nog geen sprake van een clock (als in spdif) en dus ook niet van (een mogelijkheid tot) jitter. Vanaf daar is het allemaal implementatie. Als jij verschil hoort tussen apparaten is dat prima en wellicht waar. Dat wordt echter niet veroorzaakt door jitter (ik denk dan eerder aan bitrate-omzettingsproblemen of eenvoudig weg volumeverschil)
Daarnaast is het kwaliteitsverschil naar mijn mening erg klein en voor velen onhoorbaar. Goed genoeg om te adviseren dus.

[ Voor 12% gewijzigd door blissard op 25-12-2016 21:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:10

Videopac

Rommelt wat aan.

Ik geloof niet in de extra kwaliteit van de Marantz DAC door de processing en al helemaal niet in de betere kwaliteit van de versterker.

Ik zou voor de BlueSound Power Node gaan met een paar echt goede luidsprekers, waarbij gesloten luidsprekers, transmissielijn en bas-reflex met de poort aan de voorkant geschikt zijn. Denk ook eens aan de PMC Twenty5.21.

En als je handig bent kun je zelf een Hypex UcD180 eindversterker bouwen.
En als je nog handiger bent bouw je ook de luidsprekers.
Of zelfs je hele geïntegreerde mediasysteem, maar daar ben ik al jaren meer bezig en ik ben er nog niet uit hoe dit precies te doen.

[ Voor 18% gewijzigd door Videopac op 25-12-2016 21:56 ]

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
Verwijderd schreef op zondag 25 december 2016 @ 13:43:
[...]

Diegene die echt kritisch luisteren horen het verschil. Ik heb gestreamd met een WD Live toen ik de eerste stappen in streaming zette. Ik werd helemaal ziek van het geluidsverschil tussen de CD en de WD Live. Ging een wereld voor me open toen ik een Bluesound kocht. Geen verschil tussen de CD en streaming meer (iig onhoorbaar). Het verhaal digitaal is digitaal en dat hoor je niet gaat niet op. Zoek maar eens op jitter.
Bij de powernode 1 is er nagenoeg geen jitter omdat dit anders werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JAHRASTAFARI schreef op maandag 26 december 2016 @ 11:58:
[...]

Bij de powernode 1 is er nagenoeg geen jitter omdat dit anders werkt.
Ik had het over een WDLive. Spelertje van zeven tientjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
Verwijderd schreef op maandag 26 december 2016 @ 13:03:
[...]

Ik had het over een WDLive. Spelertje van zeven tientjes.
Ik had het daar niet over. Maar dat de powernode geen traditionele D/A conversie meer heeft, maar digitaal PCM naar PWM. Direct digital, andere techniek dus.

Afbeeldingslocatie: https://www.audioholics.com/amplifier-reviews/core-audio-kratos-mkii-fully-digital-amplifier/CoreAudioKratosMKIIDigitalDesignConcept.jpg

Een idee voor de TS is om 2 powernodes aan te schaffen, deze kun je als links/rechts configureren en dan heb je 80 watt per kant.... als dat niet genoeg is.

Echt, het geluid is fantastisch van die dingen, zo "schoon", ongekleurd en gedetailleerd.
Pagina: 1